Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

1. Byggkvaliteten och -känslan, känns mycket bättre än alla plastiga windowsburkar.

Att påstå att alla datorer som kör Windows är plastiga är mycket naivt.

3. Operativsystemet som trots sina få begränsningar (som brist på spel och vissa gratisprogram) är som natt och dag jämfört med windows, speciellt om du värdesätter tiden du annars skulle lägga ner på att få windows att sluta hänga sig. Jag upplever inte heller någon brist på "vardagsprogram"

Att påstå att OS X är stabilare än Windows 7 är även det väldigt naivt.
Förresten, jag hade digitalt skapande i skolan i förrgår. Detta är vardagsmat:

4. Det följer med prgogram som faktiskt är värda nåt. Alla program i iLife är mycket användbara och kul att arbeta med, glöm det på en win-burk.

Alla iLifeprogram minus GarageBand återfinns praktiskt taget i Windows Live Essentials.

6. Flash, hur nice är det inte att ha en mac?

Jag tycker den här bilden passar in just här.

Sedan tycker jag den är en aning överdriven då jag som icke heterosexuell inser att Apple inte har så mycket att göra med homosexualitet. Vi får helt enkelt ignorera just den biten.

Skrivet av jakobg:

Tack för era vettiga svar! Skulle ni säga att mjukvaran (OS:et) i Macdatorerna är bättre optimerad för hårdvaran (eller tvärtom) jämfört med PC? Förstår att det kan vara en dum fråga, men för min del skulle det förklara varför prestandan i Macdatorer är lika många år efter som touchpaden är före.

Nej. Det är inte så att datortillverkare tänker "Låt oss stoppa in delar som absolut inte fungerar med Windows 7 och hoppas det fungerar". Detta Macibanargument börjar bli långrandigt då det förutsätter att tillverkare inte vet vad för OS de "optimerar" för.

Skrivet av jakobg:

Fördelar:
1. Helt underbar kvalitet på skärmarna - En webbdesigners måste

Jag kan säga mycket bra om Macbooks, men att påstå att skärmarna är av "underbar kvalité" är att kraftigt ta i.

Skrivet av jakobg:

3. Snyggt. Allt är bara så snyggt, utsidan skiner och insidan är enkel och stilren...till skillnad från Windows.

Är detta "snyggt"?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Musikälskare

Ord mot ord hela tiden... Det är lätt att hitta specifika fel och blåsa upp dom, i båda lägren så klart ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Ge er med "Windows hänger sig hit och dit" för det är inte verklighet längre och har inte varit det sedan Windows 98 om man gjort allt rätt. Mitt W7 har inte blåskärmat eller hängt sig en enda gång PGA sig själv så att säga. Det är inte ett godtagbart argument längre.

Helt rätt, men långt ifrån lika stabilt som OSX.

Det beror dock inte på Windows utan på att mängder av mjukvara som man kör på windows är ganska usel.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Helt rätt, men långt ifrån lika stabilt som OSX.

Källa eller BS.

Skrivet av Josasp:

Det beror dock inte på Windows utan på att mängder av mjukvara som man kör på windows är ganska usel.

Förutom iTunes och Quicktime, båda av Apple, så vet jag inte så mycket "usel" mjukvara. Har du lust att upplysa oss?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Ge er med "Windows hänger sig hit och dit" för det är inte verklighet längre och har inte varit det sedan Windows 98 om man gjort allt rätt. Mitt W7 har inte blåskärmat eller hängt sig en enda gång PGA sig själv så att säga. Det är inte ett godtagbart argument längre.

Det är väll mer att datorerna inte verkar fungera så bra med OSet i många fall, man tröttnar på det efter ett tag. Själv har jag aldrig varit någon extremanvändare av något slag. Jag surfar och Photoshoppar på min dator, och den hänger sig ändå och har sig.

Skrivet av fratey:

http://thestephen.net/q/21435577.png

Alla iLifeprogram minus GarageBand återfinns praktiskt taget i Windows Live Essentials.

http://thestephen.net/q/1283369583428.jpg

Sedan tycker jag den är en aning överdriven då jag som icke heterosexuell inser att Apple inte har så mycket att göra med homosexualitet. Vi får helt enkelt ignorera just den biten.

