Ny Macbook Air på onsdag

Permalänk
Medlem

* Mac OS: Har jag visserligen aldrig själv provat dessmer men sägs ju att Win 7 gick åt Mac OS hållet. Alltså inget åt mig, då jag stör mig på Win 7 dagligen även fast jag gjort det så "klassiskt" som möjligt.
* Kvalitet: Även apple gör sina misstag. Mjukvarumässigt försöker de väl minska på problemen genom att låsa sina användare till de program de tycker de ska få använda.
* Hårdvarumässigt: Sedan några år tillbaka är det samma hårdvara som i en PC. Dock nackdel för Apple då modellerna snabbt är ouppdaterade.

Sen så börjar man ju le för sig själv om man går in på Välkommen till Apple Store - Apple Store (Sverige) och väljer tex den billigaste iMac'en och vill välja 4x2GB DDR3 1333 MHz minne istället för 2x2GB. Då kostar det 2160 kr.
Eller den näst billigaste iMac'en och vill uppgradera hårddisken från 1TB till 2TB, då kostar det 1620 kr.

Fast vad vet jag, Apple kanske har speciella supergrejer istället för det vi vanliga pc-användare kan köpa.
Ungefär som deras Superdrive

Kanske är något jag missar, men känns som att de som köper mac gör det för modet, säger du att du har en mac vet väl de flesta att det är en dator, säger du däremot att du har tex en Acer bla bla är det inte så säkert, ibland ej insatt folk då.
Eller för designen, men inte vågar säga det för att de har betalat några 1000 kr extra för det kosmetiska.

Skrivet av m0rk:

touchpad...

Den säljs väl separat på apples hemsida för 700 kr. Säg att den då kostar 100-200 kr att inplementera i en bärbar dator jämfört med ett billigt alternativ? Givetvis är det en fördel om man vill ha en kompakt bärbarl dator, men det försvarar inte priset i allmänhet.

Men nog är den bättre alltid, varför de andra tillverkarna inte har liknande vet jag inte, kanske de förutsätter att de flesta som sitter mycket vid datorn ändå har en separat mus. Lite dålig stil av dom måste jag hålla med om.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kotan:

* Mac OS: Har jag visserligen aldrig själv provat dessmer men sägs ju att Win 7 gick åt Mac OS hållet. Alltså inget åt mig, då jag stör mig på Win 7 dagligen även fast jag gjort det så "klassiskt" som möjligt.
* Kvalitet: Även apple gör sina misstag. Mjukvarumässigt försöker de väl minska på problemen genom att låsa sina användare till de program de tycker de ska få använda.
* Hårdvarumässigt: Sedan några år tillbaka är det samma hårdvara som i en PC. Dock nackdel för Apple då modellerna snabbt är ouppdaterade.

Du kan inte jämföra OSX med W7 utan att testa det. De sakerna man stör sig på i W7 finns väl ändå inte i OSX?

Kör personligen Mac OSX, Ubuntu (kört andra distar tidigare) och Win7 hemma. Känner mig mest begränsad i Windows 7.

Visst kan jag spela mer kommersiella spel på Windows men en dator är så mycket mer än en spelmaskin.
Och om jag måste spela något som bara finns till Windows får jag boot Windows istället för OSX.

Kvaliten är så bra den kan bli. Skulle den mot all förmodan ge sig om några år kan jag få tag på reservdelar till min Macbook Pro utan problem då det finns återförsäljare av Apple-delar.
Man måste testa en Macbook pro för att förstå hur välbalanserad och robust den är.

Med hårdvaran vet jag inte hur du tänker... En Macbook uppdateras med ca 200 dagars mellanrum.
Borde täcka allas behov...

Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Nej, det är din åsikt. Jag instämmer inte.

Exempelvis kör jag och vänner spel 0-2 kvällar i veckan, redan där fallerar apple. Prestanda på apple kommer heller aldrig att vara lika bra här eftersom de av någon anledning skriver sina egna drivrutiner. Så du får ut ett mindre värde av din investering.

Uppdateringar släpps först till win, kanske börjat bli mindre på så på senare tid dock.

Fler program finns till windows.

Kan du utan att ominstallera itunes synkronisa itunes databas med ditt filbibliotek? Berätta hur i så fall för det har inte jag lyckats med till syrran senast jag försökte.

