Permalänk
Medlem

Chassi i trä

Hejsan.

Jag har funderat en del på Chassin, och det finns en hel del mycket fina att både köpa och som folk har gjort själva. Jag är lite sugen på att göra ett eget chassi.
Att konstruera ett i trä vore ju snyggt, men jag är lite osäker om det har några stora nackdelar jag inte känner till?

Altså om jordning kan bli konstig då naturligtvis att själva lådan inte är i metall förutom komponenter och backplaten till moderkortet.
Fördelar jag ser är ju då att man kan forma det precis efter eget behov. Att överdimensionera ett fulltower för vattenkylning och att det skulle vara stort nog för framtida moddning och uppgradering av komponenter som eventuellt skulle vara för stora för dagens konventionella chassin.

Jag har lekt en hel del i 3D sketchUp för att få en överblick av vad som krävs och hur stor den skulle behöva vara, och sanning att säga blir den väldigt stor då jag vill få plats med Radiatorer för vattenkylning utan att det blir för kompakt. Den skulle bli stor, men ändå utvändigt en del av möblemanget, den skulle smälta in i helheten mycket bättre. Nuvarande bästa skulle vara 850x620x270
Den skulle eventuellt vara gjord i Limträpressad Furu eller Ek, eller både och.

Någon som har lite idéer eller råd?

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Det finns en del trächassin i galleriet. Jag ser inga hinder med att ha trä som material. Lian Li säljer ju moderkortsplåtar som spar mycket jobb.
Posta din idé så kan vi kanske ge lite kritik och se det ur en annan vinkel. (file>export>2d.. i sketchup)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det finns en del trächassin i galleriet. Jag ser inga hinder med att ha trä som material. Lian Li säljer ju moderkortsplåtar som spar mycket jobb.
Posta din idé så kan vi kanske ge lite kritik och se det ur en annan vinkel. (file>export>2d.. i sketchup)

Jo jag vet hur man gör, men oavsett hur jag pillar ihop den så kommer den se ut som lite av en kopia av den redan existerande ''Trätre'' och jag vill egentligen inte koiera någpon annas idé. Det är väl kanske lite därför jag frågar...

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Översikt

Översikt med mått utvändigt

Översikt insidan

Översikt, Radiatorer

Översikt, framsida inuti

Översikt, Baksidan

Galler eller täckplåtar av något slag ska täcka sidorna upptill och framsida, Har utelämnat dom för tillfället då jag fortfarande är osäker om jag ska köpa grejer eller göra dom själv också.
Det är svårt att göra en låda i detta format och göra det unikt.

EDIT: Fixat trasiga bild länkar.

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

DVD±RW Samsung 8X Slim Slot-In SATA ej program | Indomo Online AB
Denna ska jag köpa för DVD, kommer då fräsa ut en liten ''grop'' på baksidan framskivan så att den kommer lite närmare framkanten då jag tror att den inte skickar ut skivan mer än kanske 2-3cm max. Då jag hoppas att den sticker ut tillräckligt att kunna greppa och ta ut skivor, hehe
Men annars kommer man från framsidan bara se den där 3mm breda skåran, vilken jag tror blir lite knivig att få till ordentligt.

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

jag har väll inget att kommentera då det är väldigt luftigt. Du kanske ska ha plats med ytterligare en fläktkontroll om du ska ha fläktar på radiatorerna. En fläktkontroll orkar inte med hur många fläktar som helst per kanal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

jag har väll inget att kommentera då det är väldigt luftigt. Du kanske ska ha plats med ytterligare en fläktkontroll om du ska ha fläktar på radiatorerna. En fläktkontroll orkar inte med hur många fläktar som helst per kanal.

Jag kanske kommer ha flera men då kommer dom nog inte sitta där i toppen då det inte är tillräckligt med plats ovanför fläkten.

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Jag har bestämt vilka ''Grills/Galler'' jag ska använda då dom kommer ge lådan lite av en modern metalliskt look i kontrast till träkonstruktionen. Blir nog riktigt coolt.
Phobya radiator grill triple (360) Bricky | Indomo Online AB X3 För både fram och sido panelerna.
Phobya radiator grill single (120) Bricky | Indomo Online AB För fläkten på baksidan.