Nej. Det är inte så att datortillverkare tänker "Låt oss stoppa in delar som absolut inte fungerar med Windows 7 och hoppas det fungerar". Detta Macibanargument börjar bli långrandigt då det förutsätter att tillverkare inte vet vad för OS de "optimerar" för.

Jag kan säga mycket bra om Macbooks, men att påstå att skärmarna är av "underbar kvalité" är att kraftigt ta i.

http://images.amazon.com/images/G/01/software/detail-page/fin...

Är detta "snyggt"?

Skärmarna på Macbook Pro är av betydligt högre kvalitet än någon av de laptopskärmar jag någonsin sett. Sen kan du jämföra det med en stationär skärm för 10.000kr och smutskasta Macbooken hur mycket som helst om du vill.

Men kom igen, ska vi leka "hitta fulaste programvarudesignen"? Det var OSet i sig jag syftade på. Att Microsoft försöker härma utseendet från OS X måste väll säga någonting?

Permalänk

Mac
*Går bara att göra "vissa grejer med"
*Dyrt
*Fattiga komponenter
*funkar inte som du vill, utan som Apple vill.
*iTunes=skit
*Få program

PC
*billigare än Mac
*du kan ha bra hårdvara
*Man kan göra något med dem
*Antagligen som du vill
*Wmp=inte jätte bra, men ingen använder det, utan folk använder annat.
*Fler program, bättre stöd för ALLT
Går att gamea på!

Skulle kunna fortsätta, men jag är trött, och jag kommer bara att bli hatad på

PC är och kommer alltid vara bättre än Mac jsut för att man kan göra fler saker med en, man kan komma med argument om att de är bättre att göra musik på, men det finns likvärdiga program till PC och det går antagligen lika bra att göra det på en PC.

Permalänk
Musikälskare

"PC är och kommer alltid vara bättre än Mac jsut för att man kan göra fler saker med en"

Fel, fler saker betyder inte "bättre"

Sen är det än en gång en individfråga (som det ALLTID kommer ner till i dessa diskussioner )

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakobg:

Skärmarna på Macbook Pro är av betydligt högre kvalitet än någon av de laptopskärmar jag någonsin sett.

Vaio FW och Studio XPS 16 med RGBLED >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> MBP-skärmar.

Skrivet av jakobg:

Sen kan du jämföra det med en stationär skärm för 10.000kr och smutskasta Macbooken hur mycket som helst om du vill.

Jag jämförde just det med en billigare laptop.

Skrivet av jakobg:

Men kom igen, ska vi leka "hitta fulaste programvarudesignen"? Det var OSet i sig jag syftade på.

Du skrev "allt".

Skrivet av jakobg:

Att Microsoft försöker härma utseendet från OS X måste väll säga någonting?

Du ligger några år efter med nyheterna. Pojken från Microsoft som sa det hade lite fel.
"Unfortunately, this came from a Microsoft employee who was not involved in any aspect of designing Windows 7. I hate to say this about one of our own, but his comments were inaccurate and uninformed."

Men förstås, han kanske har fel. Jag undrar dock vad det är som är "härmat" från OS X? Taskbaren har ju varit ljusår före docken sen Windows 95.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag är helt klart 100% för PC i den här debatten även om Apple's produkter är mycket genomtänkta och bra överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Vaio FW och Studio XPS 16 med RGBLED >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> MBP-skärmar.

Jag jämförde just det med en billigare laptop.

Du skrev "allt".

Du ligger några år efter med nyheterna. Pojken från Microsoft som sa det hade lite fel.
"Unfortunately, this came from a Microsoft employee who was not involved in any aspect of designing Windows 7. I hate to say this about one of our own, but his comments were inaccurate and uninformed."

Men förstås, han kanske har fel. Jag undrar dock vad det är som är "härmat" från OS X? Taskbaren har ju varit ljusår före docken sen Windows 95.

1. Tack

2. Allvarligt talat, har du aldrig hört någon generalisera förr?

3. Ingen aning om vad du pratar om

4. Längst nere i högra hörnet på din Windows-skärm finns en tom ruta, om man klickar på den händer något som jag tror att OS X hade innan.