Det finns helt enkelt inget mac har som jag saknar.

Dessutom är .net framework bland det trevligare jag testat att programmera med. Det är dock bara ett bra verktyg bland flera.

På en vanlig PC kan du inte köra OS X men det finns absolut ingenting som hindrar dig från att installera Windows eller Linux på din Mac vilket innebär att en PC är mer låst än en Apple dator och så här har det varit i snart 5 år sedan Apple gick över från Power PC till x86.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m0rk:

Vilket jävla skitsnack..... Ska man vända på tråden då? Windows är till för dem som inte kan använda en terminal?

Mac för dom som vill spela flash spel och kanske cs iflal dom har råd efter sitt inköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

På en vanlig PC kan du inte köra OS X men det finns absolut ingenting som hindrar dig från att installera Windows eller Linux på din Mac vilket innebär att en PC är mer låst än en Apple dator och så här har det varit i snart 5 år sedan Apple gick över från Power PC till x86.

Du är helt fel ute.

Apple saknar drivrutiner till hårdvara och därför kan u inte installera osx på en pc om du inte själv kontrollerar att stöd för drivrutier finns först.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Mmm en sån me Ubuntu på

Permalänk
Inaktiv

Jag är så trött på människor som säger att windows 7 är inlåst. Vad är det som är inlåst? man kan installera flera operativ system... Majoriteten program är för windows... det finns hur mycket webbläsare som helst att välja mellan. Vad är inlåst? Om jag köper en dator och får windows 7 med då ser jag det som en positiv grej... Ifall nån inte gillart så äre bara kopiera av operativ systemet om man vill ha det senare eller bara installera nått annat och formatera hårdisken... Hur svårt kan det vara ? Virutalbox är ett annat alternativ ifall man inte vågar formatera eller dual boota. Det är värst när apple fanboys skriver att det är inlåst........ För dom fattar inte hur mycket mer inlåst osx är. Och en fråga till, vad kan man göra på en mac som man inte kan göra på en PC?

Permalänk
Skrivet av Delerium:

På en vanlig PC kan du inte köra OS X men det finns absolut ingenting som hindrar dig från att installera Windows eller Linux på din Mac vilket innebär att en PC är mer låst än en Apple dator och så här har det varit i snart 5 år sedan Apple gick över från Power PC till x86.

På en vanlig PC kan man köra OS X. Kanske lite klurigt men det går fint. Finns många guider.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

På en vanlig PC kan du inte köra OS X men det finns absolut ingenting som hindrar dig från att installera Windows eller Linux på din Mac vilket innebär att en PC är mer låst än en Apple dator och så här har det varit i snart 5 år sedan Apple gick över från Power PC till x86.

Vad är det då man kan göra i OS X som inte går att göra i WIN7 eller Linux? eller vänd på frågan.

Tycker det är dags att lägga ner pajkastningen, även om det är humor att sitta och läsa igenom men det är lite som när en SAAB fantast och en Volvo fantast jiddrar om vilken bil som är den bästa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brasse:

Mmm en sån me Ubuntu på

Enda problemet är tyvärr multi-touch inte fungerar lika bra i Ubuntu som i OSX, trots ökat stöd för multi-touch i 10.10.

Man vänjer sig snabbt vid den suveräna touch-funktionen i OSX och när man sedan då installerar Ubuntu känner man sig missnöjd hur mycket tid man än spenderar med inställningar.
Finns lite olika färdiga konfigurationer på nätet men ingen kan nå OSX-standard.

Den dagen det blir likvärdigt kommer det bli Ubuntu även på Macbooken för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142576:

Mac för dom som vill spela flash spel och kanske cs iflal dom har råd efter sitt inköp.

Väx upp för fan..... Själv sitter man med Starcraft 2 eller Portal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Väx upp för fan..... Själv sitter man med Starcraft 2 eller Portal.

Steam och Blizzard fungerar bevisligen men utöver vad funkar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Steam och Blizzard fungerar bevisligen men utöver vad funkar då?

Jag kan spela mycket på min Mac, bara dra in Windows för de som inte finns till OS X. Inga problem att spela på en Mac alls.

Skrivet av jonte4444:

Mac för dom som vill spela flash spel och kanske cs iflal dom har råd efter sitt inköp.

