Civilization V-tråden

Permalänk
Medlem

fan vad beroende framkallande det är, krig är så otroligt mycket roligare i femman.
man är verkligen inte helt boned om man helt plötsligt hamnar i krig mot en större fiende bara man tänker taktiskt.
Som exempel jag körde japan hade 3 städer och bodde granne med griniga rommare som hade i stort sett hela kontinenten erövrad 7-8 städer.
Lång historia kort det slutade med att han bönade å bad att få fred genom att ge mig alla resurser han kunde ge och alla sina städer utom Rom

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Skrivet av peo.b:

Hmm, måste handla om hårdvaruproblem. Kollat temperaturerna? Tar för givet att du sitter med senaste drivrutinerna. Sitter själv med ett 5770 och har kört ett antal längre pass nu(för många timmar i rad ) och inte haft en enda krasch hittills.

Den buggen som irriterar mig absolut mest är när ens enheter får för sig att de ska stacka sig vid attack, detta händer ibland när de ska runda ett hörn förbi en annan enhet för att anfalla t.ex. en stad. Om den undre enheten då inte har några moves kvar så försvinner den när man avslutar sin runda. Förlorat två enheter på det sättet.

Tror inte det beror på temperaturerna. Det kraschar under samma förutsättningar varje gång. Dvs. när man försöker ge en move-order. Dock inte varje gång jag försöker ge en move-order såklart (hade inte kommit långt då), men ibland får det för sig att krascha när jag gör just det. Hittills har det dessutom bara skett i ett område. Kör på Earth-kartan och det har bara kraschat runt Nya Zeeland.

I demon hade jag som sagt samma problem, dock kommer jag inte ihåg exakta området där det fick för sig att krascha. Men det var under samma förutsättningar; att man försökte ge en move-order. Först trodde jag spelet hade problem med att man höll ner höger musknapp för länge och försökte ge en order som skulle ta flera rundor då det alltid var då det kraschade. Så jag provade go to-kommandot men samma visa där.

Ska kolla om det är några grafikinställningar också för jag vet att jag drog ner vissa detaljer idag och jag hade ju inga stabilitetsproblem igår. Jobbigt om man måste höja =|
Ska nog först experimentera med fog-inställningarna som var en inställning jag sänkte för det var väldigt outforskat runt Nya Zeeland-området så "dimman" var ju också alltid inblandad när spelet fick för sig att krascha.

Åh, buggjakt... störigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte54:

krig är så otroligt mycket roligare i femman.

Håller med, det är mycket bättre stridssystem nu. Man bryr sig om sina enheter faktiskt, blev lite ledsen när mitt grymt bra kavalleri dog när jag råkade gå in brevid 3 fiendeenheter som jag inte kände till (skulle tagit uppgraderingen för +1 scouting range istället, doh).

Random kan vara random. City State Island kanske? En liten ö med 5 citystates (och varsin inträngd stad från Egypten och Indien)

Permalänk
Skrivet av bondenpaavo:

Fråga: Hur gör man för att konstant ha "hexnätet" framme? Som det är nu så får jag bara fram nätet i stadsvyerna. Skulle vilja ha det på konstant. Är det så det är eller finns det någon inställning som jag inte hittat?

Förutom tipsen du redan fått så har du pergamentpappret till vänster om minimapen. Där finner du inställningen och några till.

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem

Helt sjukt roligt spel, jag har inte upplevt en enda bugg. Blir till att köpa det imorn så man är laglig:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sup~:

Helt sjukt roligt spel, jag har inte upplevt en enda bugg. Blir till att köpa det imorn så man är laglig:)

Då kommer buggarna!

grymt roligt spel när man kommer in i det!lite skillnad mot 4:an! upplever att när nästa hela kartan är utforskad så hinner inte mina grafik kort med riktigt just efter man tryck next turn!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad detta fel kan bero på med prickarna?

Testat att installera om de flesta drivrutiner och olika upplösningar DX9 och DX10/11 men får det hela tiden. Tror inte mitt grafikkort hd5670 håller på att dö heller, SC2 fungerar mkt bra. Letat runt men ingen annan verkar ha samma problem.

Permalänk
Skrivet av Lolle:

Någon som vet vad detta fel kan bero på med prickarna? http://c.imagehost.org/t/0337/fel.jpg
Testat att installera om de flesta drivrutiner och olika upplösningar DX9 och DX10/11 men får det hela tiden. Tror inte mitt grafikkort hd5670 håller på att dö heller, SC2 fungerar mkt bra. Letat runt men ingen annan verkar ha samma problem.

Skumt! Testat posta på dom officiella forumen hos 2kgames?

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem

Hur avancerat är detta liret? Man blir ju intresserad när så många lovordar det men samtidigt orkar jag inte sitta för länge med saker och ting om de inte är riktigt riktigt bra. Vet att det finns demo men vill även höra åsikter :).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lolle:

Någon som vet vad detta fel kan bero på med prickarna? http://c.imagehost.org/t/0337/fel.jpg
Testat att installera om de flesta drivrutiner och olika upplösningar DX9 och DX10/11 men får det hela tiden. Tror inte mitt grafikkort hd5670 håller på att dö heller, SC2 fungerar mkt bra. Letat runt men ingen annan verkar ha samma problem.

har nåt liknande fast en stor fyrkant istället som kommer ibland!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Skrivet av judge:

har nåt liknande fast en stor fyrkant istället som kommer ibland!

