SweClockers drop!

Letar efter ett program, ej säker på om det har med windows att göra.

Permalänk
Medlem

Letar efter ett program, ej säker på om det har med windows att göra.

För en tid sedan så fick jag hem en dator som hade gett upp.
Killen som ägde datorn skickade med en usb sticka som man startade upp datorn med, och via det programmet så kunde man utforska sina hårddiskar som satt i datorn, och så kunde man välja att skicka filer via nätverk, eller till usb osv.

Datorn som var trasig hade iaf windows XP i sig.

Programmet man körde via usb hade en interface, med knappar och text, och var mycket lättkört.
Man kunde enkelt tanka över de saker man ville ha via nätverket till en annan dator. osv.

Vilka program erbjuder ngt sådant?
Linux är ett ord som jag kan ha hört i detta samband.

Men vi startar här...

Någon som vet om något liknande program som jag beskriver här ovan?

Permalänk
Hedersmedlem

Du skulle inte kunna kolla med killen som hade programmet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det du beskriver är alla Linux-distributioner som finns som Live-CD. Live-CD går att ha på USB-minne

Permalänk

Inte Pendrive Linux då?

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Det du beskriver är alla Linux-distributioner som finns som Live-CD. Live-CD går att ha på USB-minne

Ah, okej, är det bara att hugga vilket som helst?
Något som är mera populärt än andra bland dessa?

Exempelvis så testar jag Slax just nu, (Tydligen fungerar inte svenska bokstäver) och märker att den inte läst in mina 2 hårdddiskar som sitter i raid0.

Och om jag inte minns helt galet så kunde programmet som jag försökte beskriva ovan det.
Tror dom diskarna satt i raid med. (Ska inte svära på det.)

Edit: Satte dit svenska bokstäver nu när jag är inne i windows.

Permalänk
Medlem

Så... Jag letar efter ett program som man kan boota med via usb, typ som slax, och programmet ska kunna komma åt de hårddiskar som sitter i den dator man bootar från.

Just nu så kan slax läsa av min hårddisk som inte sitter i raid, och slax ser även usb stickan.
Men jag ser inte till mina 2 sata diskar som sitter i raid.

Vilka möjligheter finns där?
Jag vill kunna se och komma åt raid diskar med.
Vad kan man använda sig av då?

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av splatsh:

Så... Jag letar efter ett program som man kan boota med via usb, typ som slax, och programmet ska kunna komma åt de hårddiskar som sitter i den dator man bootar från.

Just nu så kan slax läsa av min hårddisk som inte sitter i raid, och slax ser även usb stickan.
Men jag ser inte till mina 2 sata diskar som sitter i raid.

Vilka möjligheter finns där?
Jag vill kunna se och komma åt raid diskar med.
Vad kan man använda sig av då?

Tack.

Du måste läsa in drivrutiner till raidkontrollern. Det kanske finns någon dist. med bra drivrutinsutbud som kan klara av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du måste läsa in drivrutiner till raidkontrollern. Det kanske finns någon dist. med bra drivrutinsutbud som kan klara av det.

Aha
Kan du ge förslag på vart jag kan kolla upp det?
Och vad jag ska titta efter.