BIOS förstört, går det att rädda Moderkortet?

Permalänk
Medlem

BIOS förstört, går det att rädda Moderkortet?

Satt och försökte överklocka min dator lite, så ställde in ett par inställningar i BIOS och ändrade FSBn. När jag sen tryckte Save and Exit kom det upp en sån ruta där det står "ROMSIT Table is updating, Do not press restart/shutdown button". Detta brukar ta 5-10 sec vanligtvis men den här gången fastnade den. Jag lät den stå så i en kvart eller så innan jag tryckte på power knappen. Nu när jag försöker starta datorn går fläktarna bara upp på 100% och jag får ingen bild på bildskärmen.

Så jag antar att jag förstört biosen på mitt moderkort. Jag har testat att dra ur strömmen och plocka ur det lilla batteriet på moderkortet. Jag testar nu att låta datorn stå utan ström i ett par timmar men har inte mycket hopp om att det ska funka. Finns det något sätt att återställa BIOS eller på nåt sätt få moderkortet körbart igen eller är det bara att slänga det?

Specs:
Mobo: Asus P5N-E SLI s775
CPU: Core 2 Duo E6550 2,3 Ghz
RAM: 4x1GB Corsair 800 Mhz
GPU: XFX HD 5770
PSU: Antec Neopower 550w

Om det inte går att rädda, vad rekomenderas? Ett nytt s775 moderkort eller ett helt nytt system? (Kör på en i5 750 i så fall)

Permalänk
Hedersmedlem

3e eller 4e 'produkten' på denna sida, :: EksitData ::

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videfix:

3e eller 4e 'produkten' på denna sida, :: EksitData ::

Din länk funkar inte riktigt. Jag kommer bara till deras start-sida. Vad heter produkten?

Permalänk
Hedersmedlem

Ajdå, 3e menyvalet till vänster 'Bios chip', därunder har de tjänster för omprogrammering av BIOS.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videfix:

Ajdå, 3e menyvalet till vänster 'Bios chip', därunder har de tjänster för omprogrammering av BIOS.

Oj, tack för länken men det där verkar lite för avancerat för mig. Ska man löda av själva bios-kretsen och skicka in till dom eller?

Permalänk
Avstängd

tvivlar STARKT på att du har förstört BIOS. Vänta nån timme eftersom nyare kort har en ovana att behålla felaktiga BIOS inställningar ett tag.
Det kommer starta nog om du låter det stå 6-12 timmar.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle precis säga att BIOS-kretsen sällan eller aldrig är lödad utan sitter i en sockel men nu har jag kollat olika bilder och det verkar vara så illa att den är lödad på ditt moderkort och det är hyfsat knepigt att avlöda ytmonterade prylar. Jag har trots +30 års elektronikfipplande stor respekt för de som sysslar med sånt då det är jäkligt smått och pilligt.
Så tyvärr är nog enda alternativet att skaffa nytt kort eller uppa hela systemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

tvivlar STARKT på att du har förstört BIOS. Vänta nån timme eftersom nyare kort har en ovana att behålla felaktiga BIOS inställningar ett tag.
Det kommer starta nog om du låter det stå 6-12 timmar.

Okej, låter som om det finns hopp ändå Jag testar nog att låta datorn vara avstängd och urpluggad över natten också. Borde jag plocka ut batteriet på moderkortet också? Eller räcker det att jag dragit ur strömmen från väggen? Eller ska jag lämna strömmen på?

Skrivet av videfix:

Skulle precis säga att BIOS-kretsen sällan eller aldrig är lödad utan sitter i en sockel men nu har jag kollat olika bilder och det verkar vara så illa att den är lödad på ditt moderkort och det är hyfsat knepigt att avlöda ytmonterade prylar. Jag har trots +30 års elektronikfipplande stor respekt för de som sysslar med sånt då det är jäkligt smått och pilligt.
Så tyvärr är nog enda alternativet att skaffa nytt kort eller uppa hela systemet.

Ah okej, tyckte väll att det lät lite komplicerat ^^ Tack för hjälpen ändå.

