Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Här kommer några från Lergökarallyt

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundstrom.emil:

Nära min farfar då, det är riktigt fint därute

Ja det är skitfint här ute!

Vart bor din farfar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nae0:

Ja det är skitfint här ute!

Vart bor din farfar då?

Ups

Han bor i Mariefred och inte Mariestad. Han bor också vid vattnet, nära slottet, och det är lika vackert som ditt :). DU kanske vet ändå vem han är, arkitekten Olle Lundström va ganska känd på sin tid, men chefen fick oftast äran, Arthur von Schmalensee.. Soory för ihopblandningen.

Vill faktiskt leva ute på landet-liknande-platser än stor staden. :/

Lite hjälp söker

Citat:

Som jag sa tidigare så sticker jag till Polen för studier, och kommer enbart att kunna fota med kompakt. Väntar fortfarande en modd från CHDK Wiki för att kunna fota i Raw.

Så vad skall man tänka på med att fota med kompakt - Canon Powershot SX210is

Permalänk

Älskar svartvitt.

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Vila i frid
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur lyckas ni (Du dumbo, xplod) att få en så jämn graderad motljus ljus i era bilder? Det är oerhört vackert.

Permalänk
Medlem

En av portarna till La Sagrada Familia i Barcelona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nae0:

Jag bor på Torsö utanför Mariestad, med 15-20meter till Vattnet (Vänern) från mitt rum

Ruggigt fin bild, stirrat länge på den nu
Vad använde du för grejjer till den?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundstrom.emil:

Hur lyckas ni (Du dumbu, xplod) att få en så jämn graderad motljus ljus i era bilder? Det är oerhört vackert.

Jag vet inte om det var riktat till mig, men med feltavat nick. Isf får du gärna specificera en bild du tänker på.

Hur som helst så beror ju hur motljusbilder blir på flera faktorer. Det beror på hur stor del av bilden som består av sol, skärpedjup, objektivets motljusegenskaper, om det är mycket partiklar i luften osv osv.
Generellt får man, tycker jag, bättre resultat med relativt korta brännvidder (iaf inte tele), nerbländat en del. Med ett objektiv som inte har så bra motljusegenskaper får man minskad kontrast i hela bilden, vilket kan ge en lite mjukare övergång mellan solen och övriga bilden.
Därtill måste man ju exponera rätt. Vanligen exponerar man ju för att få "förgrunden" rätt.

Sen kan det såklart ligga i efterbehandligen till viss del åxå. Där varierar det ju lite hur man väljer att göra. Både från person till person och från bild till bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundstrom.emil:

Hur lyckas ni (Du dumbu, xplod) att få en så jämn graderad motljus ljus i era bilder? Det är oerhört vackert.

Rätt exponering är AO. man kan få labba rätt mycket för att få till det. Exponeringsbracketing är bra om det ska gå undan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Morsan köpte en kattunge idag, så det blev en snabb bild på den.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av lundstrom.emil:

Hur lyckas ni (Du dumbo, xplod) att få en så jämn graderad motljus ljus i era bilder? Det är oerhört vackert.

Tack för det första, men jag kör på som sagt, rätt exponering och sedan en hel del färghantering i ps. Råfilerna är väldigt gråa.

Dock tror jag (i alla fall för min del) så hjälpte fullformat en del, känns som att det är mer dynamik.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag vet inte om det var riktat till mig, men med feltavat nick. Isf får du gärna specificera en bild du tänker på.

Hur som helst så beror ju hur motljusbilder blir på flera faktorer. Det beror på hur stor del av bilden som består av sol, skärpedjup, objektivets motljusegenskaper, om det är mycket partiklar i luften osv osv.
Generellt får man, tycker jag, bättre resultat med relativt korta brännvidder (iaf inte tele), nerbländat en del. Med ett objektiv som inte har så bra motljusegenskaper får man minskad kontrast i hela bilden, vilket kan ge en lite mjukare övergång mellan solen och övriga bilden.
Därtill måste man ju exponera rätt. Vanligen exponerar man ju för att få "förgrunden" rätt.

Sen kan det såklart ligga i efterbehandligen till viss del åxå. Där varierar det ju lite hur man väljer att göra. Både från person till person och från bild till bild.

Felstavat och nu rättat. Ingen speciell bild utan får beskriva lite. Rätt så molnfritt, blå himmel men ändå smälter solen in och inte är en prick på bilden.

Skrivet av Xplod:

Rätt exponering är AO. man kan få labba rätt mycket för att få till det. Exponeringsbracketing är bra om det ska gå undan.

Skrivet av Dc3R^:

Tack för det första, men jag kör på som sagt, rätt exponering och sedan en hel del färghantering i ps. Råfilerna är väldigt gråa.

Dock tror jag (i alla fall för min del) så hjälpte fullformat en del, känns som att det är mer dynamik.

