Intels roadmap för Sandy Bridge 2010/2011

Permalänk
Skrivet av Klimpen2:

Nvidia har en teknik som heter Optimus som gör det idag. AMD håller på att utveckla en liknande teknik just nu och Intel har jag inte hört något om.

Troligen kommer Bulldozer Q3 eller Q4 2011. Om AMD har gått ut med det officiellt eller inte vet jag inte. Är dock ganska säker på att de inte kommer Q1. Men vi får väl se på HotChips 22 den 24 augusti om de säger något kul.

Optimus är väl för laptops, eller?

ATI har det också på laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunter(swe):

intel har väl kommit på att folk inte har mer pengar efter köpet av processor (jävligt dyr med andra ord) så dom bygger in grafiken så att man kan använda den när man kommer hem

hahaha!!! XD

edit: redigerad för att versalerna försvann...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Eftersom det inte är något namnbyte får jag anta att de passar i de nuvarande socklarna vilket är trevligt. Jag ser dock inget behov av att byta ut min processor än på ett tag men skönt med ett kliv framåt. Det känns som GHz talet har stått still lite väl länge medan antalet kärnor har ökat. Sen har förvisso arkitekturen förbättrats så processorerna trotts samma Hz ändå är snabbare men ändå.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ctrl:

Alla CPUs kommer med inbyggd graffekärna, dock kan denna bara nyttjas på H-serien av styrkretsar. Iaf som jag förstått så har inte P-serien det som behövs för att brygga grafikdelen mot moderkortet.

Ursäkta om jag är jobbig, men var står det att alla CPUer har inbyggd grafik? Finns det en officiell källa på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Eftersom det inte är något namnbyte får jag anta att de passar i de nuvarande socklarna vilket är trevligt. Jag ser dock inget behov av att byta ut min processor än på ett tag men skönt med ett kliv framåt. Det känns som GHz talet har stått still lite väl länge medan antalet kärnor har ökat. Sen har förvisso arkitekturen förbättrats så processorerna trotts samma Hz ändå är snabbare men ändå.

Det är nya socklar på g.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Eftersom det inte är något namnbyte får jag anta att de passar i de nuvarande socklarna vilket är trevligt. Jag ser dock inget behov av att byta ut min processor än på ett tag men skönt med ett kliv framåt. Det känns som GHz talet har stått still lite väl länge medan antalet kärnor har ökat. Sen har förvisso arkitekturen förbättrats så processorerna trotts samma Hz ändå är snabbare men ändå.

Sockel 1155 som dessa processorer ska ner i är inte bakåtkompitabel med Socket 1156 som används idag.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Står så här på det test jag läste om:
"No overclocking results yet, so it's hard to get an idea about the real performance of this architecture"

Sandy Bridge benchmark results leaked

hmm, om man kollar på en av bilderna lite noga, så ser man att en Via Nano är snabbare än 8st Xeon 5462.
Känns inte såååå troligt...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av tosseboll:

hmm, om man kollar på en av bilderna lite noga, så ser man att en Via Nano är snabbare än 8st Xeon 5462.
Känns inte såååå troligt...

du menar CPU AES testet? Läs detta om vad testet gör:

CPU AES test uses only the basic x86 instructions, and it's hardware accelerated on VIA PadLock Security Engine capable VIA C3 and VIA C7 processors. The test consumes 48 MB memory, and it is HyperThreading, multi-processor (SMP) and multi-core (CMP) aware.

Gissar att det är därför nano fick så högt resultat.

Anandtech har ju en preview uppe på sandy. i5 2400 som kommer ersätta i5 650

men jag funderar på att hoppa över socket 1155 och vänta på socket 2011

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

du menar CPU AES testet? Läs detta om vad testet gör:

CPU AES test uses only the basic x86 instructions, and it's hardware accelerated on VIA PadLock Security Engine capable VIA C3 and VIA C7 processors. The test consumes 48 MB memory, and it is HyperThreading, multi-processor (SMP) and multi-core (CMP) aware.

Gissar att det är därför nano fick så högt resultat.

Anandtech har ju en preview uppe på sandy. i5 2400 som kommer ersätta i5 650

men jag funderar på att hoppa över socket 1155 och vänta på socket 2011

De andra processorerna är ju ändå så mycket kraftfullare på allt annat, så tycker ändå det är konstigt
att Via fick ett sådant resultat... :-\

Jag väntar själv på socket AM3+...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av tosseboll:

De andra processorerna är ju ändå så mycket kraftfullare på allt annat, så tycker ändå det är konstigt
att Via fick ett sådant resultat... :-\

Jag väntar själv på socket AM3+...

Jo Bulldozer kan nog bli något när den nu kommer. Men tror mer på att zedcate kommer vara AMD lyft för 2011. out of order netbook kommer bli bra. Om inte annat verkar det lovande.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

När kan intel sandbridge komma till bärbara datorer? VILL HA EN UPPDATERAD VERSION AV ACER TIMELINE 13,3 MED INTEL SANDBRIGE, NYA ATI GRAFIKKORT, OCH ETT BÄTTRE TANGENTBORD!!!

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

jag kan tänka mej att satsa på AMD 6 core den här gången bara för nyfikenhets skull. Jag är tveksamt om hur en CPU med integrerad grafiken kommer att klocka.
Har kört INTEL 7 år nu, dags att omprogrammera.

PS
Jag kan inte kommer in i skallen av nån som vill gamer på en laptop. !!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/