Permalänk
Medlem

En internet sladd på 2 datorer

Tjenare allihop, ska till en polare och tänkte ta med min bärbara. Problemet är att han bor i hus, så modem och sånt skit är på nedanvåningen medans han sitter där uppe och lirar. Hans internetsladd går igenom massa väggar och så, så lite svårt för mig att dra igenom en internetsladd genom alla hål som hans går i.

Undrar därför om det är möjligt att ha nån slags "switch" som hans internetsladd går in i, där vi sedan kan dra 2 nya internet sladdar till våra datorer uppe på hans rum?

Permalänk
Medlem

Router kallas de, googla.
Finns alla möjliga sorters, 2-2,000,000 portar.

Permalänk
Medlem

Hmm, vad jag har förstårr har han modemet och routern där nere. Hans internetsladd kommer från routern?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Graphics Card: GeForce 9500GT | Proc: AMD Athlon (tm) 64 x2 dual core 5200+ 2.70 GHz
| RAM: 4GB DDR2 400MHz | Mouse: Logitech MX518 | Keyboard: STANDARD DeLL | HDD: SAMSUNG HD322HJ 320GB 7200RPM | Case: CoolerMaster ATCS 840 Wolverine-Modded (Blue Power)

Permalänk
Medlem

Det en switch är all som behövs?

Permalänk
Medlem

Om du kopplar in hans kabel som main I switchen, sen kör ni i Alt portarna i den så får ni båda internet, ja.

Visa signatur

Graphics Card: GeForce 9500GT | Proc: AMD Athlon (tm) 64 x2 dual core 5200+ 2.70 GHz
| RAM: 4GB DDR2 400MHz | Mouse: Logitech MX518 | Keyboard: STANDARD DeLL | HDD: SAMSUNG HD322HJ 320GB 7200RPM | Case: CoolerMaster ATCS 840 Wolverine-Modded (Blue Power)

Permalänk
Medlem

Är liste lost när man går in på sånt, men hade tänk köpa en sån här.

Switch

5 portar, är det inte bara att sticka in varsin nät kabel i switchen som sedan leder ner till routern?

Permalänk
Medlem

Tror jag fattar nu. Så alltså kabeln som leder till switchen från routern ska in i main. Sen kopplar jag och min polare in våra internet sladdar i Alt portarna?

Permalänk
Medlem

Annars monterar ni ett extra nätverkskort i hans dator och delar ut internet via det till din dator... Men det ska även gå att använda samma kabel till 2 datorer om man kontakterar om dom på någon vänster

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

I dagens konsumentswitchar stoppar man in sladdarna vart som helst, det är autouplink på dom, känner av själva vilken av sladdarna som är länken mellan switch/switch(router med switch).

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Sitter ju på lan nu, SWITCH! är allt du behöver XD vilken som helst borde duga med 3 portar då (en för dig, en för han, en genom väggarna.)

Permalänk
Medlem

Alltså... Han har ju en router redan. Flytta routern bara till övervåningen, sladden som går genom väggen kommer då att gå ifrån modemet på nedervåningen och in i väggen upp till routern som sedan grenar sig till era två sladdar till era två datorer. Så slipper du köpa en switch

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Jag är tacksom för all respons, blir å köpa en switch. Orkar inte med allt tjafs med att flytta upp routern även fall det vr ett bra förslag. 300kr är helt okej, kan va bra att ha till framtiden med:)

Permalänk
Medlem

NP, hoppas det funkar fint!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nille4:

Är liste lost när man går in på sånt, men hade tänk köpa en sån här.

Switch

5 portar, är det inte bara att sticka in varsin nät kabel i switchen som sedan leder ner till routern?

Kör på den, den kan du ha till lite av varje ett bra tag framöver den klarar ju Gigabit oxå.
Jag har en till 5 datorer och ingen Flaskhals.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faded:

NP, hoppas det funkar fint!

Hoppas jag med:)

Skrivet av AMD_PERA:

Kör på den, den kan du ha till lite av varje ett bra tag framöver den klarar ju Gigabit oxå.
Jag har en till 5 datorer och ingen Flaskhals.

Exakt xD