AMD gör nytt förlustkvartal

Permalänk
Medlem

AMD har "nyligen" börjat bita Intel i tårna... Så länge dom går med mindre förluster så är det en vinst. Deras utveckling stärks hela tiden. 5000 serien är ett klart bevis om att Nvidia har en riktigt kompetent motståndare. x64 struktur är ett rent bevis om att Intel släpar. PhII uppbyggnad visar att stark potential finns. Så det bådar mycket gott för AMD (å allt tack vare köpet av ATI)

En två storsäljare till inom GPU å Nvidia kommer tappa kunder som rackarns.
PhII med större bandbredd smartare minnes instruktioner i ledande takt 2-3 år å även här har Intel börjat få smaka på rök. Tummen UPP, mer motstånd = gladare kunder

Citat:

helt rätt intel tar för mycket.. där av deras vinst

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

Fel, om ingen utveckling sker från amds sida så behöver intel inte dra ifrån längre utan kan sälja dyra "gamla" processorer med ännu mer vinst. Mao riktigt illa för oss konsumenter.

Se bara på hd5800 serien, de är ju tamefan dyrare nu än när de lanserades.

Du kanske inte har kollat på dollarn? Den går ständigt uppåt och har gjort det sen 58xx lanserades. Dessutom passade AMD/ATI på att höja priserna eftersom det inte fanns konkurrens. Det var ju inte så att nvidia slutade utveckla. De var ju mitt uppe i Fermi-projektet när AMD/ATI släppte sin 58 serie.

Priserna har ju redan börjat sjunka nu när nvidia har kommit med lite konkurrens.

Du tror väl inte på allvar att folk skulle köpa samma gamla processorer för evigt om det inte finns konkurrens. Man bojkottar företaget och de blir tvugna att utveckla för att inte konka.

Permalänk
Skrivet av m3tr0:

Nu spekulerar jag rätt mycket men jag tror AMD är ett mer ingenjörsdrivet företag. Dirk Meyer är ju ingenjör från början (var med i utvecklingen av Alpha och ledde designen av Athlon). Även den förre VD:n Hector Ruiz har ingenjörsbakgrund.

AMD är ett ingenjördrivet företg som inte vill eller förstår att man måste sattsa på PR.
För det är vad AMD saknar gemför med Intel och nVIDIA. Pågrund av det kommer AMD ha svårt att verkligen få ut sina produkter på markanden och få sig hörda.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

AMD är ett ingenjördrivet företg som inte vill eller förstår att man måste sattsa på PR.
För det är vad AMD saknar gemför med Intel och nVIDIA. Pågrund av det kommer AMD ha svårt att verkligen få ut sina produkter på markanden och få sig hörda.

Marknadsföring skadar aldrig, så klart, men du måste inse att AMD är ett stort företag som har en bra bit av kakan. De får faktiskt ut sina produkter och gör sig definitivt hörda!

Något som hjälper dig resten av livet:
jämfört*

Ett företag kan f ö gå med förlust nästan hur länge som helst, det är inga problem i ett välskött företag som några verkar tro.

Permalänk
Skrivet av treffin:

Marknadsföring skadar aldrig, så klart, men du måste inse att AMD är ett stort företag som har en bra bit av kakan. De får faktiskt ut sina produkter och gör sig definitivt hörda!

Något som hjälper dig resten av livet:
jämfört*

Ett företag kan f ö gå med förlust nästan hur länge som helst, det är inga problem i ett välskött företag som några verkar tro.

Skadar inte?!

Marknadsföring är otroligt viktigt om inte det viktigaste. Utan marknadsföring eller med bristfällig marknadsföring kan man inte få konsumenter att bli medvetna om företagets produkter och företaget självt. Detta är en grundsten i att kunna expandera och få in kapital in i företaget.

Ett företag lever inte på hur välskött den är, utan på pengar.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Jag hade fått intrycket av att alla nu för tiden köper AMD. Grafikkort och med en lite lägre budget även AMD processor men det kanske bara på detta forum det är så.
Trodde verkligen AMD hade slutat med att gå i förlust.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av OggeB:

Du kanske inte har kollat på dollarn? Den går ständigt uppåt och har gjort det sen 58xx lanserades. Dessutom passade AMD/ATI på att höja priserna eftersom det inte fanns konkurrens. Det var ju inte så att nvidia slutade utveckla. De var ju mitt uppe i Fermi-projektet när AMD/ATI släppte sin 58 serie.

