SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Defekta minnen?

Hej,
Jag beställde en dator för ett tag sedan och då hade jag problem med minnena, det blev bluescreens och sånt lite då och då. Det blev bättre när jag körde på en sticka, då blev det aldrig bluescreens. Självklart har jag senaste BIOS till moderkortet. Jag skickade tillbaka minnena till inet för jag tänkte att den ena stickan var defekt. Efter ett tag fick jag ett par nya, nu är det samma problem. Både med en eller båda stickorna i.
Systemet fungerar rätt stabilt nu när jag pillat lite med timings, ställt in minnena på 1.65v och sådant. Datorn är inte problemfri än. Det brukar bli bluescreens när jag startar spel, ibland fryser datorn sig när jag surfar på internet. Vad tror ni felet är? Ska jag skicka tillbaka mina minnen och be om ett annat märke/modell?
Moderkortet är ASUS P7P55D-E Pro och minnena är OCZ 4gb Gold kit 1600mhz 8-8-8-24

Tack på förhand.

Permalänk

har du kollat om moderkortet kan köra minnena "QVL" listan står på asus hemsida. har du satt dem rätt? sitter alla kontakter i moderkortet från nätagregatet? kör minnes test på minnena.

jag har asus rampage 2 gene & fick aldrig ocz minnena att funka utan köpte corsair...men det var jag det.

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av buskspas12:

har du kollat om moderkortet kan köra minnena "QVL" listan står på asus hemsida. har du satt dem rätt? sitter alla kontakter i moderkortet från nätagregatet? kör minnes test på minnena.

jag har asus rampage 2 gene & fick aldrig ocz minnena att funka utan köpte corsair...men det var jag det.

Vad jag fattade så är mina minnen i QVL-listan. Alla sitter rätt, alla kontakter sitter rätt. Första gången jag körde minnestest så blev det bluescreen efter 11 sekunder. (stresstestet i orthos.) andra gången jag körde så körde den 15 minuter helt utan problem.
Det lutar nog åt att jag skickar tillbaka och ber om få ett par Corsair istället.
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 - Inet.se är dessa bra?

Permalänk
Medlem

Har du kört memtest?

Vilket test kör du i Orthos?
Oavsett, kör small FFT också (stressa bara CPUn). Skiter det sig där kan det också vara CPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woundead:

Har du kört memtest?

Vilket test kör du i Orthos?
Oavsett, kör small FFT också (stressa bara CPUn). Skiter det sig där kan det också vara CPUn.

Jag kör "Large, in-place FFTs - stress some RAM", då bluescreenade det efter 11 sekunder första gången, andra gången så gick det i 8 minuter. Jag testade köra CPU-stress, det kan gå i timmar. När jag körde Blend (CPU & RAM), då frös datorn efter några sekunder bara.
Jag har inte testat memtest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeTumme:

Jag kör "Large, in-place FFTs - stress some RAM", då bluescreenade det efter 11 sekunder första gången, andra gången så gick det i 8 minuter. Jag testade köra CPU-stress, det kan gå i timmar. När jag körde Blend (CPU & RAM), då frös datorn efter några sekunder bara.
Jag har inte testat memtest.

Det där pekar ju helt klart på minnena.

Gör nog som du planerat och välj ett annat märke.

Men innan dess kan du testa att klocka ner dem / höja timings och se om det BS:ar då också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woundead:

Det där pekar ju helt klart på minnena.

Gör nog som du planerat och välj ett annat märke.

Men innan dess kan du testa att klocka ner dem / höja timings och se om det BS:ar då också.

Ska jag testa ta 9-9-9-24 och sänka till 1333 mhz? Vad skulle du tagit för timings/klock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeTumme:

Ska jag testa ta 9-9-9-24 och sänka till 1333 mhz? Vad skulle du tagit för timings/klock?

Testa de högsta de är specifierade till (slöaste) och sänk till 1333 MHz). Testa alla möjliga kombinationer.

Värsta som kan hända är att datorn inte bootar och du måste reseta bios.

Lycka till