Hej!
Nu är det dags att köpa en ny dator.
Jag har valt ut lite produkter som jag tror kommer göra mig nöjd.. Datorn kommer nästan bara användas till film&serie-tittande 720-1080p, surfande, lite spelande.. Hade väl tänkt att budgeten skall ligga runt 9-12k.. Sedan antar jag att det inte kommer hända så mycket kommande månaden vad det gäller nya produkter?
Jag hade väl tänkt mig att det kan vara kul att ha möjligheten att klocka lite i framtiden och valde därför detta mobot... men det kanske är lite overkill? Några andra invändningar på speccen? Kommer den vara tyst? eller bör jag köpa till lite fläktar till den? Kommer ALLTID använda mig utav en tv som monitor, en 42'' plasma.. Grafikkort är det enda jag inte tagit med, men som sagt kommer inte spela något nämnvärt så tänkte plocka med ett 5770 eller dylikt.. Skriver man med i beställningen att man vill ha SATA3 kablar till hårddisken måntro? Om jag nu får för mig att börja spela kan man väl bara köpa ett till grafikkort? (om man nu köper ett 5770)...
Så om ni har några invändningar så säg gärna till.. Blir inet & dustin jag kommer beställa från.. Så om ni hade tänkt att ge tips på några produkter kan ni få möjligheten att välja från båda sidorna...
Byggnation & os skall jag ej ha med som ni säkert har förstått.. Tangentbord & mus likaså..
De skrämde upp en X4 965 till 4226MHz, duger tycker jag.
Du kastar ett par hundralappar i sjön på hårddisken eftersom en 7200rpm hårddisk inte kan komma i närheten av vad SATA2 klarar av. Ser bra ut i övrigt.
Jag skulle sparat in på moderkortet, för som Tuppel säger, så går det utmärkt att klocka rätt högt även med mycket billigare moderkort. Dessutom skulle jag tagit en 955BE istället för en 1055T, jag ser ingen vinst med en sexkärnig för dina användningsområden (även en 955BE klockar rätt bra och är dessutom lättklockad pga upplåst multipel). Som tuppel säger så är det bortkastat med en mekanisk SATAIII-disk, då den inte ens utnyttjar bandbredden hos SATAII fullt ut (SATAIII är bakåtkompatibelt, så en SATAII-disk fungerar på ett moderkort med SATAIII kontroller).
För de sparade pengarna skulle jag köpt ett HD5770.