Permalänk
Medlem

Nytt FD r3 köpt, en fråga...

God kväll, har köpt ett nytt chassi (Fractal design r3) detta är möjligtvis en väldigt dum fråga men men..
Om jag monterar ner datorn och sätter i komponenterna i nya chassit plus att jag kopplar in ett nytt GTX460, måste jag då spara över allting på hårddisken innan och installera om operativsystemet? Tack.

Bonusfråga :D.
1. Med endast 3 fläktar ska jag sätta den 3:e i sidan som inblås eller ut?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Nej om du enbart byter chassi behöver du inte göra någonting alls. Det håller ju bara delarna på plats

Byter du också grafikkort behöver du bara avinstallera drivrutinerna för det gamla kortet och tanka hem de senaste från Welcome to NVIDIA - World Leader in Visual Computing Technologies sen

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack, men nu har jag ett annat problem... ATX 24 pin sladden sitter som fastlimmad i moderkortet, har inte med klippet att göra, får inte ut det :'(. Vågar inte ta i med all kraft, har plasten smält ihop på nåt sätt? Några tips?

Permalänk
Medlem

Jucka lite medans du drar, smält ihop tvivlar jag på om du inte lekt med gasol och öppen eld där inne. Dra lite neråt sen lite uppåt och håll på så tills det lossnar, är vad jag menar med jucka.

Permalänk
Medlem

ATX-kontakten kan sitta som en sten ibland(bra förvisso). Det bästa sättet är som tidigare säger, jucka den i sidled fram och tillbaka tills du ser att den åker ur en liten bit, sedan är det bara att rycka med några kilos kraft ^^

Mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

OM du ska ha fläkt på sidoplåten skall den blåsa in luft på grafikkortet

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, har en ny fråga. På mitt gamla chassi kunde jag skruva i alla skruvar men på FDR3 så saknas det ett hål för moderkortshållarna

Gör det nåt om skruven längst till höger inte sitter i? Nån sa att att man skulle ha alla i för man kunde kortsluta moderkortet på nåt sätt om man inte hade alla i...

Permalänk
Hedersmedlem

Skruvhålen är standard så fattas det gängor i lådan är den defekt. Du ska skruva i distanserna i lådan, där det finns hål i moderkortet, varken fler eller färre ska det finnas.

Behöver du flytta runt distanserna gör du det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Upptäckte för ett tag sedan när jag städade i min dator att jag hade glömt skruva i en skruv i ena hålet, verkar ju fungera ändå så

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Medlem

Hmm nej, det är inte défekt, det är bara att FDR3 inte har det hålet, bild tagen från deras hemsida...

Permalänk
Medlem

Kortet är rätt monterat, jag har endast 2 utav 6 skruvar.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Exakt samma på mitt moderkort, ett skruvhål som fattas i chassit, det är nog lugna puckar! se bara till att alla distanser som sitter i sitter rätt så ingen distans tar i undersidan på moderkortet