Är ni nöjda med era Corsair-aggregat?

Permalänk
Medlem

2st CX400 har pajjat.
HX620 funkar kanoners.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

VX550, dröm!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

2,73% har gått sönder eller fungerar inte som utlovat (och 6,5% missnöjda). Det är ju inte speciellt bra, vilket får mig att dra slutsatsen att det borde finnas MYCKET bättre tillverkare än Corsair. Vilka är de?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sodapop
2,73% har gått sönder eller fungerar inte som utlovat (och 6,5% missnöjda). Det är ju inte speciellt bra, vilket får mig att dra slutsatsen att det borde finnas MYCKET bättre tillverkare än Corsair. Vilka är de?

Det är rätt normala siffror för branschen i helhet. RMA brukar ligga runt 5-10% på varje given produkt, med vissa undantag förstås.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Citat:

Som Andreas D skriver är det normala siffror om inte tillverkaren slänger ut serier med fabriksfel, speciellt med tanke på hur många Corsair ex som sålts i landet under som senaste åren.

Permalänk
Hedersmedlem

Är ju faktiskt tillräckligt med röster för att kunna dra ganska bra slutsatser, frågan är om extern validitet föreligger (dvs. kan vi säga något om populationen), kanske finns det selektion i form av att nöjda i högre utsträckning svarar eller V.V.
Corsair är hursomhelst bra, sedan finns det ju många intressanta agg men för de som bara vill ha kvalitet till vettigt pris och viss styrka och inte är så intresserade är ju Corsair kanon (har själv ett vx450 i min andra i7 rigg).

Permalänk
Citat:

Nja, 3,15% (just nu), som har Corsairaggregat som krånglar eller gått sönder, är väl snarare en mycket låg siffra (övriga missnöjda är endast missnöjda med ljudnivån, inte stabiliteten). Lycka till med att hitta bättre siffror än så.
Som Andreas D säger, så ligger RMA runt 5-10% för det mesta även på rätt bra grejer och RMA används ju endast i de fall man är mycket missnöjd med sin produkt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Nja, 3,15% (just nu), som har Corsairaggregat som krånglar eller gått sönder, är väl snarare en mycket låg siffra (övriga missnöjda är endast missnöjda med ljudnivån, inte stabiliteten). Lycka till med att hitta bättre siffror än så.
Som Andreas D säger, så ligger RMA runt 5-10% för det mesta även på rätt bra grejer och RMA används ju endast i de fall man är mycket missnöjd med sin produkt.

Kan ju för skojs skull jämföras med ACE och ge en verklig bild om vem som har nöjdast kunder.

Tycker även Corsair verkar ha betydligt nöjdare användare, mig själv inkluderad, jämfört med andra respekterade märken som Hiper och Fractal Design.
Det vore ju underligt om Corsair skulle ha en lägre felfrekvens än så för då vore det nog frågan om röstningen var pålitlig och representativ.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

Att det är sådana siffror är ju bra, men sen kan det ju ha och göra med att det bara är Corsair som alla talar om "TYP".

men corsair gör bra agg!

Permalänk
Avstängd

Kört med 3st olika Corsair agg, 650w och 750w och senaste inköpet var ett 850w modulärt. Dock bara kört med 850w ett par dagar men alla har funkar felfritt hela tiden.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D - Intel i7 920 + NH-D14 @ 4.0 GHz - Asus P6T deluxe V2 - OCZ XTC Platinum 6 GB 1600Mhz - Radeon HD5870 2GB - 2st 74GB Western Digital VelociRaptor (Raid0) - 3 stycken Samsung 2233rz (Eyefinity)

Permalänk
Medlem

Har själv egentligen bara kört med corsair agg. Är jävligt nöjd. Kör corsair som agg (HX1000W) minne (dominator 1866Mhz) och cpu kylare (H50). Samt deras orginal fläktar i chassit (800D chassi). Kan inte mer än vara nöjd med kvalité, prestanda. Har använt deras produkter flera år nu och aldrig haft problem.

Är lite av corsair fan så jag ska inte yttra mig för mycket men jag är jävligt nöjd och den lilla procent antal med strul kan man inte komma undan. Från att det är fabrikatsfel till att personen i fråga bara inte gillar produkten.

Tänk även på hur många komponter som tillverkas varje dag så kommer fel att alltid dyka. Som min fordonslärare sa "Om det finns fyra fel och du löser dom fyra felen så kommer felet att hitta på det femte."

