Hjälp, min nybyggda dator går inte igång ?!

Permalänk
Medlem

Hjälp, min nybyggda dator går inte igång ?!

Hej !
Har byggt ihop en ny dator och fått ihop alla komponenter.
Men när jag kopplat den till min skärm och ska starta så går allt igång som det ska, men jag får ingen bild.
Vissa gånger går datorn igång och bara står och tuggar, vissa gånger står den och startar om med ca 3 sekunders intervall.

Jag tänkte att det kanske kunde vara att jag behöver en DVI-I sladd till grafikkortet istället för den vanliga DVI, men så var inte fallet.

Mina komponenter;
Moderkort: Asus P6T SE
Processor: Intel Core i7 930 2,8 GHZ.
RAM: Corsair Dominator 3 x 2 GB 1600 mhz.
Grafikkort: Zotac geForce GTX 470.
HDD: Western Digital 1 TB.
Chassi: Fractal Design R3
Nätagg: Fractal Design Tesla 650 W.

Jag behöver nu hjälp med vad som kan ligga bakom felet.

Tacksam för svar !

MVH
Oliver

Visa signatur

Ditt nya verktyg i TV-soffan: ShowTrack

Permalänk

Testat köra varje ram minne för sig i varje plats?

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

Ja, det har jag provat.

Visa signatur

Ditt nya verktyg i TV-soffan: ShowTrack

Permalänk
Medlem

Jag byggde ihop en dator, nästan likadan som din, för en vecka sen och hade samma problem. Efter femtioelva turer fram och tillbaka till webhallen så visade det sig tillslut vara Nätagget som var trasigt. Kom inte fram tillräckligt med ström till 24 pins kontakten.

Permalänk
Medlem

Hmm, tycker mitt nätagg borde räcka. Hur stort var ditt ?

Visa signatur

Ditt nya verktyg i TV-soffan: ShowTrack

Permalänk
Skrivet av reevilo:

Hmm, tycker mitt nätagg borde räcka. Hur stort var ditt ?

Ditt nätagg räcker gott och väl! Däremot så var hans sönder. Om du har ett annat nätagg att testa med?

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk

Nätagget som var trasigt

Visa signatur

Huvv´e dumt får kroppen lida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deodot:

Jag byggde ihop en dator, nästan likadan som din, för en vecka sen och hade samma problem. Efter femtioelva turer fram och tillbaka till webhallen så visade det sig tillslut vara Nätagget som var trasigt. Kom inte fram tillräckligt med ström till 24 pins kontakten.

samma hände min kompis med de agget med... byt agg och problem solvd till 99% säkerhet om du satt minnen i rätt dimm plats...

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem

Tack för svaren men ni menar alltså att nätagget kan vara "defekt" eller så? För att alla min fläktar och så går ju.

Känns inte riktigt som det är agget, men.

Visa signatur

Ditt nya verktyg i TV-soffan: ShowTrack

Permalänk
Medlem
Skrivet av reevilo:

Tack för svaren men ni menar alltså att nätagget kan vara "defekt" eller så? För att alla min fläktar och så går ju.

Känns inte riktigt som det är agget, men.

Inte för att de e ett dåligt agg men jag vet typ 6-7 som har haft samma fel med samma agg...
(och alla har varit nya)

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem

Hm... Ja okej får kolla om det är agget. Någon som kan säga allt man ska "koppla" ?
Så jag inte har missat något.

MVH
Oliver

Visa signatur

Ditt nya verktyg i TV-soffan: ShowTrack

Permalänk
Medlem

Glöm inte 4-8 pin strömkabeln som skall till moderkortet brevid cpu:n + strömsladden/sladdarna som skall in på gfx-kortet

Kan vara jordfel(glapp i en sladd) - som orsakar problemen.

// Lasse

Permalänk
Medlem

Byggde ihop min nybeställda dator igår. Hade samma problem. Det visade sig vara att moderkortet ville ha mina ram-minnen, 3x2gb corsair DDR3, i minnesplatserna med samma färg längst BORT från cpu:n. Nu har jag inte samma moderkort dock, men som på följande bild (ditt moderkort) så hade jag först stoppat i minnena i de svarta minnesplatserna. När jag flyttade dessa till de orangea så kickade datorn igång.

http://www.extremepc.co.nz/images/p6tse.jpg

Vet inte om det hjälper dig, men det var bara en tanke värd att dela med sig av.

