Permalänk
Medlem

Hittade inget svar på detta men är de seriösa med att 30JT inte har gigabit lankort? låter ju som värsta 90 talet :X

Edit: "För att klargöra på dustin står det att denna dator bara har 10/100Mbit Fast Ethernet men den HAR 10/100/1000 Gigabit Ethernet." skrivet av en kund som köpt datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majken!:

Hur går det för alla med 30VT å bytt till SSD, får ni igång alla drivers å skit, de där med automatiska grafikkorts switchen? läst att många har haft krångel med det vid total ominstallation.

Inga problem alls efter man lagt på rätt ATK drivare. Byter profil med knappen uppe till vänster eller fn + mellanslag. Kör Intel SSD och Win 7 ultimate.

Permalänk
Medlem

Sådär, nu har jag köpt en ul30JT +intels SSD 80GB HD

Frågan är nu, vilka utilities program ska jag installera, vill inte ha allt skräp, men en hel del av de där verkas behöva, tex power4gear å lite annat, frågan är då, VILKA behöver jag å vilka är värdelösa.

vill ha full funktion på allt, snabbknapp för ändra graffik(om det inte är automatiskt på denna), batteri saving å allt sånt, wirelss på/av, ja allt som behövs, men inte all jävla dret som de skickar med

tack på förhand /Majk.

Permalänk

Jag köper en PL30JT omgående om någon kan berätta var jag kan beställa en?

Den uppfyller precis samtliga saker jag behöver.

Asus killen, kommer den till sverige inom kort?

Permalänk
Medlem

Samma skärm som på UL30vt

Samma skärm som på UL30vt efter vad jag förstår. Den är väldigt mjuk. Jag har skrivit om den på UL30vt-forumet. Kanske var mitt ett måndagsex. Kanske nån i familjen som har pajat den utan att våga berätta det för mig (tror inte det). Men all info är väl bra info.

se http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-och-ovriga-tradar/900009-officiell-trad-asus-ul30vt/index36.html

/Tapio

Visa signatur

Massa prylar men älskar min Synology 214+ (2x WD Red 3 tb)

Permalänk
Skrivet av firefreak:

Nu finns PL30JT att köpa i Tyskland från € 900 inkl. frakt (Asus PL30JT-RO030X - Preisvergleich (Preis ab € 875,00) - Notebook). Enligt ASUS-återförsäljaren GH Data (ASUSTeK Computer Inc.) lär PL30JT inte komma till Sverige, för de har inte fått någon information om dem och de brukar tydligen få info från ASUS om nya datorer rätt långt i förväg.

Det innebär dock tyskt tangentbord och tyskt Windows 7 (är det ett problem om man har eget Win7?).

Permalänk
Medlem

Min UL30Jt är seg som sirap, klarar tex inte av att spela upp en vanlig 700Mb avi-film utan att hacka. Öppna mappar eller skriva vanlig text så blir det fördröjning, riktigt störande. Var hittar jag uppdateringar till BIOS och dylikt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av smorgos:

Min UL30Jt är seg som sirap, klarar tex inte av att spela upp en vanlig 700Mb avi-film utan att hacka. Öppna mappar eller skriva vanlig text så blir det fördröjning, riktigt störande. Var hittar jag uppdateringar till BIOS och dylikt?

låter konstigt...bios och drivare hittar du nedan
support.asus.com

Permalänk
Medlem

Okey, laddat ner senaste BIOS men hur gör jag nu för att uppdatera BIOSét? Alldrig gjort något sådant tidigare och tycker att förklaringarna på Asus sida är milt sagt luddiga. Så om någon kan förklara vilken guide på asus sida jag skall följa så vore jag tacksam.

Permalänk
Medlem

Nu har jag frågat många gånger förut men nu verkar fler och fler köra ssd så jag frågar igen:

Har någon problem med ett högfrekvent ljud? Det märks framförallt när man kör SSD då datorn blir i övrigt nästintill knäpptyst. Låter ungefär som en hårddisk som jobbar men att det inte är det. Ljudet uppstår även om man kör vanlig hårddisk och inte bara SSD. Har fått min dator utbytt pga detta en gång och orkar inte med servicetiden IGEN så jag behåller den tills om ett par månader tills de har fått ordning på ljudet.

Men hur många här har samma problem eller har jag bara fått ett måndagsex... igen....

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av smorgos:

Okey, laddat ner senaste BIOS men hur gör jag nu för att uppdatera BIOSét? Alldrig gjort något sådant tidigare och tycker att förklaringarna på Asus sida är milt sagt luddiga. Så om någon kan förklara vilken guide på asus sida jag skall följa så vore jag tacksam.

