Tips och tankar kring låt gjord i Reason?

Permalänk
Medlem

Tips och tankar kring låt gjord i Reason?

Har de senaste dagarna knåpat i Reason, lite mer seriöst än vad jag försökt med innan. Börjar förstå programmet lite bättre nu. Testade en stil på låten jag inte brukar köra.

http://ravenholm.nu/hd44780compatible2.ogg

Ifall ni laddar ner, lyssnar och skriver vad ni tycker och tänker om den så blir jag väldigt glad!

Den är inte färdig, men jag har kört fast lite, så det skulle inte sitta fel med fler öron som lyssnade. Själv tycker jag att den är lite väl tråkig, och att det kanske skulle behövas något mer instrument. Sen ska den mixas lite bättre, och mastering är jag inte klar med.

Tack på förhand! //Johannes

EDIT: Glad midsommar förresten!

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Har de senaste dagarna knåpat i Reason, lite mer seriöst än vad jag försökt med innan. Börjar förstå programmet lite bättre nu. Testade en stil på låten jag inte brukar köra.

http://ravenholm.nu/hd44780compatible2.ogg

Ifall ni laddar ner, lyssnar och skriver vad ni tycker och tänker om den så blir jag väldigt glad!

Den är inte färdig, men jag har kört fast lite, så det skulle inte sitta fel med fler öron som lyssnade. Själv tycker jag att den är lite väl tråkig, och att det kanske skulle behövas något mer instrument. Sen ska den mixas lite bättre, och mastering är jag inte klar med.

Tack på förhand! //Johannes

EDIT: Glad midsommar förresten!

Försökte placera den i en genre men lyckades inte riktigt Är det ett försök till Dubstep? Tycker att du har fått till ganska sköna ljud men själva låten är lite ostrukturerad. Håller själv på och pillar en del i Reason så jag vet att det är svårt så du ska inte ta detta som en sågning Är inte mycket bättre själv hehe.

Permalänk
Medlem

Jag älskade Leadljudet till en början, i introt, sen tröttnade jag på det. Det kändes som ett bra introljud Vill ha lite mer fläsk i baskaggen med tror jag, den är mest klick. Annars är det goa ljud du fått till

Och håller med om strukturen på låten är lite sådär, känns lite som olika partier du bara lagt på olika sätt, utan någon direkt baktanke. Behöver lite större variation tror jag, jag lyssnar/gör ju inte såndär musik i vanliga fall, men den var lite ointressant faktist. Men introt var bra!

Arbetar själv i reason men vet med att det kan vara svårt ibland

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av scanie:

Försökte placera den i en genre men lyckades inte riktigt Är det ett försök till Dubstep? Tycker att du har fått till ganska sköna ljud men själva låten är lite ostrukturerad. Håller själv på och pillar en del i Reason så jag vet att det är svårt så du ska inte ta detta som en sågning Är inte mycket bättre själv hehe.

Det är nog ett försök till någon form av techno/pop, men eftersom jag mer eller mindre avskyr den genren så har jag nog misslyckats på den punkten. Dubstep lyssnar jag mycket på så har nog tagit en del inspiration därifrån. Ostrukturerat är väl bara förnamnet, ska pilla lite på nya melodier och skapa lite mer dynamik mellan flera melodier.

Skrivet av E_maN:

Jag älskade Leadljudet till en början, i introt, sen tröttnade jag på det. Det kändes som ett bra introljud Vill ha lite mer fläsk i baskaggen med tror jag, den är mest klick. Annars är det goa ljud du fått till

Och håller med om strukturen på låten är lite sådär, känns lite som olika partier du bara lagt på olika sätt, utan någon direkt baktanke. Behöver lite större variation tror jag, jag lyssnar/gör ju inte såndär musik i vanliga fall, men den var lite ointressant faktist. Men introt var bra!

Arbetar själv i reason men vet med att det kan vara svårt ibland

Haft lite problem med baskaggen just. Har lagt på en trumkanal med efterklang och lätt delay vilket ger lite luft till dem, men förstör lätt baskaggen p.g.a. fasfel. Någon som vet ifall man kan fasvända i Reason?

