Ignorerad av Radiotjänst, vad bör man göra?

Permalänk
Medlem

Ignorerad av Radiotjänst, vad bör man göra?

Jag flyttade nyligen till Uppsala och blev således inneboende (i brist på egen bostad). Snart därefter ringde Radiotjänst upp mig och frågade om jag betalade TV-avgiften i min nya lägenhet. Jag förklarade att jag blivit inneboende vilket ledde till att den otrevliga tanten i telefonen bad om namnet på den jag bor hos. Efter att ha fått namnet lade hon prompt på luren och jag tänkte att det var det. Några dagar efteråt damp det ner en räkning från Radiotjänst för TV- och radioavgiften.

Enda problemet i allt det här är att varken jag eller den jag bor hos har, eller har haft, någon TV på ett väldigt bra tag.

Jag ansökte om omprövning men fick efter bara en (!) dag hem ett brev där de inte tog upp ett enda ord av vad jag hade skrivit i min överklagan utan endast vad de själva har uppfattat. Jag har nu skrivit ytterligare ett brev till Radiotjänst för att överklaga.

Det jag undrar är vad jag kan göra om de bestämmer sig för att de har rätt och jag har fel? Jag har verkligen ingen TV och som student har jag inte råd att slänga 500 kronor i sjön för att tokstollarna i Kiruna har fått för sig annat.

Permalänk
Medlem

Ring och säg upp TV'n bara, jag gör det då och då utan att de knusslar.

Det här med att de är otrevliga i telefonen är ju HELT oacceptabelt dessutom. Vad är det för fasoner? Du får nog inte tillbaks några pengar men du kan säkerligen säga upp din "prenumeration" om du vill. Har du provat att börja i den änden?

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Nej, hade inte en tanke på det där. Men då har jag fortfarande en faktura för augusti-september kvar att betala och det har jag som sagt inte råd med. Borde ju finnas något sätt att få den avskriven på?

"Avanmäler" nu på direkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hav:

Nej, hade inte en tanke på det där. Men då har jag fortfarande en faktura för augusti-september kvar att betala och det har jag som sagt inte råd med. Borde ju finnas något sätt att få den avskriven på?

"Avanmäler" nu på direkten.

Något sätt finns det säkert, men det kommer säkert kosta dig en bra bit av ditt psykiska välmående. Börja med att avanmäla ditt innehav och i samma veva så säger du till människan lugnt och sansat i telefonen "Goddag, jag vill avanmäla mitt TVinnehav då det har begåtts ett misstag. En telefonist ringde mig och ...(förklara omständigheterna och att alla inte har en TV bara för att de är födda)... så jag har alltså ingen TV i lägenheten, varken jag eller han som jag bor hos. Jag vill inte betala för något som jag inte ens äger. Förstår du misstaget?" i runda slängar.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Jo, det har jag ju provat men då fick jag hem ett brev från Radiotjänsts juridiska enhet där någon människa bestämt förklarade att det de hade fått för sig är hela sanningen. Lite där jag är låst nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hav:

Jo, det har jag ju provat men då fick jag hem ett brev från Radiotjänsts juridiska enhet där någon människa bestämt förklarade att det de hade fått för sig är hela sanningen. Lite där jag är låst nu.

Herremingud...det är ju så man blir mörkrädd. Då är vi genast där jag misstänkte att du var då, du kan antingen ta smällen och äta nudlar i två veckor eller så kontaktar du en en konsumentombudsman och reder ut det med honom. Detta brukar dock ta ett par veckor och kräver en hel massa energi om man inte har en hemsk tur. Jag tycker iaf att du börjar med att skriva ett inlägg på fairshopping.

Radiotjänst Klagomål Klaga | Fairshopping där ser du vad du har med att göra.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ovard:

Herremingud...det är ju så man blir mörkrädd. Då är vi genast där jag misstänkte att du var då, du kan antingen ta smällen och äta nudlar i två veckor eller så kontaktar du en en konsumentombudsman och reder ut det med honom. Detta brukar dock ta ett par veckor och kräver en hel massa energi om man inte har en hemsk tur. Jag tycker iaf att du börjar med att skriva ett inlägg på fairshopping.

