Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

det duger till en vanlig liten filserver för normala hastiheter...

Ja men har man ett vanligt 300watts till det e e där till många HD's...

Jo, det finns ju en del fördelar med Epia korten. Jag kan ha den som en divx station till tvn också.
Men det jag tänkte på är att det finns ju ingen direkt kylning på moderkortet, inte konstigt att det är tyst då, och hur blir det då när man sätter på två varma hds. Man förlorar ju tystheten när man måste ha en fet chassifläkt för att inte skiten ska brännas.

Permalänk
Medlem

Jag satt och tänkte på en sak. Kan Epia korten skruvas in i en vanlig midi-ATX låda? eller måste jag köpa en låda speciellt gjord för de korten? Har ingen lust att köpa en ny låda, sen är de där special lådorna för små för en filserver.

Permalänk
Medlem

ITX korten skall funka i vanliga ATX-lådor.

Permalänk
Medlem

Var in på returmagasinet i dag.. Datordelar i mängder! köpte 2x 80mm fläkt tex för 10:- st .. chassi kostade 50.. har man tillgång till ett liknande ställe så kan man göra fynd

Visa signatur

"reboot is for adding new hardware"

Permalänk
Medlem

kör en 133 med en overdrive på 233 Mhz med linux 7.2. har en 30 en 40 och en 80 i den.

fungerar fint att köra filmer direkt från nätverket från den!

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

Vad som behövs för att köra fresco:

CPU - any 386 or better

FPU - not required

RAM - min (with swap) 6 MB, normal (on the edge between swap/no swap) 8 MB, recommended 16 MB

FDD - 1.44 MB

HDD - not required for 8-16 MB RAM system, but recommended (for swap and for future extensions)

Ethernet adapter(s) - 3COM509, 3COM595, 3COM905, Realtek NE2000 compatible, Realtek NE2000 PCI compatible, ISA/PCI NE2000 compatible supported out of box. Many more other adapters supported via additional drivers you have to add manually from supplementary pack (it's easy, just choose appropriate driver and drop it in a:\router\drv directory).

Modem(s). Beware of winmodems, they will not work with FREESCO. If you have old 386/486 computer w/o FIFO'ed COM ports it's recommended to use internal modems as they come with built-in fast FIFO'ed port.

Read this manual at least once.

Some brains

TCP/IP networking knowledge (a must)

----------------------------------------------------------

Nu så tänker väl de flesta att det där måste suga, men här är en liten lista på vad som kan åstadkommas:

Bridge mode
Firewalling and Network Address Translation
DNS Server
DHCP Server
HTTP Server (public and control purpose)
Telnet server (only one connection per time)
Print Server
Remote Access Server (up to 2 modems)
Time Server

Stödjer upp till 3 Ethernet och 2 modem samtidigt... Feta är ju att man inte behöver hårddisk överhuvudtaget
Dessutom me de andra specs_en så förstår man att det borde funka att köra utan CPU-fläkt och eventuellt också utan nätaggsfläkt, fast lite luftflöde är väl att rekommendera!

Visa signatur

Glömmer att logga ut :D

Permalänk
Medlem

/me diggar idéer med Mini itx inblandat. Dom är som gjorda för filserving och liknande saker. Små, tysta och strömsnåla är dm jävlarna också :).
en dag ska min bullriga P200MMX bli utbytt mot en EPIA-M.
EDIT
Ja man kan ha valfritt chassi till en ITX burk. men att ha ett itx mobo i en fulltower ser ju vääääldigt fel ut . JAg har sett det en gång och det var inte en trevlig syn *tycka*

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem

Hmm. Eler, gillar dexter?

Visa signatur

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Permalänk
Medlem

det finns en nackdel med mini ITX, RAM-minnet är DIMM = dyrt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wasqer
det finns en nackdel med mini ITX, RAM-minnet är DIMM = dyrt

Var har du fått det ifrån?
Första generationen går på SDRAM du kan ju lungt köpa 256 för <500Kr
och andra generationen går ju på DDR (Det kommer att komma 2 versioner till av EPIA-M (en med floppy och en med SDRAM) så jag ser inte problemet.

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem

båda i DIMM format.

Minnesstöd PC133/PC100 SDRAM
Minnessocklar 2x 168 pin DIMM <----------------- Där

är det inte så så är det bra.

Permalänk
Medlem

Opteron, lite dubbelmoral? Du kör Microsoft .NET SERVER RC1 på din server hemma men det står "Powered by Linux" i din signatur ;>