Har nu uppdaterat bios, blev som en HELT ny dator efter detta, gott att det fungerar som det ska igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av smorgos:

Har nu uppdaterat bios, blev som en HELT ny dator efter detta, gott att det fungerar som det ska igen.

kanon, va kul!

Permalänk
Medlem

Muspekaren fastnar

Hej!

Min nya ul30jt känns inte alls ok, den är allmänt seg och det mest störiga är att muspekaren nästan jämt hänger sig/fastnar i flera sekunder när man drar över rutor som man får upp när man tex högerklickar.

Ska kolla om det finns BIOS uppdateringar som löste problemet ovan men är det någon som har något annat tipps? Vill undvika att blåsa om hela datorn speciellt när det är så fint väder och semester börjar nästa vecka.

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag funderar på att köpa en UL30JT, dock har jag lite funderingar...

1. Hur är ljudnivån egentligen?
Jag har hört helt olika från olika källor, vissa säger att den är helt tyst i Idle och inte låter särskilt mycket ens under load, medans andra säger att den alltid har ett susande ljud och låter en hel del i load.

2. Kommer det komma någon ny version eller någon ny laptop inom en snar framtid, som man bör vänta på om man inte har så bråttom

3. Om man köper den i USA, hur gör man med garantiärenden om den går sönder här i sverige?

4. Hur är den att skriva långa texter med?
Kommer bli en del skolarbeten och programmering, så gärna att den är skön att skriva på under långa pass.

5. Jag tycker 13" känns lite litet då jag alltid varit van med större skärmar, bör man gå upp till en större skärm om datorn även ska användas till spel, film och surfande?

Ge gärna lite generella tankar också, då jag är rätt vilsen när det kommer till laptops....

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

jag kan svara på punkt 2 och 3.

2. Den nya som kommer heter U35JC, skillnaden är att de är en i3 370M istället för en i5 520UM, dvs U35JC har lite snabbare CPU men UL30JT har cirka 20% längre batteritid.
Så U35JC om du vill ha mer prestanda. UL30JT för längre batteritid.

3. Du kommer få den kostnadsfritt reparerad även här i Sverige men du kommer få stå för frakten till och tillbaka från service centret. Köper du den i Sverige har du all garanti inkluderat i 2år, vi hämtar den med bud hemma hos dig och levererar tillbaka den med bud tillbaka till din dörr.

Skrivet av Newklear:

Jag funderar på att köpa en UL30JT, dock har jag lite funderingar...

1. Hur är ljudnivån egentligen?
Jag har hört helt olika från olika källor, vissa säger att den är helt tyst i Idle och inte låter särskilt mycket ens under load, medans andra säger att den alltid har ett susande ljud och låter en hel del i load.

2. Kommer det komma någon ny version eller någon ny laptop inom en snar framtid, som man bör vänta på om man inte har så bråttom

3. Om man köper den i USA, hur gör man med garantiärenden om den går sönder här i sverige?

4. Hur är den att skriva långa texter med?
Kommer bli en del skolarbeten och programmering, så gärna att den är skön att skriva på under långa pass.

5. Jag tycker 13" känns lite litet då jag alltid varit van med större skärmar, bör man gå upp till en större skärm om datorn även ska användas till spel, film och surfande?

Ge gärna lite generella tankar också, då jag är rätt vilsen när det kommer till laptops....

Permalänk
Medlem

En fråga eller två till Asus.David:

1) Vet du om UL30JT kommer att komma i en silver-version framöver?
Har ögonen på datorn men skulle nog klart föredra den i silver.

2) Har jag uppfattat det rätt om U35JC kommer vara i samma format / chassi som UL30:an eller är den tjockare än föregående modell?

Tack på förhand och kul att se att någon tar sig så mycket tid att svara på oss hugade spekulanters frågor!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av firefreak:

Japp, PL30 kommer komma till sverige runt Augusti. Vet dock inte vilken spec ännu.

Permalänk
Inaktiv

tack tack

1. nej UL30JT finns endast i en färg , den som säljs nu.
2. Japp de är rätt så vitt jag vet, U35JC kommer ha samma form som nuvarande UL30.

Skrivet av '[Henric:

;10194695']En fråga eller två till Asus.David:

1) Vet du om UL30JT kommer att komma i en silver-version framöver?
Har ögonen på datorn men skulle nog klart föredra den i silver.

2) Har jag uppfattat det rätt om U35JC kommer vara i samma format / chassi som UL30:an eller är den tjockare än föregående modell?

Tack på förhand och kul att se att någon tar sig så mycket tid att svara på oss hugade spekulanters frågor!

Permalänk
Medlem

Är 30jt värt att köpa eller ska man satsa på en 30vt, u35jc?

