Permalänk
Medlem

Windows 7 tappar kontakt HELA TIDEN

Har nyligen installerat Win 7 prof. och har efter haft JÄVLIGT stora problem med min nätverksanslutning via min trådlösa router. Har en D-link DIR-635.

Det som händer är att det funkar i en minut, sedan måste jag koppla ifrån och ansluta mig igen, och då funkar det någon minut igen.
Det blir om möjligt ännu värre om jag sitter med min WIN7 dator och tjejen sitter med sin Vista dator.
För henne funkar det utan problem, men för mig skiter det sig stup i kvarten.

Någon som har någon idé?
Har läst lite om att det ibland strular med IP6, kan det ha med det att göra?

Och förklara gärna övertydligt vad jag behöver göra, för när det kommer till nätverkskunskaper så är jag lika haj som en blind pilot som försöker landa ett plan.

Permalänk

Ta reda på vad för nätverkskort du har(NIC) - gå till leverantörens hemsida o ladda ner deras Win 7 drivrutin.

Atheros korten är t.ex. väldigt känsliga för vilken drivis man har

Lycka till

Mvh Lazze:P

Permalänk
Vive la liberté!

Kan vara nätverksdrivrutinerna som spökar. Kolla vad för trådlöst nätverkskort du har och leta efter drivrutiner till dessa. I nätverks- och delningscentrum kan du se vilken anslutning som används för det trådlösa nätverkskortet, tryck på den, borde heta typ "trådlös nätverksanslutning" och ta egenskaper. Längst upp står det "anslut med" och namnet på ditt nätverkskort, sök på detta på google för att hitta drivrutiner.

Kan vara IP6 det krånglar med också, då är det bara att välja "TCP IP6v" i listan under och inaktivera den.

Permalänk
Medlem

Dell Wireless 1515 Wireless-N Adapter är det nätverkskortet?
Jag vet att efter jag installerat win 7 så laddade jag ned alla drivrutiner jag hittade på dells webbsida.
Tror nog att jag redan installerat en WIN7 driver för kortet.
Ska jag ladda ner någon drivis från D-link?

jag gjorde så att windows fick leta drivis automatiskt och då sa den att den hade lyckats uppdatera, så vi får se hur det går.
Återkommer om det fortsätter strula!

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem, när jag hade lösenord på mitt trådlösa. Så fort jag tog bort lösenordet, så fungerade det. Jag personligen tycker att detta låter jättekonstigt, kan enheten som hanterar lösenord (eller vad det nu är) ha varit trasig i min router?

Permalänk
Medlem

Hade samma problem (fick IP men ingen "kontakt") med trådbundet nätverk och nyaste drivrutinerna till nätverkskortet, lösningen:
Installera äldre drivrutiner till nätverkskortet.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Det verkar ha funkat för mig när jag lät windows leta upp drivisar själv.
än så länge har jag inte tappat kontakten iaf. Peppar, peppar

Permalänk
Medlem

Nej, nu tappar jag kontakten igen!
Har en torrentklient som är igång och tankar på ca 1mb/s, vilket kanske påverkar, men det ska de ju inte göra!

Någon som har nån idé vad jag kan göra härnäst. Har ju som sagt uppdaterat drivisen på mitt nätverkskort. Vad kan nästa steg va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av newberg
Nej, nu tappar jag kontakten igen!
Har en torrentklient som är igång och tankar på ca 1mb/s, vilket kanske påverkar, men det ska de ju inte göra!

Någon som har nån idé vad jag kan göra härnäst. Har ju som sagt uppdaterat drivisen på mitt nätverkskort. Vad kan nästa steg va?

Kör med kabel:rolleyes: nä men har du testat med ett annat operativsystem?

Permalänk
Inaktiv

Ändra kryptering till te.x WPA2 PSK, den har alltid fungerat felfritt för mig och de jag känner som använder trådlöst.

Hur du gör? Läs manualerna - min mor lyckades fixa det själv.

Permalänk
Medlem

hmm, manualerna är nerbrända för länge sen... Har även tappat bort mitt lösen för inställningar på routern när man går in i webbläsaren via IP.

Ingen som kan förklara hur jag ändrar till WPA2 PSK.
Just nu har jag WPA2-personal AES.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av newberg
hmm, manualerna är nerbrända för länge sen... Har även tappat bort mitt lösen för inställningar på routern när man går in i webbläsaren via IP.

Ingen som kan förklara hur jag ändrar till WPA2 PSK.
Just nu har jag WPA2-personal AES.

Prova med att stänga av "receive side scaling" också!!

Permalänk
Inaktiv

Du kan även prova ändra MUT till 1400 istället för standard som är 1500, gjorde en satans massa för mig (även med fiber).

Permalänk
Medlem

Väcker liv i den här tråden igen eftersom mina problem fortfarande irriterar!
Alltså, med min ena laptop som kör vista funkar det trådlösa kanon, 100%igt!

Men med den dator jag kör windows 7 så är det massa strul.
Det jag har märkt är att när man ska ladda större data, som t.ex en podcast eller titta på något över min NAS så tappar den kontakten med internet och man måste koppla från routern och sen koppla upp sig mot den igen, så funkar det ett tag.
Har också märkt att när båda datorerna är uppkopplade samtidigt så har den förmågan att tappa kontakten oftare.

