Permalänk

Startar om utan blåskärm?

CPU-Z logg
Operativsystem: Windows 7 Ultimate x64 (förr: Microsoft Windows XP Pro)
Processor: E6550
Processorkylare: Scythe infinity
Moderkort: MSI MS-7235? (se cpu-z loggen)
Minne: 2x 1024MB Corsair PC6400
Grafikkort: Gainward GeForce 8600 GT (passivt)
Hårddisk: Intel SSD 40GB som system disk (övriga: HDDtune)
Nätaggregat: Antec Earthwatts 500w(fick det med Sonata 3 chassit)
Övrig kylning: 1x120mm insug och 1x120mm utblås i lådan (plus nätagget)
Temperaturer: Varmaste HDDn 47C (core temp)

Problemet:
Helt plötsligt så slår datorn bara av sig ingen blåskärm ingen ting. Varje gång så startar den om själv utan problem. Hittils har jag inte lyckats se något samband med vad jag gör på datorn, ibland tittar jag på film ibland surfar jag. Det händer kanske 1-3ggr om dagen.

Först så misstänkte jag att det var min system disk som var kass(systemet blev jätte segt när man skrev filer till den). Men nu har jag bytt till en helt ny disk(från en seagate 500GB ide till intel ssd 40GB). Jag bytte också os till Win7(tidigare XP). Men problemet kvarstår.

Datorn klarar att köra hela 3dMark06 och jag har kört orthos i någon timme men det fungerar bra. Därför tror jag inte på värme, den dör ju av filmtittande och surf men inte av att belastas.

Jag har kollat de kondensatorer som jag kan se i datorn och de ser fina ut.

Förslag på tester jag kan göra? Lösningar?

Permalänk
Antielefant

Jag hade tippat på ett RAM-minne, men det låter nästan otroligt om den inte strular mer i spel än annars.

Kan förstås fortfarande vara en hårddisk som strular, men jag tvivlar på systemdisken. Prova koppla ur sekundärdiskarna en och en i åldersordning och se om problemet löser sig.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Jag har kört 2 vändor memtest, utan problem. Jag har även kopplat ur mina två äldsta diskar. Men problemet kvarstår

Permalänk

det är inte så att du använder dig av windows 7 RC,,?
för då stängs datorn av med ett par timmars mellanrum..

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk

hade samma problem innan när jag körde xp

Permalänk
Medlem

Kan du låna ett nätagg och prova?

Glappa kablar?

Permalänk

Nu har jag dragit ut alla hårddiskar utom ssdn. Ska se om jag kan få den att dö nu, då får jag se över kontakterna, och eventuellt köpa ett nytt nätagg.

EDIT: Om jag spelar upp den här filen så dör datorn varje gång. Med bara ssdn inkopplad.

EDIT2: Tankar senaste gfx drivare nu, men jag tycker att det borde vara ett hårdvarufel eftersom jag har samma problem fast jag har formaterat. Nytt grafikkort?

Permalänk

När jag försökte starta datorn i nyss så ville inte windows jag fick upp något recoveryprogram. Det stod att det var ett problem med en nyinstallarad drivrutin, jag gissar på mina nya grafikdrivare. Det var ju synd för igår efter att jag hade installerat de nya drivarna så kunde jag inte få datorn att dö med den videofilen som jag kunde förut.

Min slutsats är att det är något fel på grafikkortet och inte på hårddiskarna. Eller? Det är ju passivt kylt och kanske har blivit för varmt någon gång?

Permalänk
Antielefant

Kan mycket väl vara. Kan du prova ett annat grafikkort för att verifiera?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Fast efter att jag installerade nya drivare så har datorn inte dött. Annars får det bli ett nytt grafikkort.

Permalänk

Kom på nu att det kan vara mitt ljudkort(kan det?). Nått sunkigt creative. Att datorn dör av film kan väl vara ljudkortet som gör något dumt och slår ut någon failsafe?

Permalänk

Provade att ta ut Ljudkortet och köra på moderkortets ljud. Hjälpte inte...

Permalänk

Bytt nätagg, problemet kvarstår.
Har märkt att dator dör när man kör olika video grejer. Förhoppningsvis kommer ett 4850 från inet imorrn...

Permalänk

Nytt grafikkort, fortfarande samma problem!

Vad ska jag göra? HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Det var ändå dags för nytt nätagg och grafikkort.

How to Bench Test Your System - Tech Support Forum
Moderkortet läggs på tex kartongen den kom i. Starta (stänga av, reset) datorn gör du med en stjärnskruvmejsel som du rör metall piggarna där kablarna från dator lådan ska sitta. Efter att det funkar utanför sätter du in delarna i lådan.