Edit: Kan ju ändå passa på att låna tråden lite snabbt. Satte som sagt ihop datorn igår. i Cpu-Z står det att "DRAM Frequency" är 535.5 MHz, vilket jag antar är aktuell hastighet för minnena. Jag sitter som sagt på 3x2gb Corsair XMS3 1600MHz. Om nu detta är hastigheten låter det underligt lågt i mina öron. Hur mycket bör jag kunna dra upp hastigheten på minnena i bios med standardkylning (4x120mm fläktar)?

Visa signatur

| i7 930 @ 2.8 GHz | Asrock X58 Extreme III | Corsair 1600MHz XMS3 6GB | Sparkle GTX460 1GB OC SLI | Corsair SSD 60GB + Samsung Spinpoint 1TB | Fractal Design Newton R2 800W | Fractal Design Define R3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3rl1n:

Byggde ihop min nybeställda dator igår. Hade samma problem. Det visade sig vara att moderkortet ville ha mina ram-minnen, 3x2gb corsair DDR3, i minnesplatserna med samma färg längst BORT från cpu:n. Nu har jag inte samma moderkort dock, men som på följande bild (ditt moderkort) så hade jag först stoppat i minnena i de svarta minnesplatserna. När jag flyttade dessa till de orangea så kickade datorn igång.

http://www.extremepc.co.nz/images/p6tse.jpg

Vet inte om det hjälper dig, men det var bara en tanke värd att dela med sig av.

Edit: Kan ju ändå passa på att låna tråden lite snabbt. Satte som sagt ihop datorn igår. i Cpu-Z står det att "DRAM Frequency" är 535.5 MHz, vilket jag antar är aktuell hastighet för minnena. Jag sitter som sagt på 3x2gb Corsair XMS3 1600MHz. Om nu detta är hastigheten låter det underligt lågt i mina öron. Hur mycket bör jag kunna dra upp hastigheten på minnena i bios med standardkylning (4x120mm fläktar)?

Minnenas hastighet delas väl på 3 när det är DDR3? 1600mhz är isf = 533.3 vilket är ganska nära dina minnen

Permalänk
Medlem

Jag har satt mina minnen enligt intruktionsboken, där stod att de skulle sitta på de organga.
Har flyttat till de svarta också men ingen skillnad.

Visa signatur

Ditt nya verktyg i TV-soffan: ShowTrack

Permalänk
Medlem

Testat köra med 1 minne endast? Kör bara PSU, CPU, 1 RAM-sticka, moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adyzz:

Minnenas hastighet delas väl på 3 när det är DDR3? 1600mhz är isf = 533.3 vilket är ganska nära dina minnen

Aha, man lär sig något nytt varje dag Så du menar att mina minnen kör 533 x 3 = 1599 MHz? Det är ju grymt isåfall! Trodde man behöver klocka för att komma upp i de hastigheterna. Skönt, då slipper jag det Tackar!

Visa signatur

| i7 930 @ 2.8 GHz | Asrock X58 Extreme III | Corsair 1600MHz XMS3 6GB | Sparkle GTX460 1GB OC SLI | Corsair SSD 60GB + Samsung Spinpoint 1TB | Fractal Design Newton R2 800W | Fractal Design Define R3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3rl1n:

Aha, man lär sig något nytt varje dag Så du menar att mina minnen kör 533 x 3 = 1599 MHz? Det är ju grymt isåfall! Trodde man behöver klocka för att komma upp i de hastigheterna. Skönt, då slipper jag det Tackar!

Helt fel DDR står för double date rate, så om du läser i CPU-Z 533 Mhz så går dom i 1066 Mhz vilket också är grundinställningen på moderkorten vid 133 Mhz klocka.

Visa signatur

i7 930 @stock | GA-X58A-UD5 | Gigabyte HD 5850 OC | 3x2 Gb Dominator GT 1600 CL7 | Intel X25-M 80 Gb SSD | 2 st Samsung F3 1 Tb HDD | Corsair HX650W | Fractal Define R2 | Processorkylning: Prolimatech Megahalems/Scythe 120 Slip Stream PWM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av preset:

Helt fel DDR står för double date rate, så om du läser i CPU-Z 533 Mhz så går dom i 1066 Mhz vilket också är grundinställningen på moderkorten vid 133 Mhz klocka.

Okej preset. Jag såg att man i mitt bios kunde välja minnenas hastighet. Hur mycket kan jag höja till med vanlig kylning, har 4x120mm fläktar i chassit?

Tack på förhand!