Dessa har faktiskt större dimensioner i bredd och höjd i skillnad till fläktarna med nåt som 5-10mm i alla led kan jag ju Försänka ner dom in i öppningen med 2mm så att dom ligger plant med den yttre ytan och då att dom blir den slutgiltiga monteringen som håller fläktarna på plats. 2 in 1 där altså

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Någon som vet var jag kan få tag på kopplingar till sladdar som jag skulle vilja själv fixa i ordning för on/off, reset, och de andra LED belysningarna då jag verkligen inte vill totalt ta död på ett annat chassi. Mitt nuvarande ska skickas vidare i familje ranken, hehe...
Altså dom där pinsen som jag kopplar till mobo, sladdarna med förhoppningsvis. Jag vill ha custom knappar istället för att som sagt ta från något annat chassi.

Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik (> Elektronik / Elektromekanik / Strömbrytare / Tryckströmbrytare / 36143 ) - Strömbrytare 2-pol återfjäd.
Blå belysning, 5A/250VAC

Tyvärr funkar inte kjell & kompany länken så direktiv på var den knappen finns som jag tänkt mig. Den ska fungera för 12V och även LED belysningen är 12V.

För Reset hade jag tänkt en lite mer diskret knapp.
Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik (> Elektronik / Elektromekanik / Strömbrytare / Tryckströmbrytare / 36134 ) - Strömbrytare 1-pol från-(till)
12V/20A metall

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avuriel:

Någon som vet var jag kan få tag på kopplingar till sladdar som jag skulle vilja själv fixa i ordning för on/off, reset, och de andra LED belysningarna då jag verkligen inte vill totalt ta död på ett annat chassi. Mitt nuvarande ska skickas vidare i familje ranken, hehe...
Altså dom där pinsen som jag kopplar till mobo, sladdarna med förhoppningsvis. Jag vill ha custom knappar istället för att som sagt ta från något annat chassi.

Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik (> Elektronik / Elektromekanik / Strömbrytare / Tryckströmbrytare / 36143 ) - Strömbrytare 2-pol återfjäd.
Blå belysning, 5A/250VAC
http://www.kjell.com/content/media/images/items/36143.jpg

Tyvärr funkar inte kjell & kompany länken så direktiv på var den knappen finns som jag tänkt mig. Den ska fungera för 12V och även LED belysningen är 12V.

För Reset hade jag tänkt en lite mer diskret knapp.
Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik (> Elektronik / Elektromekanik / Strömbrytare / Tryckströmbrytare / 36134 ) - Strömbrytare 1-pol från-(till)
12V/20A metall
http://www.kjell.com/content/media/images/items/36134.jpg

Det är svårt att få tag på sådana kontakter, det var varit uppe innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det är svårt att få tag på sådana kontakter, det var varit uppe innan.

Så, om jag vill ha sånna regelrätta kontakter måste jag egentligen strippa ner ett annat gammalt chassi?

EDIT: Jag kommer nog köpa ett billigt begagnat chassi någonstans så kan jag få tag på lite andra bra att ha grejer tillsammans med sladdar osv.

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Jag byggde ett chassi i trä (se sig) och tycker det är ett grymt material. Det är lätt att arbeta i och du får ganska bra ljuddämpning "på köpet" med trächassi. Jordning är inga problem. Har hört folk som snackat om att chassit måste vara av metall för att dämpa elektromagnetisk strålning, men jag tror det är mest tjafs. Börjar huskatten mutera och få tre ögon, så kanske det är läge att byta tillbaka

Tänk på skaffa material av bra kvalitet. Jag körde med billig byggplywood vilket straffade sig. Även om jag spacklade och målade så märks kvisthål och liknande lite här och var.

Jag körde med dom kontakter du länkade, en blå och en vit. Grymma kontakter, skönt ljus och bra känsla i dom. Jag hade iaf inga problem att få tag på dem, men det var nästan ett år sen.

Du skall väl vattenkyla CPU + GPU? Då känns det som lite overkill med 3 120 mm fläktar som inblås. Snygg sketchup ritning f ö.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Linqon:

Jag byggde ett chassi i trä (se sig) och tycker det är ett grymt material. Det är lätt att arbeta i och du får ganska bra ljuddämpning "på köpet" med trächassi. Jordning är inga problem. Har hört folk som snackat om att chassit måste vara av metall för att dämpa elektromagnetisk strålning, men jag tror det är mest tjafs. Börjar huskatten mutera och få tre ögon, så kanske det är läge att byta tillbaka

Tänk på skaffa material av bra kvalitet. Jag körde med billig byggplywood vilket straffade sig. Även om jag spacklade och målade så märks kvisthål och liknande lite här och var.