Ni har ju skrivit en del tips om vad man skulle kunna göra, t.ex. ändra MUT. Gör man allt sånt på routern via dess ip, eller i datorn?
Är ganska lost på nätverk så fattar noll egentligen.

Någon som har fler tankar över vad man skulle kunna göra?

Nämnas bör också att jag har glömt mitt inlogg till routern så jag kan inte ändra inställningar på den=/
Nån som vet hur man kan ordna ett nytt?

Permalänk
Medlem

Har också extrema problem med detta.
det som händer för mig är att det helt sonika kopplar ner med jämna mellanrum.
Detta är ett problem som jag aldrig haft eller har med andra datorer med andra OS på. Så jag antar att det är direkt kopplat till Windows 7.
Hitils har jag provat:

Stänga av Recieve side scaling.
Stänga av TCP Offload.
Använda dom drivrutinerna som följer med windows till nätverkskortet.
Använda dom senaste drivrutinerna från nvidia till nätverkskortet.
Stängt av strömsparfunktioner på nätverkskorten.
Har även provat att använda Vista drivisar.
Har också stängt av TCP/IPv6

Det hade vart väldigt bra om man kunde få ordning på detta då jag gillar Win7 skarpt i övrigt.

Jag kan tillägga att jag har Nforce 590SLI AMD chipset. Verkar som att det är mestadels folk med Nforce chipset som har det här problemet.

Permalänk
Inaktiv

Har du kollat så du har senaste firmware? Läser man om 635'an så i princip krävs det senaste firmware för att den inte ska dö hela tiden.

Snacka om kvalitéstester innan den lämnade fabriken ^^

Permalänk
Medlem

har precis resetat routern och uppgraderat firmware. Nu VERKAR det funka...
Hoppas det håller i sig!

Permalänk
Medlem

Nu funkar det inte längre...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dinasty
Har också extrema problem med detta.
det som händer för mig är att det helt sonika kopplar ner med jämna mellanrum.
Detta är ett problem som jag aldrig haft eller har med andra datorer med andra OS på. Så jag antar att det är direkt kopplat till Windows 7.
Hitils har jag provat:

Stänga av Recieve side scaling.
Stänga av TCP Offload.
Använda dom drivrutinerna som följer med windows till nätverkskortet.
Använda dom senaste drivrutinerna från nvidia till nätverkskortet.
Stängt av strömsparfunktioner på nätverkskorten.
Har även provat att använda Vista drivisar.
Har också stängt av TCP/IPv6

Det hade vart väldigt bra om man kunde få ordning på detta då jag gillar Win7 skarpt i övrigt.

Jag kan tillägga att jag har Nforce 590SLI AMD chipset. Verkar som att det är mestadels folk med Nforce chipset som har det här problemet.

Hade också grymt mycket problem med detta i början (har också Nforce 590-chipset), men för mig var lösningen enkel: jag installerade inte ens drivrutinerna för nätverket! Windows inbyggda verkar funka, säg mig hur, för det vet jag inte. Men sedan dess har jag inte tappat kontakten en enda gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZiNikor
Hade också grymt mycket problem med detta i början (har också Nforce 590-chipset), men för mig var lösningen enkel: jag installerade inte ens drivrutinerna för nätverket! Windows inbyggda verkar funka, säg mig hur, för det vet jag inte. Men sedan dess har jag inte tappat kontakten en enda gång.

Antar att en ominstallation är enda alternativet här då :(..
Har provat att avinstallera nätverkskorten i enhetshanteraren men windows vägrar att plocka bort dom.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anexus
Prova med att stänga av "receive side scaling" också!!

När vi ändå är inne på detta problem, vad översätts Receive Side Scaling till på svenska? Kör nämligen inte engelska versionen av W7 och har inte lyckats hitta något bland alternativen jag är säker på.

Visa signatur

Vegetarian är ett fornnordiskt ord för dålig jägare

Permalänk
Medlem

Bytte från D-link 824VUP+ till D-link DIR-855. Alla gamla datorer ansluter trådlöst utan problem, men en av datorerna med win7 lyckas jag bara ansluta ibland sen faller den ur. Nu har jag startat igång den 6 år gamla routern (824) och mot den går win 7 utan problem.

Permalänk
Medlem

Samma problem

Jag har precis samma problem som ni andra beskriver. Har Win7 och kör över trådlöst men tappar hela tiden kontakt med det trådlösa nätverket. Det är som att nätverkskortet stänger ner sig själv för alla nätverk försvinner och man kan inte välja något och man måste starta om för att det ska funka igen.

Jag har provat med nya drivrutiner jag har provat att installera om jag har tom med provat att köpa ett annat trådlöst kort utan framgång. Dessa kort fungerar felfritt om man kör med XP, det har jag provat men aldrig med Win7.

Har märkt att när man börjar föra övar mycket data så verkar den inte klara det utan stänger ner sig själv och då är det omstart som gäller.

Jag tror att problemet kanske ligger i Win7 eller routern. Någon som kan bringa lite mer klarhet i det här?