En stor fyrkant av land som sträcker sig i två tiles har jag också sett. Den sträckte sig ut i havet.

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag blev väldigt besviken på detta spel då det trots att min dator ska klara av det och alla drivisar är nya så kraschar det hela tiden.
Har jag tur kan jag spela 20-30 min innan det låser sig eller jag får en ctd.
Jag har testat med att ändra grafikinställningar etc etc. Om jag kör med DX9 eller DX10/11 har heller ingen betydelse.
Synd då jag verkligen längtat efter detta spel.
Tur att Civ 4 iaf fungerar felfritt.

Permalänk

Har haft fortsatta problem med krascher den senaste timmen nu igen. Precis som vanligt så kraschar det när jag gör en move-order. Hoppas Firaxis fixar det snarast.

Annars har jag just förklarat krig mot Washington då han av okänd anledning var sur på mig. Här saknar jag verkligen åsikter från ledarna. Trodde vi hade en utmärkt relation då han brukade tilltala en med god ton, kalla en "friend", utbyta varor, öppna gränser och t.o.m gå i krig mot en gemensam fiende. Nu plötsligt var han sur på mig så jag fick hetsryck på diplomatihelvetet och körde över honom istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Hur avancerat är detta liret? Man blir ju intresserad när så många lovordar det men samtidigt orkar jag inte sitta för länge med saker och ting om de inte är riktigt riktigt bra. Vet att det finns demo men vill även höra åsikter :).

Det känns faktiskt förenklat jämfört med civ4, ingen religon, mindre micromanagement bl.a då dina städer har en gemensam happienesspool, resurserna behövs inte linkas med vägar längre osv.

Några av förenklingarna gör spelet bättre, men man saknar även flera saker från civ4. Det känns lite som ett förenklat civ för att kunna säljas på konsol.

Dock är det ett bra spel över lag, det är roligt och underhållande, striderna och hexsystemet är det som höjer upp spelglädjen markant.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Skrivet av ColinZeal:

En stor fyrkant av land som sträcker sig i två tiles har jag också sett. Den sträckte sig ut i havet.

Det hände mig senast. På Japans södra udde var landskapet fyrkantigt.
En annan grej jag märkt är att vägarna verkar byta form när man laddar om spelet. Har en rondell som inte fanns där förut exempelvis.

Permalänk

Jag har också problem med frekventa krascher och grafikbuggar. Spelet verkar annars väldigt tungdrivet. Jag får dra ner på grafiken tills spelet ser sämre ut än Civ IV för att kunna spela. Kan det bero på att jag bara har 512 MB grafikminne tro? Har ATI 5750 och phenom ii 550. Jag tycker att det känns som man famlar i mörkret vad gäller diplomatin, en klar försämring från Civ IV. Hade det inte varit för att stridssystemet har blivit så mycket bättre hade jag nog gått tillbaka till fyran åtminstone till de har hunnit komma en första patch.

Permalänk
Skrivet av ColinZeal:

Förutom tipsen du redan fått så har du pergamentpappret till vänster om minimapen. Där finner du inställningen och några till.

Jo, och helt plötsligt känner jag mig tämligen "noobig"...

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Skrivet av bondenpaavo:

Jo, och helt plötsligt känner jag mig tämligen "noobig"...

Glöm inte "bonnig"

Vann precis första spelet med 10 röster i UN. Det här med City States är jäkligt kul. Att kunna ha två allierade States som hatar o krigar med varandra, lovely. Inte optimalt men jäkligt kul att kunna sätta käppar i hjulen på sina rivaler genom att manipulera o härja. Spelar nog en runda till.

411 turns, Diplomatic Victory, 3328 i score. Blir att uppa svårighetsgraden till Prince.

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biermann:

Några av förenklingarna gör spelet bättre, men man saknar även flera saker från civ4. Det känns lite som ett förenklat civ för att kunna säljas på konsol.

Jaså, jag har inte hört något alls om att Civ V ska släppas på konsoll. Däremot tror jag att de tog lärdom från Civ Revolutions om vad de flesta spelare faktiskt tycker är roligt och försöker bredda sig på PC så de tilltalar fler spelare. Därav förenklingarna.

Det är möjligt att det kommer ett nytt spel för konsoll, men det blir antagligen helt separat precis som Revolutions.

Sen antar jag också att kommande expansioner lägger till mer funktioner/breddar spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jaså, jag har inte hört något alls om att Civ V ska släppas på konsoll. Däremot tror jag att de tog lärdom från Civ Revolutions om vad de flesta spelare faktiskt tycker är roligt och försöker bredda sig på PC så de tilltalar fler spelare. Därav förenklingarna.

Det är möjligt att det kommer ett nytt spel för konsoll, men det blir antagligen helt separat precis som Revolutions.