Jag körde med dom kontakter du länkade, en blå och en vit. Grymma kontakter, skönt ljus och bra känsla i dom. Jag hade iaf inga problem att få tag på dem, men det var nästan ett år sen.

Du skall väl vattenkyla CPU + GPU? Då känns det som lite overkill med 3 120 mm fläktar som inblås. Snygg sketchup ritning f ö.

Tjena, Tack för bra respons. Jo jag har kollat runt en del på material och jag ska köra med limträpressad Furu till stommen och Limträpressad Ek till den tjockare fram och top del. Det är riktigt bra kvalitet och nära nog perfekt dimensioner av det jag behöver. Jag har även bestämt att köra med dom där lysande knapparna till både on/off och reset för PWR_LED och HDD_LED på varsin.
Apropå Vattenkylningen så ska jag kyla the whole nine yards. NB, SB, VRM 1&2, GPU och CPU. kommer mycket troligt bli 2x GPU senare och att jag dessutom dimensionerat allt för att med totalt 6 fläktar och 2x 360 radiatorer skapa en ''tunnel'' från sida till sida så att de 1850 GTx6 kommer verkligen tvinga luften att gå igenom och inte in i chassit eller liknanade som kan dra ner på luftflödet. kommer med exempel bild på det snart samt en updatering på hur jag dimensionerat och gjort lite ändringar i min ritning.

Men för en sista note, Hur har du kopplat dina knappar? Pol 1 eller pol 2? eller har du använt båda i omvänd riktning? altså Från- (till) eller Till- (från)

Jag skaffade just idag 2 gamla chassin för att kanibalisera för lite sladdar och skruvar och lite annat smått och gott. Men moderkortsplåtarna kan jag inte använda så resten får hedern att hamna på tippen. Jag har också lagt till med den där speakern som brukligt finns i alla chassi för att det ska kännas lite mer orginellt, den är riktgit diskret också det var ett plus. Kommer därav hålla mig till den Lian Li plåt som finns att köpa lös för 250 SEK lite överallt.

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Update på planering. Ändrat lite dimensioner och lagt till lite utav de grejer jag lagt till i planeringen i tråden.
Yttermått är nästan alla oförändrade.

Lagt till dom där gallren som jag själv ritat upp i detalj för att få lite smak av helhetsintrycket. Dom kommer försänkas med 2mm för att ligga helt plant med yttersidan. Dom kommer även tjäna som permanent instalation för Radiatorer och fläktarna i frampartiet, men med skruvar, Gallrena därimor kommer limmas eller skruvas fast i sidorna och sitta fast. Respektive Framsidan.

Det är inte helt säkert att det kommer sitta 2x6 kontroller, annars är det mesta oförändrat i bakpartiet. Lagt till ett galler och ändrat från 140 till 120mm fläkt.

Här ser vi lite mer ändring, ville skilja av botten och mitten lite mer, Hålen i mitt och över bärlag är till för vattenslangar. Kommer nog som sagt tillverka egna hårdiskhållare.

Lagt till en platta att fästa diskdriven. Fläktarna i Framsidan kommer monteras direkt i gallret som i sin tur blir själva monetringen och kommer sitta antingen limmat eller skruvat på framsidan.

För att demonstrera hur jag har tänkt med Radiatorerna i toppen så ska dom altså sitta fastmonterade i sidorna med en tunnel i mitten. Notera att den på den öppningsbara sidan kommer komma loss med sidan och kopplas alla fläktar med en ''quick-connect'' permanent instalerat mot bakpartiet för att lätt kunna öpnna utan att bröta för mycket med den. Altså luftflödet här kommer inte att påverkas av lådan eller tvärt om.

Ska iväg och köpa virke i veckan eller helgen kommande. Ush vad min plånbok lider för detta, inte så billigt med högkvalitetsvirke och inte nämna Ek ovanpå detta. Riktigt bra kommer det bli i allafall.

EDIT: Fixat trasiga bild länkar.