Visa signatur

System: Asus p7p55d pro, i5 750 , Asus 5870, 2x2gb ddr3 1600mhz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dr1n:

Är 30jt värt att köpa eller ska man satsa på en 30vt, u35jc?

beror på din budget och om du föredrar batteritid eller prestanda. VT har bäst batteritid medans JC har bäst prestanda. JT är en vägd blandning mellan dem två.

UL30VT - bra prestanda + bäst batteritid.
UL30JT - bättre prestanda + bättre batteritid.
U35JC - bäst prestanda + bra batteritid.

Permalänk
Medlem

Här verkar ingen ha problem med ett hög frekventljud förutom jag. Har letat tidigare men har inte hittat något förens igår. För alla som har samma problem som jag kan följa detta (det fungerade klockrent för mig):

This way you can remove the high pitched noise.

High pitched noise comes from the inductors on the motherboard.

Intel invented a new energy-efficient processor, Microsoft included in Windows controls power processor,
and Asus is packaged in a notebook, but not very successfully.

IHMO, Asus engineers have made a mistake in the design of the motherboard, but they are not recognized.

The ideal solution would be to get a new model of the motherboard from Asus, but it is not realistic.
Therefore, we will correct the problem by means Microsoft (Windows 7).

1. We have to change the registry.
Typing in the command line "regedit", you go to the registry key:
HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ CurrentControlSet \ Control \ Power \ PowerSettings \ 54533251-82be-4824-96c1-47b60b740d00 \ 5d76a2ca-e8c0-402f-a133-2158492d58ad

2. Included option in this branch will enable and disable the idle processor. In this case, it should be included.
To enable one or another hidden parameter, it is necessary to find and edit the value DWORD, changing its value SettingValue from 1 to 0.

3. Then, through the control panel - power - in the settings mode select power management processor.
There will be an option disabling idle processor and high pitched noise immediately disappears.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem

Har nu haft min U45J i ca 2 veckor och är överlag nöjd med produkten, det enda jag kan klaga på är mousepaden, gillar ej att den är "skrovlig" istället för len, samt att höger&vänster musknappar är trögare än jag är van vid.

Ljudet är inte det bästa heller men det var man beredd på.

Visa signatur

2600K -NH-D14 -Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB -ASUS P8Z68-V PRO - ASUS GeForce GTX 580DirectCU II + MSI GTX 580 - Corsair Obsidian 650D - Corsair AX 850W - Intel SSD 320 120GB
"Computers are a lot like aircondition - Doesnt really work with windows open"

Permalänk

Jag har en fråga till ASUS.David. Jag funderar på att inhandla ASUS ul35JC i USA men eftersom att jag kommer skriva en hel del skolarbeten mm på datorn vill jag gärna ha med svensk layout. Finns det möjlighet att byta ut tangentborden i era bärbara datorer och vad skulle det i sådana fall kosta?

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

beror på din budget och om du föredrar batteritid eller prestanda. VT har bäst batteritid medans JC har bäst prestanda. JT är en vägd blandning mellan dem två.

UL30VT - bra prestanda + bäst batteritid.
UL30JT - bättre prestanda + bättre batteritid.
U35JC - bäst prestanda + bra batteritid.

Enligt ASUS hemsida har UL30JT 10+ h batteritid (ASUSTeK Computer Inc.) medan U35JC når upp till 11.5 h (ASUSTeK Computer Inc.). Utifrån detta verkar ju U35JC ge såväl bättre prestanda som batteritid jämfört med UL30JT. Eller finns det någon hake?

Någon som vet hur skärmarna (framförallt ljusstyrka för att kunna arbeta utomhos) är på UL30JT resp. U35JC? (Jag vet att PL30JT har en matt skärm och hade kunnat vara ett bra alternativ, men enligt en recension (Notebookcheck: Test Asus PL30JT-RO030X Subnotebook) hade den så svag belysning att det ändå inte gick att arbeta bra ute. Enligt samma webbsida hade U30JC klart bättre ljusstyrka (Notebookcheck: Test Asus U30JC-A1/QX043V Notebook) och om U35JC har samma skärm eller bätre kan man kanske sätta en anti-reflex-film på den och på så sätt få ett bättre alternativ än PL30JT (eller UL30JT med anti-reflex-film för den delen))

Permalänk
Inaktiv

Hej!
De beror på vilken kapacitet på batteriet datorn säljs med, vi har oftast 3 versioner att välja på per dator. Ju högre kapacitet dessto dyrare batteri också.
Den UL30JT vi säljer har ett 8cell 5600mah batteri som räcker upp runt 10h.
U35JC har ett 8cell 4400mah batteri och klarar upp till cirka 8h.
Dessutom sitter de en mer strömkrävande dock också kraftfullare CPU i U35JC också.