RadiotjänstKlagomål Klaga | Fairshopping där ser du vad du har med att göra.

Japp så är det eller om du har tid ork och lust (vilken väl knappast är värt) så kan du ju bestrida kravet juridiskt och kräva att frågan skall avgöras i domstol.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Hedersmedlem

Du ska bestrida fakturan. Skriv ett brev till dem att du inte har någon TV, inte hade någon TV när du blev kontaktad av dem och att du aldrig medgivit att du har någon TV samt att du därför inte tänker betala någon TV licens. De kan bråka hur mycket de vill. Bestrider du fakturan ligger bevisbördan ligger hos dem och de kan inte bevisa att du har en TV förutsatt att du inte har någon.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Till TS, du har ingen tv och ska således inte heller betala tv-avgift enligt de regler som vi har idag. Du har inte köpt något, eller beställt något, vilket betyder att radiotjänst inte kan tvinga dig att betala fakturan, oavsett vad de hävdar. De kan dessutom inte heller skicka räkningen till kronofogden eller liknande.

Du stressar i onödan med andra ord

Permalänk
Medlem

Radiotjänst är ena jävla idioter.
Står även på fakturan att man MÅSTE betala det under tiden dom utreder om du anmält att du faktiskt inte har någon tv och innan dom kommit och kollat det själva.
Dom är även luriga som sören när dom ringer, frågar smått o snabbt mitt i något annat om man har någon gammal VHS osv, säger man ja där utan att tänka så poof är du fast att betala.

Radiotjänst är något som verkligen borde avskaffas, den dagen jag betalar för deras piss, usch ja.

Permalänk
Avstängd

Gäller inte TV avgift datorer med idag eller är jag ute och cycklar ^^

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Varför pratar folk ens med radiotjänst? När de ringer säger jag bara "Nej jag har ingen TV" och lägger på.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Derox:

Varför pratar folk ens med radiotjänst? När de ringer säger jag bara "Nej jag har ingen TV" och lägger på.

Det är nog påtal om att det ska börja gälla dessvärre.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Sjukt. Har själv haft relativ tur med dem som ringt mig. Däremot så brukade de ringa/skriva och vara allmänt jobbiga årligen då sambon (numera särbon) stod skriven som tv-innehavare. Hela idéen med raidotjänst tycker jag är helt korkad, vore bättre om de tog det på skatten direkt (vilket faktiskt skulle göra att de vägde fördelen med "opolitiskt bundna" frågesporter mot skola, vård omsorg eller dylikt).

Stå på dig. Rätt skall vara rätt.

Permalänk
Medlem

Viktigast är att du bestrider fakturan så snart som möjligt om det inte är gjort.

http://anmärkningar.se/bestrida-en-faktura/

Gör detta även om du överklagat, så kan de inte skicka ut nya fakturor tills situationen är löst.
Se till att du får "kvitto" på det via mail. (Att de skall bekräfta att det är mottaget med ett svar)

Har du ingen TV är det som sagt inga problem om det går till rätten. Har du inte sagt något på telefon att du äger en TV har de inget mot dig.
Som tidigare nämnt skall man inte prata med dem alls.

Permalänk
Medlem

Precis som dig är jag också student och de ringer mig OFTA. De ringer mellan 19-20 vardagar vilket är riktigt störande. En gång svarade jag faktiskt eftersom det börjande bli irriterande. Hon frågade om jag hade en TV och jag svarade kort: Nej, det har jag inte råd med. Sedan var samtalet över.

Nu har jag installerat en app på min telefon och lagt in deras nummer på blacklist så att de inte ska störa mig någon mer gång.

Permalänk
Medlem

Gäller inte "Radio och TV-avgiften" också radio?!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Gäller inte "Radio och TV-avgiften" också radio?!?

