Muskampen 2025: Segraren korad!

Datorn hänger sig några sekunder inne i Windows

Permalänk

Datorn hänger sig några sekunder inne i Windows

Ja mitt problem är alltså att om jag går mellan olika mappar så helt plötsligt hänger sig windows för några sekunder och jag hör hur cdromen spinner upp, så fort den har gjort det så kan jag använda windows igen. Vad orsakar detta enormt irriterande problem?

Jag vet inte om det hänger ihop, men när jag startar datorn så står det "atapi incompatible" för den sata port jag använder cdromen i, är det någonting som är fel?

Jag har stängt av att hårddisken skulle gå i viloläge så det är inte det, men som sagt ganska irriterande att cdromen spinner upp sådär väldigt ofta, har ni något tips? Någon inställning jag missat?

Jag har två hårddiskar om det har någon betydelse, en SSD F80 och en F3 1TB, en Plextor cdrom också...

Är jätte tacksam för all hjälp jag kan få!

MVH

Permalänk
Medlem

Hara du diskkontrollern i AHCI-läge? Har du kollat Plextors hemsida om det finns nyare frimware till cd-romen?

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk

Ja, jag har i ACHI-läget och har nyaste firmware installerad, kan välja vad själva sata kontrollern ska vara i för läge och ACHI ska det väl vara i med en SSD disk?

Edit: Har ett P6T SE 1366 moderkort..