Permalänk
Medlem

Dator startar inte med nya komponenter

Hejsan!

Min kompis har precis köpt nytt ram minne, nytt grafikkort och nytt nätagg till sin dator. Skärmen är bara helt svart när man startar datorn, ingen respons överhuvudtaget på skärmen fast alla fläktar osv går igång. Grafikkortet är testat i en annan dator och det fungerar perfekt, Datorn är testad med mitt nätagg på 650W och det ville sig inte heller. Datorn startar däremot när man kopplar in skärmen i mobo's integrerade grafikkort, förutsatt att man kopplar ur strömmen till det externa grafikkortet.

Här är moderkortet han har:

Motherboard Specifications, P5LP-LE (Leonite) - HP Customer Care (United States - English)

Grafikkortet:

WEBHALLEN.com - MSI ATI Radeon HD 5770 1GB (R5770-PM2D1G) - PCI-E / 2xDVI / HDMI

Nätagg:

WEBHALLEN.com - AXP PowerSupply (PSU) 630W V. 2.20 SLI Ready

RAM minne:

Kingston DDR2 2GB 1066Mhz HyperX Retail 2GB HyperX-minne!

Uppskattar all hjälp jag kan få! tagit hjälp på alla håll jag kan i verkligheten och är helt lost just nu. Den ända tanken som slår mig är att moderkortet och grafikkortet inte lirar tillsammans men kan någon bekräfta att det är så och varför?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hur ska vi veta vad du har för nätagg om du bara skriver 650W.

Låna nätagg från datorn som grafikkortet funkade med och berätta EXAKT vad det är för nätagg.

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att allt sitter ordentligt vet att man kan få mycket mysko reaktioner om till exempel ram minnen inte har klickat i helt. Kolla noga på allt så att inte någon kabel eller del inte sitter helt hundra.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk

Clear cmos. Beskrivning står på länken till MoBo.
Gå in i bios kolla om man måste avaktivera interna grafiken manuellt.
I så fall gör det.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampuus:

Hejsan!

Min kompis har precis köpt nytt ram minne, nytt grafikkort och nytt nätagg till sin dator. Skärmen är bara helt svart när man startar datorn, ingen respons överhuvudtaget på skärmen fast alla fläktar osv går igång. Grafikkortet är testat i en annan dator och det fungerar perfekt, Datorn är testad med mitt nätagg på 650W och det ville sig inte heller. Datorn startar däremot när man kopplar in skärmen i mobo's integrerade grafikkort, förutsatt att man kopplar ur strömmen till det externa grafikkortet.

Här är moderkortet han har:

Motherboard Specifications, P5LP-LE (Leonite) - HP Customer Care (United States - English)

Grafikkortet:

WEBHALLEN.com - MSI ATI Radeon HD 5770 1GB (R5770-PM2D1G) - PCI-E / 2xDVI / HDMI

Nätagg:

WEBHALLEN.com - AXP PowerSupply (PSU) 630W V. 2.20 SLI Ready

RAM minne:

Kingston DDR2 2GB 1066Mhz HyperX Retail 2GB HyperX-minne!

Uppskattar all hjälp jag kan få! tagit hjälp på alla håll jag kan i verkligheten och är helt lost just nu. Den ända tanken som slår mig är att moderkortet och grafikkortet inte lirar tillsammans men kan någon bekräfta att det är så och varför?

Tack på förhand!

Det kan vara moderkortet som inte stöder någon/några av de nya delarna då det är ett OEM-kort. Har du testat alla delar i en annan dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Hur ska vi veta vad du har för nätagg om du bara skriver 650W.

Låna nätagg från datorn som grafikkortet funkade med och berätta EXAKT vad det är för nätagg.

Det är OCZ's nätagg och det bör definitivt kunna driva det lilla skräpet som sitter i hans dator. Den driver min som har mer krävande grafikkort och 5 hårddiskar varav 3st är raptor + massa krimskrams.

Permalänk
Medlem

till Don_W: jodå dom sitter som dom ska, jag kan ju starta datorn med det integrerade grafikkortet.