Haha, "råd efter sitt köpt". Datorerna är ju inte ens dyra. Efter den initiala kostnaden (som även den är låg) betalar jag 2500 kr per år för att uppgradera min till senaste modellen. Har inte hittat nått på PC sidan i liknande prisklasser som håller värdet så bra att man bara behöver lägga 2500 kr extra per år för att få en ny dator varje år.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Derox:

Jag kan spela mycket på min Mac, bara dra in Windows för de som inte finns till OS X. Inga problem att spela på en Mac alls.

Haha, "råd efter sitt köpt". Datorerna är ju inte ens dyra. Efter den initiala kostnaden (som även den är låg) betalar jag 2500 kr per år för att uppgradera min till senaste modellen. Har inte hittat nått på PC sidan i liknande prisklasser som håller värdet så bra att man bara behöver lägga 2500 kr extra per år för att få en ny dator varje år.

Snackar du om stationär eller laptop nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

På en vanlig PC kan man köra OS X. Kanske lite klurigt men det går fint. Finns många guider.

Helt fel. Du måste välja de komponenter som apple valde att utveckla, plattform, gpu, spu, ...

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jag kan spela mycket på min Mac, bara dra in Windows för de som inte finns till OS X. Inga problem att spela på en Mac alls.

Haha, "råd efter sitt köpt". Datorerna är ju inte ens dyra. Efter den initiala kostnaden (som även den är låg) betalar jag 2500 kr per år för att uppgradera min till senaste modellen. Har inte hittat nått på PC sidan i liknande prisklasser som håller värdet så bra att man bara behöver lägga 2500 kr extra per år för att få en ny dator varje år.

Hur gör du för detta. Jag är intresserad av att teckna sådant!

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Jag kan spela mycket på min Mac, bara dra in Windows för de som inte finns till OS X. Inga problem att spela på en Mac alls.

Så det går att köra båda OS samtidigt? Hur är det med grafikkort man kopplar in?
Krokbenet för att jag skulle köpa Mac är bristen på OC, visst Turbomode kanske finns men det är inte 4ghz+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Mjukvarumässigt försöker de väl minska på problemen genom att låsa sina användare till de program de tycker de ska få använda.

Du verkar blanda ihop OS X med iOS.

Permalänk
Skrivet av Neoplasm:

Helt fel. Du måste välja de komponenter som apple valde att utveckla, plattform, gpu, spu, ...

Även om ett viss val av komponenter är optimalt för bästa kompatibilitet så kan man köra OS X på många datorer, som t ex Asus EEE.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neoplasm:

Hur gör du för detta. Jag är intresserad av att teckna sådant!

Antar att han köper nytt och sedan säljer den gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataNusse:

Även om ett viss val av komponenter är optimalt för bästa kompatibilitet så kan man köra OS X på många datorer, som t ex Asus EEE.

Men får skärmen till max upplösning? Nätet? Ljudet? Låsningar? Många får det bara till std vga. Du kör os x på flera system visst, men till vilket pris?

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Skrivet av Neoplasm:

Men får skärmen till max upplösning? Nätet? Ljudet? Låsningar? Många får det bara till std vga. Du kör os x på flera system visst, men till vilket pris?

Det beror av modell till modell. Oftast funkar allt, visst ibland får man pilla och fixa. Men om man har ett generellt god kunnande av datorer/mjukvara och har tid att läsa guider så kan man få OS X fungerande på nästan vilken dator som helst.

Community för att ha OS X utan att vara bunden till bara Mac växer och är flitig. För det finns de som inte vill köpa iMac/Macbook bara för mjukvarans skull.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Utdaterad hårdvara. Förra generationens grafik. Förra generationens processorer. Typiskt mac.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142576:

Snackar du om stationär eller laptop nu?

Bärbar.

Skrivet av Neoplasm:

Hur gör du för detta. Jag är intresserad av att teckna sådant!

Jag köper en MBP o sen säljer jag den efter 11 månader o köper en ny för 2-3000 mer än jag sålde för. Snittet ligger på 2500.

Skrivet av fesen:

Så det går att köra båda OS samtidigt? Hur är det med grafikkort man kopplar in?
Krokbenet för att jag skulle köpa Mac är bristen på OC, visst Turbomode kanske finns men det är inte 4ghz+.

Bara boota up win istället för OS X på en Mac om du spelar tunga spel. Båda kan vara installerade samtidigt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Utdaterad hårdvara. Förra generationens grafik. Förra generationens processorer. Typiskt mac.

Bland deras laptops så är det modellerna Air, MacBook och Pro 13,3" som kör på C2D. 15" och 17" kör på i5 och i7.... Lenovo, HP, Asus m.m har fortfarande modeller med C2D, så väl gamla som nylanserade. Grafiken från Nvidia 320M och 330M är något av standard för väldigt många modeller från nästa alla tillverkare.

Edit:

Skrivet av Derox:

Bara boota up win istället för OS X på en Mac om du spelar tunga spel. Båda kan vara installerade samtidigt.

Och är det mindre tungdrivna spel så kör man genom Parallels

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Bäst idag!
Kan bara hålla med

Jag har aldrig förstått hypen med Mac. Det känns som när det e reklam för ett populärt pojkbands nya album som alla coola tonårstjejer bara "måste" ha....själv e man förnuftig nog att se igenom sådant

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Bäst idag!
Kan bara hålla med

Jag har aldrig förstått hypen med Mac. Det känns som när det e reklam för ett populärt pojkbands nya album som alla coola tonårstjejer bara "måste" ha....själv e man förnuftig nog att se igenom sådant

Ditt bidrag till diskussionen är storartat...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon142576:

Jag är så trött på människor som säger att windows 7 är inlåst. Vad är det som är inlåst? man kan installera flera operativ system... Majoriteten program är för windows... det finns hur mycket webbläsare som helst att välja mellan. Vad är inlåst? Om jag köper en dator och får windows 7 med då ser jag det som en positiv grej... Ifall nån inte gillart så äre bara kopiera av operativ systemet om man vill ha det senare eller bara installera nått annat och formatera hårdisken... Hur svårt kan det vara ? Virutalbox är ett annat alternativ ifall man inte vågar formatera eller dual boota. Det är värst när apple fanboys skriver att det är inlåst........ För dom fattar inte hur mycket mer inlåst osx är. Och en fråga till, vad kan man göra på en mac som man inte kan göra på en PC?

Det som är inlåst är att man inte hittar i W7 för 0.50 öre.:/ Jag erbjöd mig att installera Office 2003 (han gillade inte "Flik-office"-versionen) och andra program men det var omöjligt att hitta "Mina Program", "Kontrloopanelen" etc. När jag efter 10 min hittade "Kontrollpanelen" så hittade jag inte dit jag skulle "gå". men tänkte att sökfunktionen nog ska funka - döm om min förvåning när den inte kunde hitta det jag letade efter. Och alla som har sagt att den ska hitta allt.:O Så känns skönt med Spotligt som både hittar och talar om vart saker ligger och inte ligger på datorn.:)

För och svara på din fråga: man kan säkert göra det mesta på W7 men du måste vara utbildad kart och kodläsare hos pentagon för att du ska kunna jobba med X uppgift. När du väl kan detta då kan du säkert göra samma uppgifter på bägge OS:en men jag vill inte behöva gå "omvägen via pentagon" utan kunna sätta mig ner direkt och börja jobba.:) That is the great thing with Mac!:D<3

Jag menar nog är det inlåst alltid: det är som en labyrint i labyrinten.:P Och ingen kan säga att jag inte försökte använda W7...:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Att äga en Mac säger något om vem du är – att inte äga en säger ännu mer

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rawet:

Att äga en Mac säger något om vem du är – att inte äga en säger ännu mer

Jag håller med dig.:) Det är trist att Win hann före med med sina OS. Visst datorn kom in i var mans hem men nackdelen för många är ju att de får "slita hund" för och lära sig hur en dator funkar och många tappar intresset längs med vägen. Jag menar att man inte ska behöva "lära sig" hur en dator funkar utan det ska bara vara att sätta på den och använda/installera/avinstallera utan problem. Då det inte är så enkelt som win ger sken av så tycker jag väldigt synd om folket som har gått på myten om "XP det enkla operativsystemet - ett system för alla" -slogan som Bill Gates har trummat ut under flera år...:(

Mot bakgrund av detta - att folk väljer win - så håller jag med dig i det du säger.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!