Permalänk

Problem med nyköpt dator...

Hej!

Jag har nyligen köpt ett nytt rigg som jag fick levererat igår, lyrisk som jag var kopplade jag ihop allt väldigt snabbt ivrig att få börja köra.
När allt var färdigkopplat och jag skulle boota för första gången så går fläktarna igång i ca 1 sek för att sedan slockna, CPU-Led lampan lyser även rött under de få sekunder som den faktiskt går igång.

Mitt rigg ser ut såhär:

Intel Core i7 2.80 Ghz S-1156
Asus P7P55D Deluxe S-1156 ATX
Corsair 6 Gb DDR3 Intel i7 Dominator 2000 Mhz (3x2 Gb)
Western Digital Caviar Green 1 TB SATA
Sapphire Radeon HD5870 Vapor-X 1GB DDR5
Zalman Nätdel 750W-HP Silent
Samsung DVD±R 22X IDE BULK
Chieftec Miditower Mesh CH EATX

Jag har provat felsöka lite smått, koppla ur allt utom CPU-fan och strömanslutningarna, testat med ett minne i de olika slotsen, provat utan grafikkort och även flyttat till olika pcie portar.
Det som är märkligt är att om kopplar ur mina 4-pins strömanslutningar till moderkortet så startar det upp utan att slockna.
Har även fått moderkortet att starta och pipa några gånger med strömanslutningen i, förstår inte vad detta kan bero på?

Snälla hjälp mig..

Mvh

Permalänk

Har du alla strömkablar på rätt ställe? Kollat så att nätagget ger de spänningar det ska?

För övrigt har du valt fel minnen, S1156 använder Dual-Channel. Alltså ska du helst ha två minnesstickor.

Permalänk
Medlem

Du har väl inte glömt distanserna?

Visa signatur

Fractal Design define R5 Black | Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING| M.2 Samsung 970 EVO 250GB | Corsair RM750X | Corsair 8gb DDR4 2666Mhz | EVGA GTX980 | Win10 home

Permalänk

Visste att jag skulle lyckas göra något fel *facepalm*

Distanserna sitter på plats och jag tror att jag kopplat strömkablarna rätt, i moderkortet fanns det en 4-pins strömanslutning närmast CPU'n, det fanns även ett ytterliggare 4-pin uttag som det satt ett litet skydd över.

Jag tog bort skyddet och kopplade 2 st 4-pins anslutningar från nätagget då jag inte har en 8-pins. Tror dock att moderkortet ville ha en 8-pin. Kan det spela någon roll?
Det som är märkligt är ju att om jag tar ur strömanslutningarna som sitter närmast processorn så startar den upp utan att slockna.

Tack för så snabba svar.
Mvh

Edit: Såg att jag förmodligen råkat posta denna i fel forum, sorry mod.

Permalänk

har nu packat ner mitt moderkort och mailat till dustin då allt verkar tyda på ett trasigt moderkort.