Till Luxor ABC80: Cmos är clearad. Har bara möjlighet att sätta prio på ett av korten. kan däremot bara välja PCI eller Onboard. Skriver den bara inte ut att det är PCI-E? Har ingenting i PCI kortplatserna.

till ZiNikor: Nej har inte testat alla delar i en annan dator. Vad menas med OEM kort?

Permalänk
Medlem

BTW! står i moderkortsmanualen
"*Integrated video is not available if a graphics card is installed.

*
Integrated graphics using Intel GMA 950
*
Also supports PCI Express x16 graphics cards"

Kan det vara så att det inte stödjer PCI Express 2.0 x16??

Permalänk

Moderkortet är lite gammalt.
Vilket grafikkort satt i innan uppgraderingen ?
Har ni uppdaterat bios till senaste version ?

Beträffande bios så menas pci-e x16 när det står pci (man kan även köra pci grafikkort).

Rent teoretisk så skall pci-e 2.0x16 vara bakåt kompatibelt, men man vet aldrig
om HP satt "begränsningar" i bios. Compaq var mästare på sånt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tidigare grafikkort: Komplett.se - Gainward GeForce 8400GS 256MB PhysX CUDA

Bios är inte uppdaterat, väldigt osäker på hur man går tillväga för att uppgradera Bios och vart man hittar en lämplig version att uppgradera till! Kan du tänka dig att hjälpa mig med det?

Tack för alla bra tips btw!

Permalänk

Skall söka på hp´s hemsida. Behöver namnet på din dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppskattar det extremt mycket! Compaq Presario heter den.

Permalänk

Hittade en bios.
P5LP-LE Motherboard BIOS Update - HP Customer Care (United States - English)
Ladda hem cpuz från CPUID - System & hardware benchmark, monitoring, reporting
Kör det och kolla om din bios är 5.23 . Om den är det så behövs ingen uppdatering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kollade och har bios version 5.21 atm. Hur installerar man ny bios?

EDIT: såg att det var windows based så jag testar köra den atm! Återkommer med svar så snart det är klart.

Permalänk
Medlem

Allting frös på datorn när jag startade EXE filen, ser bara en ruta som säger
"Please wait... update in progress...
WARNING!!! Do NOT power off your PC!"

går inte att röra på musen ens. osäker på ifall datorn har hängt sig eller tar det lång tid att uppdatera bios?
När vågar man stänga av ifall inget händer?

Permalänk
Medlem

Dataspelsfest?

Visa signatur

Gigabyte Triton -- Cooler Master 430W -- Asus P5Q Deluxe -- Intel Core2Duo E6850 -- Corsair Dominator PC8500 2x2GB -- Gainward 8800GTS 320MB -- WD Raptor 74GB (system) -- WD Caviar XL 500GB -- WD MyBook 1TB --

Permalänk

Uppdatering av bios:
1 Laddar hem bios update från P5LP-LE Motherboard BIOS Update - HP Customer Care (United States - English)
( sp37378.exe ) . Spara den på skrivbordet.

2. Tar loss nätverks kabeln (inget internet som kan störa) Startar om datorn och väntar 15-20 min
för säkerhets skull ! ( windows skall starta färdigt). Dubbel klickar på filen.

3. Väntar på den skall bli färdig

4. Starta om datorn och kör cpu-z. kolla att du har 5.23

Om det inte hjälper så kan förmodligen inte moderkort klara grafikkort på 1GB och mer.

Läs: ASUSTeK Computer Inc.-Forum- P5LP-LE incompatible with 1Gb graphic card ?

Köp ett Nvidia 8800, 9800 eller 240 (samma kort med olika namn!) med mindre minne än 1GB.

Lycka till och återkom med info om det lyckades. Är vaken 3 timmar till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så brukar man inte kunna byta till andra komponenter i en märkesdator, då den vid uppstart inte letar efter nya delar som en annan dator gör, på det viset så kan dom korta ner uppstarten utav datorn..

Tror det är där felet sitter

Permalänk
Skrivet av Hampuus:

Allting frös på datorn när jag startade EXE filen, ser bara en ruta som säger
"Please wait... update in progress...
WARNING!!! Do NOT power off your PC!"

går inte att röra på musen ens. osäker på ifall datorn har hängt sig eller tar det lång tid att uppdatera bios?
När vågar man stänga av ifall inget händer?