Förresten sa du att du kan nämna många saker som är bra med MBP, vilka är dessa?

Permalänk
Medlem

Att köpa en Mac är att slänga pengarna i sjön. Windows vinner i prisvärdhet på alla fronter, och att stirra sig blind på Macens "fina" design är bara dumt. En Windows kan bli precis lika eller finare (tycker redan den är finare) än en Mac. Som en tidigare postare skrev Mac är för folk som inte har en suck om datorer what so ever, märker det speciellt på en polare som tror Windows har en bsod var fjärde minut. Och jag avslutar med att en Windows kan byggas precis hur som helst, den är inte låst i något "stilrent" mönster som Mac-skräpet.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Varför välja en Rolex framför en Casio? båda visar väll rätt tid?

Samma argument.

En PC-användare (som jag) ser nog ditt argument åt andra hållet, dvs PC är rolex och mac är casio.
Och nej en mac är inte dyrare än en pc, finns pc som är mycket dyrare än mac, har högre kvalitet osv.

Till OP: Testa mac OS X innan du köper en mac. Mina föräldrar tycker det är jättebra men jag tycker det är riktigt risigt och skulle inte ha OS X framför Win7 fastän jag skulle få betalt. Testa innan du köper.

Permalänk
Medlem

Jag har W7 på speldatorn och en MBP13 till skolarbete.

Har inga problem med att föra över saker till Mac OSX senare (gör självklart tungt arbete och redigering/PS på speldatorn (24" IPS)

Angående det jag precis skrev, kan nån rekommendera en IPS skärm till mig? Hatar min nuvarande då den har en grön pixel MITT I SKÄRMFAN

Aja till ämnet, det är individuellt, den ena är bättre än den andra på olika saker men Mac har sjukt hög kvalitet på sina laptops och skitbra support, därför jag kör den som laptop och inte HP för 5000 kr... Sen är OSX riktigt nice för laptopanvändande tycker jag, i kombination med trackpaden. Man behöver inte mus, på en Windows laptop så är ju t.ex. "leka på tåget" eller på balkongen osv utan inkopplad mus ett jävla helvete.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk

Jag är såå trött på alla som säger att Mac är dyrare bara för den har några mhz mindre än en PC. I helhet så är Mac datorerna så mycket trevligare att använda än någon Pc nånsin kommer att bli. Älskar alla program som finns för OSX.

Permalänk
Medlem

Nu har jag dygnat, precis installerat om OSX på Macen. Kan bara säga att från scratch så kan jag använda den i skolan igen, en Windowsdator tar alltid en veckas pillrande (inte aktivt utan mer "aa juste ska tanka Chrome, VLC, ställa in det där) innan man är nöjd.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Nu har jag dygnat, precis installerat om OSX på Macen. Kan bara säga att från scratch så kan jag använda den i skolan igen, en Windowsdator tar alltid en veckas pillrande (inte aktivt utan mer "aa juste ska tanka Chrome, VLC, ställa in det där) innan man är nöjd.

uuuh... jaså? installerar du windows så ofta att du glömmer vilka program du använder? väldigt intressant uttalande iaf...

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

2h Max 3 så är windows 7 datorn precis som man vill ha den med spel och alla program och inställningar gjorda... Du måste ha en satans massa program du skall installera...

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Nej jag håller inte med er 2. Seriöst jag är inte nöjd med min Windowsdator förrän efter 3-4 veckors användande efter formatering. Och ja det är inte skoj!. Jag gillar min Mac mer än min speldator, fast sen fick den en 5850 så nu är det svårt.

Det avgörs på att jag har mer klistermärken på speldatorn helt enkelt, klistermärken är nice. Klistermärken på en mac är retarderat tyvärr

Edit: Det sistnämnda är förstårs ett stort minus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrbitJ0k3r:

Mac
*Går bara att göra "vissa grejer med"r
*funkar inte som du vill, utan som Apple vill.
*Få program

Blanda inte ihop iphonens operativsystem med OS X. Vad är detmjukvarumässigt som begränsas utav Apple på en mac?