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larssa87
Har själv egentligen bara kört med corsair agg. Är jävligt nöjd. Kör corsair som agg (HX1000W) minne (dominator 1866Mhz) och cpu kylare (H50). Samt deras orginal fläktar i chassit (800D chassi). Kan inte mer än vara nöjd med kvalité, prestanda. Har använt deras produkter flera år nu och aldrig haft problem.

Är lite av corsair fan så jag ska inte yttra mig för mycket men jag är jävligt nöjd och den lilla procent antal med strul kan man inte komma undan. Från att det är fabrikatsfel till att personen i fråga bara inte gillar produkten.

Tänk även på hur många komponter som tillverkas varje dag så kommer fel att alltid dyka. Som min fordonslärare sa "Om det finns fyra fel och du löser dom fyra felen så kommer felet att hitta på det femte."

Helt sant. Även jag har kört med Corsair VX450W och jag var jätte nöjd med det men ville prova något annat, men som du säger ett visst antal %uela fel kan man aldrig komma undan, sen handlar det ju mkt om hur mkt personen som äger produkten gillar den...

MVH

Permalänk
Medlem

Har haft mitt HX520 i 3år nu, kan det stämma? Om inte mer. När det lanserades. Och inga problem.

Visa signatur

FD Era 2 | Asus B650E-I | AMD 78003DX | RTX 5080 FE |
Corsair 32GB | Samsung 990 Pro 2TB | Corsair SF850

Permalänk
Avstängd

har ett hx650 lät lite från fläkten i början men tystnade efter några timmar. gillar kablarna .

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att Corsairs Support är hur trevliga som helst och snabba. Bad om att få lite fler kablar hemskickade till mitt agg. Det tog dom 1 dag att svara och han lovade att skicka de i början av nästa vecka.

Undrar hur lång tid det tar att skicka nått över Atlanten. Det lär ju inte vara AIR-MAIL dom använder iallafall. (?)

Visa signatur

FD Era 2 | Asus B650E-I | AMD 78003DX | RTX 5080 FE |
Corsair 32GB | Samsung 990 Pro 2TB | Corsair SF850

Permalänk
Medlem

Mitt HX620W från våren -07 (!?) tickar på utan problem. Aldrig varit mer nöjd med ett nätagg.

Jao, kanske att mitt Powerstream 520W från OCZ är i linje.

Permalänk

Sry för drygbump MEN!

blir tokig på mitt agg! Har ett HX650 w som jag nyligen märkt får ur sig ett VÄLDIGT jobbigt läte.
Skulle beskriva det som fläkt oljud, låter inte högt men nog att jag tycker det är jobbigt! Någon som har något tips på hur man eventuellt kan få det att sluta låta?

Permalänk
Medlem

kör med ett TX750, hur nöjd som helst, fläktar lite varmt å gött om de men de hörs inte (så länge jag inte stänger av datorn så bara nätagget går, vilket de gör för att de får för lite luft pga. att jag har inga fötter på mitt chassi xD)
blir till att skaffa sig ett HX agg nästa gång, så man slipper alla dessa kablar, vilket är de ända jag kan klaga på (fast de va ju mitt fel att jag inte köpte ett HX till att börja med)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

kör med ett TX750, hur nöjd som helst, fläktar lite varmt å gött om de men de hörs inte (så länge jag inte stänger av datorn så bara nätagget går, vilket de gör för att de får för lite luft pga. att jag har inga fötter på mitt chassi xD)
blir till att skaffa sig ett HX agg nästa gång, så man slipper alla dessa kablar, vilket är de ända jag kan klaga på (fast de va ju mitt fel att jag inte köpte ett HX till att börja med)

Det är AX som gäller nu.
Köpte ett TX750 för 795:- och det verkar som om dom dar designat om det nyligen.
Det har samma arkitektur som mitt HX850 om man tittar innuti genom fläkthålen.

Har ett helt gäng Corsairagg (8st)
Alla funkar fin fint så det kommer tyvärr att dröjja innan jag behöver köpa ett till.
Tydligen så är GX serien lite sunkig har jag hört.

Jag har min HX650 monterad nedåt i Antec 300 utan att ha något hål under bara ca 15mm spalt mot plåten men det storknar inte fast jag har både x4 965BE 140w överklockad och ett HD5850 och massor med fläktar och hårddiskar den låter ingenting och det kommer ingen direkt värme ut heller så Corsair verkar tåla mycket.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Kör TX750 och det går riktigt bra. Fläkten är inte ens igång när jag inte gör krävande saker, och det blir inte direkt varmt. Dock så sitter jag endast på en q6600 på 3,6GHz, ett gtx 460 på 820MHz och ett par hårddiskar. Riktigt kvalitetsagg som helt enkelt fungerar.