Visa signatur

| i7 930 @ 2.8 GHz | Asrock X58 Extreme III | Corsair 1600MHz XMS3 6GB | Sparkle GTX460 1GB OC SLI | Corsair SSD 60GB + Samsung Spinpoint 1TB | Fractal Design Newton R2 800W | Fractal Design Define R3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3rl1n:

Okej preset. Jag såg att man i mitt bios kunde välja minnenas hastighet. Hur mycket kan jag höja till med vanlig kylning, har 4x120mm fläktar i chassit?

Tack på förhand!

Vet inte vilket moderkort du har, men om minnena stöder XMP och du kan ställa in det i BIOS så kommer du att köra minnena enligt specade värden. Om du ställer in manuellt så kör dem enligt de specade värdena. Se bara till att spänningen till minnena inte överstiger 1.65 V.

Vad har du för processorkylare? Med stock-kylaren blåser det runt minnena och kyler säkert tillräckligt. Även om du har vattenkylare typ H-50 så bör dina 4 chassifläktar ordna tillräckligt luftombyte för att köra minnena enligt spec.

Visa signatur

i7 930 @stock | GA-X58A-UD5 | Gigabyte HD 5850 OC | 3x2 Gb Dominator GT 1600 CL7 | Intel X25-M 80 Gb SSD | 2 st Samsung F3 1 Tb HDD | Corsair HX650W | Fractal Define R2 | Processorkylning: Prolimatech Megahalems/Scythe 120 Slip Stream PWM |

Permalänk
Medlem

Till TS : dubbelkolla gärna att du använt rätt antal distanser, och på rätt plats. Ännu bättre är att montera ihop datorn utanför datorlådan för att se så felet inte beror på något sådant. Klassiskt rookie-mistake, nu vet jag ju inte om du är rookie, men men..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Du har inte glömt distanserna då?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av preset:

Vet inte vilket moderkort du har, men om minnena stöder XMP och du kan ställa in det i BIOS så kommer du att köra minnena enligt specade värden. Om du ställer in manuellt så kör dem enligt de specade värdena. Se bara till att spänningen till minnena inte överstiger 1.65 V.

Vad har du för processorkylare? Med stock-kylaren blåser det runt minnena och kyler säkert tillräckligt. Även om du har vattenkylare typ H-50 så bör dina 4 chassifläktar ordna tillräckligt luftombyte för att köra minnena enligt spec.

preset här har du moderkortet Asrock X58 Extreme III - Inet.se. Nu är jag en riktig nybörjare, vad menas med "specade". Är det 1600 MHz i det här fallet?

Jag kör originalkylaren till min i7 930 2.8 GHz.

Visa signatur

| i7 930 @ 2.8 GHz | Asrock X58 Extreme III | Corsair 1600MHz XMS3 6GB | Sparkle GTX460 1GB OC SLI | Corsair SSD 60GB + Samsung Spinpoint 1TB | Fractal Design Newton R2 800W | Fractal Design Define R3 |

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen alla !

Gick tillbaka med mitt nätagg och bytte upp mig till ett bättre, dessutom flyttade jag på några distanser så nu funkar datorn felfritt ! ( So far )

MVH
Oliver

Visa signatur

Ditt nya verktyg i TV-soffan: ShowTrack

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3rl1n:

preset här har du moderkortet Asrock X58 Extreme III - Inet.se. Nu är jag en riktig nybörjare, vad menas med "specade". Är det 1600 MHz i det här fallet?

Jag kör originalkylaren till min i7 930 2.8 GHz.

Vi följer inte trådens startämne, men med specade menar jag de data Corsair anger för de minnen du har. Vad jag förstått så är de på 1600 MHz sedan vet jag ej dess latens, kan den vara 7-8-7-20 ?

Om minnena stödjer XMP så kolla under CPU-Z flik SPD där ser du XMP värdena som Corsair givit minnena.
Då står där minnesbusens frekvens 800 MHz (2x800=1600MHz) och latens-värdena. Dessa värden är lämpliga att köra minnena på om du ska utnyttja dem fullt ut med tillförlitlighet, de är testade och garanterade av Corsair.

Visa signatur

i7 930 @stock | GA-X58A-UD5 | Gigabyte HD 5850 OC | 3x2 Gb Dominator GT 1600 CL7 | Intel X25-M 80 Gb SSD | 2 st Samsung F3 1 Tb HDD | Corsair HX650W | Fractal Define R2 | Processorkylning: Prolimatech Megahalems/Scythe 120 Slip Stream PWM |