Misstänker att det saknas lite dynamik i låten. Hittills har jag mest jobbat på soundet.

Tack så mycket för era svar:) Kommer nog upp med en ny version sedan.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Fixat lite mer me'n nu... Men blir ju inte nöjd. melodin som kommer efter introt.... den är lite för snäll tycker jag. jaja. Strukturen är väl fortfarande lite skev, men kanske inte lika mycket som förut.

http://ravenholm.nu/hd44780compatible3.ogg

Visa signatur

Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

från början til ca 6 sec är den riktigt nice, sen kommer de groteska basljudt och förstör allt.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

från början til ca 6 sec är den riktigt nice, sen kommer de groteska basljudt och förstör allt.

jahaja. vad är'e förnåt du inte gillar med det? det enda jag inte riktigt gillar med det är att det är lite för diffust.

Visa signatur

Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

jahaja. vad är'e förnåt du inte gillar med det? det enda jag inte riktigt gillar med det är att det är lite för diffust.

är väl mest att den ligger och mullrar konstant prova sidechaina den, kanske blir bättre då så kommer baskaggen fram lite mer också

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

är väl mest att den ligger och mullrar konstant prova sidechaina den, kanske blir bättre då så kommer baskaggen fram lite mer också

sry. Sidechaina?

EDIT: Kan ju förresten hålla med om att den är lite väl mullrig och grötar ihop'et lite.

Visa signatur

Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

sry. Sidechaina?

EDIT: Kan ju förresten hålla med om att den är lite väl mullrig och grötar ihop'et lite.

How to create a sidechain compression effect in Reason 4 | Video « Wonder How To

Man kopplar basen till en kompressor, sen kopplar du baskagge kanalen som sidechain input i kompressorn, då kommer du sänka basen när baskaggen slår, så de kommer inte gröta ihop.
Och så får du den här klassiska svällande basen i baktakt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

How to create a sidechain compression effect in Reason 4 | Video « Wonder How To

Man kopplar basen till en kompressor, sen kopplar du baskagge kanalen som sidechain input i kompressorn, då kommer du sänka basen när baskaggen slår, så de kommer inte gröta ihop.
Och så får du den här klassiska svällande basen i baktakt

Jaha låter jävligt sjysst. Ska testas

Visa signatur

Ring, lånad mail

Permalänk

Det där "groteska" basljudet är tycker jag faktiskt är skönt! Gillar det här!

förresten, vad för flashspelare använder du på din sida?

Permalänk
Medlem

förresten, vad för flashspelare använder du på din sida?[/QUOTE]

Om du kör Fx eller Chrome så är det den inbakade, annars beror det på vad du har för webbkompatibla mediaspelare.

Känns som att du har något på gång, även om jag inte är rätt man att döma musikgenren. Du skulle kunna kika lita mer på mixningen av stereo och jobba med ljuden mellan högtalarna, små panoreringar kan göra mycket.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Tjenare igen.. Har varit lite dött här. Har filat lite mer på skiten nu. Men det har ju tagit sin tid (festival + jobb = alldeles för lite tid vid SweC, fy)

Fixat med sidechain och kompressor och skit på basen (blev nöjd:)) Och så har jag väl fixat lite smått på ljudnivåer, panorering och effekter.
http://ravenholm.nu/hd44780compatible4.ogg

Vettefan om jag kommer orka göra så mycket mer på den här låten (men kom ändå gärna med förslag/tankar/tips). Får kanske ta och mastera skiten riktigt också.

Visa signatur

Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Tjenare. Hittade den gamla låten och den gamla tråden. Var't tvungen te å göra lite förändringar. Vill nog påstå att den har förbättras avsevärt, med bl. a. lite fläskigare baskagge och stämmor.
http://ravenholm.nu/hd44780compatible123.ogg

Har dock inte EQ:at någe noggrannare än.

Visa signatur

Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Tycker att du fått till sköna ljud, men att du byter tema i låten..