Permalänk
Medlem

klickar sen hänger den sig.

har en stationär dator om jag har haft undenplockad och tänkte ta frm till min dotter som hennes första har test kört den lite med wow och helt plötsligt så kan man höra ett litet klick från själva lådan typ som om något stänger av sig och sedan hänger sig allting.
har öppnat upp o kollat och inget verkar var löst och allt damm är så gott som borta inget som skall störa. frågan är om det är operativ systemet eller om det är något i datorn någon som har någon idee jag har även nån gång haft problem med att den inte startar när man trycker in knappen den går igån men inget händer se när jag stänger av den och prövar igen så kommer den. någon som har något tips eller förslag om vad som kan vara fel.

Permalänk
Medlem

spec på datorn först, OP, grafik, moderkort, Hdd, minne, nät agg

Permalänk
Medlem

Det som kan klicka är hårddisken, testa med en annan hårddisk om du kan.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

nu när jag startade upp den igen så gick det inte på första försöket utan det kom upp diskfel tryck ctrl+alt+delete för omstart så det är säkerligen hårddisken som pajat.
hur gör jag nu om jag behöver köpa ny hd då behöver jag köpa nytt operativ system med eller hade en oem version men hittar inte koden jäkla skit med. misstänker det är det enda man kan göra för jag kan väl inte föra över allt på den till en externs hd och sedan föra tillbaka till en ny och bara byta

Permalänk
Medlem

det är en amd athlon 64X2dual core processor 3800+ 2,01ghz 1gb ram windows xp

nvidia gforce 7600gs

Permalänk
Medlem

sätt in hdd i en annan dator, kolla om de fungerar där

Permalänk
Medlem

det är det som är strulet har ingen annan förutom en laptop

Permalänk
Medlem

finns ett gammalt trick,ta ur och frys ner hdd i ett dygn , testa att starta upp den,
låter som läs armen inte fungerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghosten1
...hade en oem version men hittar inte koden ...

Hämta programmet SIW härifrån:

http://www.gtopala.com/siw-download.html

Starta programmet och klicka på "Licenses" i menyn på vänster sida så får du fram installationsnyckeln.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Har nu köpt ny hårddisk och installerat om xp och den hänger sig inte längre men nu kommer problemet lite tidigare när jag startar datan så går inte windows igång riktigt. det kommer upp bilden som visar vad som finns i datan innan själva windows kommer igång. sedan hänger den sig där kan gå 5-6 omstarter sen helt plötsligt så funkar det och datan fungerar. kan det vara grafikortet som strular.

Permalänk
Sötast
Skrivet av ghosten1:

Har nu köpt ny hårddisk och installerat om xp och den hänger sig inte längre men nu kommer problemet lite tidigare när jag startar datan så går inte windows igång riktigt. det kommer upp bilden som visar vad som finns i datan innan själva windows kommer igång. sedan hänger den sig där kan gå 5-6 omstarter sen helt plötsligt så funkar det och datan fungerar. kan det vara grafikortet som strular.

Problemet du står inför nu kan vara hyfsat stort just av den anledningen att all hårdvaru-felsökning kostar pengar (om du inte har andra grejer du kan prova med)

Själv skulle jag tippa på att ett eller flera av minnena är fel, om du nu skulle köpa nya minnen, och dessa inte hjälper, då får du prova nästa och nästa och tillsist så har du lagt ut en massa pengar på en redan föråldrad dator.

Jag föreslår att du felsöker så långt som du kan, och så långt som vi kan hjälpa dig, utan att lägga ner mer pengar.

Första steget var dock helt logiskt då det endast är hårddisken som faktiskt kan göra ljudet det klickande ljudet.

Om du har flera minnesmoduler så kolla dem genom att testa dem ett och ett i olika slots.
Säkerställ att alla kablar sitter som de ska och inte glappar, har du någon extra uppsättning av ide/sata kablar så skadar det absolut inte att prova byta dessa.

Om du inte lyckas på en lösning så vore det kanske inte helt dumt att börja titta efter en nyare dator, istället för att desperat försöka få ihopa den gamla.

Jag rekommenderar gärna t.ex

ASUS Eee Box - Streamlined, Efficient and Environmentally Sound

För såna som inte har några större krav på sin dator och surf/musik och kanske ett litet webbspel eller liknande.

