Permalänk

Fermi mobile..

Ni har väl inte missat notebookchecks förhandstitt på gtx 480m.. ?

Notebookcheck: Review NVIDIA GeForce GTX 480M "Fermi" in the Clevo D901F

Permalänk
Medlem

Tycker inte man kan dra så säkra slutsatser av den jämförelsen.

D901F är ju i princip en stationär dator med ett mobile 480. Att den då får bättre prestanda än en "riktig" laptop är väl inte något att höja ögonbrynen för.

Det är säkert en mycket potent produkt men jag vill se den i en "helt och hållet" bärbar dator innan jag tror/tycker något.

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliaz:

Tycker inte man kan dra så säkra slutsatser av den jämförelsen.

D901F är ju i princip en stationär dator med ett mobile 480. Att den då får bättre prestanda än en "riktig" laptop är väl inte något att höja ögonbrynen för.

Det är säkert en mycket potent produkt men jag vill se den i en "helt och hållet" bärbar dator innan jag tror/tycker något.

Med 100W TDP kommer den knappast i en direkt bärbar form
Det intressanta är väl mer om AMD kommer att släppa något snabbare mobilt kort eller inte, med 30W extra kan dom nog få ut en del extra prestanda. Marknaden är nog ganska liten men halo-effekten* kan vara nog så viktig.
(* folk blir imponerade av ett snabbt kort och köper ett långsammare från samma tillverkare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megol0:

Med 100W TDP kommer den knappast i en direkt bärbar form .

Jag tror inte du förstod vad jag menade. Jag menade att man inte kan jämföra äpplen och päron eftersom d901F inte är en bärbar dator enligt bärbara mått mätt.

Den bygger på desktop-arkitektur och inte laptop-arkitektur. Den har en desktopprocessor och inte en laptopprocessor.
Det enda laptop med D901F är ju grafikkortet, så varför jämföra med andra laptops.

Om Alienware bygger en laptop med fermi mobile, då kan man jämföra eftersom Alienware använder laptopkomponenter.

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk

Är fullt medveten om detta, men det ger ändå en indikation på hur 480m presterar. Ungefär i nivå med 5870m, man kan knappast klocka 480m så mycket mer om det ska funka i en normal laptop. Nyttigt med lite konkurrens även på laptop sidan