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk

Läste inte så noga men funkar det inte med MDF eller vad det heter?
För playwood (stavning) har lätt för att spricka och som någon sa att kvisthålen och annat brukar synas. Sen har MDF en finare yta om du ska måla den är playwood

Emil

Visa signatur

Fractal Design Define R2, Svart | XFX Radeon HD5770 1GB | AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition | Gigabyte GA-790XTA-UD4 | Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz | Fractal Design Tesla 650W

Permalänk
Medlem

Nu har jag säkert uppfattat fel, men du ska väl inte fästa några radiatorer i den avtagbara chassisidan?

Permalänk
Medlem

Nu har jag säkert uppfattat fel, men du ska väl inte fästa några radiatorer i den avtagbara chassisidan?

[edit] never mind, ser nu hur du tänkt

Permalänk
Medlem

Genialt! Älskar såna här projekt, keep it up!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilhagelberg:

Läste inte så noga men funkar det inte med MDF eller vad det heter?
För playwood (stavning) har lätt för att spricka och som någon sa att kvisthålen och annat brukar synas. Sen har MDF en finare yta om du ska måla den är playwood

Emil

Hmm. Förlåt men jag tror jag inte utryckte mig riktigt tidigare. Jag ska använda Massiv furu och ek som i sin tur består av mindre brädor limmade till större skivor. Limträ är inte plywood, dessutom är jag inte säker om man kan köpa plywood liknanade material i furu eller ek för den delen heller, haha.

Lådan ska inte målas eller lackas. Den ska bara oljas, jag gillar den där naturliga ådringen i trä och vill hellre få den att synas ordentligt. Jag tror att furans ljusare nyans blir bra kontrast till ekens mörkare yta.

Skrivet av SueCia:

Nu har jag säkert uppfattat fel, men du ska väl inte fästa några radiatorer i den avtagbara chassisidan?

Jo du var mig på spåret där, Jag ska fästa den ena radiatorn med fläktar till den öppningsbara, den kommer därimot att ha endast en ''quick-connect'' som sitter fastinstallerad i sidan som i sin dur kopplas ur automatiskt när du tar av sidan. Inga sladdar att fiffla med där inte, tror inte det gör något för lådans vikt kommer ändå bli massiv. Dessutomt kommer tunneln sluta tätt med gummibussning eller liknanade när locket sluts, så den kommer vara helt oberoende från resten av lådan.

EDIT: eller så kommer jag bara montera ihop hela stycket till en enda stor klump och stödja med ljudämpningsmatta eller nåt sånt, vi får se.

Skrivet av Brantech:

Genialt! Älskar såna här projekt, keep it up!

Tack alla för bra respons

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Nice med sånahär projekt, har själv byggt ett par med en polare och ett av dom finns att beskådas här på swec:
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Hoppas det kan ge lite inspiration iaf. Hoppas du får ihop nått fint

Visa signatur

Var inte för optimistisk, ljuset i tunneln kan va ett tåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PiPe:

Nice med sånahär projekt, har själv byggt ett par med en polare och ett av dom finns att beskådas här på swec:
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Hoppas det kan ge lite inspiration iaf. Hoppas du får ihop nått fint

WHAAA!!! Bilderna funkar ju inte, ett par här och där, det är inte acceptablet då dom som faktiskt gjorde det visade ett smärre mästerverk som måste kunna ses....

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Planering updatering:

Ändrat baksidan för att få plats med två 120mm fläktar för jag vill kunna styra luftflödet lite bättre, och dessutom gjort om hur fläktkontrollersen kommer sitta.

EDIT: Fixat trasig bild länk.

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Mhm, kollade inte genom innan jag länkade, måste vi ju se till att det fixas snarast då

Visa signatur

Var inte för optimistisk, ljuset i tunneln kan va ett tåg.

Permalänk
Medlem

Update 1 [Projekt påbörjat :D]

Nu har jag fixat hem massa virke. Limfogskiva i Ek. Blev bara Ek till min låda då.

Limmar toppen till lådan, Kunde ha köpt tjockare dimension men detta blir nog bra.

Skarven syns nästan inte alls bortsett att den blir en del av helheten då det redan är Limfogskiva. GRYMT.

Kaffenarkoman? ja!

Den blev också perfekt.

Det är faktiskt 4 Hyllplan pressade i tving för att slipas tillsammans för bästa passform.

