Permalänk
Medlem
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

På tal om månen!

Visa signatur

| AMD R9 5950X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Nvidia 5080 FE | 32GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Fortsätter väl på temat

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk
Medlem

Jupiter?

Visa signatur

Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Det här riktar sig egentligen till vem som helst men kanske speciellt till hagmund och Xplod eftersom det var deras bilder som fick mig inspirerad att skriva

Jag undrar bara hur ni gör för att få så fantastiskt snygga bilder? Jag antar att ni har en rätt dyr kamera och att ni efterarbetar bilderna i typ photoshop, men kan en riktigt fotointresserad men helt oinvigd amatör få lite tips om hur man kan börja?

Vad kostar en kamera som kan ge sånna där bilder? Jag har rätt okej photoshopvana men kan ingenting om foto!

vänligen,

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

Det här riktar sig egentligen till vem som helst men kanske speciellt till hagmund och Xplod eftersom det var deras bilder som fick mig inspirerad att skriva

Jag undrar bara hur ni gör för att få så fantastiskt snygga bilder? Jag antar att ni har en rätt dyr kamera och att ni efterarbetar bilderna i typ photoshop, men kan en riktigt fotointresserad men helt oinvigd amatör få lite tips om hur man kan börja?

Vad kostar en kamera som kan ge sånna där bilder? Jag har rätt okej photoshopvana men kan ingenting om foto!

vänligen,

Hett tips ar att lasa en massa tutorials, samt lasa forum-tradar som har tips och bara go ut och testa metoderna sjalv.
Jag alskar F-stoppers (http://fstoppers.com/) samt DPS (Digital Photography Tips: Digital Photography School)

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

vänligen,

Nu vet jag inte exakt vilka bilder du tänker på, men pratar vi generellt om bilder som just de personerna nu nämnde postat så ligger det troligen en del efterbehandling bakom för att få till färgerna. Annars kan man ta bra bilder med mycket enklare medel än man tror. Det är mycket viktigare vem som håller i kameran än vad det är för kamera. En enklare instegsmodell av systemkamera med tillhörande kit-objektiv kommer man långt med och då landar man på ett pris från 4000kr och uppåt, på ett ungefär. Många av bilderna i tråden skulle man kunnat åstadkomma med en (lite mer avancerad) kompaktkamera åxå.

För att, åter igen, återgå till ämnet:

Permalänk

När du fotar planeter (Eller ja... inte så ofta man fotar planeter kanske men månen/planeter) bör du använda centrumvägd mätning. Då slipper du att det blir kolsvart med en ljusprick och istället får du fram detaljernai månen.

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Medlem

Swedbank stadion. Lorensborg, Malmö.

Glömde kommentar!
Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem

En enkel sommarbild

ändrade bildstorlek
Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem

Äppelträdet surrar hela tiden..

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Hovs hallar

Två exponeringar från hovs hallar i skåne:

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

vänligen,

Kul att du nämner mitt namn i samma andetag som Xplod, trots att jag inte är i närheten av hans talang!

Bilderna i fråga som jag laddade upp på sida 20 är tagna med en Canon EOS 350D. Efterarbetet är gjort i Adobe Photoshop Lightroom 3. Så det är varken dyrt eller svårt att komma igång.

Just nu fotar jag dock bara med min lilla favorit: Lumix Gf1 20mm (Länk till recension av Craig Mod).

Permalänk
Medlem

Det fläktade lite här på västkusten igår (och gör fortfarande idag). Jag höll på att förlora mitt stativ till havet då vinden i ett oövervakat ögonblick svepte iväg det. Det hamnade i en "skreva" och mellan vågorna lyckades min kompis snabbt ta sig ner och hämtade det. Själv hade jag nog inte vågat mig ner där, men är tacksam att han vågade och lyckades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Son of Qwerty:

Fan va avundsjuk jag blev nu nae0.