Permalänk

Haft mitt HX620 bra länge och det funkar kanon.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

Köp inte ett överdimensionerat nätagg så blir det inte heller en massa kablar över, den enda kabel jag inte behövde koppla in till mitt HX620 var floppyströmkabeln.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Har ett HX 1000 watt.

Är toknöjd med det. Tyst, starkt och pålitligt. Kan själv välj vilka och hur många sladdar jag vill ha.

Kanon produkt.

Visa signatur

Intel Core i7 Quad 930 | ASUS P6T Deluxe V2 | 12gb Corsair Dominator GT DDR3 @ 2000MHz | Gigabyte GeForce RTX 3060 Eagle OC V2

Permalänk
Medlem

Kan bara starkt rekomendera Hx modellerna
körde på tx750 på ett haf X chassi och de va små bökigt med sladdar
bytte till hx850 blev stor skillnad på kabeldragningen bättre plats för fläktar o luftflöde
men ljud mässigt är båda lika knäpptysta
finns inget o klaga på den gör sitt jobb helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av drinkblood:

blir tokig på mitt agg! Har ett HX650 w som jag nyligen märkt får ur sig ett VÄLDIGT jobbigt läte.
Skulle beskriva det som fläkt oljud, låter inte högt men nog att jag tycker det är jobbigt! Någon som har något tips på hur man eventuellt kan få det att sluta låta?

Om det verkligen låter illa är det bara att skicka tillbaka
Annars kan du montera ner det och byta fläkten ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Köp inte ett överdimensionerat nätagg så blir det inte heller en massa kablar över, den enda kabel jag inte behövde koppla in till mitt HX620 var floppyströmkabeln.

Har min TX750w i en Obsidian så det går bra att gömma alla sladdar i nedre HDD buren om man inte har någon HDD där.
Fördelen med det är att jag kan slänga i ny hårdvara typ ett till grafikkort i CF och kabeln finns där.
Man slipper leta efter kabeln som ligger ''nånstans'' om det ska utökas.
Däremot om man har en trång låda så är modulärt att föredra.

Ett nätagg som har 5-7års garanti räcker länge och man vet inte vad man stoppar i burken om ett par år, så överdimensionerat kan det vara i dag och otillräckligt om ett par år.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Har min TX750w i en Obsidian så det går bra att gömma alla sladdar i nedre HDD buren om man inte har någon HDD där.
Fördelen med det är att jag kan slänga i ny hårdvara typ ett till grafikkort i CF och kabeln finns där.
Man slipper leta efter kabeln som ligger ''nånstans'' om det ska utökas.
Däremot om man har en trång låda så är modulärt att föredra.

Ett nätagg som har 5-7års garanti räcker länge och man vet inte vad man stoppar i burken om ett par år, så överdimensionerat kan det vara i dag och otillräckligt om ett par år.

Man behöver ju inte slänga lådan till nätagget bara för att man inte använder sladdarna för tillfället. Har staplat båda mina kartonger ovanpå varandra med kablar i så förstår inte varför man ska behöva leta efter kablar. Då jag har ett P182 i ena burken hade jag garanterat klarat mig med ett ickemodulärt nätagg och ändå fått en bra kabeldragning men till mitt Chieftec med inverterad moderkortsplåt som inte har så mycket plats bakom moderkortetsplåten är jag otroligt glad att jag valde ett HX520 före ett VX.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jag sparar alla lådor som jag köper och det blir många lådor

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem

Har mitt Hx750 i ett Obsidian 800 chassi och det har ju modulära kontakter, vilket gör att jag kan använda de strömkablar som behövs, resten kan ligga kvar i den medföljande lilla väskan som jag lägger i min låda med övriga datakablar och dataprylar.
Detta medför att jag har fått en väldigt ren installation, utan massa lösa kablar i lådan som kan störa luftströmningar etc.

Visa signatur

Burk 1: Corsair Obsidian 800d 6Gb mod, Corsair HX 750W, Corsair H100iV2, Corsair 32GB DDR3 Vengeance 1600MHZ (4X8GB), Asus Maximus IV extreme B3, Intel i7 2600K, Asus GEFORCE GTX 560 TI DCII TOP 1GB, WD Velociraptor 600Gb, 2st WD Black 1TB (raid), Freecom blueray, W7 64 bit

Permalänk
Medlem

Har ett AX850 och är EXTREMT nöjd!
Tyst och riktigt kraftfullt.
Riktigt trevligt att det är hel modulärt också :D. Gör kabeldragningen till en dröm.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1