Era 3 Mac-förbättringar.

Permalänk
Medlem

Era 3 Mac-förbättringar.

Hejsan.

Skulle va skoj att kolla vad alla tycker och tänkar lite om Mac Pro, Mac mini, Macbook Pro osv. Posta era 3 önskemål om vad som skulle kunna ändras/förbättras eller t.o.m tilläggas på den maskinen från Apple ni väljer.

Om jag ska börja så tar jag Macbook Pro 13"
1: i3 eller i5 Processor
2: Usb 3.0
3: Geforce 330M

Varsågod, vidka era vyer!

Permalänk
Medlem

Alla "maccar"
1: stöd för Linux eller roligare unix operativ
2: Bättre stöd för Windows, kanske tillochmed få det förinstallerat.
3: totaldumpning utav Safari, Itunes och Quicktime samt förinstallation av Firefox, Songbird (eller dylikt) samt vlc!

nä, skämt åsido

Tar macbook pro, då jag sitter själv med en.
1. Bättre fläkt eller kylsystem. Den blir varm som fan om man ska sitta uppe på kvällen och ha den i knäet och kör man med smcfancontrol så låter den as.
2. Lättare Customisering utav docken, rent personligt så ser finderloggan skitful ut. Skulle gärna villja ha bort den.
3. Fixa så att det går att ställa in vilka program "play/pause, next song"-knapparna ska svara på. Det är fett jobbigt när man sitter och lyssnar i spotify när den där jävla itunes börjar också spela musik.

Måste egentligen bikta mig lite här också.

Jag ogillar verkligen min mac.
Den gnäller så mycket tycker jag, inte alls som min windows/linux burk.

Jag har ju lyckats haxxa bort både safari och itunes (for the sake of slippa att skiten startar och spelar när jag pausar på spotify.) Safari tog jag bort bara för att vissa program öppnade deras länkar i safari.
Men nu har maccen börjat tjata varannan dag om att det finns uppdateringar att installera! Itunes och Safari?! Wtf liksom!

jag har ju ingen annan apple produkt så jag behöver ju inte ens tänka tanken om att jag behöver itunes på något sätt!

Annars kan jag ju säga att den är ganska stabil, har fått 1-2 kernel panics på ett halvår samt att den har varit inne på lagning en gång för att startknappen gick sönder tror jag.:S (fick ingen bra felrapport från dem heller, allt det stod vad var som hände när de försökte starta den: "inget pling, ingenting", företaget som maccen lämnades in till heter macsupport. låter som ett oseriöst företag, men maccen blev ju faktiskt lagad och har inte haft problem med den sedan dess. )

detta jämfört med min windows maskin som jag "endast" har behövt ominstallera 2-3 gånger på ett halvår tack vare att datorn fylls med skit så jävla snabbt.

ursh, nu kanske ni tycker att jag gnäller mycket meeeen... ^^, Jag har ju inte valt att få den här datorn, skolan har köpt in åt alla för att vi ska ha denna som "studieplattform". samt så använder jag den jättemycket har för tillfället en up-time på 24 dagar, dock så ska den försvinna ikväll tackvare uppdateringen till 10.6.4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Alla "maccar"
1: stöd för Linux eller roligare unix operativ
2: Bättre stöd för Windows, kanske tillochmed få det förinstallerat.
3: totaldumpning utav Safari, Itunes och Quicktime samt förinstallation av Firefox, Songbird (eller dylikt) samt vlc!

windows och linux går att installera som på vilken PC som helst.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

EDIT: Förstog dig fel lille gubben

Permalänk
Medlem

Tja. Jag har en MBP tidig 2008. Den snygga hel alu body.

Det jag skulle vilja ändra på min är följande:

1. Att cpu och gpu gick att upgradera. Det vill säga att cpu sitter i en sockel och gpu med en vanlig bus-anslutning. Som det är nu är dessa fastlödda på logikkortet.
2. Mer usb anslutningar. Seriöst, 2 st. Det räcker inte!
3. Bättre batteri. De nya generationers MBP:s har så sjukt lång batteritid. När min var ny hade jag som max 4 timmar vid lätt användning. Nu, två år senare, får jag ut cirka 2 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fabz:

Tja. Jag har en MBP tidig 2008. Den snygga hel alu body.