Priserna har ju redan börjat sjunka nu när nvidia har kommit med lite konkurrens.

Du tror väl inte på allvar att folk skulle köpa samma gamla processorer för evigt om det inte finns konkurrens. Man bojkottar företaget och de blir tvugna att utveckla för att inte konka.

Jag vet mycket väl hur dollarkursen är. Men vi pratar om ~1år gammal hårdvara.

Som du själv skrev så höjde de tom priset pga dålig konkurrens. Hur är det bra för oss konsumenter?
Om ingen konkurrens finns, vilket företag ska du bojjkotta? Det enda företaget som gör processorer??

Permalänk

Skulle en marknad utan AMD missgynna oss konsumenter i form av förhöjda priser på processorer? Absolut.

Tyvärr har bolaget gått med förlust sen 2005 (kan inte få tag på tidigare data) och det säger sig själv att det inte kan fortsätta vara en förlustaffär i all evighet. Att det sedan fått ett uppsving pga Intels straff är ju bara en engångssumma. Om det ska ske förändring så måste det ske en omstrukturering av företaget, alternativt uppköp. Nu har de iofrs en del eget kapital kvar att leva på ($796 mln USD enligt förra kvartalsraporten) men det är klart det ser mörkt och dystert ut när man tittar på denna graf (om man nu tänker på att det ändå gått bra för 4000 & 5000-serien av grafikkort samt intels pengar): Financial Statements for Advanced Micro Devices, Inc. - Google Finance

Ps: skitlång länk.

Jag hoppas som de flesta på att AMD lyckas bounce back, men man kan inte begära från någon att stödja en förlustaffär, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToMTeMoR4:

Skulle en marknad utan AMD missgynna oss konsumenter i form av förhöjda priser på processorer? Absolut.

Tyvärr har bolaget gått med förlust sen 2005 (kan inte få tag på tidigare data) och det säger sig själv att det inte kan fortsätta vara en förlustaffär i all evighet. Att det sedan fått ett uppsving pga Intels straff är ju bara en engångssumma. Om det ska ske förändring så måste det ske en omstrukturering av företaget, alternativt uppköp. Nu har de iofrs en del eget kapital kvar att leva på ($796 mln USD enligt förra kvartalsraporten) men det är klart det ser mörkt och dystert ut när man tittar på denna graf (om man nu tänker på att det ändå gått bra för 4000 & 5000-serien av grafikkort samt intels pengar): Financial Statements for Advanced Micro Devices, Inc. - Google Finance

Ps: skitlång länk.

Jag hoppas som de flesta på att AMD lyckas bounce back, men man kan inte begära från någon att stödja en förlustaffär, eller hur?

Förra kvartalet skulle AMD ha gått med vinst även om det inte vore för Intels pengar. Detta kvartal hade de också gått med vinst om det inte vore för Global Founderies som inte har kommit igång med verksamheten på riktigt än. Det kommer troligtvis ta något år innan GF börjar gå med vinst.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagel:

dom har sålt 16 miljoner kort i 5000 serien och dom går fortfarande i förlust >.<

dom e kanske för generösa med lönerna till sina anställda

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

Fel, om ingen utveckling sker från amds sida så behöver intel inte dra ifrån längre utan kan sälja dyra "gamla" processorer med ännu mer vinst. Mao riktigt illa för oss konsumenter.

förvisso

http://www.sweclockers.com/nyhet/7079-intel-senarelagger-lans...

Permalänk
Medlem

Ajaj inte bra, har stött AMD på cpu sidan sen jag började använda datorer. På grafik sidan har dem alltid varit dåliga, men de blir bättre och bättre. Om det fixar ordentligt fungerande Linux grafik korts drivrutiner ska jag även köpa deras grafik kort i framtiden.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Hjälpsam

Finns en hel del ljuspunkter, bla har många oem-tillverkare äntligen börjat använda AMD-processorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Exakt, man ser intels och nvidias loggor lite överallt, i tv, i spel och så vidare. Däremot har jag fan aldrig sett amds logga förutom i vissa billiga B-spel. Jag vet att Amd ha en typ 5 cm stor logga på vissa formel-1 bilar, men det ser man ju inte när de blåser för bi i 300km/h:P

