Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

TIPS! Bra Seasonic M12D 750 deal på Komplett

Permalänk
Medlem

TIPS! Bra Seasonic M12D 750 deal på Komplett

Hej!

Vill bara tipsa om detta:
Komplett.se - Silver Power SP-SS750M 750W PSU

Det är ett modulärt (4x PCI-E) Seasonic M12D 750 i annan kostym (SilverPower =Tagan), till riktigt riktigt bra pris. 105C-kondensatorer, 80+ Silver, modulärt...you name it. Googla för recensioner.

Bättre än såhär blir det inte.

Mvh Jimmy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzohn:

Hej!

Vill bara tipsa om detta:
Komplett.se - Silver Power SP-SS750M 750W PSU

Det är ett modulärt (4x PCI-E) Seasonic M12D 750 i annan kostym (SilverPower =Tagan), till riktigt riktigt bra pris. 105C-kondensatorer, 80+ Silver, modulärt...you name it. Googla för recensioner.

Bättre än såhär blir det inte.

Mvh Jimmy

Kan du ge referens på att det skulle vara Seasonic som gjort det? Låter lite underligt varför jag tvivlar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jag var själv också tveksam, men titta här:
Overclock3D :: Review :: Silver Power SP-SS750M 750w Review :: Cables, Connectors & Internal
( "Well, well, well. Lookie what we have here. If I'm not mistaken, this particular Silver Power unit was was given birth to at the Seasonic factory" )

TEST: Silverpower SP-SS750M - Spesifikasjoner - Hardware.no
( "Det er forøvrig Seasonic som står for produksjonen av SP-SS750M, og Nippon står for kondensatorene mer eller mindre hele veien" )

Silverstone Strider Essential 500W & Silverpower SP-SS750M at Hardware.no - jonnyGURU Forums
( "SilverPower. Seasonic reloaded." och "Its a Seasonic M12D 750 with different badge")

SilverPower SP-SS750M Gorilla. The Efficiency Master - TheLab.gr
(på grekiska, men kika själv. Finns fler sidor i forumet)

Permalänk
Medlem

Dang, inte alls dumt pris för den enheten!

Silver Power gör mig lite nervös ska erkännas (budgetavdelningen av Tagan gör ett bättre specat agg än Tagan själva släpper??) men innanmätet ljuger ju inte.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Där ser man, det stämde! Japanska kondensatorer och modulära kablar. Vilken deal i så fall visserligen väldigt mycket watt för mig men man får ju ett riktigt bra nätagg så skulle rekommendera alla som behöver en ny nätdel att kolla in nätagget.

Som Roger W skriver har ju inte Silver Power varit någon hit tidigare men i och med att tom Corsair gått över till billigare OEM så kan vi från och med nu aldrig anta en viss kvalitet från ett visst märke, enskilda modeller är mer regel än undantag! Behövs en uppdaterad lista på kvalitetsnätagg.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jepp, jag har själv precis beställt ett också. Det där med fabrikat som har dålig respektive bra historik har, som Typhonos skriver, blivit lite omvänt den sista tiden.

Corsair och CoolerMaster börjar göra sämre grejer, medan nu Tagan/Silver Power samt även Chieftec börjar hitta på riktigt fina saker. Förutom denna M12D-baserade Silver Power så är t.ex Chieftec Nitro är baserade på CWT PSH-II, med japanska 105C huvudkondingar.

Så länge saker och ting blir bättre är jag inte orolig, men vägen Cooler Master, Corsair och till viss mån även Be Quiet! vandrar tycker jag inte om.

Permalänk
Medlem

Ja, hade jag behövt ett nätagg i +650W klassen så hade jag nog köpt till ett det priset.. Klockrent! Men, nu behöver jag inte ett sånt agg.. vore overkill för min rigg.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Overkill? Ja, det är det för mig med Hade räckt med ett CX400 för mig, men jag har hellre ett aggregat som kan ligga och mysa på låg belastning.

Slänger ut mitt CM Real Power M700 som jag varit toknöjd med, fram tills ett envist coilwhine började komma för några veckor sedan.

Permalänk
Medlem

Datorn behöver inte varva så mycket speciellt inte när du bara har ett HD 5850, ett 500w agg är overkill ^^, och ett bra sådant bör bara tyst även under belastning.

