Permalänk
Keeper of Traditions

Hjälp med databas-problem

Likt den förra tråden jag skapade så handlar även denna om ett problem jag stötte på när jag gick igenom ett gammalt prov...

Problemet består av ER-modellering och liknande;

Din uppgift är:
a) gör en ER-modell (även kallat datamodell) för systemet

b) gör en databasmodell (dvs en ritning över ingående tabeller och deras relationer) för systemet

c) Skriv en förklaring till hur du tänkt när du gjorde ER-modellen och databasmodellen

d) Förklara skillnaden mellan en datamodell och en databasmodell samt hur vi skall tänka när vi gör databasmodellen baserat på ER-modellen.

Det kanske är svårt att svara när det handlar om att "rita" upp modeller, men lite generella tips finns kanske att ge i alla fall?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Om du läser en kurs om databaser just nu så känns det lite som att du måste läsa på mer om du inte klarar av den här uppgiften då den är, enligt mig, väldigt grundläggande för databasmodellering. Tänker inte ge dig någon modell, men mitt tips är att läsa på "flera till flera"-relationer (tror även att det kallas multirelationer, men det var några år sen jag läste databaser så min terminologi är inte den mest uppdaterade...) och hur man bygger upp sånna typer av modeller...

Permalänk
Keeper of Traditions

Kursen är inte om databaser, den är väldigt generell om det mesta inom området datateknik. Vi har haft ett par lektioner och någon labb om databaser, så därför känner jag mig inte allt för säker på hur man går till väga.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.