Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Dell UltraSharp pa laptop prisvart?

Permalänk
Medlem

Dell UltraSharp pa laptop prisvart?

Hej,

Jag har en ganska bra deal med Dell och jag undrar hur mycket mer en laptop med en UltraSharp skarm ar vard an en utan?

Jag har tittat pa tva olika konfigurationer och det skiljer runt 3500kr i pris. Jag kommer mestadels att anvanda den till att redigera foton i Photoshop samt utveckling i Visual Studio/MS SQL Server.

Den med UltraSharp ar en 16" XPS och det ar lite mer an skarmen som skiljer (ljudkort etc) men inte mycket.

XPS:
PROCESSOR Intel(R) Core(TM) i7-740QM
OPERATING SYSTEM Genuine Windows® 7 Professional 64bit (English)
DISPLAY 16.0"UltraSharp™ Full High Definition (1080p) RGBLED Display with TrueLife™
MEMORY 6GB 1333MHz DDR3 SDRAM (1 x 2GB + 1 x 4GB)
HARD DRIVE 500GB SATA 7200RPM Hard Drive
VIDEO CARD 1GB DDR3 ATI Mobility Radeon™ HD 5730

Vanlig Studio:
PROCESSOR Intel(R) Core(TM) i7-740QM
OPERATING SYSTEM Genuine Windows® 7 Professional 64bit (English)
HD DISPLAY 15.6 " Full HD(1080p)WLED (1920 x 1080)Display with TrueLife™
MEMORY 6GB 1333MHz DDR3 SDRAM (1 x 2GB + 1 x 4GB)
HARD DRIVE 640GB 5400RPM SATA Hard Drive
VIDEO CARD ATI Mobility Radeon™ HD 5470 - 1GB

Grafikkortet spelar inte sa stor roll for mig da jag inte spelar och bada skarmarna har hog upplosning (viktigt!) men ar det vart att lagga de extra pengarna for UltraSharp, kommer jag att marka stor skillnad?

Har kollat lite pa Macbook Pro och HP Envy men de ar lite for dyra imo.

Visa signatur

Education is what remains after one has forgotten everything he learned in school /Einstein

Permalänk
Medlem

jag har laptop och jobbar själv väldigt mycket med illustrator, jag brukar koppla min laptop till en extern skärm tillhörande en stationär dator på 22". använd denna kod ( 2QCSHL?CHMSJLM ) i varukorgen när du beställer hos dell för 10 % rabatt, gäller till 7e juli. ^^ kanske sporrar dig till att välja den dyrare varianten = D ( inte för att jag tror att du kommer märka så överdrivet stor skillnad. av vad jag har läst ska skillnaden mellan RGBLED och WLED vara minimal....)

Permalänk

Skulle ta XPSen, jag har den fast utan RGBLED (ULTRASHARP) och den skärmen är helt fantastisk. Fatta hur bra din skärm kommer vara då? Har även hört att den är ritktigt fin, samt grafikkortet 5730 blir inte lika hett och du kommer inte lida av samma throttleproblem som oss andra:)

KÖP!

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Medlem

Nice att 740qm blev tillänglig i sverige den här veckan.
Dock drar 450m 10W mindre och du kan uppgradera till 520 som har samma prestanda på alla
program som drar på en eller två kärnor. Som föregående inlägg så är throttleproblem och hettan annars det värsta - fast också något som borde klaras med vilken processor som helst som inte körs på max hela tiden, jättesvårt att få koll på det utan att ha datorn hemma...

Dell xps har fått bra kritik för rgb-skärmen på notebookcheck.com - kolla deras färgrymdsmätningar.
bara att uppgradera en xps till den skärmen brukar kosta 2000 och skillnaden ner till den vanliga studio var nog mer än så för att slippa värsta dell-plasten. Så kör på den om du ens funderat på en kalibrering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Nice att 740qm blev tillänglig i sverige den här veckan.
Dock drar 450m 10W mindre och du kan uppgradera till 520 som har samma prestanda på alla
program som drar på en eller två kärnor. Som föregående inlägg så är throttleproblem och hettan annars det värsta - fast också något som borde klaras med vilken processor som helst som inte körs på max hela tiden, jättesvårt att få koll på det utan att ha datorn hemma...

Dell xps har fått bra kritik för rgb-skärmen på notebookcheck.com - kolla deras färgrymdsmätningar.
bara att uppgradera en xps till den skärmen brukar kosta 2000 och skillnaden ner till den vanliga studio var nog mer än så för att slippa värsta dell-plasten. Så kör på den om du ens funderat på en kalibrering.

Ok tack for svaren, det later bra.

Jag bor i australien sa priser och konfigurationer skiljer val lite, priset for XPS:en ovan gar pa 15000kr har pa dell.com.au

Trodde jag hade cost price + 2% men det hade forsamrats till cost price + 5%, hyffsat ok anda.

Visa signatur

Education is what remains after one has forgotten everything he learned in school /Einstein

Permalänk
Medlem

Studio 15 med 740QM+ full hd ( bara 4gb ram / 320 GB hd) går på 9000 blankt med rabatt här så den är nog inte billig för dig. XPS är väl något dyrare än 15000:- och 6Gb ram är inte heller prisvärt.

Men det är nog upp till dig vad du behöver, man får lite vad man betalar för.

Permalänk
Medlem

önskar man kunde få något liknande till en 13-14" med bra batteritid. visst, man offrar säkert ganska mycket batteritid om skärmen är riktigt bra men jag tycker det skulle vara värt det. undra när det kommer?

Permalänk
Medlem

Sony har en EA1-serien med 14" 1600 skärm.
Dålig batteritid och inte så uppskrämd processor dock,
skulle inte säga att den är sämre än dell.

Går du ner till 13" borde du kunna klara dig med 1366*768
annars kan jag rekommendera att plöja igenom tester och
inställningar på dells företagsdatorer som kan välja skärmar i många fall.
Runt 15000:- dyker lenovo och hp upp med basmodeller.