Och hur kan du anse att det är macen som har få program som. Det är ju Windows som inte är posix-kompatibelt. Du har fruktansvärda mängder med linux/unix-applikationer du kan köra till macen.

Det är snarare PCn som är begränsad i sitt utförande av Windows pågrund av att vare sig X11 eller ett random *nix-applikationer inte fungerar utan imo dåliga 3e-partslösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Att köpa en Mac är att slänga pengarna i sjön. Windows vinner i prisvärdhet på alla fronter, och att stirra sig blind på Macens "fina" design är bara dumt. En Windows kan bli precis lika eller finare (tycker redan den är finare) än en Mac. Som en tidigare postare skrev Mac är för folk som inte har en suck om datorer what so ever, märker det speciellt på en polare som tror Windows har en bsod var fjärde minut. Och jag avslutar med att en Windows kan byggas precis hur som helst, den är inte låst i något "stilrent" mönster som Mac-skräpet.

Att säga att Mac bara skulle vara något för folk som inte vet något om datorer visar bara okunnighet. Jag tycker du skall ta dig en tripp till någon av de stora utvecklingsforumen som t ex JavaOne. Majoriteten av utvecklarna sitter på Mac:ar. Jobbar på ett stort it-bolag där en stor del av utvecklarna (både Windows och Linux användare) gick över till Mac när tillfälle gavs och en majoritet av konsulterna vi tar in sitter på Mac:ar. Våra system rullar i linuxmiljö så att kunna ha samma filstruktur lokalt på min burk är en stor fördel. Mac:ar är långtifrån bara för de som inte kan något om datorer.

Hemma har jag både Mac och PC men enda tillfälle jag dammar av PC är när jag får lust att spela. Det är svårt att peka ut någon specifik del som gör att jag mycket hellre sitter vi en mac:en än vid PCn. Det är helt enkelt helheten. Älskar mousepad:en, OS X är smidigt, enkelt och stabilt i de flesta fall även om det inte är fritt från krasher det heller. Samt kraftfullt med unix i grunden för oss som bryr sig om det.

Vet man med sig att man kommer använda den till stor del för att spela på så är det inte ett bra val men personligen jag ångrar inte en sekund att jag för snart tre år sedan var i samma sitts som trådskaparen och valde att testa en Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakobg:

4. Längst nere i högra hörnet på din Windows-skärm finns en tom ruta, om man klickar på den händer något som jag tror att OS X hade innan.

Du *tror* att OS X hade det *innan*. Därför försöker Microsoft härma utseendet från OS X?

För övrigt är det "Show Desktop"-knappen. Det har funnits i Windows för evigt, och jag tror inte ens det finns en hotkey för att visa skrivbordet i OS X, vilket är en av anledningarna till att jag tycker att det multitaskar så långsamt.

Skrivet av jakobg:

Förresten sa du att du kan nämna många saker som är bra med MBP, vilka är dessa?

Batteritiden, unibodychassit (although det börjar bli lite gammalt), tangenterna (trots att Apple var långt ifrån först med dessa är de sköna - de enda laptoptangentborden jag testat som är skönare är min gamla pissbilliga Fujitsu Lifebook, samt min Thinkpad X61), den inbyggda kameran (nu har typ alla laptops detta, men och?), samt att den inte blir varm när jag typ spelar musik. Den är bra på mer givetvis, men jag vill inte walloftexta.

Skrivet av CoZalon:

Jag har W7 på speldatorn och en MBP13 till skolarbete.

Har inga problem med att föra över saker till Mac OSX senare (gör självklart tungt arbete och redigering/PS på speldatorn (24" IPS)

Angående det jag precis skrev, kan nån rekommendera en IPS skärm till mig? Hatar min nuvarande då den har en grön pixel MITT I SKÄRMFAN

Dell U2311H. 2500 kronor på dustin home, och ännu billigare med studentrabatt.

Skrivet av CoZalon:

Aja till ämnet, det är individuellt, den ena är bättre än den andra på olika saker men Mac har sjukt hög kvalitet på sina laptops och skitbra support, därför jag kör den som laptop och inte HP för 5000 kr...

Det är klart att du får bättre kvalité för en dator som kostar 12k jämte 5000kronorsdatorn.

Skrivet av CoZalon:

Min OS X-lista är minst lika lång som min Windowslista.

På Windows så tankar jag valfri webbläsare, Everything, Foobar, MSN, och CCCP så är jag färdig ett bra tag.

På OS X så måste jag tanka en webbläsare till, Quicksilver eller liknande, Adium, sen måste jag konfigurera Adium. Sedan måste jag tricksa med en massa plugins till iTunes så jag kan spela FLAC osv. Sedan måste jag tanka en massa codecs från överallt för att spela mina videofiler. Sedan måste jag googla i 20 år för att stänga av musaccelerationen. Sedan måste jag slita håret i 50 år för att stänga av så att iTunes startar upp om jag trycker F7/F8/F9. Och så vidare.

Det roliga är att jag till skillnad från dig inte vinklar ett dugg.

Skrivet av Sidde:

Blanda inte ihop iphonens operativsystem med OS X. Vad är detmjukvarumässigt som begränsas utav Apple på en mac?

Och hur kan du anse att det är macen som har få program som. Det är ju Windows som inte är posix-kompatibelt. Du har fruktansvärda mängder med linux/unix-applikationer du kan köra till macen.

Det är snarare PCn som är begränsad i sitt utförande av Windows pågrund av att vare sig X11 eller ett random *nix-applikationer inte fungerar utan imo dåliga 3e-partslösningar.

För X11 är ju jättestabilt till Mac OS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oj vilken givande diskussion vi har fått här. "Mac är för personer som inte vet nått om datorer" "Windows hänger sig hela tiden". Det var länge sedan Windows hängde sig ett stup i kvarten och att säga att Mac-användare är okompitenta är ju skitsnack. Personligen har jag alltid använt Windows och inte klagat över det, fast jag de senaste åren insett att jag trivs bättre på Linux och funderar nu på att införskaffa en Macbook.

Till TS: Kan inte rada upp några punkter men det jag kan säga är att jag aldrig träffat någon som bytt till Mac och som är missnöjd eller besviken, klart det finns sådana men jag har inte stött på någon. Tycker det påminner lite om att gå över från Windows till Linux: du ska inte byta för att det är bättre på den och den punkten utan du ska byta för att du vill. Hoppas du förstår mitt resonemang

Permalänk
Medlem

En vettig punkt att ta upp är om något går sönder på Macen så är det riktigt dyrt att laga (ja, vi har haft flera nya MacBook Pro som pajat på jobbet), om en PC laptop pajar kan man antingen laga den själv eller få den lagad för en rimlig kostnad men då Apple har monopol så är det svindyrt att laga dom.

Dessutom får man bråka med Apple om garantin då dom är jäkligt snåla med den..

Värt att ha i åtanke om man är student eller inte har så mycket pengar i reserv att lägga ifall oturen är framme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

För X11 är ju jättestabilt till Mac OS.

Jag har inte haft några problem med X11 till OS X de senaste 9åren allafall.

Permalänk
Skrivet av fratey:

Min OS X-lista är minst lika lång som min Windowslista.

På Windows så tankar jag valfri webbläsare, Everything, Foobar, MSN, och CCCP så är jag färdig ett bra tag.

På OS X så måste jag tanka en webbläsare till, Quicksilver eller liknande, Adium, sen måste jag konfigurera Adium. Sedan måste jag tricksa med en massa plugins till iTunes så jag kan spela FLAC osv. Sedan måste jag tanka en massa codecs från överallt för att spela mina videofiler. Sedan måste jag googla i 20 år för att stänga av musaccelerationen. Sedan måste jag slita håret i 50 år för att stänga av så att iTunes startar upp om jag trycker F7/F8/F9. Och så vidare.

Tanka annan webbläsare lär man väl göra oavsett vilket OS man kör? (Ja, förutom de flesta linux-distar såklart...)
Tanka, installera, klart.

Sen spelar väl inte windows H.264/Någon annan vettig codec som standard?
Lösning = VLC, eller Perian. Vill man inte köra VLC i win så antar jag att det finns nåt liknande perian där med, men det är ju precis samma procudur oavsett OS (ubuntu-restricted-extras i ubuntu t.ex...).

Skulle nog vilja påstå att det är ungefär lika mycket jobb oavsett vilket OS man kör med...
Med linux kan man ju scripta det mesta, men då tar det ju tid att skriva scripten istället.

------------------------------------------------------------

Ang Touchpads:
HP Envy's har en touchpad som är minst lika bra som Apples:
HP Envy 13-1190eo Liten, lätt och lyxig laptop! - Dator - Laptop - Laptop 13 - 14 tum

Ringer man Hp så ska man kunna få dem med matt skärm, och då har man ju i princip en macbook till ett mycket bättre pris. (Vet dock inte om de löst värmeproblemen med dem än...)

Men att apple är de enda med vettiga touchpads som nån påstod stämmer inte...

Och att diskutera begrepp som PC och MAC är ju bara patetiskt.
Det är inga problem att köra Windows, GNU/Linux, BSD eller vad fan man vill på en PC tillverkad av Apple.
Och vill man envisas med OS X så kan man köra det på de flesta "vanliga" PCs med några mindre "hack".

Och vissa, t.ex jag är inte det minsta intresserade av prestanda. Jag vill ha en dator med ett kvalitetschassi som inte knakar och är plastigt, med bra bateritid, bra skärm, bra touchpad och som inte är ful som stryk.

Då finns det inte så många tillverkare kvar att välja på.

Permalänk
Medlem

Testa en mac dator innan du bestämmer dig, jag har kört både MBP och vanliga MacBook och är mycket imponerad över hur stabila dom är, min nuvarande windows dator har inte varit någon dröm och det är ofta jag får lust att kasta ut den för den går så dåligt. Min "perfmon /rel" har aldrig varit över 5 på den 10 gradiga skalan pga windows kraschar eller att program inte vill fungera.

Så mitt tips är att testa en mac för att se vad du själv tycker, vi kan inte bestämma åt dig förutom att överösa dig med våra argument.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Testa en mac dator innan du bestämmer dig, jag har kört både MBP och vanliga MacBook och är mycket imponerad över hur stabila dom är, min nuvarande windows dator har inte varit någon dröm och det är ofta jag får lust att kasta ut den för den går så dåligt. Min "perfmon /rel" har aldrig varit över 5 på den 10 gradiga skalan pga windows kraschar eller att program inte vill fungera.

Så mitt tips är att testa en mac för att se vad du själv tycker, vi kan inte bestämma åt dig förutom att överösa dig med våra argument.

Förstår det, i slutändan är det ju ett preferensval i alla fall, så jag får nog - som ni säger - fingra lite mer på en Mac och se vad jag tycker. Tack för alla för- och motargument i alla fall, det kommer garanterat att hjälpa mig fatta ett beslut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Kul för dig, jag har inte gjort nåt fel med min burk och den hänger sig och blåsärmar ganska ofta. Det går inte ens att ansluta till min nätverkshårddisk utan att den hänger sig (=man kommer aldrig in) som funkar utan problem på min 7 år gamla XP-burk och min mac.
Och vad innebär av sig själv? Att den bara går och hänger sig medans den står och idlar på skrivbordet?

Skrivet av fratey:

Lär dig svenska innan du kommenterar. Jag menar inte att alla windows-burkar är plastiga, utan alla SOM är plastiga. De som inte är det kostar ofta mycket mer än de som är det.

Skrivet av fratey:

http://thestephen.net/q/21435577.png

KTHXBYE, jag använder inte det programmet så jag kunde inte riktigt bry mig mindre. Synd för dig att alla program som jag använder (för många för att lista här) funkar utan att hänga sig. Vilket medför att det är adobe's fel att det hänger sig och inte apple's.

Skrivet av fratey:

Lol, att du ens jämför...

Skrivet av fratey:

http://thestephen.net/q/1283369583428.jpg

Kanske dags att titta ut i den riktiga världen? Det där återspeglar inte verkligheten på nåt sätt.

Skrivet av fratey:

Ajdå, kunde du inte hitta nån idiotisk bild som inte hade med det, nä det var ju synd. Det understryker ju inte alls hur seriös bilden egentligen är...

Skrivet av fratey:

???

Skrivet av fratey:

De är bra, men inte underbara kan jag hålla med om. Det enda som sticker ut lite på min 17" är att den har samma upplösning som min 24" alltså 1920*1200

Vad har det med saken att göra?

BTW det var sådana som dig jag menade i mitt första inlägg. Ni tillför inte diskussionen något annat än en dålig eftersmak... Over and out. Bara för att du förstörde ännu en tråd som var vettig ända tills du kom hit.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandnabba:

Tanka annan webbläsare lär man väl göra oavsett vilket OS man kör? (Ja, förutom de flesta linux-distar såklart...)
Tanka, installera, klart.

Exakt - jag undrar varför det togs upp som en punkt.

Skrivet av sandnabba:

Sen spelar väl inte windows H.264/Någon annan vettig codec som standard?

Allt finns i CCCP komplett. Klara, färdiga, gå.

Skrivet av sandnabba:

Lösning = VLC, eller Perian. Vill man inte köra VLC i win så antar jag att det finns nåt liknande perian där med, men det är ju precis samma procudur oavsett OS (ubuntu-restricted-extras i ubuntu t.ex...).

VLC håller ingen lykta jämte MPC-HC och Quicktime är värdelöst, även med codecs.

Skrivet av sandnabba:

Skulle nog vilja påstå att det är ungefär lika mycket jobb oavsett vilket OS man kör med...

Exakt.

Skrivet av AlbertMwugabi:

Jag tror inte en Mac hade fungerat så bra heller om du till exempel hade lappat processorn och hållt på.

Kul för dig, jag har inte gjort nåt fel med min burk och den hänger sig och blåsärmar ganska ofta. Det går inte ens att ansluta till min nätverkshårddisk utan att den hänger sig (=man kommer aldrig in) som funkar utan problem på min 7 år gamla XP-burk och min mac.
Och vad innebär av sig själv? Att den bara går och hänger sig medans den står och idlar på skrivbordet?

Skicka in den då istället för att skriva spaltmeter om hur hemskt Windows är.

Lär dig svenska innan du kommenterar. Jag menar inte att alla windows-burkar är plastiga, utan alla SOM är plastiga. De som inte är det kostar ofta mycket mer än de som är det.

Kan du inte föra debatt utan personangrepp?

KTHXBYE, jag använder inte det programmet så jag kunde inte riktigt bry mig mindre. Synd för dig att alla program som jag använder (för många för att lista här) funkar utan att hänga sig. Vilket medför att det är adobe's fel att det hänger sig och inte apple's.

På min dator fungerar Illustrator, InDesign, och Photoshop som en våt dröm. Jag har aldrig någonsin problem.

Lol, att du ens jämför...

Du har troligen inte ens använt dem.

Kanske dags att titta ut i den riktiga världen? Det där återspeglar inte verkligheten på nåt sätt.

Jag tycker den är ganska exakt - Apple är inte något fantastiskt rolexföretag utan produkterna används oftast av just dryga esteter.

Ajdå, kunde du inte hitta nån idiotisk bild som inte hade med det, nä det var ju synd. Det understryker ju inte alls hur seriös bilden egentligen är...

Jag vet. Awesome, ain't it?

Vad exakt är det som går att missförstå där? Tillverkare tänker inte "Låt oss stoppa in delar som inte är kompatibla med Windows".

Vad har det med saken att göra?

BTW det var sådana som dig jag menade i mitt första inlägg. Ni tillför inte diskussionen något annat än en dålig eftersmak... Over and out. Bara för att du förstörde ännu en tråd som var vettig ända tills du kom hit.

Du är fel person att påstå att jag inte tillför någonting när du ägnar dig åt barnsliga personangrepp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Holy crap här var det action. Tycker allt tagits upp än så länge, men kan väl kasta in min uppfattning nu efter ett år med en MBP.

Touchpad
Magsafe
Batteritid
Formfaktor

Det är de argumenten jag har iaf. Den känns bra, touchpaden är en dröm och snavar någon på sladden (det händer alltid) så är det inga problem.