Ljud från dator till reciver.

Permalänk
Medlem

Ljud från dator till reciver.

Hejsan alla glada !

Jag behöver lite hjälp, har försökt forska lite i hur jag ska få över mitt ljud på datorn till min framtida reciver (5.1). Om jag har fattat de rätt så fungerar det med ett graffe med hdmi utgång ? Men mitt modekort är gammalt och har inte stöd för hdmi, är de nån kabel man ska koppla mellan graffe och modekortet för att få ut ljudet på hdmi utgången? Eller är de bara att plugga in hdmi kabeln och de funkar?

Moderkort:
MSI Europe ? Computer, Laptop, Notebook, Desktop, Mainboard, Graphics and more

Grafikkort:
Egenskaper för XFX Radeon HD5450 HDMI 512MB

Tacksam för svar

Mvh Plaanis

Permalänk
Medlem

- 1 x SPDIF out connector (optional) , står det för ditt moderkort. Mest troligt är att ditt moderkort har en optisk utgång, den är då bra att använda om du endast vill ha ljud till recievern. Dock har ditt grafikkort en inbyggd ljudkrets som gör att du får ut ljud och bild direkt via HDMI-porten, inga andra kablar behövs än en HDMI-kabel mellan grafikkort och reciever, förutsatt att din reciever klarar av att ta in ljud via HDMI-portarna.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

5450 har sitt eget "ljudkort", så du väljer bara i ljudhanteraren att du ska använda HDMI-ljudenheten så kommer ljudet via HDMI.

Permalänk
Medlem

ohh tusen tack för så snabba svar ! Gillas ! Låter ju bra detta men antar att det inbyggda ljudkortet i grafikkortet duger la till å köra 5.1 på ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

5450 har sitt eget "ljudkort", så du väljer bara i ljudhanteraren att du ska använda HDMI-ljudenheten så kommer ljudet via HDMI.

+1 En hdmikabel till recivern och sedan vidare till tvn är den bästa lösningen för dig.

Skrivet av Plaanis:

ohh tusen tack för så snabba svar ! Gillas ! Låter ju bra detta men antar att det inbyggda ljudkortet i grafikkortet duger la till å köra 5.1 på ?

Du kommer inte märka någon skillnad på ljudetom du köper ett dyrt ljudkort nej. Ljudet kommer inte röras i datorn utan gå digitalt hela vägen fram till recivern där det blir analogt ut i högtalarna. Allt kommer hänga på din reciver.

Permalänk
Medlem

Ljudkretsarna klarar dessutom av att skicka ut oavkodad DTS-signal till recievern så att den får ta hand om den biten, vilket jag gillar skarpt, kör så själv från mitt HD4550 till SR-TX308:an. Så det är bara att köra på!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Ahhlright ! (: Detta låter ju lovande, tack för snabba svar ! Väntar nu bara på att få in lite mer pengar i kassan så ska jag åka å köpa Yamaha biopaket Ord 14500:- - Elgiganten

Nån åsikt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plaanis:

Ahhlright ! (: Detta låter ju lovande, tack för snabba svar ! Väntar nu bara på att få in lite mer pengar i kassan så ska jag åka å köpa Yamaha biopaket Ord 14500:- - Elgiganten

Nån åsikt ?

För det priset kan man få en riktigt fin 2kanals stärkare och ett par granna högtalare,men ska de vara hemmabio så kör på.