Sigmat är ju galet dyrt. Har funderat på Tamron 10-24 istället men jag tror jag ska prioritera blixt + batterigrepp över det...

Slitit som ett djur i sommar för att ha råd att köpa detta plus bil och lite till.

Fick en rätt go slutlön nu. hehe.

Men prioritera blixt och batterigrepp.
Jag köpte mina saker i följande ordning:
(Jun 2008) Canon Rebel XTi Kit (400D) (+väska, UV filter & minneskort)
(Jul 2008) Digipod A2841p (stativ)
(Dec 2008) Canon 50mm f/1.8 MkI
(Jul 2009) Canon 28-105mm f/3.5-4.5
(Jul 2009) Ansmann BG for Canon 400D
(Aug 2009) Canon 430EX II
(Dec 2009) Caselogic ryggsäck
(Jul 2010) Omnibouncer till blixten.
(Aug 2010) Sigma 10-20mm f/3.5 (+UV filter)
(Aug 2010) Motljusskydd till 28-105mm'arn

Nu är jag där jag är nu, nästa köp kan bli lite studioblixtar..

Permalänk
Medlem

En fråga angående objektiv. Har funderat lite smått på att köpa antingen ett 35 eller 50mm objektiv för att få ett ljusstarkt inomhusobjektiv. Just nu har jag bara 18-105. Vilket av 35 eller 50 är mer användbart? Märker man stor skillnad på ljusstyrka? Till exempel har dom här fasta objektiven runt 1,8 medans mitt har 3,5-5,6.

Visa signatur

laptop - Compaq 615

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danneboy:

En fråga angående objektiv. Har funderat lite smått på att köpa antingen ett 35 eller 50mm objektiv för att få ett ljusstarkt inomhusobjektiv. Just nu har jag bara 18-105. Vilket av 35 eller 50 är mer användbart? Märker man stor skillnad på ljusstyrka? Till exempel har dom här fasta objektiven runt 1,8 medans mitt har 3,5-5,6.

Jag tycker att 35mm är mer användbart för "allround"-fotande. 50mm passar bättre för porträtt.

Vad gäller skillnad i ljusstyrka så är det ju en skillnad på ungefär 2-3 steg beroende på var i zoomomfånget du befinner dig med din zoom. I slutartid innebär det ju att du kan få 4-8ggr så kort slutartid. Skärpedjupet är ju lite svårare att beskriva i ord, men du kan räkna på det här:
Online Depth of Field Calculator

Permalänk
Skrivet av Danneboy:

Jag har ett 35mm 1.8 (Nikkor). Gillar det, men hade nu i efterhand nog hellre ägt ett 50mm. Varför?
Detta är på halvformat (d90).
35mm är fortfarande ganska tight inomhus, och utomhus blir det i mitt tycke ganska tråkigt. Och ska man ta porträtt måste man komma "skrämmande" nära motivet. Ett 50mm passar bättre till porträtt/djur/växter utomhus då du slipper komma lika nära, + att 50mm 1.8 ger ett upplevt kortare skärpedjup. Vilket ofta är vad man vill åstadkomma med ljusstarka objektiv.
Fotar man inomhus/studio är brännvidd nog viktigare än ljuskänslighet då man ändå oftast har en bakgrund + bra ljus.

Edit: Lite offtopic. Tror detta egentligen bör ligga i egen tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danneboy:

Jag har ett 50mm just nu som numera mest sitter på analogkameran. På fullformat (35mm-film, då) så är det i 99 fall av 100 helt klockrent enligt min mening. På croppad digitalkamera känns den för lång för inomhusbruk, men det beror nog en del på vilken sorts motiv jag brukar vilja fota också. På min andra analoga kamera kör jag gärna vad som motsvaras av 35mm för 35mm-film, och det tycker jag fungerar alldeles ypperligt även det. Jag skulle, om valet stod mellan 35 och 50, valt 35 i första hand (men också gärna 50 senare, det har helt klart användningsområden, det är utan tvekan det objektiv av de jag har som jag använt mest), speciellt om det var tänkt för inomhusbruk på en crop-kamera.