Kan tänka mig att de är en hel del arbeta bakom. Vissa fall känns som solens lyser upp hela bilden och får den att glöda utan att överexponeras.

Det är mer allmänt hur ni och andra får till en sådan dynamik i bilderna. känns lite HDRI bakom det hela:)

Ber om ursäkt för min klena förklaring, men oftast saknar jag ord i det jag gör eller efterfrågar. Går mycket på känsla och gör det jag kan med taget material, utan teoretisk kunskap :'(

#10288070
#10251640
#10254005
#10240891
#10230852

Permalänk
Medlem

Lyckades få en bild när hon stod i ljuset från ett fönster:

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundstrom.emil:

Felstavat och nu rättat. Ingen speciell bild utan får beskriva lite. Rätt så molnfritt, blå himmel men ändå smälter solen in och inte är en prick på bilden.

Bilden, som jag antar att du menade, i min post som du länkade till (http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/svartedale...) har ju solen stående rätt lågt. Desutom är det dimma som minskar kontrasten. Som om inte det vore nog så är solen delvis gömd bakom träden. Himmeln är precis på gränsen att frätas ut närmast träden och själva solen är utfrätt iaf i röd och grön kanal.
Här är det minimalt med efterbehnadling (jag är oftast ganska sparsam med det öht) och hemligheten ligger i en korrekt exponering.

Om vi tar en annan bild, som liknar en i en annan post som du länkade till (http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/Misc/_DSC8771.jpg) så är ju himmeln utfrätt över ett rätt stort område, men övergången till områdena med detalj kvar blir mjuk pga att det är/var disigt. Denna effekten kan späs på ytterligare beroende på objektiv.

I denna bild (http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/marstrand0...) så hjälper ju molnen på himmeln till att göra övergången mjukare. Dels dämpas solen en aning och dels så blir himmeln ljusare pga/tackvare molnen. Här har jag även använt kort brännvidd och bländat ner.

En sak, som gör att övergången blir lite mjukare är ju att lätta upp skuggorna lite. Det brukar jag inte så sällan göra en smula. Man exponerar så att man bara precis har ett pyttelitet område som blir utfrätt och sedan ljusar man upp de mörkare partierna i bilden lite. Nu är ju inte övergången jättemjuk i just denna bilden, men här har jag gjort det, tex: http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/hono05.jpg

Får väl bidra med två bilder till tråden åxå, som jag inte postat innan (tror jag):

Permalänk

Fina bilder dumbo.
De naturliga färgerna får dem att kännas riktigt svenska.

Vilka fall är det?

Permalänk

Några från Alaska.

Har resten av bilderna på farsans laptop, så bjussar på lite fler då jag fått dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Fina bilder dumbo.
De naturliga färgerna får dem att kännas riktigt svenska.

Vilka fall är det?

Det är ett/(flera) fall som ligger i ett område som heter Hunneberg, en bit utanför vänersborg.

Permalänk

Katschiing! That's the sound of awesomeness in this pic.

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Avstängd

Foto kollage

Fotar med en Canon Powershot SX210 IS (kompaktkamera) vilket är en rejäl skjuts framåt för mig, då jag under sommaren fotat med X10 Mini mobilen och en billig Videokamera Toshiba Camelio H30.

Pulade i trädgården denna sköna september söndag och ville dels ha lite musik och dels ta lite bilder på Luxor_bergsprängaren, efter som jag är intresserad av fakta om den.

På kvällen fick fotona en omgång i PS Elements 8.

Visa signatur

Vill bli avregistrerad från Sweclockers
Har tröttnat på det löjliga forumet...

Permalänk
Medlem

Nice!

Slänger med ett foto från igår med:

Permalänk
Medlem

dumbo.

Har du dina två bilder med fallen i högre upplösning?
Vore tacksam om jag kunde använda dem som bakgrundsbilder på datorerna hemma.

Permalänk
Medlem

Härliga bilder Adam! Får lite zombie-vibbar, eller övergivet. I like

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Skrivet av ficklampa:

Härliga bilder Adam! Får lite zombie-vibbar, eller övergivet. I like

Tack! Jo det var ju typ så det var längs vägarna i Alaska. Fick bilden av att det är ett jävla elände att leva där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radaradam:

Tack! Jo det var ju typ så det var längs vägarna i Alaska. Fick bilden av att det är ett jävla elände att leva där. http://farm5.static.flickr.com/4085/4959833331_508eb566ef_b.j...

Snygg som bara den! Älska efterbehandlingen och speciellt hur du fått till molnen!

Visa signatur
Permalänk
Vila i frid
Visa signatur
Permalänk

Sommarbild

En liten sommarbild jag tog för några dagar sedan.

Visa signatur

EOS 5D Mark II | 70-200mm | 50mm 1,4 | Flickr | Blogg