Budget speldator åt wow fantast. Budget max 3500 (en del saker finns redan)

Permalänk

Budget speldator åt wow fantast. Budget max 3500 (en del saker finns redan)

Jag ska bygga denna till en 14åring som spelar wow och även en del fps spel. Inga krav på toppnivå.
Jag har en dualcore propp socket 775 (som tillsammans med mer minne är enda uppgraderingen som är planerad) och ett ASUS Radeon HD 5750 1GB GDDR5.

Finns det bättre minne eller moderkort till en sådan här spec? Moderkortet kanske är overkill, enda skillnaden jag kan se på de flesta billigare är busshastighet som på detta är 1600mhz Tog det mest eftersom jag hade en cpu liggandes. Eller ska man övergå till nyare socket? Borde duga i två år ändå?

Antec Two Hundred Midi Tower 485kr
Komplett.se - Antec Two Hundred Midi Tower Svart
Corsair CX 400W PSU 469kr
Komplett.se - Corsair CX 400W PSU
Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5 1145kr
Komplett.se - Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5
Gigabyte GA-P43-ES3G, P43, Socket-775 719kr
Komplett.se - Gigabyte GA-P43-ES3G, P43, Socket-775
Samsung SpinPoint F3 500GB 475kr
Komplett.se - Samsung SpinPoint F3 500GB

Visa signatur

Varför göra det enkelt?

Permalänk
Skrivet av ramviksrille:

Jag ska bygga denna till en 14åring som spelar wow och även en del fps spel. Inga krav på toppnivå.
Jag har en dualcore propp socket 775 (som tillsammans med mer minne är enda uppgraderingen som är planerad) och ett ASUS Radeon HD 5750 1GB GDDR5.

Finns det bättre minne eller moderkort till en sådan här spec? Moderkortet kanske är overkill, enda skillnaden jag kan se på de flesta billigare är busshastighet som på detta är 1600mhz Tog det mest eftersom jag hade en cpu liggandes. Eller ska man övergå till nyare socket? Borde duga i två år ändå?

Antec Two Hundred Midi Tower 485kr
Komplett.se - Antec Two Hundred Midi Tower Svart
Corsair CX 400W PSU 469kr
Komplett.se - Corsair CX 400W PSU
Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5 1145kr
Komplett.se - Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5
Gigabyte GA-P43-ES3G, P43, Socket-775 719kr
Komplett.se - Gigabyte GA-P43-ES3G, P43, Socket-775
Samsung SpinPoint F3 500GB 475kr
Komplett.se - Samsung SpinPoint F3 500GB

Vad är det för Core2Duo processor du har liggandes?

s775-processorerna har max 1333Mhz busshastighet, så allt utöver det är endast intressant om man sitter med en processor med 1333MHz busshastighet och skall överklocka.

Ett billigare moderkort i stil med nedanstående duger nog gott.
Komplett.se - Gigabyte GA-G41M-ES2L, G41, Socket-775

I övrigt bra komponentval, billigt men med kvalitet.

Om det är WoW som är huvudsyftet, så funkar en tvåkärnig processor bra, förutsatt att den har hyfsad klockfrekvens (även en hög lite nyare spel inklusive Crysis får väldigt liten vinst av fler än två känor). Dock har nyare modernare spel börjat dra nytta av fler kärnor.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Tack!

Den jag har liggandes är en Intel Core 2 Duo E7200 / 2.53 .

Jag har en Intel Core 2 Quad Q9550 i min egen dator som jag tänkte låta den här nya datorn ärva när jag uppgraderar så det är det ska den klara av.

Då sparar jag 2 hundringar till då. Bra!

Visa signatur

Varför göra det enkelt?

Permalänk
Skrivet av ramviksrille:

Tack!

Den jag har liggandes är en Intel Core 2 Duo E7200 / 2.53 .

Jag har en Intel Core 2 Quad Q9550 i min egen dator som jag tänkte låta den här nya datorn ärva när jag uppgraderar så det är det ska den klara av.

Då sparar jag 2 hundringar till då. Bra!

Den processorn kan du t.o.m klocka till över 3GHz med det minnet du specificerat samt ett budgetmoderkort som inte stöder 1:1 (2.0). Vill minnas att Gigabytes budgetkort ibland inte stöder 1:1 förhållande mellan fsb och minne, men även vid 5:6 (2.4 på Gigabytemoderkort), så klarar du strax över 3GHz med PC6400-minne utan att överklocka minnet.

Så länge moderkortet stöder 1333MHz busshastighet så klarar det din Q9550 (och det finns BIOS-stöd för Q9550, vilket det finns på alla nyare moderkort, inklusive det jag länkade till).

GA-G41M-ES2L (rev. 1.0) - GIGABYTE - Support&Download - Motherboard - CPU Support List

Moderkortet stöder faktiskt även processorer med 1600MHz busshastighet (syns i CPU support list).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Oj, snyggt då. Jag har inte överklockat på rätt många år så ska ska jag göra det så får jag läsa på först. Eller har du settings i huvudet? skämt åsido, det duger nog ett tag...

Visa signatur

Varför göra det enkelt?

Permalänk
Skrivet av ramviksrille:

Oj, snyggt då. Jag har inte överklockat på rätt många år så ska ska jag göra det så får jag läsa på först. Eller har du settings i huvudet?

Lås PCI-e, sätt de flesta inställningarna i manuellt (minnestimings kan du lämna i auto till att börja med), sätt EIST (sätter ned multipeln vid låglast) till disabled till att börja med (den kan i de flesta fall aktiveras igen efter lyckad klock), sätt dividern till ett så lågt värde som möjligt (2.0 eller 2.4 är det förmodligen på det moderkortet). Kör upp FSB till 333MHz och låt mutipeln ligga kvar på 9.5 (eller 9 för 3GHz precis). Eventuellt får du höja Vcore några snäpp, men det märker du. Dagens moderkort brukar ladda in defaultvärden om klocken får datorn att krascha (dubbla BIOS), så man brukar inte behöva vara orolig för att inte kunna starta upp igen om man fuckar upp inställningarna (har inte behövt Clear CMOS på länge själv).

Med 333MHz på FSB, 2.4 på divider och multipel på 9 får du 9x333MHz=3GHz på processorn och 2.4x333MHz=800MHz på minnet (effektiv frekvens pga Double Data Rate, egentlig frekvens 400MHz).

Ladda hem CPU-z för att kolla klock och minnesinställningar i windows. Ladda ned Prime95/CPUBurn/Linpack/OCCT eller liknande testprogram för att kolla stabiliteten. Installera något temperaturövervakningsprogram (om nu inte testprogrammet innehåller visning av temperatur).
Testa av din överklockning och håll ett öga på temperaturerna, under 60°C är lugnt.

Något sådant bör räcka för en såpass blygsam klock som 3GHz.

WoW gillar höga klockfrekvenser på processorn, så det bör göra skillnad för prestandan.

Visa signatur

~Pelle~