Permalänk
Medlem

Protostaktiker

Eftersom de båda andra raserna har egna trådar kan det la vara bra att ha en för oss stackars tossar också.

Jag kan börja med ett problem jag själv har med jämna mellanrum.

Det är när terran rushar med marines tidigt. Hur kontrar man det som toss? Man hinner verkligen inte få upp zealots i mängden som krävs tillräckligt fort.

Hur gör ni om ni ser att motståndaren bygger tex. 2 baracker med reactor? Du kan ju då förvänta dig en rätt snabb rush av marines.

Ett annat problem som jag också står inför rätt ofta, inte bara 1v1 utan även 2v2 och 3v3 är reaperharass tidigt. Har spelat 3vs3 där ca 5 reapers gått från bas till bas och i princip utplånat alla workers. De har hoppat ner på andra sidan basen precis när enheter är nära dom för att döda dom, sen byter de bas helt enkelt. Rinse and repeat.

Dessa 2 taktiker skulle jag väldigt gärna vilja bli bättre på att möta. Jag ska se om jag hittar några replays hemma sen, annars vet jag att det kommer längre fram igen ändå

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Antielefant

Protoss counter mot en marinerush;
en near walloff med zealots som täpper till den, samt photon cannons.
eller rush to Chargelots (Zealots med leg upgrade) som kan gå in i melee fruktansvärt snabbt.

Mot en marine-heavy spelare försöker du nå High Templar så fort som möjligt, då Psistorm är massivt effektiv mot marines, eller Colossus (med range upgrade) som eldar upp dem på löpande band.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Entusiast

om jag förväntar mig reapers(scoutat) så gör jag en så snabb stalker som möjligt, bygger inte ens en zealot. då är den ute inte långt efter reapern är i ens bas.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Absolut inga photon cannons. Dessa är static defense och bortkastade 150 minerals (alltså en mycket mycket sämre ekonomi i början av spelet) då en marine-rush enkelt kan countras med t.ex 2 sentries som forcefieldar rampen tills man får upp 3-4 stalkers. Om du är snabb kan du forcefielda PÅ din ramp när han springer upp och dela upp hans arme i två delar - detta är otroligt jobbigt för terran och han förlorar halva/hela sin arme samt sitt momentum han hade i pushen.

Permalänk
Medlem

kan någon hjälpa mig med en buildorder för att ta hand om en tidig zergling rush? jag brukar alltid få 4-6 zerglings mot mig innan jag hinner få upp en enda zealot.

Min buildorder om jag scoutat en trolig rush
9 pylon
12 gate
12 pylon
... sen brukar det tyvärr vara över.

Ska man använda sina probes för att kriga med zergrushen? hamnar man inte resor efter ekonomiskt då?

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pojo:

kan någon hjälpa mig med en buildorder för att ta hand om en tidig zergling rush? jag brukar alltid få 4-6 zerglings mot mig innan jag hinner få upp en enda zealot.

9 pylon
12 gate
12 pylon

Ska man använda sina probes för att kriga med zergrushen? hamnar man inte resor efter ekonomiskt då?

Har du verkligen inget försvar så får du välja att förlora probes+inkomst eller låta zergs ta ut basen åt dig. Zealots kommer inte ikapp dom utan upgrade endå så.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

mot marines, snabb sentry chrono boosta gate mot alla rusher, mot z samma där. Bara att walla in sig å täppa med sentry force field å dela deras arméer så behöver du inte mkt för att klara

Visa signatur
Permalänk
Antielefant
Skrivet av Pojo:

9 pylon
12 gate
12 pylon

Beroende på bana är det lättaste att köra 9 Pylon, 9 Gate, båda placerade för att skapa en "near walloff", dvs så det bara finns en hex ledig att ta sig igenom. Stäng sedan porten med Zealots, men se upp så de hamnar mitt emellan och bakom, inte framför, då detta gör att enbart 1-2 zerglings kan attackera på en gång vs 1-2 zealots, och det krävs normalt 4-6 zerglings för att döda en enda zealot.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Är det någon som faktiskt använder sig utav Archon? Jag kan inte minnas att jag sett en enda replay/utube där någon använt sig av dessa. Är de helt onödiga? Dom köttar ju bio rätt bra.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Entusiast

2gate robo
4gate
korean 4gate
snabb voidray
2gate rush

är väl de öppningar som jag oftast använder(anpassar vid scout ifall det behövs), ogillar att använda samma öppning i varje match.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II