Grafen i hållbara pekskärmar

Permalänk
Melding Plague

Grafen i hållbara pekskärmar

Grafen är ett lovande nanomaterial som kan användas i allt ifrån supersnabba transistorer till transparenta elektroder. Nu lyckas forskare för första gången producera materialet i större kvantitet och tillverka en pekskärm.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nytt material i processorer vore ballt. Känns väl kanske dock som att utbyte av kisel osv ligger en bit framåt. Men alltid kul med nya "upptäckter"

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Köra Crysis2 på mobilen om några år? (batteritid = 30 min)
Nä, men det låter bra.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Billigare processorer och annan elektronik, kan väl inte annat än

Permalänk
Medlem

Låter ju bara bra hittills, gäller att de kan genomföra det praktiskt och effektivt och börja få fram produkter med den nya tekniken bara! Lär ju dröja några år dock.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Ojoj, imponerande + kul att se grafen komma till användning

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Awesome

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

Om dem redan har gjort en fungerande touchscreen kanske grafen i kommersiella produkter inte är så långt in i framtiden, kan vi hoppas på ~5år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tosseboll:

Köra Crysis2 på mobilen om några år? (batteritid = 30 min)
Nä, men det låter bra.

En av de trevligaste sakerna med grafen är att det är supraledande (saknar materialmotstånd), vilket betyder att batteritiden skulle kunna bli riktigt lång, även under belastning ^^

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

En av de trevligaste sakerna med grafen är att det är supraledande (saknar materialmotstånd), vilket betyder att batteritiden skulle kunna bli riktigt lång, även under belastning ^^

ok, det vore ju bra faktiskt. Skulle inte skada i vissa mobiltelefoner... (satio)

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Mer eller mindre alla smartphones skulle verkligen behöva bättre batteritid. Sen inbyggda nano-solceller på telefon osv så kanske det räcker flera dagar i bästa fall

Permalänk
Skrivet av hakuni:

En av de trevligaste sakerna med grafen är att det är supraledande (saknar materialmotstånd), vilket betyder att batteritiden skulle kunna bli riktigt lång, även under belastning ^^

Är du helt säker på det? Om det är supraledande, och därmed saknar elektrisk resistans, utvecklar den inte heller någon som helst värme. Tänk en CPU eller GPU byggd på detta materialet då...

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk

Beep beep väntade bara på ett beeeeep och den tvärdog

Frågan är när detta kommer det är ju fortfarande bara på labb stadiet och att framställe och få ner tilverkningen och en stor produktion tror jag ligger närmare 10-15år fram.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyborg666:

Är du helt säker på det? Om det är supraledande, och därmed saknar elektrisk resistans, utvecklar den inte heller någon som helst värme. Tänk en CPU eller GPU byggd på detta materialet då...

Och för att inte tala om vad mer man kunde göra med ett material som var supraledande vid rumstemperatur. Det skulle nog bli Nobelpris direkt på det. Hittills har man bara lyckats tillverka material som är supraledande vid -140 grader såvitt jag vet.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyborg666:

Är du helt säker på det? Om det är supraledande, och därmed saknar elektrisk resistans, utvecklar den inte heller någon som helst värme. Tänk en CPU eller GPU byggd på detta materialet då...

Den saknar materialresistans, men den utvecklar forfarande värme på grund av induktion och annat liknande. Så vi kommer inte att få komponenter som drar noll watt, men du kan nog förvänta dig betydligt strömsnålare komponenter i framtiden.

Skrivet av Lunait:

Och för att inte tala om vad mer man kunde göra med ett material som var supraledande vid rumstemperatur. Det skulle nog bli Nobelpris direkt på det. Hittills har man bara lyckats tillverka material som är supraledande vid -140 grader såvitt jag vet.