Den betalar väl en stor del av SRs budget men däremot måste du inte betala avgiften om du innehar enbart en radio men ingen TV.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Jag tog rådet att skriva ett klagomål på Fairshopping och fick sonika hem ett brev idag från Radiotjänst där de var MYCKET kortare i ord än det tidigare brevet. Stog i princip bara "Fakturan med fakturanummer x är avskriven. Du har ingen skuld innestående hos Radiotjänst." och var signerat Juridiska Avdelningen på Radiotjänst.

Känns jävligt dumt att man måste förödmjuka dem offentligt för att de ska förstå att allting inte är som de tror...

Permalänk
Medlem

Rätt ska vara rätt hav. Visst kan det kännas dumt, men ibland måste man stå på sig för att få igenom vissa saker och i det här fallet var det rättfärdigat. Man vet ju inte hur många av dessa fakturor som Radiotjänst skickar ut till personer utan tv apparat och att dessa betalar för att slippa få betalningsanmärkningar bara för att dom inte kan/vågar säga stopp till Radiotjänst.

Permalänk
Medlem

Ett annat tips är att du kunde lagt fram för dom att dom gärna får komma hem och titta med egna ögon.
Detta har fungerat för mig en gång (dom kom aldrig men dom la sig i alla fall).
Dom ringer mig hur ofta som helst och en gång försökte dom tvinga mig att betala för att jag hade en projektor men då gav jag dom modellmanet och hon kollade upp den direkt i telefonen sen efter det försökte hon sig på mitt ps3 i tron om att det var en mottagare så jag fick nämna den som spelkonsoll -.-
Dom har ingen aning om vad saker är för något och att folk inte har TV bara för att dom finns.
Hjälper aldrig att vara grov i språket mot dom för då kan dom fakturera dig utan anledning.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Radiotjänst kan fula sig en del. Jag blev uppringd och när jag förklarat att jag inte skaffat någon
TV ännu så fick jag förslaget att de skulle skriva TV-innehav på mig från ett datum en bit fram i tiden,
"så kan du ju höra av dig om du inte skaffat någon TV innan dess". Lyckligtvis lyckades jag avstyra detta.
Jag har för övrigt fortfarande ingen TV, vilket även är ett jättebra argument när Comhem försöker sälja in
en massa onödiga TV-kanaler

Permalänk
Medlem

Man ska inte säga så mycket då man pratar med dom. Det första dom gör är och i princip försöka slingra dig runt fingret och kasta räkningen på dig. De har "aldrig" tanken att fråga ens om du äger en TV, om du nu inte rent ut sagt gormar ut att du inte har en j-vla TV. Vilket funkade rätt bra sist för mig som inte ens äger en. Hela 4 gånger till frågade människan i detta fallet om jag har en TV innan hon drog till med en dryg kommentar i liknande med att "vi skickar en kontrollant till andra sidan om gatan till dig." Bor inte alls långt från deras tempel.
Eftersom att dom inte får gå in i din lägenhet så är det inget att oroa sig. Inte ens ifall du "bjuder" in dom.

Nahhh bestrid. Om så till rätten... dom har fått sitta på pottan många gånger för deras utspel.

Permalänk
Medlem

Jo, de har ringt en gång tidigare och det var inget trevligt samtal heller. Då frågade de inte om jag hade någon TV utan bara vem som betalade TV-avgiften. Fick strängt förklara att det inte fanns någon TV i hushållet innan de lade sig. Bara skönt att slippa det här nu. Lagt till deras nummer i telefonen så ringer de upp blir det att skita i att svara istället

Roligast är när dom ringer från Comhem/viasat/etc och man säger att man inte har någon TV, då säger de bara "du vet att vi inte har något samröre med radiotjänst va?"

Permalänk
Medlem

Hände mig när jag var student också. Gång på gång ringde dom och frågade om TV innehav, och gång på gång misstrodde dom en.

Tills jag fick sån snetändning att jag frågade dom hur dom kunde vara så fruktansvärt okänsliga och grymma att dom ringde en blind person och frågade om TV innehav?

Stammande bad personen om ursäkt och lovade att dom inte skulle ringa igen. Vilket dom inte heller gjorde.