Permalänk
Vila i frid

Det är inget BIOS-problem utan ett CMOS problem. Dra ur nätsladden/220 volten samt tag bort CMOS batteriet. Låt stå över natten. Prova igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är inget BIOS-problem utan ett CMOS problem. Dra ur nätsladden/220 volten samt tag bort CMOS batteriet. Låt stå över natten. Prova igen.

Visst är det värt att testa, men jag förstår inte hur du kan veta att BIOS inte är sönderprogrammerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Visst är det värt att testa, men jag förstår inte hur du kan veta att BIOS inte är sönderprogrammerat?

Därför att det är 20 ggr* vanligare att felaktiga BIOS-värden stör boot än att själva kretsen eller innehållet är totaldefekt.

* Grov uppskattning baserat på personlig erfarenhet.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Testade att låta den vara avstängd med ström urdragen dock med batteriet i i 10 timmar och testade även att ha batteriet urplockat i 5-10 minuter. Detta funkade inte. Så jag beställde ett nytt moderkort från inet igår som jag fick idag. Har plockat isär datorn så orkar inte bygga ihop den igen med det gamla moderkortet för att testa om det funkar med att ha batteriet ur i ett par timmar också. Det blir nog att lägga moderkortet på vinden med batteriet urplockat så kanske det funkar en vacker dag om jag behöver det

Permalänk
Medlem

Enligt din första post är det helt klart så att du ställt in något som datorn inte lyckas starta med. Ett vanligt problem vid just överklockning och precis som det nämns tidigare är det i CMOS inställningarna lagras. Det låter som att du köpt ett nytt moderkort i onödan. Nästa gång rekommenderas läsning i manualen hur man nollställer CMOS innan du köper nytt kort, oftast är det en jumper som sitter i närheten av CMOS-batteriet.

Får hoppas att det nya kortet är bättre än det gamla iaf!

Permalänk
Avstängd

Du får nog ta och nolla din BIOS, antingen via Clear Cmos jumpern eller med att ta ur batteriet en stud!

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ftass:

Nästa gång rekommenderas läsning i manualen hur man nollställer CMOS innan du köper nytt kort, oftast är det en jumper som sitter i närheten av CMOS-batteriet.

Detta gjorde jag faktiskt, utan framgång. Testade det ett par gånger men gjorde ingen skillnad. Jag har överklockat flera gånger innan så jag fått som konsekvens att min dator inte blir boot-bar, utan jag får bara upp första skärm-bilden och sedan fastnar på den. Och då har jag fått resetta CMOS för att få igång den igen. Men den här gången var anorlunda då jag inte får någon bild alls, och CMOS reset hjälper inte.

Skrivet av InluZion:

Du får nog ta och nolla din BIOS, antingen via Clear Cmos jumpern eller med att ta ur batteriet en stud!

MVH

Gör det nån skillnad hur länge man har batteriet ur-taget? Jag hade det ute som sagt i 5-10 minuter, men det kanske inte räckte?

Permalänk
Medlem

Cmos jumpern är väl den som är viktigast att dra ut ? om man nu vill resetta bios ?

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Det säkraste är att flytta jumpern. En gång försökte jag resetta genom att ta bort batteriet. Hade dock det ute i bara nån minut men det hände inget. Om det inte finns nån jumper kan ni kortsluta genom att lägga ett metalföremål över de två pinsen. Men stäng av strömmen innan!

Permalänk
Medlem

Jag själv har provat ta ur batteriet vid felaktig Biosinställning (när inte clear cmos fungerar) och då låter jag den vara ute iallafall i 30-60minuter. Brukar fungera utan problem. Vet inte om alla moderkort har en viss tid batteriet måste vara ur för att nollställa ordentligt,men så fungerade det på 2 av mina gigabyte kort.

Permalänk
Vila i frid

Jag själv har varit med om att ett ASUS P5B Deluxe har "gått sönder" när jag ställde FSB till 393 MHz och låg multiplier. Förmodligen råkade någon krets i panik (taskigt programmerad FPGA/whatever) och blev självförstörande, ivfsh så gick det inte att rädda mha CMOS-reset - inte ens efter 24 timmar strömlöst inklusive byte av cpu och minne.