Det blir nog nobelpris på den inom några år. Solenergi från Australien till Sverige med försumbara förluster vore något

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Skrivet av hakuni:

En av de trevligaste sakerna med grafen är att det är supraledande (saknar materialmotstånd), vilket betyder att batteritiden skulle kunna bli riktigt lång, även under belastning ^^

Exakt, vilket också leder till en annan rolig grej, förutom superströmsnålt kommer det också att ha ytterst lite värmeutveckling, dvs man slipper alla gigantiska kylare och överklockning blir till en lek

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Hjälpsam

Men det är ännu ingen som listat ut hur man slipper fettfläckarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessIsMoore:

Exakt, vilket också leder till en annan rolig grej, förutom superströmsnålt kommer det också att ha ytterst lite värmeutveckling, dvs man slipper alla gigantiska kylare och överklockning blir till en lek

Haha, överklockning kommer nog att bli något helt annat när man har en eller två nollor till i antalet Hertz

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Skrivet av hakuni:

En av de trevligaste sakerna med grafen är att det är supraledande (saknar materialmotstånd), vilket betyder att batteritiden skulle kunna bli riktigt lång, även under belastning ^^

Kan vi få en källa på det? Det senaste jag hört om kolbaserade supraledare var en kritisk temperatur på 33K (2007).

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Men det är ännu ingen som listat ut hur man slipper fettfläckarna.

Gummihandskar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Men det är ännu ingen som listat ut hur man slipper fettfläckarna.

Tangentbord

Jag tycker att Grafen-utvecklingen går riktigt snabbt fram nu, var ju inte alls längesedan jag hörde talas om det, och nu har de gjort en skärm av det.

Senaste priset jag hörde var 10 000 dollar per gram, jag undrar hur mkt skärmen väger?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Darth:

Kan vi få en källa på det? Det senaste jag hört om kolbaserade supraledare var en kritisk temperatur på 33K (2007).

När jag väl börjar leta efter källa så kan jag inte hitta någon information om saken 0_o Jag hoppas att jag inte har gjort bort mig, men jag är helt säker på att jag har hört det. Knasigt.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

Tangentbord

Jag tycker att Grafen-utvecklingen går riktigt snabbt fram nu, var ju inte alls längesedan jag hörde talas om det, och nu har de gjort en skärm av det.

Senaste priset jag hörde var 10 000 dollar per gram, jag undrar hur mkt skärmen väger?

Äsch då, det är ju busenkelt att fixa. Lite tejp och en blyertspenna så är saken biff

YouTube - Making Graphene 101, Ozyilmaz' Group

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Tangentbord

Jag tycker att Grafen-utvecklingen går riktigt snabbt fram nu, var ju inte alls längesedan jag hörde talas om det, och nu har de gjort en skärm av det.

Senaste priset jag hörde var 10 000 dollar per gram, jag undrar hur mkt skärmen väger?

Grafen är mycket dyrt, och en liten remsa lika lång som diametern av ett hårstrå och en atom bred, kostar cirka 10 000 amerikanska dollar att framställa.wikipedia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerrynoren:

Grafen är mycket dyrt, och en liten remsa lika lång som diametern av ett hårstrå och en atom bred, kostar cirka 10 000 amerikanska dollar att framställa.wikipedia.

Så var det när Wikipedia-artikeln skrevs, men det har andrats en del. Enkel matematik säger att med det priset skulle man aldrig kunna producera sådana där skärmar, de skulle kosta mer än hela världens sammanlagda BMP

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Så var det när Wikipedia-artikeln skrevs, men det har andrats en del. Enkel matematik säger att med det priset skulle man aldrig kunna producera sådana där skärmar, de skulle kosta mer än hela världens sammanlagda BMP

Ja de e ju klart de, Ju mer de tillverkas och används desto billigare blir de att just tillverka de. Dom första touch-skärmarna va ju rätt dyra om ja fattat rätt. men nu är dom så vardagliga/vanliga att dom inte längre kostar så mkt längre.

Permalänk
Medlem

det står ju i nyheten att det är just för att de äntligen kommit på ett hyfsat sätt att tillverka grafen som det kan bli billigt och ens möjligt att göra större bitar.