Permalänk
Medlem

Temps = Skyhöga!

Hej alla goa där ute!

Det började såhär..
Igår blev jag trött på när man sitter hemma med en polare och när han / hon inte har en egen dator att sitta vid, så att istället för att klänga sig fast vid min dator byggdes det en ny.

Jag och en god vän hade ett gäng delar till övers som vi meckade ihop får att få en komplett dator.
Vi saknade chassi, men blev räddade utav en annan vän som skänkte sitt gamla p12 chassi till oss.
Datorbygget gick smärtfritt, och allt rullar på som det skall. ( Iaf vad vi trodde )

Upptäcker att datorn skjuter ifrån sig enormt med värme, *** Har inga fläktar i vårt chassi ***
Smart jag vet... NEJ. datorns idle temp ligger alltså 58-64grader, Load= 72-76
Satt och var helt frustrerad över hur varm datorn är, behöver inte ens ha på mitt element i rummet.

Hur som helst tänkte jag att nu j*vlar skall jag fixa fläktar, jag skiter ifall det låter som ett jetplan.
Det sattes in 5st 80mm's fractal design fläktar, ( 2 Fram , 1 Bak ,1 Tak , 1 Dörr)
Kör igång datorn, och självklart är den lite svalare i start, ligger till en början runt på 42-43.
Startar Counter-Strike 1.6 och lirar lite, och vipps så är den och nosar på 66-68 grader ändå?

Spel #2 Startar Splinter cell conviction, PANG 69-72 alltså ingen större förändring för processorns temps

Nu till dator specs:

Moderkort: MSI K9n Evo3

Processor: Amd Athlon x2 6400+ 3.21 Ghz

Grafikkort: Asus 8800Gtx 768mb ( någon form av värsting på sin tid )

Minne: DDR2 Ocz (minns inte riktigt vilka 800mhz iaf )

PSU: Ace 620w

HDD: Seagate 160gb

OBS! Processorn kyls med en Cooler Master CM Sphere

Det är inte speciellt varmt i mitt rum, då jag har fönstret fullt öppet.
Och datorn jag sitter på i skrivande stund ligger på 37 idle temp. ( samma rum )

Något som kan vara värt att notera är att, Den gode vän som skänkt oss ett chassi, Hon har en Amd Athlon x2 6000+ 3.01 Ghz prolle, hon idlar 30-32 i temps, ALDRIG över 40 i load. ( iofs med annan kylare )

Självklart är jag medveten om att det är en processor på 125w som har en värmeutveckling som heter duga, men hoppas ändå att någon har ett bra svar på varför datorn är så fruktansvärt varm.
Tacksam för alla svar och tips!

Ciao.

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobikong:

Hej alla goa där ute!

Det började såhär..
Igår blev jag trött på när man sitter hemma med en polare och när han / hon inte har en egen dator att sitta vid, så att istället för att klänga sig fast vid min dator byggdes det en ny.

Jag och en god vän hade ett gäng delar till övers som vi meckade ihop får att få en komplett dator.
Vi saknade chassi, men blev räddade utav en annan vän som skänkte sitt gamla p12 chassi till oss.
Datorbygget gick smärtfritt, och allt rullar på som det skall. ( Iaf vad vi trodde )

Upptäcker att datorn skjuter ifrån sig enormt med värme, *** Har inga fläktar i vårt chassi ***
Smart jag vet... NEJ. datorns idle temp ligger alltså 58-64grader, Load= 72-76
Satt och var helt frustrerad över hur varm datorn är, behöver inte ens ha på mitt element i rummet.

Hur som helst tänkte jag att nu j*vlar skall jag fixa fläktar, jag skiter ifall det låter som ett jetplan.
Det sattes in 5st 80mm's fractal design fläktar, ( 2 Fram , 1 Bak ,1 Tak , 1 Dörr)
Kör igång datorn, och självklart är den lite svalare i start, ligger till en början runt på 42-43.
Startar Counter-Strike 1.6 och lirar lite, och vipps så är den och nosar på 66-68 grader ändå?

Spel #2 Startar Splinter cell conviction, PANG 69-72 alltså ingen större förändring för processorns temps

Nu till dator specs:

Moderkort: MSI K9n Evo3

Processor: Amd Athlon x2 6400+ 3.21 Ghz

Grafikkort: Asus 8800Gtx 768mb ( någon form av värsting på sin tid )

Minne: DDR2 Ocz (minns inte riktigt vilka 800mhz iaf )

PSU: Ace 620w

HDD: Seagate 160gb

OBS! Processorn kyls med en Cooler Master CM Sphere

Det är inte speciellt varmt i mitt rum, då jag har fönstret fullt öppet.
Och datorn jag sitter på i skrivande stund ligger på 37 idle temp. ( samma rum )

Något som kan vara värt att notera är att, Den gode vän som skänkt oss ett chassi, Hon har en Amd Athlon x2 6000+ 3.01 Ghz prolle, hon idlar 30-32 i temps, ALDRIG över 40 i load. ( iofs med annan kylare )

Självklart är jag medveten om att det är en processor på 125w som har en värmeutveckling som heter duga, men hoppas ändå att någon har ett bra svar på varför datorn är så fruktansvärt varm.
Tacksam för alla svar och tips!

Ciao.

Datorn körs i Windows 7 32bit

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Moderator
Moderator

Har inga tips på hur du ska lösa problemet tyvärr men har du koll på vilka spänningar som matas?
Detta nedan som du skrev är dock inget som löses genom att sätta dit fläktar.

Skrivet av bobikong:

Satt och var helt frustrerad över hur varm datorn är, behöver inte ens ha på mitt element i rummet.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Om du inte behöver ett element utan bara datorn ska du vara glad i vinter.

Permalänk
Hedersmedlem

aaaaarrrrggg Ace nätaggregat. Ut med det!

Du har väl kylpasta? Sitter kylaren bra och vilket program mäter du med?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Damm i kylflänsarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlAltDelete:

Damm i kylflänsarna?

Skrivet av screamin-daemon:

aaaaarrrrggg Ace nätaggregat. Ut med det!

Du har väl kylpasta? Sitter kylaren bra och vilket program mäter du med?

första gången jag ens har ett ACE, som sagt detta är ( skrot plock, som vi hade liggandes )
Självklart har jag kylpasta applicerad Zalman ZM-STG1

Måter värmen från Coretemp + Speedfan, ( prövade även Everest )

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlAltDelete:

Damm i kylflänsarna?

Nope, det är ju icke något damm i datorn ännu, passade på att göra rent allt innan jag satte i prylarna

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Har inga tips på hur du ska lösa problemet tyvärr men har du koll på vilka spänningar som matas?
Detta nedan som du skrev är dock inget som löses genom att sätta dit fläktar.

Skall kolla vidare på det imorgon, och återkommer med siffror. natti!

Visa signatur

FULL COUNTER