Permalänk
Medlem

Hemmabygge - Startar ej!

Hej!

Jag har försökt mig på mitt första hemmabygge. Jag är tidigare satt i lite minneskort och hårddiskar i datorer, men thats it. Jag har läst guider och manualerna väl, men tydligen räcker det inte?! Något har jag tydligen missat iaf. (Man känner sig rätt dum när man tror man gjort allt rätt och så händer inget)

Symptom: Det händer absolut ingenting när jag slår på strömmen.

Mitt system är:
Moderkort: Gigabyte GA-P55-USB3
Nätagg: Corsair TX 650W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard. 2x 6+2-pin PCIe,
Grafik: Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA
Minnen: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9
Processor: Intel Core i5 750, 2.66GHz
Burk: Fractal Design Define R2, Svart
LÄsare: Samsung 22X DL SH-S223C, Svart
Hdd: 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ

Jag tar gärna emot tips/hjälp här, men helst skulle jag gärna få lite hjälp/guidning via msn om någon vänlig skäl kan tänka sig att offra några minuter!

min msn: conzec_@hotmail.com

Tack på förhand!

//Matty

Permalänk
Antielefant

Har du stoppat dit ATX12V-kontakten och båda PCI-E 6-pinkontakterna?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Har du stoppat dit ATX12V-kontakten och båda PCI-E 6-pinkontakterna?

Uppe till vänster på moderkorter har jag ATX_12V_2X4, där har jag satt i båda dessa. På grafikkortet har jag bara satt en PCI-E kontakt, bör jag sätta i båda? Trodde det var ifall man hade 2 kort i.

Mvh Matty

Permalänk
Medlem

en bild säger mer än tusen ord

Permalänk
Medlem

koppla in båda 6-pins.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av conzec84:

Uppe till vänster på moderkorter har jag ATX_12V_2X4, där har jag satt i båda dessa. På grafikkortet har jag bara satt en PCI-E kontakt, bör jag sätta i båda? Trodde det var ifall man hade 2 kort i.

Mvh Matty

Har kortet två ska du sätta i båda

Permalänk

Dubbelchecka att sladden till knappen på chassit sitter som det ska och kolla strömbrytarn på nätagget.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av conzec84:

Mvh Matty

Nej, har du två kort ska du ha fyra i. Utan tillräcklig ström kommer grafikkortet antingen inte att visa bild eller att helt låsa datorstart för att förhindra att bränna nätaggregatet/kablar, då en enda kontakt inte kan bära tillräckligt mycket ström.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag provade med båda PCI-E inkopplade. Still dead.

Silverfox: Haha, tror jag vet vad det är. Jag har inte kopplat sladden till powerknappen till moderkortet. Jag fick för mig att den som heter Power SW bara var ström till någon lysande diod. Jag var inte säker på om röd eller vid kabel var + respektive - . Någon som har koll på det?

Permalänk
Medlem

Hmm röd är + på dioderna så bör vara samma på den antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av conzec84:

Jag provade med båda PCI-E inkopplade. Still dead.

Silverfox: Haha, tror jag vet vad det är. Jag har inte kopplat sladden till powerknappen till moderkortet. Jag fick för mig att den som heter Power SW bara var ström till någon lysande diod. Jag var inte säker på om röd eller vid kabel var + respektive - . Någon som har koll på det?

Den kontakten spelar ingen roll hur du vänder, nåja sätt dit den så bör den hoppa igång, om det inte finns mer saker du glömt eller satt tokigt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

And its on!! Tack så mycket för hjälpen! Återkommer säkert senare haha Man känner sig verkligen som en idiot när man kommer på att felet var något så uppenbart...