En vanlig svensson har ingeen aning om att amd ger betydligt mer för pengarna, däremot känner de ju igen intel och nvidias loggor när de ska köpa ny dator. Vilken dator framstår som bäst: Den med välkända nvidia + intel klistermärken eller den med ett Amd klistermärke, som man aldrig sett innan? Tror till och med att amd kan uppfattas som "B" hos den som inte kan så mycket. Jag menar vad är det för företag som man aldrig sett innan?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Exakt, man ser intels och nvidias loggor lite överallt, i tv, i spel och så vidare. Däremot har jag fan aldrig sett amds logga förutom i vissa billiga B-spel. Jag vet att Amd ha en typ 5 cm stor logga på vissa formel-1 bilar, men det ser man ju inte när de blåser för bi i 300km/h:P

En vanlig svensson har ingeen aning om att amd ger betydligt mer för pengarna, däremot känner de ju igen intel och nvidias loggor när de ska köpa ny dator. Vilken dator framstår som bäst: Den med välkända nvidia + intel klistermärken eller den med ett Amd klistermärke, som man aldrig sett innan? Tror till och med att amd kan uppfattas som "B" hos den som inte kan så mycket. Jag menar vad är det för företag som man aldrig sett innan?

Det sitter en logga på Stockholms ''B''Lag (A-Laget är AIK)
difhockey.se - Djurgården Hockey

Min dotter köpte en Laptop för några år sedan och på den satt det AMD/ATI logga men när vi kollade innehållet lite senare så såg vi att det var Intel Inside
Tråkigt men hon ville inte lämna tillbaks den för den fungerade ju...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Jag vet att Amd ha en typ 5 cm stor logga på vissa formel-1 bilar, men det ser man ju inte när de blåser för bi i 300km/h:P

Om man inte ser loggan, hur såg du den då? Nä, men AMD's logga har jag också sett ett par gånger på F1-bilar. Vet inte om jag sett den på så många andra ställen än på F1-bilar och i spel. Men jag gillar lite att AMD är mer ingenjörs/teknik-inriktat. De är iaf mycket innovativa och har produkter med bättre prestanda/krona.

Skrivet av Devrer:

En svensson vet knappt om Intel heller tror jag. De bryr sig nog inte om det sitter en AMD- eller Intel-processor i datorn för de köper den ändå inte separat. Dock kan det hända att de måste uppgradera grafikkortet (som vanligt i märkesdatorer) och nVidia kanske syns mest då.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

De vanligaste jag hör från "svensson"...
Grafik hur många megabyte är den på? inget om mhz eller antal trådar
hårddisk är på 500gb (inge om hastighet eller åtkomst tider)
dvd-brännare (återigen, inge om anslutning, vilka format, fel tolerans osv)
processorn är på 2gigahertz nånting (jepp nada om de är intel eller amd samt 1 eller fler kärnor)
tror de var 2gigabyte ram (återigen inge precisions inriktad info)
Och såhär fortsätter det. Detta är ändå en "smart" svensson som vet att processorn går på gigahertz å storlek på hdd är gigabyte.
Men de roligaste idélogin som man hör är just "antal megabyte på grafikkort" snacka om lättförtjänta pengar (köp nå råbudget gpu med 1GB ram å kräng för 2k)

Ne AMD skulle inte vinna nå direkt på att reklamera sitt namn. Dom som är insatta i data marknaden köper hellre AMD just för kr/prestanda.
Likväl som datakunniga köper Intel å flashar me de inför sina kompisar "tjo titta på min nya e-penis conf, raid5 I7 8gb bla bla... " kul för han

Så normal svensson köper det som passar in i deras behov / plånbok å låter ögonen vara slutbedömningen.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m3tr0:

En svensson vet knappt om Intel heller tror jag. De bryr sig nog inte om det sitter en AMD- eller Intel-processor i datorn för de köper den ändå inte separat. Dock kan det hända att de måste uppgradera grafikkortet (som vanligt i märkesdatorer) och nVidia kanske syns mest då.