En Dator behöver 5 delar för att starta "med bild".

Moderkort
Processor (Kylare)
Grafikkort (Skärm + Kabel)
Minne
Nätagg (kabel)

Bort med ljudkort (+ andra kort), DVD, nätverk, USB prylar/kablar och allt annat som inte behövs för att få felet igen. Undrar du varför beror det på att tex trasiga tangentbord/mus blockera så att datorn inte startar men nu hade du ett annat fel.

Kylaren sitter bra?
Samma sak med kablarna från nätagget?

Permalänk

Jag har ju plockat in och ur hela systemet när jag bytte nätagg. Nu när jag testade med nytt grafikkort så får jag grafik-artefakter innan den dör. Skummt med helt nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Snart bara moderkortet kvar som du inte felsökt?
Prova uppdatera BIOS om du inte redan gjort det.

Permalänk
Medlem

Start > Skriv i fältet > Event viewer > Custom views > Administrative logs > leta efter Criticalmarkerade fel och allt som står i en sån varje gång du får en random reboot och skriv här sen.

Permalänk

Log Name: System Source: Microsoft-Windows-Kernel-Power Date: 2010-07-28 15:30:02 Event ID: 41 Task Category: (63) Level: Critical Keywords: (2) User: SYSTEM Computer: Andersson-Stationära Description: The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly. Event Xml: <Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event"> <System> <Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" /> <EventID>41</EventID> <Version>2</Version> <Level>1</Level> <Task>63</Task> <Opcode>0</Opcode> <Keywords>0x8000000000000002</Keywords> <TimeCreated SystemTime="2010-07-28T13:30:02.843750000Z" /> <EventRecordID>12592</EventRecordID> <Correlation /> <Execution ProcessID="4" ThreadID="8" /> <Channel>System</Channel> <Computer>Andersson-Stationära</Computer> <Security UserID="S-1-5-18" /> </System> <EventData> <Data Name="BugcheckCode">0</Data> <Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data> <Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data> <Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data> <Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data> <Data Name="SleepInProgress">false</Data> <Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data> </EventData> </Event> Log Name: System Source: Microsoft-Windows-Kernel-Power Date: 2010-07-28 14:10:46 Event ID: 41 Task Category: (63) Level: Critical Keywords: (2) User: SYSTEM Computer: Andersson-Stationära Description: The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly. Event Xml: <Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event"> <System> <Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" /> <EventID>41</EventID> <Version>2</Version> <Level>1</Level> <Task>63</Task> <Opcode>0</Opcode> <Keywords>0x8000000000000002</Keywords> <TimeCreated SystemTime="2010-07-28T12:10:46.343750000Z" /> <EventRecordID>12318</EventRecordID> <Correlation /> <Execution ProcessID="4" ThreadID="8" /> <Channel>System</Channel> <Computer>Andersson-Stationära</Computer> <Security UserID="S-1-5-18" /> </System> <EventData> <Data Name="BugcheckCode">278</Data> <Data Name="BugcheckParameter1">0xfffffa8001aeb010</Data> <Data Name="BugcheckParameter2">0xfffff88003a42c80</Data> <Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data> <Data Name="BugcheckParameter4">0x2</Data> <Data Name="SleepInProgress">false</Data> <Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data> </EventData> </Event>

Permalänk
Medlem

Är alla dessa verkligen CRITICALmarkerade?

Hittade 2 st som vart critical. Editera din post och ta bort alla som inte innehåller ordet CRITICAL tack.

Permalänk
Medlem

Förövrigt har du Kernel-power 41 (63) problem som gör att datorn startar om. Ofta är det driverkrock som skapar felet, kan dock vara mycket annat.

Permalänk

Hittade något om att även om memtest säger ok så kan det vara ram som felar? Värt att testa, isf hur?

Permalänk
Medlem

Kan vara minnet ja. Ta ut alla minnesstickor utom 1. Kör med den tills felet uppkommer, ta ut den sätt i nästa och testa med den. Om det felar med båda 2 är det sannolikt inte dina minnen.

Permalänk

Den dog lika fort med båda stickorna. Förmodligen inte minnet alltså.

Jag har kommit fram till att om man drar igång 2 youtube videor samtidigt så dör den på direkten(1-2min)

Permalänk

Provade i felsäkert läge. Datorn dog men jag upplevde att det tog längre tid än vanligt :S

Permalänk

Blir nog ett nytt moderkort, vad annars kan det vara. Tycker att jag har uteslutit allt annat.