Skrivet av harbollen:

Enligt ASUS hemsida har UL30JT 10+ h batteritid (ASUSTeK Computer Inc.) medan U35JC når upp till 11.5 h (ASUSTeK Computer Inc.). Utifrån detta verkar ju U35JC ge såväl bättre prestanda som batteritid jämfört med UL30JT. Eller finns det någon hake?

Någon som vet hur skärmarna (framförallt ljusstyrka för att kunna arbeta utomhos) är på UL30JT resp. U35JC? (Jag vet att PL30JT har en matt skärm och hade kunnat vara ett bra alternativ, men enligt en recension (Notebookcheck: Test Asus PL30JT-RO030X Subnotebook) hade den så svag belysning att det ändå inte gick att arbeta bra ute. Enligt samma webbsida hade U30JC klart bättre ljusstyrka (Notebookcheck: Test Asus U30JC-A1/QX043V Notebook) och om U35JC har samma skärm eller bätre kan man kanske sätta en anti-reflex-film på den och på så sätt få ett bättre alternativ än PL30JT (eller UL30JT med anti-reflex-film för den delen))

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

Hej!
De beror på vilken kapacitet på batteriet datorn säljs med, vi har oftast 3 versioner att välja på per dator. Ju högre kapacitet dessto dyrare batteri också.
Den UL30JT vi säljer har ett 8cell 5600mah batteri som räcker upp runt 10h.
U35JC har ett 8cell 4400mah batteri och klarar upp till cirka 8h.
Dessutom sitter de en mer strömkrävande dock också kraftfullare CPU i U35JC också.

Yes, jag är med på att U35JC har en starkare och mer strömkrävande processor, och det är därför jag tycker det är konstigt att den ska hålla upp till 11.5 h med ett lika starkt batteri som UL30JT, 8-cell 5600 mah. Det är det jag inte får att gå ihop. Har det att göra med Super Hybrid Engine?

Komplett säljer U35JC med 8-cells 5600 mah batteri, om Super Hybrid Engine verkligen kan se till att batteritiden blir så lång samtidigt som man har tillgång till mer prestanda när man har strömkabeln i så är jag sugen. (Komplett citerar artikelnumret U35JC-RX070V, stämmer det med 5600 mah?)

Permalänk
Inaktiv

U35JC med 8cell 5600mah bör räcka till runt 10h. 11.5h låter lite väl mycket men kanske går om man verkligen maxar energiinställningarna.
Jag skulle säga runt 10h

Skrivet av harbollen:

Yes, jag är med på att U35JC har en starkare och mer strömkrävande processor, och det är därför jag tycker det är konstigt att den ska hålla upp till 11.5 h med ett lika starkt batteri som UL30JT, 8-cell 5600 mah. Det är det jag inte får att gå ihop. Har det att göra med Super Hybrid Engine?

Komplett säljer U35JC med 8-cells 5600 mah batteri, om Super Hybrid Engine verkligen kan se till att batteritiden blir så lång samtidigt som man har tillgång till mer prestanda när man har strömkabeln i så är jag sugen. (Komplett citerar artikelnumret U35JC-RX070V, stämmer det med 5600 mah?)

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

U35JC med 8cell 5600mah bör räcka till runt 10h. 11.5h låter lite väl mycket men kanske går om man verkligen maxar energiinställningarna.
Jag skulle säga runt 10h

OK, tack för den bedömningen!

Kan man få reda på någonstans vilken skärm som sitter i U35JC? Särskilt intressant är det om det är samma som i någon annan modell där det finns recensioner på skärmkvalitén.

Permalänk
Inaktiv

tyvärr, jag kan inte få fram sådant de styrs från fabriken.

Skrivet av harbollen:

OK, tack för den bedömningen!

Kan man få reda på någonstans vilken skärm som sitter i U35JC? Särskilt intressant är det om det är samma som i någon annan modell där det finns recensioner på skärmkvalitén.

Permalänk
Inaktiv

Hej!

De finns möjlighet men de är inte speciellt prisvärt. Du kan antingen köpa de via asusparts.eu och byta själv, du bryter inte mot garantin så länge du inte själv har sönder datorn när du byter.
Eller så kan du ringa våran support och får kostnadsförslag, då tar vi in datorn och byter åt dig.
Jag har ingen exakt kostnad men jag tror inte du kommer under 500kr.

Skrivet av Indulgence:

Jag har en fråga till ASUS.David. Jag funderar på att inhandla ASUS ul35JC i USA men eftersom att jag kommer skriva en hel del skolarbeten mm på datorn vill jag gärna ha med svensk layout. Finns det möjlighet att byta ut tangentborden i era bärbara datorer och vad skulle det i sådana fall kosta?