Permalänk
Medlem

Ubuntu och ATI?

Har funderat ett tag på att byta till ubuntu på min stationära men är inte riktigt säker på om mitt grafikkort kommer förstöra hela upplevelsen. Har ett xfx 5850-kort och är som sagt väldigt tveksam. Har inte haft koll på linuxvärlden på ett tag men senast jag läste om det så sa de flesta något i stil med: "byt till nvidia om du inte vill ha problem"

Är det någon här som kör med ett ATI-kort och isåfall, hur funkar det?

Permalänk
Medlem

Jag kör med ubuntu på min flera år gamla laptop med ett ATI-kort. Kanske inte jätterelevant för din del men det fungerar alldeles utmärkt med skrivbordseffekter och allt sånt. Specsen står i sig, men notera att det numera är ubuntu 10.4 på datorn.

Permalänk
Medlem

Det beror lite på vad du tänkt göra.
Jag kunde t ex inte köra med compiz-effekter samtidigt som WoW (via wine), något som funkar utmärkt med geforce-kort.
Det var inte lika stabilt heller och prestandan var lidande.
Jag vet inte hur det är med native-spel.

Men för att använda skrivbordseffekter och köra surf/film/program hade jag inte problem med ATI.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Gamla ATI kort fungerar ofta ja som 9200 och sådan budgetskit. kan man köra öppna drivisarna på med 3D stöd.
ATI har dock alltid laggat efter med sina high end kort. Ska väl fungera men hur prestanda, stabilite och funktionalitet blir vet e tusan. För var det allt annat än trevligt. Är väl bara att testa finns ju drivsar. ATI och OpenGL har ju aldrig varit deras starka sida heller.
Sedan har man ju stöd för VDPAU i linux med nvidia också.

Permalänk
Medlem

Enklast är att testa, damma hem Wubi Wubi - Ubuntu Installer for Windows. Får du det inte att fungera som du vill så är det bara att boota in i windows igen och avinstallera wubi genom kontrollpanelen.

Permalänk
Medlem

Testade nyligen Ubuntu 10.04 på mitt system och mitt 4850 har hittills funkat utmärkt med AMD/ATI's Catalyst-drivrutiner. Har dock bara testat ett spel (OpenArena). Får väl se om jag testar lite mer (t ex wine) nästa gång. "Test" är kanske lite fel ord för jag har ju installationen kvar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Provade Wubi förut men av någon okänd anledning ville installationen inte genomföras. Synd att ATI inte är lika engagerade som nvidia på linuxfronten. Får prova att installera ubuntu som vanligt och om det inte fungerar så får jag gå tillbaka till Windows igen (vill dock inte) Jag läste att ATI är på gång med schysst stöd för linux, eller det kanske bara är något folk säger lite då och då för att hållla hoppet uppe?

Permalänk

Nejdå, en öppen drivrutin är under utveckling så det är inte bara som folk säger.
Den stänga drivrutinen har förbättrats avsevärt de senaste åren.

Den öppna drivrutinen har förtillfället inte stöd för 3D med 5000 serien men det är på gång.
Avancerade stömsparfunktioner är också snart implementerade.
De tidigare grafikkorten (4000 och neråt) har 3D stöd. Fullt 3D stöd är dock inte färdigutvecklat än (OpenGL 3/4 och OpenCL). Det kommer antagligen ta ytterligare ett år eller mer innan den öppna drivrutinen kommer att kunna konkurera med den stänga på 3D fronten.

Den stängda drivrutinen kommer snart att få förbättrat stöd för 2D vilket förhoppningsvis kommer att förbättra upplevelsen med den ytterligare.

Denna sida ger en ungefärlig uppfattning av vilka program som fungerar med den öppna drivrutinen.
X.Org Wiki - RadeonProgram

Här kan man se ungefär hur långt de kommit med utvecklingen.
X.Org Wiki - RadeonFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moomin:

Provade Wubi förut men av någon okänd anledning ville installationen inte genomföras. Synd att ATI inte är lika engagerade som nvidia på linuxfronten. Får prova att installera ubuntu som vanligt och om det inte fungerar så får jag gå tillbaka till Windows igen (vill dock inte) Jag läste att ATI är på gång med schysst stöd för linux, eller det kanske bara är något folk säger lite då och då för att hållla hoppet uppe?

Wubi är nog inte att rekommendera. Prova att installera som dualboot, sen skriv här om du får några problem.

Visa signatur
Permalänk

Kör med ett 5750 och det flyter på bra (inte testat att spela något ännu och hårdvaruacceleration har jag inte ännu testat heller men min processor har fixat 1080p och 720p filmer). Men jag rekommenderar att köra dualboot med någon form av Windows för program och spel.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Dualboot låter bra men måste jag partionera om hårddisken innan och installera en bootmanager eller sköter ubuntu-installationen det åt mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePhotoHead:

Kör med ett 5750 och det flyter på bra (inte testat att spela något ännu och hårdvaruacceleration har jag inte ännu testat heller men min processor har fixat 1080p och 720p filmer). Men jag rekommenderar att köra dualboot med någon form av Windows för program och spel.

ATi har ju jobbat på det före nvidia men nviida har ju haft det ute i över ett år i alla fall. körde det redan på mina 8800GTS så det är nog 1.5 år sedan typ. Oavset tror jag inte ATI fixat det än. Kan inte hitta något om det i alla fall.

Dock ganska enkelt och se. I linux får man t yp 0% CPU use i smplayer och liknande som kör nvidias vdpau med ett gefroce kort typ G92 eller nyare så.

ffmpeg-mt är ett alldeles ypperligt alternativ annars för flertrådad h264 decodeing via processorn. Fungerar fint med min i7 med 8 trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moomin:

Tack för alla svar!

