Hur funkar kontrolerkort?

Permalänk
Medlem

Hur funkar kontrolerkort?

Jag har tänkt köpa en till HDD men då måste jag ha ett kontrolerkort annars går det år fanders.

Kan någon förklara hur ett sådant funkar?
Märker man nån skillnad i hastighet?
Blir det en vanlig enhet (t.ex F: ) i Den här datorn?
Hur är installationen med mera?
Det skulle inte heller vara dumt om någon ville visa i bilder (så jag vet hur det ser ut).

Visa signatur

Ursäkta stavningen - Ordblind
Allting jag verkligen tycker om är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande..

Permalänk
Medlem

Ett kontrollerkort ger dig i stora drag bara fler IDE anslutningar, sammtidigt som prestandan går på pci bussen(om det är pci kort). Allt som pluggas in i kontrollern fungerar på samma sett för användaren som moderkortsanslutningarna, dvs du behöver inte bry dig något om hur enheterna blir. Dock kan det vara problem med att få åtkomst till enheterna från dos, då dom kräver att kontrollerkortet loadas för att du ska kunna komma åt dom.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

De ser ut som ett vanligt PCI-kort med två IDE-anslutningar på. Det blir ingen skillnad i hastighet om du inte har ett gammalt moderkort utan ATA66/100/133-stöd etc. Det ser ut som en vanlig enhet i utforskaren. Som du säkert har sett när du installerat nt/2000/xp så står det precis i början av installationen att man ska trycka på F6 för att installera "additional drivers" eller nåt sånt, det måste man göra när man har ett kontrollerkort. För att boota från en hårddisk som är ansluten till kontrollerkortet väljer man boot from SCSI i bios. Mer kommer jag inte på:).

Edit: Nån hann före...

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Jag kan skatta mig lycklig, mitt kontrollerkort stödjs av win2k/xp utan att jag behöver ladda in massa drivrutiner

Visa signatur

(\_/)
(")-(")

Permalänk
Medlem

Lite klarare blev det.
Men är det nån som har ett kontrolerkort som kan knäppa lite bilder så jag får se hur det ser ut med kablar och skit?

Edit: Jag har ett Abit KG7-Raid.

Visa signatur

Allting jag verkligen tycker om är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande..

Permalänk
Medlem

Från db.com

Visa signatur

(\_/)
(")-(")

Permalänk
Medlem

Och om man vill ha flera stycken kan det bli så här:

En principskiss över hur det är kopplat:

Permalänk
Medlem

Björne om det är din dator så hoppas jag att du kommer modda ide kablarna
Det där är ju som att sätta en ångvält i en vindtunnel.

Visa signatur

(\_/)
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du 750GB ditt äckel..?

Hmm.. man skulle inte kunna få titta närmre..?
Närbilder alltså.
Vill se kontakter osåvidare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Björne om det är din dator så hoppas jag att du kommer modda ide kablarna
Det där är ju som att sätta en ångvält i en vindtunnel.

Nope. som du ser så är alla kablarna vinklade. Tro mig det är bra luftgenomströmning i den maskinen (kan iofs ha att göra med att det är en MASSA fläktar i den också). Hemligheten är att tänka i tredimensioner. Bara för att det ser ut att vara helt täckt så behöver det inte var det under. Så länge det finns stora vägar för luften att färdas så är det OK.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gueno
Har du 750GB ditt äckel..?

Hmm.. man skulle inte kunna få titta närmre..?
Närbilder alltså.
Vill se kontakter osåvidare.

För att svara på din fråga: jupp!

Vad vill du se? kontakter?? Det är vanliga kontakter.
Jag håller på och bygger om maskinen. Det är för trångt. Får inte in mer i den burken. Kommer att göra en helt ny maskin, Special moddad låda 6st PSU för att leverera all ström. Jag har gjort en principskiss over hur den skall se ut (ca 1.3MB att ladda ned)
http://w1.874.telia.com/~u87411398/J-3.avi

Permalänk
Medlem

Kom på en sak..
Jag vet inte om mitt 300W nätagg kommer räcka till nå mer.
Men det kanske det gör

Visa signatur

Permalänk
Medlem

DEt som är viktigt är inte hur många W ditt nätagg kan leverera utan hur mycket som används på de olika volten. Räkna med att en hårddisk vill ha ca 2,5Ampere när du slår på datorn. Under drift vill den sedan ha ca 1Ampere. Om det är många diskar kan det slita hårt på nätagget (tro mig, har haft sönder fyra hittills i år)

Permalänk
Medlem

hur har du gjort så att aggen startar samtidigt, björne?

Permalänk
Medlem

Nope.. Inte i denna versionen. kommer dock på nästa....

Permalänk
Medlem

hur startar du datorn då med två agg?

Permalänk
Medlem

Först startar man det ena (ett AT nätagg med on/off kontakten på framsidan av datorn). Då går (som sunes på bilden ovan) merparten av alla hårddiskar igång + fläktar. Därefter startar man det andra med en annan knapp på framsidan (ett ATX-nättagg) och då går själva datorn igång.

Permalänk
Medlem

ok, så diskarna kan vara igång redan när man startar datorn utan några problem?

Permalänk
Medlem

Jag har haft en del krascher denna sommaren. Sedan om det beror på att nätaggen varit överbelastade, att diskarna (som gått sönder) är från 97/98/99, eller för att jag slagit på diskarna först och datorn sedan... Det vet jag inte, men jag vet vad jag skulle rösta på (4-5år gamla diskar... det är länge sedan..)

(tror vi får ta detta privat nu eller en ny tråd.. Det börjat bli en chat + att vi har lämnat ämnet en hel del)