Påbörjande av en ny sida, vad används nuförtiden?

Permalänk
Medlem

Påbörjande av en ny sida, vad används nuförtiden?

Tänkte börja på en sida som ska visa data från en sql databas. Det kommer finnas en hel del olika sorters data av visa. Därför vill jag ha en väldigt dynamisk sida. Några 100 användare i början.

Jag har en del erfarenhet av PHP och vill gärna utgå ifrån det. Men det var ett tag sedan jag pysslade med hemsidor och vill gärna ha tips på vad som används idag för att skapa riktigt bra och användarvänliga sidor.

Tack på förhand!

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem

Det som skapar en bra och användarvänlig sida är ett skarpt sinne för just det, inget språk hjälper en i den frågan

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Det som skapar en bra och användarvänlig sida är ett skarpt sinne för just det, inget språk hjälper en i den frågan

Ordentligt kunskap när det gäller HTML5 och sunt förnuft när det gäller JS, färger och allt annat hjälper en del. Att läsa WCAG kan vara vettigt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av You:

Ordentligt kunskap när det gäller HTML5 och sunt förnuft när det gäller JS, färger och allt annat hjälper en del. Att läsa WCAG kan vara vettigt också.

HTML5 gör väl inte jobbet bättre än (X)HTML gör?
Att förlita sig fullständigt till HTML5 idag när det ännu inte ens uppför sig likadant i varierande webbläsare, skulle väl snarare missgynna användarupplevelsen med tanke på att webbsidan i vissa fall skulle te sig annorlunda i sådana situationer?
Av den orsaken skulle jag hellre föreslå att använda sig utav av (X)HTML med eventuella inslag av den nya versionen, till exempel den förkortade doctypen, den kortare versionen av meta taggen. Att grunda sig en ordentlig kunskap i något som inte ens är färdigställt skulle väl inte göra livet lättare för någon just idag? Tror du You att jag missat något som kan ändra min uppfattning?

Om Swec var skrivet i HTML5 vad skulle det ge mig som användare för fördelar när det kommer till användarvänligheten i dagsläget?

Jag tar för givet att du besitter den ordentliga kunskapen som du förordar att man ska ha när det kommer till HTML5 och skulle kunna upplysa mig i mina frågeställningar, och förhoppningsvis göra mig klokare.
I all välmening

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spank2k7:

HTML5 gör väl inte jobbet bättre än (X)HTML gör?
Att förlita sig fullständigt till HTML5 idag när det ännu inte ens uppför sig likadant i varierande webbläsare, skulle väl snarare missgynna användarupplevelsen med tanke på att webbsidan i vissa fall skulle te sig annorlunda i sådana situationer?
Av den orsaken skulle jag hellre föreslå att använda sig utav av (X)HTML med eventuella inslag av den nya versionen, till exempel den förkortade doctypen, den kortare versionen av meta taggen. Att grunda sig en ordentlig kunskap i något som inte ens är färdigställt skulle väl inte göra livet lättare för någon just idag? Tror du You att jag missat något som kan ändra min uppfattning?

Om Swec var skrivet i HTML5 vad skulle det ge mig som användare för fördelar när det kommer till användarvänligheten i dagsläget?

Jag tar för givet att du besitter den ordentliga kunskapen som du förordar att man ska ha när det kommer till HTML5 och skulle kunna upplysa mig i mina frågeställningar, och förhoppningsvis göra mig klokare.
I all välmening

Tanken var att sätta femman inom paranteser, verkar som att jag missade det

F.ö. kan man förlita sig helt på de delar av HTML5 som är bakåtkompatibla med HTML 4.01, plus vissa bitar (t.ex. doctypen, meta-elementet och annat som är reverse-engineerat från hur det redan fungerar). Standarden i sig är faktiskt relativt nära färdigställning, och stora delar kan nästan användas; t.ex. kan <video> och <audio> redan användas, förutsatt att man även har ett alternativ för de webbläsare som inte implementerar dessa. Se t.ex. YouTube.

Något annat man redan kan göra (tack vare html5shiv och lite enkel CSS) är att börja använda de block-element HTML5 definierar — article, section, aside, header, footer och nav — för att märka upp sin HTML på ett mer semantiskt sätt. Det gör det lättare för eventuella screen readers och andra program som skrapar HTML-kod att "läsa" denna och extrahera de delar som är viktiga. I framtiden kommer även <video>, <audio> och <canvas> att öka användarvänligheten då man slipper installera t.ex. Flash för att titta på visst innehåll.

Poängen är inte att HTML5 automatiskt ger bättre användarvänlighet, poängen var mer att HTML5 dels är framtiden (och därmed bra att lära sig redan nu) och dels ger ökade möjligheter till användarvänlighet (och annat, för den delen).

(XHTML bör man generellt hålla sig borta från, även om man lyckas skicka det med rätt mime-typ)

Permalänk
Medlem

Det här med HTML5 verkar besvärligt. Bra länkar, You! Du är välinformerad som alltid. Känner du till nån sida som lite enkelt förklarar vilka delar av HTML5 som stöds redan nu och när man ska börja tänka på det osv? Vill gärna börja uppdatera mina webbsidor men inte plöja allt som w3c (?) skriver :D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meat:

Det här med HTML5 verkar besvärligt. Bra länkar, You! Du är välinformerad som alltid. Känner du till nån sida som lite enkelt förklarar vilka delar av HTML5 som stöds redan nu och när man ska börja tänka på det osv? Vill gärna börja uppdatera mina webbsidor men inte plöja allt som w3c (?) skriver :D.

Just nu är det inte W3C, utan WHAT-WG som skriver HTML5-specifikationen. Angående HTML5 så finns det många resurser som visar hur man använder det, t.ex. Dive into HTML (skriven av Mark Pilgrim). Man kan även läsa om skillnaderna mellan HTML5 och HTML 4.01 och det finns en validator med HTML5-stöd. Med HTML5test kan du testa vilka delar av HTML5 din webbläsare stödjer, och en lista över resultat från några olika webbläsare finns här, på oli.jp.

Permalänk
Medlem

Stort tack, då har jag något till kvällsläsningen! Samt slapp försöka sortera upp resultaten från en googling på "HTML5".