Ni pratar Svenssons ni, men ännu värre är det väl med pensionärer. Morsans sambo är fan mer hjärndöd än levande. Hans dator började strula så att den startade med felsäkert läge eller nåt. Istället för att be mig fixa problemet så köpte han en ny dator och det är inte första gången han gör. Det är som om bensinen tar slut i en bil så köper man en ny. Han bryr sig inte ett skit vilket märke det är på datorn, han tar det han får för så lite pengar som möjligt eller det billigaste som affären har att erbjuda. Han skulle slänga den gamla datorn på tippen trots att det inte var nåt fel på den (inget jag hittat i alla fall), så nu är den min. Visserligen bara en Socket A AMD Sempron 2400+ med AGP grafikkort, men den duger väl till nåt.

Skrivet av AMD_PERA:

Det sitter en logga på Stockholms ''B''Lag (A-Laget är AIK)
difhockey.se - Djurgården Hockey

Min dotter köpte en Laptop för några år sedan och på den satt det AMD/ATI logga men när vi kollade innehållet lite senare så såg vi att det var Intel Inside
Tråkigt men hon ville inte lämna tillbaks den för den fungerade ju...

Bra att hockeylagen supportar AMD, det kan AMD behöva

Den andra halvan, är inte det falsk marknadsföring? att det sitter Intel i en AMD laptop? nåväl, bara pengarna kommer till AMD så är det skit samma

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Skön kille. Orka hålla på när det inte funkar

Permalänk
Medlem

"Grym Speldator" Står det i anonserna.
Typ Intel Grafik 1gb ??
AMD 5450 1gb ??
AMD Athlon 4 kärnor eller intel i3 8-9000:- ...Lurade
Jag har oxå stött på flera som blandar ihop AGP med ATI & AMD
Det borde kunna gå att upplysa svensson på nått sätt....
Dom är ju jävligt noga med att följa Nyhetsmorgons vinråd på fredagarna.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Skattetekniska skäl i USA gör att det "lönar" sig att gå förlust i vissa bokslut. Att R&D bokföra kan vara ett knep då det är svårt att bevisa hur folk har tänkt, samt köra lite marknadsföringsavdrag. Bara en tanke från en legal myglare.
*edit* Det kan även vara en kreditförlust inräknat i bokslutet. Eller kanske en stor investering som inte än har hunnit komma igång.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Anlag för "pajkastning" i tråden tycks det...

När det gäller AMD och AMD gruppen i allmänhet, för den som minns det, är bl.a. nyinvesteringar i nya fabriker och nya tekniker m.m. en kostsam investering som kan ta tid att hämta hem den kostnaden för ett företag som har sedan tidigare små marginaler på felaktigheter i sin verksamhet. Sedan ska vi inte heller glömma bort att vi har haft en större ekonomisk kris i världen i helhet som har påverkat många olika företag inom olika branscher olika hårt där en del t o m gått i konkurs. Som det sedan framkommer i artikeln och på andra ställen på forumet, finns det möjligheter till ljusglimtar i horisonten som kan förbättra rörelseresultaten bl.a. nya produkter framöver och ett ökat intresse på O.E.M. sidan för AMD-gruppens helhetslösningar på en datorplattform.

Att Intel gör god ekonomisk vinst får man gratulera dem till det (oavsett om det är en ärlig vinst eller ej...) men de satsar mycket på sina dyra toppmodeller och som på olika sätt finner sina köpare trots allt... för det finns ibland ett behov av dem inom ett visst användningsområde med mjukvara som anpassas efter Intels teknik men också som "statuspryl" för en del människor.

AMD-gruppen har som kanske bekant för en och annan besökare på forumet, en annan filosofi med sina produkter, i synnerlighet moderkort och processorer där man strävar efter en god allmän prestanda inom flera olika datoranvändningsområden och en långsiktig användande av socklar till processorerna, vilket förenklar för slutkunderna med ett större processorurval över tid och ett förenklande av processorkylarna med en långsiktig standard t.ex. fristående kylare som kan användas på olika system.