Iaf M12D var den modell som bröt mönstret har jag för mig, det var en entusiasts dröm men inte en jävla kotte köpte dom för 850w varianten kosta typ 2500kr när det kom...

XFX 750/850w modulära bygger också på M12D plattformen och är liknande prissatt när det inte är deal.

Permalänk
Medlem

Bara 2 års garanti (jämfört med XFX 5 år). Och är det verkligen 100% japanska 105C-kondensatorer? Annars kör väl Cougar och andra med fultricket att skriva "japanese capacitors", bara att det inte är alla utan enbart vissa.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Bara 2 års garanti (jämfört med XFX 5 år). Och är det verkligen 100% japanska 105C-kondensatorer? Annars kör väl Cougar och andra med fultricket att skriva "japanese capacitors", bara att det inte är alla utan enbart vissa.

Det e nog mer så att det följer Silver Powers garanti-policy.. liknar deras övriga nätaggsprodukter. Jag litar på de reviews som finns på detta agg.. Tror inte Silver Power skulle våga skicka ut agg på review med Nippon kondingar åsså sälja aggen i handeln med Teapo eller dylika lägre-kvalisorts-kondingar.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Det e nog mer så att det följer Silver Powers garanti-policy.. liknar deras övriga nätaggsprodukter. Jag litar på de reviews som finns på detta agg.. Tror inte Silver Power skulle våga skicka ut agg på review med Nippon kondingar åsså sälja aggen i handeln med Teapo eller dylika lägre-kvalisorts-kondingar.

Jo men uttrycket "Nippon står for kondensatorene mer eller mindre hele veien" betyder inte uppenbart att det bara är Nippon Chemi-Con? Det står att primärsidan har det men det står inget om sekundärsidan.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

750W är lite overkill för mig med men hittade denna Silver Power SP-SS620 620W. Är det samma grejer som i 750W aggget?

Silver Power SP-SS620 620W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

750W är lite overkill för mig med men hittade denna Silver Power SP-SS620 620W. Är det samma grejer som i 750W aggget?

Silver Power SP-SS620 620W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat

Köp XFX 650W istället för en hundring mindre, då vet du vad du får i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Jo men uttrycket "Nippon står for kondensatorene mer eller mindre hele veien" betyder inte uppenbart att det bara är Nippon Chemi-Con? Det står att primärsidan har det men det står inget om sekundärsidan.

Citat:

The primary (high voltage) capacitors are manufactured by Japanese company Nippon Chemicon and carry the rating of 400v / 390uF / 105°C. This high quality is also carried over to the secondary (low voltage) side of the unit where a range of Nippon Chemicon KZE capacitors has been used, most with specs of 16v / 2900uf / 105°C. Even looking at some of the smaller capacitors, everything is Nippon. So hopefully this will translate to some really nice scope results and a long PSU life.

Från första reviewn så nog är det Nippon Chemi-Con allt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Köp XFX 650W istället för en hundring mindre, då vet du vad du får i alla fall.

Jag har kollat på den innan men därför jag tvivlar är att den inte är modulär. Annars riktigt prisvärd men jag känner att jag behöver så lite stök som möjligt med sladdarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

Jag har kollat på den innan men därför jag tvivlar är att den inte är modulär. Annars riktigt prisvärd men jag känner att jag behöver så lite stök som möjligt med sladdarna.

XFX Black Edition P1-650X-NLG9 650W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat
Finns modulärt också, Seasonic byggt och håller god kvalitet. Lite dyrare men också ett bättre nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

du sparar 50kr på att köpa det? så vrf inte ta det med mer watt ändå?

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

ja, egentligen men jag ska inte ha något jätte kraftfullt, ska köpa ett 6870.
Blir nog 750W ....synd med dyr frakt på komplett bara.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Där ser man, det stämde! Japanska kondensatorer och modulära kablar. Vilken deal i så fall visserligen väldigt mycket watt för mig men man får ju ett riktigt bra nätagg så skulle rekommendera alla som behöver en ny nätdel att kolla in nätagget.

Som Roger W skriver har ju inte Silver Power varit någon hit tidigare men i och med att tom Corsair gått över till billigare OEM så kan vi från och med nu aldrig anta en viss kvalitet från ett visst märke, enskilda modeller är mer regel än undantag! Behövs en uppdaterad lista på kvalitetsnätagg.

