Permalänk
Medlem

Bra budget ljudkort?

Är ute efter ett ljudkort som inte överstiger 400-500kr.
Behöver inte ha jättemånga uttag i den utan är mer bara ute efter ett som ger bättre ljud än det inbyggda i moderkortet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Själv kan jag dock bara rekommendera Asus Xonar serie över Creatives X-fi -serie. Dom korten jag testat har låtit betydligt bättre, men sen haft ofantligt mycket mindre tjafs med drivrutiner. Creatives drivrutiner har varit under all kritik, har inte haft några sådana problem med dom xonar-korten jag ägt.

Asus Xonar DX är dock väldigt bra kort, vet dock inte om DS är lika bra.

Permalänk
Medlem

Sitter och tänker i samma banor, ett ljudkort för runt 500 kronor, ska till 95% användas till spel och resten film/musik. Är det samma typ av ljudkort som rekommenderas? Har nämligen noll koll när det gäller ljud.

Permalänk
Medlem

Audigy 2 ZS

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur "dåligt" är ett inbyggt ljudkort i jämförelse med ett Audigy 2 ZS mfl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iuno:

Hur "dåligt" är ett inbyggt ljudkort i jämförelse med ett Audigy 2 ZS mfl?

Det varierar men dedikerade ljudkort är bättre.

Permalänk

Inbyggda ljudkort har en förmåga att få störningar från övriga systemet. Kolla runt här på forumet så förstår du.

Om du inte skall koppla upp det till +20k anläggning så räcker det med ett gammalt soundblaster live.

Audigy 2 ZS kan klart rekomderas. Kolla upp annonser här samt tradera och blocket.

Man kan få ett +700:- kort för några hundralappar.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Asus Xonar DG har jag själv fått rekommenderat, ligger i samma tankar och prisklass. Ni som gått från inbyggt till dedikerat för 500-800, tycker ni att det var en bra investering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jux2:

Asus Xonar DG har jag själv fått rekommenderat, ligger i samma tankar och prisklass. Ni som gått från inbyggt till dedikerat för 500-800, tycker ni att det var en bra investering?

Japp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jux2:

Under 400Kr Javisst! Över 400Kr säger jag DX däremot.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.