Såg inte din 2 senaste poster, satt och skrev min egen.

Låt datorn vara 15 min till.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av modstar:

Vad jag vet så brukar man inte kunna byta till andra komponenter i en märkesdator, då den vid uppstart inte letar efter nya delar som en annan dator gör, på det viset så kan dom korta ner uppstarten utav datorn..

Tror det är där felet sitter

Jodå man kan byta ! Har jobbat yrkesmässigt med märkes datorer i över 14 år.

Har bytt hårdvara hejdundrande vilt.

Dock kan de ibland vara lite struliga!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Jodå man kan byta ! Har jobbat yrkesmässigt med märkes datorer i över 14 år.

Har bytt hårdvara hejdundrande vilt.

Dock kan de ibland vara lite struliga!

Förklara gärna mera så man kan ta lärdom.

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig nätverkskabel i kopplad så jag förde över .exe filen via usb minne. la den på skrivbordet innan jag startade den. Nu har datorn varit hängd i samma läge i ca 40 minuter. absolut ingenting har hänt. Vad bör jag göra? kommer datorn starta igen efter omstart? tänkte ifall det strulat till med nuvarande bios.

Permalänk
Skrivet av Hampuus:

Jag hade aldrig nätverkskabel i kopplad så jag förde över .exe filen via usb minne. la den på skrivbordet innan jag startade den. Nu har datorn varit hängd i samma läge i ca 40 minuter. absolut ingenting har hänt. Vad bör jag göra? kommer datorn starta igen efter omstart? tänkte ifall det strulat till med nuvarande bios.

Det borde den inte göra. prova att starta om den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jodå den drog igång efter omstart. Ska jag försöka igen helt enkelt? Hur lång tid är normalt att vänta?

Permalänk
Medlem

Om du uppdaterar bios så bruka det stå att man ska nollställa bios efteråt.
Nollställa bios:
Ta först bort ström kabeln från datorn så att allt är helt död.
Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut).
Funkar den går du in i bios, ställ in det du vill och sparar.

Permalänk
Medlem

måste sova nu ska upp oerhört tidigt imorgon o måste köra 40mil efter jobbet! tack så grymt mycket för alla svar! ska hugga in i dethär såfort jag kan på måndag! vore väldigt kul ifall ni kan titta förbi på tråden efter helgen för då sitter jag säkert med problem som att jag är bios lös :). Tack för all hjälp ikväll!

Permalänk
Skrivet av modstar:

Förklara gärna mera så man kan ta lärdom.

Den beskrivningen blir lååång.
Ett ex: Har en gammal dimension 5000 (dell). Har använt den som test dator för hårdvara. Har kört Nvidia 7950x2 på den. Det med ett 305w PSU !!!. Testade minnen senast på den.
Har 2x 1GB XMS2 800mhz cl5 och 2x 1GB XMS2 800mhz cl4 . Fick inte dem att fungera tillsammans på ett asus M2A-VM HDMI. Testade dem på dellen och det bara fungerade. Blandad dem till och på samma bankar. En beta bios fixade problemet!!

Vissa märken är struligare. Compaq var ett "hat" objekt när den var ett eget märke. I dag är compaq HP´s lågpris märke.

Har försökt att för klara för kunder att deras IBM dator inte var IBM-kompatibel ! Som sagt en låååång lista.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hampuus:

måste sova nu ska upp oerhört tidigt imorgon o måste köra 40mil efter jobbet! tack så grymt mycket för alla svar! ska hugga in i dethär såfort jag kan på måndag! vore väldigt kul ifall ni kan titta förbi på tråden efter helgen för då sitter jag säkert med problem som att jag är bios lös :). Tack för all hjälp ikväll!

Kollade forum tidigare och fick fram: "Another person has the same problem (same motherboard) with ATI Radeon HD 5770 XFX (1 Gb), and XFX finally said that this motherboard does not accept the 1Gb."

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag inte svarat tidigare men Luxor det du skrev löste problemet helt!
Tack så mycket för svaret! Visste inte ens att det fanns moderkort som inte klarade av det, inget man kan läsa sig till när man köper nytt vad jag sett.