Det jag skulle vilja ändra på min är följande:

1. Att cpu och gpu gick att upgradera. Det vill säga att cpu sitter i en sockel och gpu med en vanlig bus-anslutning. Som det är nu är dessa fastlödda på logikkortet.
2. Mer usb anslutningar. Seriöst, 2 st. Det räcker inte!
3. Bättre batteri. De nya generationers MBP:s har så sjukt lång batteritid. När min var ny hade jag som max 4 timmar vid lätt användning. Nu, två år senare, får jag ut cirka 2 timmar.

1. Att uppgradera CPU/GPU in en bärbar är hur som helst aldrig värt pengarna och moderkorten som sitter i stödjer sällan mycket snabbare än det som redan sitter i. Detta är nog något man får leva med i en laptop.

2. Ja, en till i alla fall. Jag stör mig inte särskilt mycket dock. När jag använder fler så sitter jag ändå vid skrivbordet där jag använder en USB-hubb.

3. Köp nytt batteri. Ett traditionellt batteri (inte nya MBP) halveras i kapacitet efter 1-2 års användande. Mitt batteri börjar också bli slitet.

----------
Mina tre:

1. Bättre OpenGL-prestanda i Mac OS X.

2. Beroende på hur värmen skulle skilja så vill ja se lite ATi-kort i Macbook-serierna.

3. Möjlighet att byta ut den optiska enheten mot en hårddisk, vi leverans!

puh... tog sin stund att komma på!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Mina 3.
MBP 15" med SL

1. Fler USB-uttag.
2. Bättre stöd för Flash.
3. Ibland blir jag tokig på MagSafe'n som trillar av när jag rör mig lite. Starkare magnet kanske?

Permalänk
Medlem

Mina tre:

1. Fler USB och FireWire-uttag,eSata hade varit plus i kanten.

2. Man kunde välja mellan Antiglare eller Glossy än bara på MBP 15" och 17"

3. Möjlighet att byta ut den optiska enheten mot en hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Har du en 15", kan jag ta den av dina händer, bara o höra av sig

på Macbook Pro hade jag förbättrat:

- IPS panel. iMac, Apple display (alla), iPad, iPhone 4, allt har IPS panel förutom Macbook och Macbook Pro. Lär komma i nästa uppdatering.

- Ta bort DVD läsaren. Antingen skickar de med en usb DVD som med Macbook air, eller så får man köpa till det om man behöver det. Skicka med OSX på usb eller nått istället.

- Kanske möjlighet att göra egna multitouch gester och binda dem till t.ex. program?

Permalänk
Medlem
  • Bort med dvdn och in med något vettigare, inbyggd laddare?

  • Högre upplösning på 15" och 13", 1080p.

  • Expresscard

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:
  • Bort med dvdn och in med något vettigare, inbyggd laddare?

  • Högre upplösning på 15" och 13", 1080p.

  • Expresscard

Laddaren hade förmodligen bidragit med för mycket värmeutveckling tyvärr.

Högre upplösning är helt klart en vettig sak! Samma DPI som iPhone 4 och ett komplett upplösningsoberoende operativsystem hade varit riktigt fint.

Min MBP har expresscard.. hehe Förstår inte riktigt varför man bytte bort det.. hade väl varit schystare att skicka med en ExpressCard-SD-adapter.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Laddaren hade förmodligen bidragit med för mycket värmeutveckling tyvärr.

Jo det vet jag, men det är upp till Apple att lösa

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Avstängd

Apple MacBook Pro MC374S/A - Inet.se
1 dubbelt så mycket ram minne 4 GB
2 ett grafikkort motsvarande 5770
3 cpu med syncade kärnor

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

Sneglar lite på en 13" Macbook Pro men:

*Den borde har en i3 eller i5
*Upplösningen borde vara minst 1440*900
*Lite bättre gfxkort.