Då har jag alla delar sågade till längd och bredd. Bara finliret kvar altså

Nu ska fronten limmas precis som toppen på lådan. Det kommer bli riktigt bra det här.

MYCKET slipa återstår! Att slipa Ek för hand med kloss tar tid, men bra blir det.

EDIT: Fixat trasiga bild länkar.

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Avstängd

Vad spännande detta kommer att bli!

Visa signatur

Core i7 920 C0 @ 3.5Ghz stock volt || Gigabyte GA-EX58-UD5 BIOS V. F12|| Noctua NH-U12P SE1366 || 12GB Ram 1333Mhz Corsair 1.5V || WD Caviar Black 640GB - WD Caviar Black 1TB || Gigabyte GTX 580 || Be Quiet! Dark Power 650W || - HAF-X

Permalänk
Medlem

det är bra att du är väl förberedd, på bild nr 2 i senaste posten finns det härligheter för bygge i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aptjack:

det är bra att du är väl förberedd, på bild nr 2 i senaste posten finns det härligheter för bygge i bakgrunden.

hahaha.... mycket observant, men icke under byggtid.

Edit: stavning

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Coooolt bygge

En tanke om ventilationen: jag antar att radiatorerna drar in luft utifrån på båda sidorna, och sen blåser övre bakfläkten ut varmluften som samlas mellan radiatorerna?

Räcker det då med bara en fläkt där bak som utblås? Risken finns väl att det blir ett övertryck mellan radiatorerna som gör att en del av värmen "spiller ner" genom glipan för slangarna och sen dras ut genom bakfläkten vid moderkortet... Fast även där är det förvisso en del övertryck. Det är ju bra om man vill kontrollera luftinflödet så man kan använda filter, men jag undrar om kanske aktern är lite för begränsad/restriktiv för att vara optimal.

Missförstå mig rätt: jag tror lådan kommer funka! ... men jag undrar om du får ut maxpotential ur radiatorerna? Undrar om man tex skulle kunna göra en ventilationsränna i mitten av taket mellan radiatorerna som luften kan hitta ut från?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Coooolt bygge

En tanke om ventilationen: jag antar att radiatorerna drar in luft utifrån på båda sidorna, och sen blåser övre bakfläkten ut varmluften som samlas mellan radiatorerna?

Räcker det då med bara en fläkt där bak som utblås? Risken finns väl att det blir ett övertryck mellan radiatorerna som gör att en del av värmen "spiller ner" genom glipan för slangarna och sen dras ut genom bakfläkten vid moderkortet... Fast även där är det förvisso en del övertryck. Det är ju bra om man vill kontrollera luftinflödet så man kan använda filter, men jag undrar om kanske aktern är lite för begränsad/restriktiv för att vara optimal.

Missförstå mig rätt: jag tror lådan kommer funka! ... men jag undrar om du får ut maxpotential ur radiatorerna? Undrar om man tex skulle kunna göra en ventilationsränna i mitten av taket mellan radiatorerna som luften kan hitta ut från?

Jag har en bild högre upp på hur jag har tänkt. Den ena radiatorn suger in och den andra blåser ut och dom kommer täckas helt så det hela blir som en vindtunnel från vänster till höger sida lådan. Med tanke på all luft som kommer passera radiatorerna kommer denna process inte att påverka radiatorernas förmåga att leda över värmen. Inte nämnvärt i alla fall. Altså kommer hela den konstruktionen vara helt oberoende av datorns chassi ventilation.

Skrivet av Avuriel:

För att demonstrera hur jag har tänkt med Radiatorerna i toppen så ska dom altså sitta fastmonterade i sidorna med en tunnel i mitten. Notera att den på den öppningsbara sidan kommer komma loss med sidan och kopplas alla fläktar med en ''quick-connect'' permanent instalerat mot bakpartiet för att lätt kunna öpnna utan att bröta för mycket med den. Altså luftflödet här kommer inte att påverkas av lådan eller tvärt om.
http://pici.se/pictures/AsAZWvRvp.jpg

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Ah, jag såg bilden, men jag missförstod den på nåt viss - sorry

... men blir det verkligen effektivt att låta varmluften du fångar upp från ena radiatorn, vara den som passerar andra radiatorn? Bättre än bara en radiator kanske, men det känns nästan ändå som det riskerar att bli slöseri? Möjligt att jag har fel och missar nåt förstås!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.