Sen antar jag också att kommande expansioner lägger till mer funktioner/breddar spelet.

Känns ju så onödigt att inte ta med funktioner som fanns i en tidigare version av spelet, utan att det ska krävas expansioner för det... Men men, jag ska inte klaga, det är ett BRA spel oavsett avsaknaden av vissa element från tidigare civilizationspel.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Biermann:

Känns ju så onödigt att inte ta med funktioner som fanns i en tidigare version av spelet, utan att det ska krävas expansioner för det... Men men, jag ska inte klaga, det är ett BRA spel oavsett avsaknaden av vissa element från tidigare civilizationspel.

Det krävs lite mod för att våga begränsa sig och testa nya idéer. Kanske fungerade inte religioner och liknande så bra som man hade hoppats?

Permalänk
Medlem

Efter att ha spelat mitt första multiplayer spel så kom dom ända nackdelarna fram, rekommenderar alla att undvika multiplayer tills nån patch har kommit det är otroligt mycket grejer som är helt galet.

Och den största å tråkigaste grejen är att multiplayer tar bort fullscreen diplomacy och ALLA Animationer så allting bara zappar omkring på kartan utan att man fattar vad som händer.
Och datorn gör absolut ingenting förutom att bygga städer och förklara krig, och när dom väl förklarat krig så viker dom sig aldrig även om dom blir utrotade.

I stort sett alla nyheter som man tycker är så häftigt i Civ5 är borttaget av nån konstig anledning i multiplayer.
Finns stora hattrådar på deras forum redan, vi får hoppas på patchar eller hålla oss till singleplayer

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biermann:

Känns ju så onödigt att inte ta med funktioner som fanns i en tidigare version av spelet, utan att det ska krävas expansioner för det... Men men, jag ska inte klaga, det är ett BRA spel oavsett avsaknaden av vissa element från tidigare civilizationspel.

Tja, jag mest spekulerade. Men det är förstås mycket troligt att det kommer att komma expansioner precis som det gjort för de tidigare spelen. Men för Civ IV så fanns det mesta av core game i grundspelet, även om andra expansionen gjorde en hel del förändringar och tillägg. Jag har dock själv svårt att minnas hur det var att spela grundspelet utan expansionerna.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av matte54:

I stort sett alla nyheter som man tycker är så häftigt i Civ5 är borttaget av nån konstig anledning i multiplayer.
Finns stora hattrådar på deras forum redan, vi får hoppas på patchar eller hålla oss till singleplayer

Oh? Tänkte precis skriva hur kul jag å en polare nyss hade när vi lirade MP. Då körde vi 2v2v2v2 6 datorer och 2 spelare i teams. Jag tyckte också att animationerna saknades i början, men sen så tänker man inte ens på det och det flyter på väldigt bra. När man börjar närma sig slutet och det är många animationer som ska göras per runda så blev det faktiskt ganska skönt utan.

Vi lirade väl sisådär 6 timmar, och båda blev otroligt positivt överraskade av multiplayern!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Skrämmande spel!

Här satt man och garvade åt "Civilization Anonymous" reklamen och sedan är man lika fast själv...

Ett tips är att INTE sätta in en pizza i ugnen och tänka "jag hinner med ett par rundor innan den är klar"

Nästa gång jag tänker på pizzan är när brandlarmet drar igång och jag möts av tjock rök från köket

Damn you Sid Meier!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Skrämmande spel!

Här satt man och garvade åt "Civilization Anonymous" reklamen och sedan är man lika fast själv...

Ett tips är att INTE sätta in en pizza i ugnen och tänka "jag hinner med ett par rundor innan den är klar"

Nästa gång jag tänker på pizzan är när brandlarmet drar igång och jag möts av tjock rök från köket

Damn you Sid Meier!

Tricket är att sätta dubbla alarm..

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Det var det här med tentavecka nu, hela helgen har gått åt Civ5. Men man måste ju bara köra one more turn [...]

Permalänk
Skrivet av matte54:

Och datorn gör absolut ingenting förutom att bygga städer och förklara krig, och när dom väl förklarat krig så viker dom sig aldrig även om dom blir utrotade.

Oj! Fungerar dom som AI-zombiestates efter det?

ja, jag bor i Göteborg

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

Det var det här med tentavecka nu, hela helgen har gått åt Civ5. Men man måste ju bara köra one more turn [...]

Var faktiskt länge sedan och händer med få spel att man sitter länge & spelar, satt i går ca 10-12 tim tror jag är också nybörjare på civ men börjar lära mej lite nu iaf... Men iaf, väldigt kul, nackdelen är att man knappt kan sluta när man bör.

Åter till matematik & examensarbete nu då

Permalänk
Medlem

Tråkigt att spelet som är så bra ska ha en sådan värdelös multiplayer del att man blir rädd. Går knappt att gå med i de hostade matcherna man ser, och om man kommer in så kan man inte byta lag eller inte trycka ready. Och om man väl får igång ett spel laggar det så mycket att de måste synca varje runda.

Man förväntar väl sig ändå lite kvalitet av ett spel som man köpt för fullpris.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04