Permalänk
Medlem

Gigabyte GA-MA770-UD3, Socket-AM2+/AM3

Undrar om det är värt att uppgradera bara processorn (har en AMD Phenom X4 9650 / 2.3 GHz processor)och vilken processor som bäst jag kan trycka in...

Har nu ett Gigabyte GA-MA770-UD3, Socket-AM2+/AM3 moderkort burken...
Efter vad jag kan utläsa så borde det kunna ta en Phenom II X4, skulle jag kunna köra i en AMD Phenom II X4 965 Black Edition och skulle denna snål uppgradering ge en vässentlig skillnad från min nuvarande processor? Eller är det bättre att uppgradera hela burken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rikard79:

Undrar om det är värt att uppgradera bara processorn (har en AMD Phenom X4 9650 / 2.3 GHz processor)och vilken processor som bäst jag kan trycka in...

Har nu ett Gigabyte GA-MA770-UD3, Socket-AM2+/AM3 moderkort burken...
Efter vad jag kan utläsa så borde det kunna ta en Phenom II X4, skulle jag kunna köra i en AMD Phenom II X4 965 Black Edition och skulle denna snål uppgradering ge en vässentlig skillnad från min nuvarande processor? Eller är det bättre att uppgradera hela burken...

965BE såklart? Skillnaden mellan DDR2 och DDR3 är väldigt liten om du tänker på det.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
NH-U14S | RTX 4060 | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

965BE såklart? Skillnaden mellan DDR2 och DDR3 är väldigt liten om du tänker på det.

Tack för snabbt svar
Så skillnaden mellan AMD Phenom II X4 965 Black Edition och AMD Phenom X4 9650 Quad Core är så stor att det är värt att uppgradera? Då ska jag ta och köpa mig en 965 och 2gig minne till och snåluppgradera =). Behöver man ett större nätagg tro... har 400w zallman som driver det hela...

Permalänk
Avstängd

behöver man igentligen bry sig om att processorn inte skall gå över 62 grader, vad kan hända?

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk

riktigt grymt av amd

Visa signatur

Corsair HX 1000W 80+ | ASUS P8PP67PRO | i7 2600k 4,5Ghz | Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz Dominator | HD695076970 BIOS | EK-Supreme vattenblock |

Permalänk
Medlem

Behöver lite hjälp, min AMD athlon 445 X3 3,1GHz har märkningen CACAC AC och jag har försökt att låsa upp den men jag får svart skärm varje gång och kommer inte förbi bios ens. Kan någon tipsa om vad för inställningar i biosen jag ska prova med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

Behöver lite hjälp, min AMD athlon 445 X3 3,1GHz har märkningen CACAC AC och jag har försökt att låsa upp den men jag får svart skärm varje gång och kommer inte förbi bios ens. Kan någon tipsa om vad för inställningar i biosen jag ska prova med?

Är det meningen att just den märkningen ska gå att låsa upp?
Annars så är det som med alla andra, har du tur kan det vara så att den fjärde kärnan går att låsa upp men förmodligen inte..

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Är det meningen att just den märkningen ska gå att låsa upp?
Annars så är det som med alla andra, har du tur kan det vara så att den fjärde kärnan går att låsa upp men förmodligen inte..

Nej men C i mitten betyder att det är en Deneb (vad jag vet). Tacksam om någon kan hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

Nej men C i mitten betyder att det är en Deneb (vad jag vet). Tacksam om någon kan hjälp

Har du googlat? sökt i forumet?
De 3 kärniga processorerna görs av "trasiga" 4 kärniga då en kärna är trasig, alla är inte det men om det inte funkar för dig när du låst upp den 4 kärnan så är det antagligen för att den är trasig?!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Har du googlat? sökt i forumet?
De 3 kärniga processorerna görs av "trasiga" 4 kärniga då en kärna är trasig, alla är inte det men om det inte funkar för dig när du låst upp den 4 kärnan så är det antagligen för att den är trasig?!

Ja jag har googlat, jag vet att kärnan kan vara defekt. Men en del måste ju ändra en del inställningar för att det ska fungera.

Han här verkar ha låst upp L3 cache endast. Athlon II X3 445 L3 Cache Unlock - Overclockers Forums

Permalänk
Medlem

Har en snabb fråga, vilken processor är AMDs närmsta liknelse för en Intel E5400? Prestandamässigt dvs.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Timpaah:

Har en snabb fråga, vilken processor är AMDs närmsta liknelse för en Intel E5400? Prestandamässigt dvs.

Ta en titt på denna sida och kontrollera själv
Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpaah:

Har en snabb fråga, vilken processor är AMDs närmsta liknelse för en Intel E5400? Prestandamässigt dvs.