I slutändan handlar det om intresse, användningssätt/behov och inte minst om ekonomi (även personlig) när val av olika datorkomponenter väljs för ett datorsystem. Och flera aktörer behövs inom dator- och elektronikbranschen såväl som idag och till morgondagen för att det ska uppstå en god och hälsosam konkurrens som sporrar utvecklingen framåt och som medför att det blir överkomliga priser (för det mesta...) på produkterna som tas fram till slutkund. Utan goda incitament för företagen finns det en övergripande risk för stagnation inom dator- och elektronikbranschen med svag produktutveckling över tid (eller inte alls) och resultatet vet nog det flesta människor vad det kan betyda, i synnerlighet för privata slutkunder som riskerar att bli åsidosatta av bl.a. företagsmarknaden och statliga verk med olika institutioner m.m. då deras behov av olika produkter tillgodoses först, då de har som oftast även ekonomi för att betala för olika produkter och tjänster som de efterfrågar för sina olika verksamheter som de bedriver i tjänsten. Så ett visst mått av god mångfald inom dator- och elektronikbranschen är ett sundhetstecken för framtida produkter och produktutveckling, men då inom vissa kontrollerade gränser/normer, skulle jag vilja uttrycka det.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saint25:

Anlag för "pajkastning" i tråden tycks det...

När det gäller AMD och AMD gruppen i allmänhet, för den som minns det, är bl.a. nyinvesteringar i nya fabriker och nya tekniker m.m. en kostsam investering som kan ta tid att hämta hem den kostnaden för ett företag som har sedan tidigare små marginaler på felaktigheter i sin verksamhet. Sedan ska vi inte heller glömma bort att vi har haft en större ekonomisk kris i världen i helhet som har påverkat många olika företag inom olika branscher olika hårt där en del t o m gått i konkurs. Som det sedan framkommer i artikeln och på andra ställen på forumet, finns det möjligheter till ljusglimtar i horisonten som kan förbättra rörelseresultaten bl.a. nya produkter framöver och ett ökat intresse på O.E.M. sidan för AMD-gruppens helhetslösningar på en datorplattform.

/Saint25

*thumbs up*

Visa signatur

Continuously updating

Permalänk
Avstängd

älskar den här annonsen Komplett.se
"quad core processor från AMD"

dvs en AMD athlon 2.9 GHZ. skulle INTE bli frövånad om den INTE har syncade kärnor...
sen hade de sin kanpanj om "gamingveckior med AMD" där de ändå sålde processorerna dyrare än vad de kostade på inet.

undra om AMD har sponsrat komplett på något sätt? vad tror ni?

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

dvs en AMD athlon 2.9 GHZ. skulle INTE bli frövånad om den INTE har syncade kärnor...

Vad pratar du om?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

sen hade de sin kanpanj om "gamingveckior med AMD" där de ändå sålde processorerna dyrare än vad de kostade på inet.

Näe. Det tror jag inte.
En AMD marknadsföringskampanj kan bestå av att tex redaktionen får se till att "höra talas" om deras planer via andra källor som officiellt kan kopplas till AMD (hemlighetsmakeriet är inte så hemligt längre). Någon i AMD säger sig veta att nya Sessan presterar eller hur den är byggd. Att en "nisse" sitter och suger lön för en smyg kampanj kostar med, eller hur?
Och ju närmare release datum man kommer på den nya Sessans arkitektur, desto billigare blir de som finns i lager.

Visa signatur

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Någon som vet om AMD sitter på stora ägarlån? Ett trick för att slippa betala skatt är att vara skyldig sina ägare jättemycket pengar till jättehög ränta. Ägarna får ut sina pengar i ränta istället för vinst och de slipper skatta för pengarna. Och eventuell förlust innebär mer lånade pengar från ägarna vilket innebär högre räntor nästa år.
Typ som detta:
"Men Volvo och ägaren Ford får också bakläxa när det gäller räntor på ett lån från Ford i USA.
Bakgrunden är en upptaxering med 4,6 miljarder kronor vid en revision i fjol. Skatteverket anser att Volvo och Ford tryckt ned vinsten i Sverige på ett otillåtet sätt. "
Volvo riskerar miljardsmäll - Ekonomi - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunter(Swe):

Bra att hockeylagen supportar AMD, det kan AMD behöva

Jag tror nog att det är AMD som sponsrar hockeylagen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klimpen2:

Jag tror nog att det är AMD som sponsrar hockeylagen.

Ja, det har du rätt i. Tänkte totalt fel där. Men AMD får i alla fall reklam även om den är en liten en

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

Athlon II x4 är en phenom II x4 med avstängd L3 cache. Vet inte hur mycket det påverkar prestandan men vad jag har hört så presterar athlon II x4 som intels s775 quads

Folk har en förmåga att undervärdera amds prestanda. De ligger inte så långt efter intel alla tror. Alla processor-köp under I7 borde uteslutande vara amd tycker man, med tanke på amds pris/prestanda.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg