SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Byte av kylare

Hej!

Tänkte ta bort min stock-kylare och köpa mig en bättre. Någon som vet hur svårt det brukar vara att få bort den gamla kylaren från processorn, behöver man köpa sån där speciellt medel för att få bort den gamla pastan?

Visa signatur

Intel Core i7 4790 | Asus B85M-G | HyperX Fury 1600Mhz 8GB | GeForce GTX 960 2GB | SAMSUNG EVO 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av roob82:

Hej!

Tänkte ta bort min stock-kylare och köpa mig en bättre. Någon som vet hur svårt det brukar vara att få bort den gamla kylaren från processorn, behöver man köpa sån där speciellt medel för att få bort den gamla pastan?

Någon form av "ren" alkohol är väll att föredra.

Det går att få bort rester om man gnuggar med vanligt toa-papper också (Så brukar jag göra)

Visa signatur

***Datorn du försöker lägga upp i signaturen är för dålig för att få synas***

Permalänk

Kemiskt ren bensin är ok har jag hört, själv gnuggar jag bara rent med toa/hushållspapper.

Permalänk
Inaktiv

Aceton eller T-röd med tops burkar ta bort det sista klägget.

Permalänk
Medlem

isopropylalkohol är det bästa, gå in på apoteket och fråga efter alkohol för rengöring av tekniska prylar. Då kilar de iväg och hämtar det, kostar 50 kr

Isopropanol - Wikipedia

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikwes912:

Någon form av "ren" alkohol är väll att föredra.

Det går att få bort rester om man gnuggar med vanligt toa-papper också (Så brukar jag göra)

Vet inte hur mycket jag har fått bort efter jag har gnuggat med papper som du beskriver med isopropylalkohol

Permalänk

Syns det någon gegga kvar? ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen gegga alls, ser rent ut. men när man använder isopropylalkohol så blir pappret helt skitigt igen. Testa det nästa gång Mikwes

Permalänk
Skrivet av Mobled:

Ingen gegga alls, ser rent ut. men när man använder isopropylalkohol så blir pappret helt skitigt igen. Testa det nästa gång Mikwes

Will do!

Om jag inte missminner mig så använde jag vatten och tvål på papper sist jag böt(!). Inte att rekomendera då man kan få vatten där det inte hör hemma

Dock blir det väll renast med alkohol

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, Tack så mycket för alla tips! Får ta och köpa mig lite isopropylalkohol på apoteket då. Annars så har jag 85%-ig handsprit hemma Men det vågar jag inte prova, då får man väl med nåt återfuktande medel som geggar fast istället

Visa signatur

Intel Core i7 4790 | Asus B85M-G | HyperX Fury 1600Mhz 8GB | GeForce GTX 960 2GB | SAMSUNG EVO 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av roob82:

Hej!

du ska alltså ta bort kylaren sedan använda någon form av alkohol, och inte när den fortfarande sitter kvar. va jag förstod så framkom de inte i tråden hehe:D
om det är knepigt att få bort kylaren är det bara att försiktigt vrida lite åt sidorna tills de lossnar. var inte för ivrig bara så går de bra!