(Skämdes lite efteråt, men det var stundens snetändning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorp:

Hände mig när jag var student också. Gång på gång ringde dom och frågade om TV innehav, och gång på gång misstrodde dom en.

Tills jag fick sån snetändning att jag frågade dom hur dom kunde vara så fruktansvärt okänsliga och grymma att dom ringde en blind person och frågade om TV innehav?

Stammande bad personen om ursäkt och lovade att dom inte skulle ringa igen. Vilket dom inte heller gjorde.

(Skämdes lite efteråt, men det var stundens snetändning)

HAHA så sablar bäst XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zorp:

Hände mig när jag var student också. Gång på gång ringde dom och frågade om TV innehav, och gång på gång misstrodde dom en.

Tills jag fick sån snetändning att jag frågade dom hur dom kunde vara så fruktansvärt okänsliga och grymma att dom ringde en blind person och frågade om TV innehav?

Stammande bad personen om ursäkt och lovade att dom inte skulle ringa igen. Vilket dom inte heller gjorde.

(Skämdes lite efteråt, men det var stundens snetändning)

Det var ruskigt bra sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorp:

Hände mig när jag var student också. Gång på gång ringde dom och frågade om TV innehav, och gång på gång misstrodde dom en.

Tills jag fick sån snetändning att jag frågade dom hur dom kunde vara så fruktansvärt okänsliga och grymma att dom ringde en blind person och frågade om TV innehav?

Stammande bad personen om ursäkt och lovade att dom inte skulle ringa igen. Vilket dom inte heller gjorde.

(Skämdes lite efteråt, men det var stundens snetändning)

Skämmas ska du nog, men lite roligt var det allt

Min relativt nyblivna sambo har iaf fått ett brev och två telefonsamtal från dem... själv har jag inte fått något, men jag hoppas att jag får det. Tycker det är ganska roligt att driva lite med telefonförsäljare o.d. Har nyligen fått ett brev, så mina förhoppningar har stärkts.

Ang. lagen så tror jag att man måste betala för allt som har en tv-mottagare; tv-apparater, VHS-spelare, inspelningsbara DVD-spelare, tv-kort i datorn etc. Så om man har en spelkonsoll är det lugnt, så länge man spelar på en (möjligen väldigt stor) datorskärm t.ex. Vet inte hur det ligger till om man har en äldre TV, som inte har en digitalmottagare, och inte heller ngn digitalbox; då kan man ju faktiskt inte ta emot några TV-signaler. Själv har jag en digitalbox som tillhör lägenheten, men ingen TV... tänker nog akta mig noga för att berätta det för dem.

Roligt att det löste sig med räkningen för TS!

Permalänk
Medlem

Radiotjänst är bara för "underbara" dom. Minns när jag flyttade hit till finland, ringde radiotjänst, förklarade att jag skulle
flytta till finland och gav dom alla nya uppgifter för att dom skulle stänga av min tv-licens.
1½ år senare, och ett antal 100€ i telefonavgifter, massa mail, vanliga brev, så kopplade dom tillslut att jag hade flyttat
det datum jag bad dom säga upp min licens.
Men tro på f*n att jag inte än idag blir av med fakturorna, och 1½ år tv-licens är ingen höjdare när man går sjukskriven
att försöka betala.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB, 1x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

Radiotjänst är bara för "underbara" dom. Minns när jag flyttade hit till finland, ringde radiotjänst, förklarade att jag skulle
flytta till finland och gav dom alla nya uppgifter för att dom skulle stänga av min tv-licens.
1½ år senare, och ett antal 100€ i telefonavgifter, massa mail, vanliga brev, så kopplade dom tillslut att jag hade flyttat
det datum jag bad dom säga upp min licens.
Men tro på f*n att jag inte än idag blir av med fakturorna, och 1½ år tv-licens är ingen höjdare när man går sjukskriven
att försöka betala.

Betalar du dem? Har du ingen svensk adress så ska du ju så klart inte betala.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b