Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk

Kylpasta, hur?

Hur är det man ska lägga på kylpastan idag egentligen? Ska snart bygga ihop en ny i7 burk och sista jag byggde ihop en dator var 4-5 år sedan och då la jag på ett tunt lager på processorn och sen på med kylningen, gäller det fortfarande idag? Hur gör ni för att få bäst resultat?

En annan fråga som ploppade upp i mitt huvud är om kylpastan som följer med till en Noctua NH-D14 är tillräckligt bra eller om man behöver köpa till någon annan?

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Då kommer få fler olika svar är du hoppas skulle jag gissa.
Det är ingen standard men det är en vetenskap.

Vanligaste är dock att sätta en klick i mitten på cpun i storleken av ett riskorn och låta trycket av kylaren pressa ut pastan.
minst risk för bubblor då.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Jag låter absolut inte min kylare trycka ut pastan. Blir aldrig ett bra resultat då. Det jag kör är att petar ut en klick i mitten av processorn, inte särskilt stor. Sedan tar jag en bit gladpack och lindar runt fingret, så jag har en slät yta på fingret. Sedan smetar jag ut kylpastan över hela processorn. Ett tunt och fint lager är vad som gäller.

Permalänk
Medlem

Jag sätter lite pasta på cpu:n, och sedan breder ut det med ett rakblad.

Det där med att låta kylaren smeta ut det tycker jag är ren BS.
De gånger jag testat det har det inte spridits ut över hela, luft med mera..

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst så är det olika beroende på vilken kylpasta man har, om den är trögflytande etc. Jag kör med MX-2 och kollade på Arctic Coolings hemsida där stod det klart och tydligt:

"Apply the thermal paste to the middle of a clean CPU surface.

Do not spread the paste."

Källa: http://www.arctic-cooling.com/catalog/images/install_mx2_reta...

Jag följde det och tycker det verkade fungera bra.

Permalänk
Medlem

Här är en mycket tydligt video som visar lite för och nackdelar med de flesta metoder.
YouTube - How Thermal Compound Spreads

Klick i mitten kan sprida dåligt om man har en seg pasta... Ett (mycket litet) kryss, streck eller några utspridda klickar nära center känns som en vettig kompromiss.

Att sprida i förväg verkar enligt videon ge väldigt hög risk för luftbubblor.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Entusiast

Har haft en kylpasta (kommer inte på namnet nu) som var näst intill flytande, den smetade jag ut med en medföljande pensel. Den hade dock vart fysiskt omöjlig att lämna i mitten i formen av ett riskorn. Nu köpte jag dock en lite behållare med Arctic Silver... rekommenderat att smeta ut eller ska man köra riskorn? Låter som att man ska smeta ut det för bästa resultat... eller?

EDIT: Enligt tester, how to´s och guider på youtube så ger arctic silver inget bra resultat vid riskornsmodellen utan ska absolut smetas ut...

Permalänk
Medlem

Jag smetar ut min Arctic Silver enligt metoden jag beskrev tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Här är en mycket tydligt video som visar lite för och nackdelar med de flesta metoder.
YouTube - How Thermal Compound Spreads

Klick i mitten kan sprida dåligt om man har en seg pasta... Ett (mycket litet) kryss, streck eller några utspridda klickar nära center känns som en vettig kompromiss.

Att sprida i förväg verkar enligt videon ge väldigt hög risk för luftbubblor.

Ha den kommer jag ihåg. (minnet kom tebax när jag såg den igen)
Var inte den på SweC nyheter för ett bra tag sen?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Läs på arctic silvers hemsida:
Arctic Silver, Inc. - Instructions
De förordar normalt sett en klick eller linje, förutom tex mobila processorer utan IHS, och förutom CPU-kylare med direct touch heatpipes.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kylpastan som kommer med nh-d14 fungerar lika bra som arctic silver mx2. Den smetade ut sig finfint med riskornsmetoden. Nh-d14 ger väldigt jämnt tryck och gör att ärt eller riskornsmetoden fungerar alldeles utmärkt. Har nu rumstemp på kärnorna på en phenom 1055t.

Att smeta ut pastan medförde enligt ett försök luftbubblor. Detta försämrar värmeledningsförmågan. Dessutom är det bäldigt lätt att smeta på för mycket. Därför passar metoden allra bäst till tjocka pastor som mx3. Noctuas pasta däremot tyckte jag inte vad allt för tjock.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |