AMD Radeon HD 6870 och HD 6850

Permalänk
Medlem

Mycket bra artikel där(y)
Hoppas priKriget blir roligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterthegreat:

Eftersom mitt 4870-kort sakta dog för nån månad sen så måste det införskaffas ett nytt kort. Måste bara få pengar först!

Reklamera kortet och håll tummarna för att du får pengar istället för ett nytt kort?

Beror ju helt klart på om korten är i lager och var du köpt det. Jag reklamerade mitt 8800GTS för något år sedan och eftersom att komplett just då inte hade några kort i lager så fick jag pengar istället, helt klart värt ett försök. Om inte annat så får du ett nytt, fungerande, 4870 tillbaka!

Du har 3 års rätt till att reklamera ditt kort, enligt konsumentköplagen. Självklart förutsatt att du inte köpt ditt kort via ett företag och därmed "slapp" skatta för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusB:

Beror ju helt klart på om korten är i lager och var du köpt det. Jag reklamerade mitt 8800GTS för något år sedan och eftersom att komplett just då inte hade några kort i lager så fick jag pengar istället, helt klart värt ett försök. Om inte annat så får du ett nytt, fungerande, 4870 tillbaka!

Eller ett nytt "motsvarande" kort. När mitt 9600GT pajade så fick jag 9800GT eller HD4850. Valde självklart det senare.

Håller med övriga som skrivit att spelen bör testas med SPELBARA inställningar.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk

Bra recension! hade dock velat se lite äldre kort med i bilden, tex HD4870/4890..

Tror dock det blir ett HD6870 som får ta platsen när mitt HD4870 tar tjänsteledigt

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning så här innan jobbet

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hurra för lägre strömförbrukning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkorutansteN:

Hurra för lägre strömförbrukning!

Det var det första jag kollade på och jag blev mycket glad när jag såg det

Permalänk
Medlem

Grattis AMD!
Ser ut som att dom siktat på att slå 460'n, och lyckats lägga sig precis nån FPS över.
Dock ser det också ut som att dom lyckats göra det genom att klocka upp GPU'n så mycket som det går, lite trist om man vill överclocka.
Men det verkar sannerligen lovande för nästa segment, 69xx. Kommer det att bli en ny GPU i prestanda toppen tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jemtegrannen:

Bra recension! hade dock velat se lite äldre kort med i bilden, tex HD4870/4890..

Tror dock det blir ett HD6870 som får ta platsen när mitt HD4870 tar tjänsteledigt

Jag har för mig att 4890 presterade ungefär lika dant som 5830, så det är bara att gissa lite på mycket det skulle ha presterat

Permalänk
Medlem

Fina resultat. Det lutar åt en HD6870 för mig men de i artikeln hade inget exempel med en specialkylare. Blir att vänta tills Cayman släpps och se vad de presterar. De bättre testen var helt klat BC2 och RE5. Klar skillnad mellan korten men i spelbara lägen. Jag gillade GTX460 768MB i Metro med 5 avg FPS. Jag undrar om det finns folk som accepterar sådan prestanda faktiskt.

Permalänk
Skrivet av Hennnkee:

Jag har för mig att 4890 presterade ungefär lika dant som 5830, så det är bara att gissa lite på mycket det skulle ha presterat

jaha tack för infon det visste jag inte! så det är värt att uppgradera sig lite då? eller kommer man bli besviken mon tro .. ?

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro

Permalänk

Inte mycket som kan sägas, bara 6870 håller sig under 2500kr så är detta bra..... väldigt bra, sen med nya drivers så kommer nog 68xx bli väldigt svårslagna. Kul att CFx blivit bättre också, kul för AMD

Permalänk
Medlem

Bra utförlig rescension !
Om detta är tänkt att ersätta den förra mellanklassgenerationen så måste man säga att amd lyckats mycket bra.
Ser fram emot toppmodellerna och att se vad de har att erbjuda.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Det står mellan dessa kort nu när jag ska beställa ny dator: Gigabyte GeForce GTX 470 SOC 1280MB eller ett AMD Radeon HD 6870. Vilket kommer kosta minst, och vilket kommer prestera bäst?

Permalänk

När kommer dessa kort ut till butikerna?

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Har man två GTX 460 1GB finns det ingen anledning att uppgradera då det verkar prestera väldigt likt med HD 6850 CF ibland bättre ibland sämre.

Hoppades på att HD 6850 skulle vara lite bättre faktiskt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Roserud:

Det står mellan dessa kort nu när jag ska beställa ny dator: Gigabyte GeForce GTX 470 SOC 1280MB eller ett AMD Radeon HD 6870. Vilket kommer kosta minst, och vilket kommer prestera bäst?

Gigabyte GeForce GTX 470 SOC review finns ju inte så många recensioner av 470 SOC men denna hjälpte mig när jag köpte mitt

Permalänk
Medlem

Hmm, är det fler än jag som har blivit sugna på att göra en beställning av grafikkort bara nu efter 10 minutes läsning? ^^

fast jag måste ju köpa en helt ny dator om jag ska ha ett såhär fränt grafikkort..

btw, dustin har varan ifall någon vill beställa redan nu.

Permalänk
Medlem

En otroligt uppsving för amd, crossfireskalningen trodde jag inte dom skulle fixa såpass bra!
Nvidia´s alternativ står sig dock relativt starka, vilket känns kanon för mig som konsument

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusB:

Du har 3 års rätt till att reklamera ditt kort, enligt konsumentköplagen.

Reklamationsrätten avser ursprungsfel, det ska inte sammanblandas med att man är garanterad en felfri produkt i tre år. Sry för OT.

Trevliga kort! Är dock väldigt nöjd med mitt 5870 så länge. Men man ligger helt klart i farozonen att bli hårdvarumissbrukare när man blir sugen att byta bara för att.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofus:

En otroligt uppsving för amd, crossfireskalningen trodde jag inte dom skulle fixa såpass bra!
Nvidia´s alternativ står sig dock relativt starka, vilket känns kanon för mig som konsument

Du tog verkligen orden ur munnen på mig. Överraskande bra i crossfire, detta gillas skarpt!
Lite synd bara att OC prestandan var sisådär utan voltagetweak, hoppas att inte allt för många kort säljs låsta så att man inte kan pilla upp volten ett snäpp.

Nu ska det bli intressant att se vad kommande 69xx korten levererar.

Permalänk
Avstängd

Kändes inte speciellt bra..Hur många sitter med 5xxx serien som tycker det är värt att byta till nya serien??

Hade hoppats på bättre resultat.Ny serie eller vad det nu kan kallas och så nån fps över motståndaren som jobbar på ny chip som kansle kommer detta år..Jag hade inte köpt detta kort om jag va amd fan utan väntat en generation.Inte så att 5xxxx serien floppade direkt så satt jag på den serien hade jag inte uppgraderat..

Men bra jobbat AMD

Ska bygga en dator till en kund och har fria händer så det blir en hel komplett AMD rigg
Så ska man bygga helt ny dator är valet AMD så klart just nu med nya 6xxx serien

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Blir till att slänga mina 460 SLI i sambons dator och införskaffa två 6870 i CF efter att ha läst Guru3Ds CF-test. Beror lite på priserna dock. Alternativt väntar jag på 69XX.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Hmm, är det fler än jag som har blivit sugna på att göra en beställning av grafikkort bara nu efter 10 minutes läsning? ^^

fast jag måste ju köpa en helt ny dator om jag ska ha ett såhär fränt grafikkort..

btw, dustin har varan ifall någon vill beställa redan nu.

Undrar när dom får in dem i lager och när andra ehandlare lägger upp dom
EDIT: lite kul att hela riggen med 2 st 6850 drar lika mycket ström som med 1 (!) gtx470

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant! Känns som det är dags att ersätta mitt 4890 med ett 6870

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem

AMD har gjort ett bra jobb. Väntar med spänning på hur 6950 / 6970 korten kommer att prestera. Om 6870 korten är likvärdigt mitt 5850 kort så ser ju ersättarna 6950 / 6970 lovande ut.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

Kunde inte hålla mig, beställde 2 st Gigabyte 6870 från Webhallen för 2290:- styck.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sukero:

AMD har gjort ett bra jobb. Väntar med spänning på hur 6950 / 6970 korten kommer att prestera. Om 6870 korten är likvärdigt mitt 5850 kort så ser ju ersättarna 6950 / 6970 lovande ut.

6870 är inte likvärdigt 5850, det är bättre. CF-skalningen på 6870 är ju helt galet bra, bättre än 5870 i CF i vissa tester.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Presterar bra och har låg effektförbrukning. Prestandan hamnar ungefär där jag förväntade mig, och priserna är bra. Några veckor i handeln så kan vi säkert se HD 6870 krypa under 2000:- (tror knappast det blir som HD 50000-serien när det gäller priser). Kanske tom någon försäljare kommer ha lockerbjudanden rätt så direkt också.

Permalänk
Medlem

Strömsnålt, svalare och tystare än konkurrensen, det är bra.

Crossfire skalningen bättre än nvidia är en ordentlig förbättring av amd.

En annan styrka är skärmportarna samt att 3(+?) skärmar kan användas i stället för som med nvidia, 2 st.

Prestandan, jag hade nog hoppats på lite mer kräm i vissa lägen här men prestandan är rätt bra ändå för detta prissegment. Överklockning med asus kort såg intressant ut, men hur det påverkar livslängden fick vi ingen indikation på.

Svaghet är väll att dessa kort bara kan köras i crossfire, inte 3x eller 4x. Fast varför man skulle köpa 2 för att senare gå på en eller två till vet jag inte, då köper man ju hellre 69xx när det kommer nu snart. Men ändå tråkigt med en sådan begränsning.

Nu återstår det att se hur prisutvecklingen går.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!