Skrivet av Nilzohn:

Hej,

Jepp, jag har själv precis beställt ett också. Det där med fabrikat som har dålig respektive bra historik har, som Typhonos skriver, blivit lite omvänt den sista tiden.

Corsair och CoolerMaster börjar göra sämre grejer, medan nu Tagan/Silver Power samt även Chieftec börjar hitta på riktigt fina saker. Förutom denna M12D-baserade Silver Power så är t.ex Chieftec Nitro är baserade på CWT PSH-II, med japanska 105C huvudkondingar.

Så länge saker och ting blir bättre är jag inte orolig, men vägen Cooler Master, Corsair och till viss mån även Be Quiet! vandrar tycker jag inte om.

Sämre OEM? CWT har gjort minst lika bra aggregat som Seasonic åt Corsair och med lika hög komponentkvalitet (de måste ju hålla samma, av Corsair stipulerade kvalitetskrav). Så vad är problemet? Att de gör det lite billigare (om de nu gör det)?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Sämre OEM? CWT har gjort minst lika bra aggregat som Seasonic åt Corsair och med lika hög komponentkvalitet (de måste ju hålla samma, av Corsair stipulerade kvalitetskrav). Så vad är problemet? Att de gör det lite billigare (om de nu gör det)?

Nej, jag syftar inte på OEM-tillverkaren. Jag tänker snarare på Corsairs CX, CoolerMasters ExtremePower samt viss kvalitetsvariation på Be Quiet! E7 - dvs serier som är billigare och har sämre komponenter än vad vi är vana vid från dessa fabrikat.

Permalänk
Medlem

Så där, nu har jag beställt ett Silver Power 750W från komplett. Skönt att ha något ordentligt agg även om jag köra på integrerade grafiken nu

Permalänk
Medlem

Det blev ju inte bra det här.

Tog emot aggregatet idag, bara för att märka att det har ett högfrekvent spoltjut. Inte vid belastning som mitt CoolerMaster, utan HELA TIDEN, och i synnerhet vid standby!

Suck. Reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzohn:

Tog emot aggregatet idag, bara för att märka att det har ett högfrekvent spoltjut. Inte vid belastning som mitt CoolerMaster, utan HELA TIDEN, och i synnerhet vid standby!

Suck. Reklamation.

Aj fan , tråkigt! Hoppas inte det är så på min med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzohn:

Suck. Reklamation.

coil whine...undra varför det blir så hela tiden, speciellt på senare tid och det är en del Corsair agg som haft problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

coil whine...undra varför det blir så hela tiden, speciellt på senare tid och det är en del Corsair agg som haft problem.

Jag måste säga att jag inte heller förstår det. I min värld är det en synnerligen enkel kvalitetsprocedur att undersöka om enheten låter eller inte.

Precis som du skriver så är det något som drabbar så gott som samtliga tillverkare, så problemet ligger helt klart hos OEM'erna, oavsett om de är Seasonic, Channel Well eller något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Det är ju nästan som man börjar tro att Seasonic har smärre kvalitetsproblem på sina spolar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzohn:

Jag måste säga att jag inte heller förstår det. I min värld är det en synnerligen enkel kvalitetsprocedur att undersöka om enheten låter eller inte.

Precis som du skriver så är det något som drabbar så gott som samtliga tillverkare, så problemet ligger helt klart hos OEM'erna, oavsett om de är Seasonic, Channel Well eller något annat.

Skrivet av Roger W:

Det är ju nästan som man börjar tro att Seasonic har smärre kvalitetsproblem på sina spolar.

Men vissa modeller har jag inte läst om tex 400 och 450wattarn från Corsair.
Men dom borde har gjort något åt det, HX520 som har bra många år på nacken nu hade några få ex som lät men i övrigt ett dunder agg samma med storebror HX620.

Får väll passa på att fråga nu när Corsair sitter på forumet om dom är medvetna om det.

Permalänk
Medlem

Min fungerar kanon, tyst och snäll Har använt den i ett par timmar, rekommenders!

Permalänk
Medlem

Hämtade ut mitt ersättningsaggregat i förra veckan, och det här exemplaret är tyst som i graven.

Idleförbrukningen sjönk med 8-9 W jämfört med mitt gamla CoolerMaster Real Power M700. Har tyvärr inga siffror på load, men antagligen rätt mycket mindre då M12D-750 är mer effektivt vid högre belastning än M700.