Permalänk
Medlem

OK funderar på att köpa Komplett.se - Uppgraderingspaket AMD - Athlon II
Kan man testa grafikortet på något sätt och se om det är det som strular.
Om inte någon annan har något förslag. Det hon kommer att spela eller ja med är WOW så har lite högre krav än just surfdator.
men har tyvär ingen jätte stor budget till detta.

Permalänk
Sötast
Skrivet av ghosten1:

OK funderar på att köpa Komplett.se - Uppgraderingspaket AMD - Athlon II
Kan man testa grafikortet på något sätt och se om det är det som strular.
Om inte någon annan har något förslag. Det hon kommer att spela eller ja med är WOW så har lite högre krav än just surfdator.
men har tyvär ingen jätte stor budget till detta.

Grafikkort är det sista jag skulle gissa på i detta fallet då det inte finns några tecken på att grafikkortet är felaktigt, av vilken anledning misstänker du grafikkortet till att börja med?

Om det hade varit artifakter/hoppig bild eller liknande så hade jag möjligtvis kunnat misstänka grafikkortet, men inte innan dess.

De gångerna du faktiskt får igång datorn, vad händer då?
Kan ni använda den *fullt normalt* inklusive spelande i flera timmar utan problem, eller börjar det uppstå problem som krasher eller något annat?

Skulle den inte vilja fungera 5 gånger i rad endast för att plötsligt fungera *perfekt* senare så ligger misstankarna direkt på moderkortet, att någonting är fel möjligtvis med sata/pata "controllers" eller något annat.

Om den fortfarande skulle vara ostabil efter uppstart så är man tillbaka till ruta ett egentligen.
Kan vara moderkort/cpu/minnen/nätagg gissar dock fortfarande ej på grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Om du har 2x512mb ram prova med en av ramstickorna åt gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om du har 2x512mb ram prova med en av ramstickorna åt gången.

ja det är det första jag skall prova så fort ja kommer hem från jobbet

Permalänk
Medlem

liten uppdatering från igår.
Hann inte med sp mycket mer än att prova att byta minnen men det hjälpte inte. Nu så kommer det inte ens upp någon bild på skärmen.
den startar och så och man ser att datorn jobbar en stund men sen händer det inget.
lampan till trådlösa nätverkskortet lyser grönt.
är det någon lampa på moderkortet eller så som skall lysa.
skall prova byta skärm i em om jag kan få tag i en.
något tips någon vad det kan vara för fel......

Permalänk
Medlem

har nu fått låna ett ram minne att prova byta och även ett nytt grafikkort som vi vet funkar få se om det blir någon förbättring får hålla tummarna ikväll........

Permalänk
Medlem

Hade du testat att ta bort den trasiga hårddisken helt och även annan lagring du hade intern/externt och bara kört Windows disken?

Om du inte ens får bild så tar du bort ALLT onödigt tills du fixat bilden. Bort med ALLA hårddiskar, DVD, ALLA USB prylar/kablar, Tangentbord, Mus, PCI kort, Nätverk, ljud etc. Anledningen är att vissa har köpt och leta som galningar bara för att upptäcka att det var ett trasigt tangentbord eller annat strunt.

En Dator behöver 5 delar för att starta "med bild".

Moderkort
Processor (Kylare)
Grafikkort (Skärm + Kabel)
Nätagg (kabel)
Minne

Nollställa bios kan du alltid testa även om du inte tror att det hjälper. Ta först bort ström kabeln från datorn så att allt är helt död. Några var även tvingen att bort grafikkortet för att få bild igen medans andra kunde ha den kvar. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut). Får du bild går du in i bios, ställ in det du vill och sparar.

Vad har du för nätagg och grafikkort?
Tillverkare, modell och Ålder?

Gamla dåliga nätagg från vissa tillverkare kan verkligen sabba en dator.

Permalänk
Medlem

nu har jag tagit väck allt utom de 5 viktigaste sakerna funkade inte så jag bytte ut minnena och grafikkortet till sånt jag vet funkar men det hjälpte inte så det är nog bara inse att det nog är processorn eller moderkortet som är sönder.....

det är en amd athlon 64X2dual core processor 3800+ 2,01ghz
moderkortet det jag kunde se som det stod på det. MSI socket AM2 N1996
grafikkort nvidia gforce 7600gs

Permalänk
Medlem

Du glömde berätta om ditt nätagg. Vissa nätagg är kända för att vara dåliga och kan lura folk att tro att de fortfarande funkar mm.

Processorn kan gå sönder men det händer sällan om man inte överklockar eller klantat sig.