SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Ny processor klockhastighet stämmer ej

Hej!

Jag installerade en ny processor till min dator. Jag installerade Intel Core Duo2 E8400 3.0GhZ.

Jag kollade upp processorn med programmet CPU-Z.
Där ser jag att Core speed är bara 2000MHz. Ska den inte vara 3000MHz?
I övrigt enligt programmet:
Multiplier *6,0
Bus speed 333,3MHz
Rate FSB 1333 MHz

Jag har Asus P5N-E SLI moderbord med det senaste bios. (1404)

Vad kan detta bero på att jag inte ens får ut den lägsta klockhastigheten 3,0GHz? Den ska jag även gå klocka upp till 3,6GHz utan problem har jag läst om.

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

SpeedStep - Wikipedia, the free encyclopedia

SpeedStep is a trademark for a series of dynamic frequency scaling technologies (including SpeedStep, SpeedStep II, and SpeedStep III) built into some Intel microprocessors that allow the clock speed of the processor to be dynamically changed by software. This allows the processor to meet the instantaneous performance needs of the operation being performed, while minimizing power draw and heat dissipation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maattis:

SpeedStep - Wikipedia, the free encyclopedia

SpeedStep is a trademark for a series of dynamic frequency scaling technologies (including SpeedStep, SpeedStep II, and SpeedStep III) built into some Intel microprocessors that allow the clock speed of the processor to be dynamically changed by software. This allows the processor to meet the instantaneous performance needs of the operation being performed, while minimizing power draw and heat dissipation.

Hej!
Speedstep är avstängt i Bios. Samt att jag ser ingen skillnad om det är igång heller.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör något processorkrävande samtidigt och se om något händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Kör något processorkrävande samtidigt och se om något händer.

Jag har provat det ex. sisoft sandra, fast då laggar datorn och jag hinner inte se om hastigheten ändras. Fast jag har provat CPU Stap test och då ändrades inte CPU hastigheten.

Permalänk
Hedersmedlem

Det skulle ju teoretiskt kunna bero på att multipeln faktiskt har sänkts till sex, men det verkar osannolikt. Kan du höja den?

Permalänk

vad hade du för processor innan ? resetat bios innan du installerade den ? reset kan hjälpa många gånger faktiskt

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoffipoff:

vad hade du för processor innan ? resetat bios innan du installerade den ? reset kan hjälpa många gånger faktiskt

Vet ej hur man höjer multiplien. Tips?

Jag hade en Inte Core duo 2 E6400. Nej jag resetade efter installation av E8400 med Jumper Clear RTC Ram. Att flytta bygel som mitt moderkort hävisar till.

Permalänk
Medlem

Jag provade att ändra i Bios.

Bla att ändra till AI-overclock.
AI-overklock: 10% innan den bootar trycker jag på Del, jag kolla på CPU i bios då står det 3,29GHz. Fast då överklockar jag för mycket att datorn inte läser in Operativsystemet. Om jag gör samma sak för 20% så blir det som ovan fast 3,6GHz Operativsystemet startar ej efter re-boot.
Vid 5% startar operativsystemet med en hastighet på 2100GHz.

Vad kan vara fel??? Jag tycker att det verkar vara fel i Bios? Någon som vet?

Jag provade att ändra multipliern till *9 i bios då hamnade min klockhastighet på 3000MHz och opserativsystemet startade. Men är det rätt väg att gå?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du en biosversion som klarar av din prolle? Namn på moderkortet? Biosversion?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

jag har exakt samma problem, har E8500 3,16GHz med standard fsb @ 333. har satt den på 420 och när krävande saker körs så är multipliern på 9.5 (3990mhz) men när jag kör spel och har igång coretemp (visas genom skärmen på G15) så ser jag att multipliern sitter och hoppas mellan x6 till upp emot x10 vilket är jävligt skumt, speedstep och allt sånt är avstängt och den borde inte göra detta. märker att upp och nergångarna gör att den kan sega ner krävande spel en del (bc2 till exempel)

har default bios på mitt p5ql-pro med alla senaste drivers osv.

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem

Jag har en av den senaste Bios versionerna 1410. Från 1101 rekommonderar moderbordet att man ska ha till min Processor E8400.
Moderbordet är Asus P5N-E SLI

Emildoooo Vad har du för Moderbord?

Permalänk
Avstängd

Cmos

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Skrivet av Diesel55:

Jag har en av den senaste Bios versionerna 1410. Från 1101 rekommonderar moderbordet att man ska ha till min Processor E8400.
Moderbordet är Asus P5N-E SLI

Emildoooo Vad har du för Moderbord?

Skrivet av emildooooo:

har default bios på mitt p5ql-pro med alla senaste drivers osv.

???

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N