Missa inte Amazon Prime Deal Days!

SSD som OS disk, Flytta över från gamla till SSDn?

Permalänk
Medlem

SSD som OS disk, Flytta över från gamla till SSDn?

Hej!
Jag har rotat runt lite på forumet i svar på min fråga men jag känner att det känns säkrast att göra en ny post,
Någon kommer säkert klaga men sedan kanske det finns en person som har lust att hjälpa mig!

Jag har beställt
Komplett.se - Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB
Och jag skulle vilja använda den som operativsystems disk,
Och jag undrar vad är det lättaste sättet att föra över mitt operativsystem dit?
Eller om jag är tvungen att installera om hela systemet så är det lungt.

Permalänk

Hej Visa.
skulle rekommendera dig en fräsh installation istället för byte.
Du skall ju köra disken i Achi mode, och gör du clean install så slipper du ändra i registret i win.
Gjorde det med min och alltid gott att känna den verkliga skillnaden med en clean os install på ssd

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk
Medlem

då får jag väl ta och luska fram alla cd skivor med drivrutiner osv som behövs,
Om någon kommer på något smart att göra innan så säg gärna till, eller något man brukar glömma..
var ett tag sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

då får jag väl ta och luska fram alla cd skivor med drivrutiner osv som behövs,
Om någon kommer på något smart att göra innan så säg gärna till, eller något man brukar glömma..
var ett tag sedan

Du kan alltid ladda ner dom nyaste drivrutinerna du vill ha, och lägga på ett usb minne / bränna på cd då jag antar att dom på CD skivorna som du redan har kan vara lite utdaterade

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Om du mot förmodan har ditt OS på en HD på 60GB eller mindre.

Så kan du använda CloneZilla (ett GNP/gratisprogram) som du kan hämta på SourceForge.net.

Programmet ligger som en ISO-fil som du bränner på en CD eller DVD.
1. Boota datorn med din brända CloneZilla disk
Välj att klona din nuvarande OS disk/partition (som måste vara lika stor eller mindre än din nya 60GB SSD) annars är det kört med Clonezilla programmet för din del.

2. Jag använder själv en tredje hårddisk (en hårddisk som jag sparar Hemvideor och familjefoton på) där mellanlagrar jag den klonade filen som CloneZilla skapat från gamla disken/partitionen.

3. När jag monterat in nya HDD:n (i ditt fall SSD:n) bootar jag datorn än gång till med Clonezilla-skivan men väljer att återställa den filen på mellanlagrings disken till ny monterade disken (i ditt fall SSD:n)

Att boota från CloneZilla disken är inte värre än att starta datorn med installations skivan för Windows.
och man väljer hela tiden i de engelska menyvalen vad man vill att CloneZilla ska göra.

Fast när man gör sådana drastiska förändringar i datorn som att byta OS disk är det väl värt att göra en fräsch nyinstallation och spara CloneZilla för säkerhets back-up av OS:et senare.

Lycka till

Visa signatur

Vill bli avregistrerad från Sweclockers
Har tröttnat på det löjliga forumet...

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen,
Jag tror jag formaterar om min nuvarande hdd och kör om allt på nytt bara, blir nog av med massa onödigt skit då också..
När man ändå pillar kan man göra det rejält
Samlat ihop cd skivorna för moderkort och nätverkskort för säkerhetens skull, men det mesta går väl att ladda ned när man fått igång systemet igen!
Kommer säkert glömma något men det gör man alltid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Droih:

Du kan alltid ladda ner dom nyaste drivrutinerna du vill ha, och lägga på ett usb minne / bränna på cd då jag antar att dom på CD skivorna som du redan har kan vara lite utdaterade

Jo, men samtidigt så kan man lätt som en plätt uppdatera det som behövs när datorn är up and running

Permalänk
Medlem

Se bara till att ha drivrutiner för att få igång nätverkskortet så kan du ladda ner allt annat sen.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Se bara till att ha drivrutiner för att få igång nätverkskortet så kan du ladda ner allt annat sen.

Precis
Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl-gr-n:

...[lysande inlägg]...

Stort tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bl-gr-n:

Fast när man gör sådana drastiska förändringar i datorn som att byta OS disk är det väl värt att göra en fräsch nyinstallation och spara CloneZilla för säkerhets back-up av OS:et senare.

Lycka till

att byta en HD är inte en "drastiskt förändring" för OS.

Visa signatur

Der Steppenwolf