Permalänk
Medlem

Använt stora delar av dagen åt att fotogafera vattendroppar, var riktigt kul och tyckte jag fick till några helt okej bilder. Någogon som har koll på hur man får till så att det blir en krona på själva vattenpelaren?

Exploding Crown:

Flesh Wound:

Tower of Milk:

Green Orb:

Dancer in the Milk:

Violet Orb:

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ryden:

Otroligt fina bilder! Nästan så att man blir sugen på att testa själv!

Dagens fångst med tema motljus. Något jag personligen aldrig blir trött på!

Visa signatur

Dator 1: |Intel i7-3939K | Noctua NH-U12P | Asus P9X79 | ATI 6950 | 16Gb DDR3 | 2 TB HDD | Corsair HX 650W |Fractal Design Define R3| Dator 2: Phenom 9550@2,6Ghz | Gigabyte GA-MA790X-UD3P| ATI 3870 | 4GB DDR2 | 500GB HDD | Seasonic 600W | Cooler Master Elite 333 Bärbar: Acer eee 1000HE Kamera: Nikon D90
http://www.sweclockers.com/galleri/5337-hylla-bli-skrivbord

Permalänk
Medlem

Hittade en tjock tjurig mal som inte verkar så pigg, skall försöka flytta på han till en lite roligare miljö så det går få lite roligare bilder

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

några bilder fotar inte mkt, men händer ibland
bilden med kulan är fotat av min stora syster dock.

(tänk på att jag bara fotat typ 10-15 foton innan dessa, så måste lära mej MASSA mera)

Visa signatur

dRft

Permalänk
Medlem

Hittade min första hoppspindel idag inte så jättevanliga häruppe

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Fint ljus på landet.

Visa signatur
Permalänk

Grtymt! As Always!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Försöker fota lite makro...

Tänkte fråga efter lite tips när jag ska fota makro, fast utan makro objektiv.

Här har vi två bilder iaf. Ena med mitt telezoom och det andra mer vidvinkel.
Båda bilder är oredigerad så ni ska kunna se mer "rådata".
Kameran och objektiven finns i sign!

Bild 1:

1/100
F7.1
ISO 200
55mm

Bild 2:

1/250
F5.6
ISO 100
300mm

Tacksam för tips.
Mvh,

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tog denna bild härom dagen ute på balkongen. Gör det till och från, men denna bild blev lite bättre än vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiiins93:

Tänkte fråga efter lite tips när jag ska fota makro, fast utan makro objektiv.

Här har vi två bilder iaf. Ena med mitt telezoom och det andra mer vidvinkel.
Båda bilder är oredigerad så ni ska kunna se mer "rådata".
Kameran och objektiven finns i sign!

Bild 1:
http://pici.se/pictures/large/chgRIjDKC.jpg

1/100
F7.1
ISO 200
55mm

Bild 2:
http://pici.se/pictures/large/gVdBBJjgC.jpg

1/250
F5.6
ISO 100
300mm

Tacksam för tips.
Mvh,

Om du använder lite mindre bländare, typ f/10-13 så får du hela fjärilen skarp, istället för bara vingspetsen och underlaget framför den. Du får längre slutartiderså skruva upp ISO till 800 fastän det är mitt på dan, spara som RAW och putsa bort bruset i datorn istället

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Om du använder lite mindre bländare, typ f/10-13 så får du hela fjärilen skarp, istället för bara vingspetsen och underlaget framför den. Du får längre slutartiderså skruva upp ISO till 800 fastän det är mitt på dan, spara som RAW och putsa bort bruset i datorn istället

Okej, ska testa det när jag hittar en fjäril

Tackar

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Robiiins93:
Mitt tills är att öva lite mer på exponeringen. Den ena bilden är (iaf i mitt tycke) underexponerad och den andra är överexponerad.
Försök åxå hitta en vinkel som gör att man ser detaljerna bra. Nu vet jag inte om detta är så nära du kommer med dessa objektiv heller, men en aning närmare så att det inte är så mycket "luft" runt fjärilen. Se om du kan hitta en fjäril som sitter med utbredda vingar så får du, beroende på fjäril, en fint mönster och så tar den upp lite mer av bilden åxå.
Placera skärpan rätt. Åtminstone på ena bilden är vingen skarp men inte "ansiktet".

Skrivet av FlyingFinn:

Så länge skärpan sitter på rätt ställe tycker jag inte det är så viktigt att hela fjärilen/insekten är skarp. Man behöver, beroende på förstoringsgrad blända ner en bra bit till om en fjäril helt ska vara i fokus.

Nu är dessa bilder lite närmare och har därför ett kortare skärpedjup åxå, men... Båda är hur som helst tagna på f/11.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Här kommer några till från semestertrippen (som var till gotland om ingen redan gissat det

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är alltid fint ljus på dina bilder

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem

Lite bilder från idag:

En halv geting:

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem

hyffsat slö med fotandet i sommar, men här är iallafall en bild från fredagen

Permalänk

@Teebird
Haha, kan inte ha varit kul att maska det där...

Mitt bidrag för dagen:

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Medlem

Tror knappast han har maskat det där! Tror mer på att han valt ut en färg med omnejd som ska behållas i färg o resten ska bli svartvitt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryden:

Använt stora delar av dagen åt att fotogafera vattendroppar, var riktigt kul och tyckte jag fick till några helt okej bilder. Någogon som har koll på hur man får till så att det blir en krona på själva vattenpelaren?

Om du vill få en krona på pelaren gäller det att släppa dropparna i sådan takt så att den andra droppen träffar pelaren som skapas av den första droppen. Hoppas du förstår vad jag menar.

Visa signatur

antec sonata III, asus p5b, intel c2d e6550, 2gb mushkin PC6400, sapphire radeon x1950 pro,
mx518, saitec eclipse, sennheiser pc130

Permalänk
Medlem

För ganska länge sen såg jag lite dragracing, kameran åkte med och här är en av bilderna. Kritik tar jag gärna emot.

Edit:
Fasen vad liten den blev...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ett stycke liten wannabe-geting-fluga.
Var mest testande av mitt nya Sigma 70-200/2.8

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiiins93:

För ganska länge sen såg jag lite dragracing, kameran åkte med och här är en av bilderna. Kritik tar jag gärna emot.

http://img411.imageshack.us/img411/5840/img0663x.jpg

Edit:
Fasen vad liten den blev...

du får ju gärna skala ner bilderna i fortsättningen ändå innan du postar.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Håller på att bearbeta lite bilder ifrån sommaren. Börjar med en liten ödla som klättrade runt.

Kritik mottages gärna!

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rl:

Det är alltid fint ljus på dina bilder

Tack

Ett gäng analoga bilder från Malta

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Analogt e sjukt nice imo. En helt annan känsla när man e tvungen o dra upp rullen(om det nu är en sådan kamera):) Hur gör du med framkallningen?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Main: Intel i7-970 4.00 Ghz | 24GB DDR3-1600 | PowerColor 290X | Samsung 830 2x256GB
Server: Dual Intel E5645 2.53 Ghz | 24GB ECC DDR3-1333 | PERC 5/i | Samsung 8x2TB | Intel 320 80GB
XtremeSystems WCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Son of Qwerty:

@Teebird
Haha, kan inte ha varit kul att maska det där...

Skrivet av turbi:

Tror knappast han har maskat det där! Tror mer på att han valt ut en färg med omnejd som ska behållas i färg o resten ska bli svartvitt

Precis, "Färgområde"