Visa signatur

moops

Permalänk

Mac mini
1: Intel i5
2: Bättre grafikkort
3: Billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakristomte:

Mac mini
1: Intel i5
2: Bättre grafikkort
3: Billigare

Lite av charmen i en Appleprodukt är priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markie:

Lite av charmen i en Appleprodukt är priset.

haha, en av det bättre alltså (jag är inte apple fientlig btw)

Permalänk
Medlem

bättre cpu
bättre gpu
extra hdd(så man kan köra en SSD och en HDD) utan att plocka bort dvd:n

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:
  • Bort med dvdn och in med något vettigare, inbyggd laddare?

  • Högre upplösning på 15" och 13", 1080p.

  • Expresscard

1. Nätaggregat?
2. 1080p är 16:9 så nej tack. 1050x1650 är väldigt bra på en 15" skärm.
3. Gärna, eller usb 3.0 direkt bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

1. Nätaggregat?
2. 1080p är 16:9 så nej tack. 1050x1650 är väldigt bra på en 15" skärm.
3. Gärna, eller usb 3.0 direkt bara

1680x1050 menaru?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Apple MacBook Pro MC371S/A - Inet.se
- 160*2 GB SSD diskar istället
- fullHD bild och bättre grafikkort
- 2500 kr lägre pris men behåll student rabatten!
inte särskilt troligt att det händer, men OM det skulle inträffa eller något ännu bättre så köper jag mig en mac(not)

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

1680x1050 menaru?

Han kanske har sin macbook på högkant! xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Han kanske har sin macbook på högkant! xD

Kan se det framför mig, och hans nacke har fastnat i 90graders ställning xd

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

De löste i allafall nätadaptern snyggt till nya Mac Minin.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Bort med DVDn och in med lite större batteri och gör datorn mindre och lättare

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpa:

extra hdd(så man kan köra en SSD och en HDD) utan att plocka bort dvd:n

Och var skulle den få plats? Skärmen?

Skrivet av Derox:

Bort med DVDn och in med lite större batteri och gör datorn mindre och lättare

Tänkte på detta idag. Bort med DVDn, som i Macbook Air (separat usb enhet), strukturera om lite, bättre batteri och bättre kylning. Sen gör ju skärmen datorns storlek mer eller mindre. Och mindre än 13" skulle tangentbordet inte vara skönt att skriva på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Och var skulle den få plats? Skärmen?

Tänkte på detta idag. Bort med DVDn, som i Macbook Air (separat usb enhet), strukturera om lite, bättre batteri och bättre kylning. Sen gör ju skärmen datorns storlek mer eller mindre. Och mindre än 13" skulle tangentbordet inte vara skönt att skriva på.

Är ju en del svart kant på den, går säkert att ta bort lite, och göra datorn tunnare framförallt :).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag har ju inte en Mac, men min skol har massor... (nya iMac)

1. bättre grafikkort (laggar i flash)
2. mer windows stöds, filtyper etc..
3. Jag tycker skärmen "tappar" färger jämnfört med min BenQ skärm.. (folk kommer klaga på att ja inte gillar skärmen, men men...)

Permalänk
Medlem

Hur tänker Apple? jag citerar från deras hemsida...

"Uppgradera till supergrafik.

Grafikprocessorn ATI Radeon HD 4670 ger upp till fyra gånger högre prestanda jämfört med NVIDIA GeForce 9400M, vilket är perfekt för 3D-spel och krävande program.3 Om du vill ha absolut bästa grafikprestanda väljer du en 27-tums iMac med grafikprocessorn ATI Radeon HD 4850."

Att ens kalla 4670 för "supergrafik" är ju helt sjukt, de lurar ja kunderna med sitt snack. 4670 är definitivt inte ett spelkort, sen att dom säger att man kan köpa 4850 till 27" versionen är väl helt okej, fast Apple borde helt klart uppgradera till DX 11.

Men andra ord fattar ni varför Flash laggar på skolans mac datorer, 9400M är knappt gjort för bildbehandling...