Och ja, skillnaden i ljusstyrka är påtaglig. Du kommer kunna ta bilder under ljusförhållanden som högre bländarvärden inte medger.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Ja ursäkta för stöld av tråd.. Var så enkelt att bara fråga här. Får kanske försöka "fixa" mitt objektiv först vid 35mm och pröva ta kort på det viset och sen pröva med 50mm och pröva för att se vad jag själv känner Tack för svaren iaf. Låter underbart om det är så pass stor skillnad i ljusstyrkan.

Visa signatur

laptop - Compaq 615

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag tycker att 35mm är mer användbart för "allround"-fotande. 50mm passar bättre för porträtt.

Vad gäller skillnad i ljusstyrka så är det ju en skillnad på ungefär 2-3 steg beroende på var i zoomomfånget du befinner dig med din zoom. I slutartid innebär det ju att du kan få 4-8ggr så kort slutartid. Skärpedjupet är ju lite svårare att beskriva i ord, men du kan räkna på det här:
Online Depth of Field Calculator

Själv trivs jag fint med 50mm på fullformat, på cropsensor är det däremot en annan historia...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Nu måste jag fråga känner jag.. Vad menar ni med cropsensor? Vet att det finns två olika format men ni får gärna förklara skillnaderna. Är inte ett 50mm gjort för halvformat eller vad det egentligen kallas samma som ett 50mm som är gjort för fullformat?

Visa signatur

laptop - Compaq 615

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Själv trivs jag fint med 50mm på fullformat, på cropsensor är det däremot en annan historia...

Jag utgick från att han har en D3000 enl. hans signatur. Dessutom kände jag på mig att han hade en APS-C-sensor då han skrev att han har en 18-105, vilket inte JAG känner till någon för FF/FX, iaf.

Skrivet av Danneboy:

Nu måste jag fråga känner jag.. Vad menar ni med cropsensor? Vet att det finns två olika format men ni får gärna förklara skillnaderna. Är inte ett 50mm gjort för halvformat eller vad det egentligen kallas samma som ett 50mm som är gjort för fullformat?

Det finns objektiv som bara funka på "halvformat", eller APS-C, som det heter (eller DX på Nikonspråk). Däremot går det fint att använda "fullformat"-objektiv på DX-hus. Objektiven är samma. 50mm är alltid 50mm, däremot så ger 50mm olika bildvinkel på DX och FX, tack vare att storleken på sensorn skiljer. Mer i detalj är så behöver vi kanske inte ta det här. Tror det finns andra trådar som behandlar ämnet...

Postar väl en bild åxå då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hagmund:

Efterarbetet är gjort i Adobe Photoshop Lightroom 3. Så det är varken dyrt eller svårt att komma igång.

Nu kanske det bör tilläggas att en Lightroom licens kostar 3200kr om du ska vara ärlig, MEN det är verkligen inte ett program som en fotograf kan vara utan.

Lite bilder:

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Tog bilden för ett tag sen, och är ett av mina tidiga försök på HDR. Började för övrigt fota 'seriöst' i början av sommaren med min 1000D'a.

Visa signatur

Stationärt: i5 2500K | XFX HD6950 OC | 16GB RAM, 1600MHz | Asus P8P67-M B3 | FD Define R3
Bärbart: MacBook Air 11" '12 - i5 1,7GHz, 128GB
Kamera: Canon EOS 5D Mk II | Div. ƒ/1.4-gluggar
Andra enheter: iPhone 5, iPad 4, Galaxy Nexus, Nexus 7
http://twenty-ten.se/

Permalänk

Sony A550/Konica Minolta 75-300@f5.6/ISO 400

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Medlem

Börjar nog så sakteliga bli höst nu när nötkråkorna hittat hit

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Bild

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Här kommer ett panorama från dagens lilla äventyr

Visa signatur