Dualboot låter bra men måste jag partionera om hårddisken innan och installera en bootmanager eller sköter ubuntu-installationen det åt mig?

Defragmentera hårddisken i windows innan, sen kan du köra "Installera Ubuntu sida vid sida med windows" eller dylikt, se till att ge Ubuntu lite extra plats med slidern. Bootmanager fixar Ubuntu-installern.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Defragmentera hårddisken i windows innan, sen kan du köra "Installera Ubuntu sida vid sida med windows" eller dylikt, se till att ge Ubuntu lite extra plats med slidern. Bootmanager fixar Ubuntu-installern.

Lät inte allt för svårt, tack!

Permalänk
Medlem

Ati är fortfarande efter Nvidia när det gäller drivrutiner till Linux, men det är flera som raporterar att dem inte har nå problem alls i Linux med ATI, så det är nog värt att pröva.

Att göra en riktig installation är lika lätt som att installera med Wubi, blir bara svårare att få bort det senare.

Kan rekomendera Ultimate edition, det är Ubuntu med en massa programvara installerat från början så man slipper själv. Sen funkar ATI kort out of the box med den oxå, eftersom skaparen har själv ATI kort bara.

Ultimate Edition

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Ati funkar ju out of the box för det mesta, om du dock ska ha catalyst control center så måste du köra in fglxr drivern vilket innebär en del manuellt arbete och krångel om du har otur. dock skadar det inte att testa.

Visa signatur

[Jag har coola grejer, jag lovar!]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LF_Spawn:

Ati funkar ju out of the box för det mesta, om du dock ska ha catalyst control center så måste du köra in fglxr drivern vilket innebär en del manuellt arbete och krångel om du har otur. dock skadar det inte att testa.

Ledsen för lite offtopic men jag lånar tråden lite..

Fan jag har denna otur du nämner! Jag lyckas fan inte installera någon bra drivrutin. Och FGLRX funkar inte när jag ska spela spel..

Gjorde en tråd om detta men den är utan svar så jag vänder mig till er i denna tråd.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är nu, men föregående version av Ubuntu tillsammans med de ATI drivrutiner som Ubuntu föreslår fungerar inte bra tillsammans med dubbla skärmar samtidigt som skrivbordseffekter är påslaget.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Har ett 4850 och har med fglrx inte fått igång ett enda 3D-spel i wine. Iofs har jag bara provat WoW och HL1/CS1.6. Sauerbraten drog igång utan problem, men det är det enda native-spel jag provat.

Har lite andra störande problem också, t. ex. att refresh raten vägrar sparas efter att fglrx har blivit installerat. Resetar helt enkelt till 60hZ så fort man startar något i wine (oavsett vad) eller startar om x eller systemet. Inget jag orkat gräva vidare i dock...

Den öppna drivrutinen (medföljande Ubuntu) verkar dock vara hur stabil som helst. Men då blir ju 3D-prestandan som sagt väldigt lidande.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Tror också att vissa skrivbordseffekter inte fungerar. Alpha-blur i compiz-config och emerald till exempel. Nån som testat? (När bakgrunden på transparenta fönster blir suddig, som Windows har det.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

mitt 3870 fungerar sådär med fglrx, visst går det att spela men med halva windowsprestandan. men som tidigare nämnt så är dualboot vägen att gå om all kräm behövs.

Permalänk
Medlem

tja. så vit jag vet så funkar inte ati med ubuntu... men jag kääner en kille som jobbar på ATI och han säger att ati och ubundu ska sammarbeta för att fiksa problemet

Visa signatur

bobbits in the house
chill out -mr. frees

Permalänk
Avstängd

Mitt ATI funkar med den senaste Ubuntu 10.04. Tidigare versioner har haft problem med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Englund!:

mitt 3870 fungerar sådär med fglrx, visst går det att spela men med halva windowsprestandan. men som tidigare nämnt så är dualboot vägen att gå om all kräm behövs.

Har i alla fall för varit ett typiskt ATI problem i linux. Mitt GeFroce 3 spöade polarnas 9800PRO i linux. Var faktiskt folk som köpte 9700PRO 0och 9800PRO för att köra linux för första gången back then utan en tanke på att grafikkort måste stödjas och dessutom att prestanda är mjukvara också. Nu är ju do meldre korten bättre stöda men hur dom nya presterar gentimot Windows har jag inte kollat på länge. Fördelen med GeFroce och för min egna del är att opengl spel osv jag testat presterar lika bra i linux som windows. Jag hade lika bra FPS i Doom 3 när det ko i linux samma sak med Quake 4.

Nvidia har alltid varit säkrare valet ur kompatibilitet och prestanda synpunkt. Inget lönt att köpa sig ett 5850 om det presterar som 3850.

Permalänk
Medlem

Doom 3, Windows vs Linux vs Windows versionen i Linux
http://www.phoronix.com/data/img/results/681/04.png

Permalänk
Medlem

Nvidia fungerar väldigt bra i Linux, jag kör Fallout 3 och Oblivion rätt mycket med ett 9600GT i Wine. Oblivion flyter fint på absolut max i 1920x1080 med 9600GT.

Testade mitt GTX470 i Linux idag, som väntat fungerar precis allt - Compiz, 1080P Youtube, HDMI, Twin View etc och prestandan i Cinebench och Unigine Heaven är densamma som i Windows, enda skillnaden är att GTX470 inte går att klocka i Linux ännu så man får nöja sig med default-prestandan.

9600GT klockar hur bra som helst i Linux.

edit. och då kör jag med absolut senaste Xorg från xorg-edgers, 1.8.1.902. ATI fungerar inte med högre än 1.7.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||