För samma pris får du en Athlon II X3 440 som presterar ganska mycket bättre i allt:

Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Tjena! Jag har precis satt ihop en dator med AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz processor och ASUS M4A89GTD PRO moderkort. Själva byggandet och allt gick bra, särskilt med tanke på att jag inte har särskilt mycket erfarenhet av det. Nu till en liten fundering jag har fått efter att ha suttit och kollat i BIOS en stund.
I BIOS under menyn 'System Information' står följande:

Processor
Type: AMD Processor model unknown
Speed: 800MHz

Vad tusan menas? Måste jag köra någon överklocknings- eller kalibreringsmanöver för att få mina 2,8GHz? Eller är det helt enkelt något med att jag måste berätta för moderkortet vilken processor det är jag har satt i? Vilket skulle förvåna mig eftersom under en annan meny i BIOS står det "Target CPU Frequency: 2800MHz" så den är ju inte helt ute och cyklar...
Vill någon vänlig själ hjälpa mig att förstå? Tack!

Permalänk
Skrivet av TMS:

Tjena! Jag har precis satt ihop en dator med AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz processor och ASUS M4A89GTD PRO moderkort. Själva byggandet och allt gick bra, särskilt med tanke på att jag inte har särskilt mycket erfarenhet av det. Nu till en liten fundering jag har fått efter att ha suttit och kollat i BIOS en stund.
I BIOS under menyn 'System Information' står följande:

Processor
Type: AMD Processor model unknown
Speed: 800MHz

Vad tusan menas? Måste jag köra någon överklocknings- eller kalibreringsmanöver för att få mina 2,8GHz? Eller är det helt enkelt något med att jag måste berätta för moderkortet vilken processor det är jag har satt i? Vilket skulle förvåna mig eftersom under en annan meny i BIOS står det "Target CPU Frequency: 2800MHz" så den är ju inte helt ute och cyklar...
Vill någon vänlig själ hjälpa mig att förstå? Tack!

Antagligen e det bara en bios uppdatering som hindrar dig

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

TMS: Uppdatera BIOS. "AMD Processor model unknown" betyder att ditt nuvurande bios är för gammalt för att den ska känna igen processorn.

EDIT: To late.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
NH-U14S | RTX 4060 | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem

Sennebring & Superlight: Okej, ska prova det. Tackar för snabba svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxxen#28:

Min Vcore pendlar mellan 1,488 och 1,504. Är det normalt? eller beror det på mitt sunkiga moderkort?

CPU-Z Validator 3.1

det är helt säkert "mätfel" eller mjukvarufel. alla mina senaste datorer har gjort samma sak, men mäter man direkt på moderkortet med en riktig multimeter ser man att spänningen ligger stabilt som fän.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Vad bör en AMD 940 ligga på i Vcore? 1,3?

1,35 verar rätt normalt. max är 1,50 om jag har rätt uppgifter.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Någon som köpt AMD Phenom II X4 970 Black Edition 3,5GHz och provat att låsa upp till 6 kärnor?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av P1nGviN:

Att en Phenom II i 3ghz skulle motsvara en C2Q i 3.6 har jag väldigt svårt att tro.

jag har också svårt att tro det. givetvis kommer AMD processorn prestera mycket bättre än så.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

TMS: Uppdatera BIOS. "AMD Processor model unknown" betyder att ditt nuvurande bios är för gammalt för att den ska känna igen processorn.

EDIT: To late.

Jag kör med samma CPU som TMS och mitt moderkort (sign) känner igen CPUn men jag hittar ingen funktion att stänga av Turbo Core.. Jag kör med nyaste BIOS så man tycker att det ska ha stöd för att stänga av det. Har hört att man kan stänga av det i AOD men där hittar jag inget heller! Hjälp

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Jonas13:

Tycker min phenom II x4 965 känns slö. Finns det något benchmark program förutom futuremarks stora (för min trials är redan använd på gamla datorn) och någon resultatlista jag kan jämföra med för att se om den presterar korrekt?

F ö. Är det någon som orkar sitta kvar med stock kylaren. Det är ren katastrof för mig när den börjar arbeta i rpm över 4000.

min gick upp i 6600-7000 RPM
lät nästan som en dammsugare

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMS:

Tjena! Jag har precis satt ihop en dator med AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz processor och ASUS M4A89GTD PRO moderkort. Själva byggandet och allt gick bra, särskilt med tanke på att jag inte har särskilt mycket erfarenhet av det. Nu till en liten fundering jag har fått efter att ha suttit och kollat i BIOS en stund.
I BIOS under menyn 'System Information' står följande:

Processor
Type: AMD Processor model unknown
Speed: 800MHz

Vad tusan menas? Måste jag köra någon överklocknings- eller kalibreringsmanöver för att få mina 2,8GHz? Eller är det helt enkelt något med att jag måste berätta för moderkortet vilken processor det är jag har satt i? Vilket skulle förvåna mig eftersom under en annan meny i BIOS står det "Target CPU Frequency: 2800MHz" så den är ju inte helt ute och cyklar...
Vill någon vänlig själ hjälpa mig att förstå? Tack!

DU kanske har cool&quite på? Det klockar ned processorn till 800mhz när den inte används mycket. Detta gör att datorn blir svalare, tystare och håller längre. Så fort processorn börjar användas, tex i spel, så klockar den upp sig automatiskt

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

DU kanske har cool&quite på? Det klockar ned processorn till 800mhz när den inte används mycket. Detta gör att datorn blir svalare, tystare och håller längre. Så fort processorn börjar användas, tex i spel, så klockar den upp sig automatiskt

Nej det är förmodligen BIOS, då det är en unknown "processor"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Devrer:

DU kanske har cool&quite på? Det klockar ned processorn till 800mhz när den inte används mycket. Detta gör att datorn blir svalare, tystare och håller längre. Så fort processorn börjar användas, tex i spel, så klockar den upp sig automatiskt

Nej, det är en Biosuppdatering som gör detta Phenomen

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nej, det är en Biosuppdatering som gör detta Phenomen

Haha lustigt du;) Konstigt, minns när jag körde en athlon x2 6000+ i ett moderkort som inte hade biosstöd för den. Det stod "unknown cpu" eller något liknande, men den körde fortfarande i 3.1ghz som det skulle

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Devrer:

Haha lustigt du;) Konstigt, minns när jag körde en athlon x2 6000+ i ett moderkort som inte hade biosstöd för den. Det stod "unknown cpu" eller något liknande, men den körde fortfarande i 3.1ghz som det skulle

Javisst kan det funka utan biosstöd men i många fall vill den stanna på den lägre hastigheten, som dock då tillåter en att just lägga in en nyare om så finnes

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Har säkert frågats om tidigare, men hittar inget om det.

Min 965 RB-C2 throttlar hela tiden. Jag har stängt av allt vad Cool n quiet heter, kör på performance i Windows 7 power management. Ändå klockar den ner, oftast under belastning, men den går inte varm ligger som mest på 60C (mycket varma dagar), men oftast på ca 50-55C. Just nu ligger den på 44C med fönstret öppet och throttlar ner ca 100MHz. Chassietemps ligger som varmast på 43C, normalt på 36C och nu på 27C. Throttlandet verkar inte ha så mycket med temp på CPU att göra, men när det är kallare i chassie så throttlare den mindre. Har också monterat om kylaren (TRUE) ett oräkneligt antal gånger och testat olika metoder med kylpasta och med och utan mynt.

Jag kör Win7 Ultimate x64 men hade samma problem med Win Vista Ultimate x64
Asus M3A79-T Deluxe moderkort
TRUE Rev A kylare, testat lägga mynt mellan monteringsbygeln och kylaren för att öka trycket mot CPU
1 st Noctua NF-P12 1300 monterad på TRUE:n, även ett antal i chassiet, ett Cosmos S.
Har gjort ett hemmapatent med lite papper (hämtpizza-meny) som en lufttunnel som ska suga luft via C-MOS-kylaren (orginal med heatpipes runt hela bordet) om den skulle gå för varm men hjälper inte att minska throttlandet.
Jag använder givetvis en 8-pins EPS-kontakt till C-MOSen.

Och nu när jag skriver detta ser jag att processorn går ner till 3018MHz. Multipeln ändras aldrig, bara bussen som klockar ner.

Anser ni att jag ska skapa en separat tråd eller skriva i någon annan tråd säg till vars.

[edit:] Ser också att CPU-Z visar andra frekvenser än Everest, Everest är den som visar lägra och ibland betydligt lägre. Med tidigare versioner av CPU-Z har jag dock fått liknande resultat som Everest och sedan är det tydligt att något händer för när Everest visar låga frekvenser så går datorn mycket tyngre - processorn klockar ner till strax över 2GHz normalt och ibland ända ner till 1GHz, rekord är strax över 800MHz.

[edit2:] Testade nu med HWinfo och där svajar frekvenserna mellan 3050-3411, Everest och HWinfo är mest överens om klockfrekvenserna. CPU-Z Ligger konstant på runt 3400MHz medans Everest ligger på runt 3200MHz nu.

Permalänk

köpte en sån här phenom 2 965 cpu, moderkort och processor från något av "de bästa datorpaketen tråden 5-10k"

höjde vcore till 1,4 och multiplier till 20
den funkar i 4ghz
har inte provat gå högre
inte stabilt dock. den går till 3.7 stabilt

men nu till min fråga, jag är ute efter en bra kylare, en tyst, vet någon om det finns en bra tråd för kylare, eller kan rekommendera någon rakt av, så söker jag på den...?

Scythe Mugen II Rev. B - Hitta lägsta pris, omdömen och information om CPU-kylare typ den?

ok ska kika på Corsair H70