Hur skriver jag ett frågeprogram i Java?

Permalänk
Medlem

Hur skriver jag ett frågeprogram i Java?

Hellow alla glada gossar. Jag har Programmering A i skolan och jobbar med att göra ett frågeprogram i Java. Men jag får inte till det då jag inte vet hur jag ska använda if och else. Vi ska ha 1, x och 2 frågor om man skall skriva 1, x eller 2 för att välja svarsalternativ, men jag får inte ens till variablerna... Sedan ska programmet även räkna poäng för varje rätt fråga, och har man mindre än 3 poäng efter 5 frågor så går man inte vidare. Sedan i slutet så ska man även betygsättas av poängen man får.

Kan ni hjälpa mig vore det guld värt!

Permalänk
Medlem

Du kan använda if-satsen för att kontrollera att det verkligen är 1, X, eller 2 som har knappats in.

Matas 1, X eller 2 in i en variabel y så kan du kontrollera detta genom att baka in flera if-satser.

if (y == 1) {
//Här kan du skriva vad som ska utföras om det är 1 som har matats in. Du kan även påverka en annan
//variabel här som håller koll på räkningen eller poäng.
}
else if (y == x) {
//Om y inte är lika med 1, så kontrolleras om y är lika med x. Alltså samma sak här.
}
else if (y == 2) {
//Samma sak här, men den kontrollerar om y är lika med 2.
}

Glöm inte att eftersom man ska kunna mata in X, förutom siffror, så kan du lika gärna köra med String.
Det var ett tag sen jag pillade på Java men du borde inte ha några problem med att sätta igång.

Skriv i tråden hur långt du har kommit.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen mästare ens i grunderna, jag vet inte hur jag gör en variabel som räknar poängen, eller hur jag gör en variabel som sparar poängen. Jag fick höra något om k + 2 + y eller något åt det hållet, men jag vet inte hur det fungerar. Jag har verkligen inte hajat if eller else än...

Permalänk

Varför snackar du inte med läraren så han får förklara för dig? Vad är det annars du inte förstår med if...else?

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem

haha, läraren är typ seg på det... och boken säger inte mycket tyvärr. Det enda jag egentliget inte förstått är hur jag ska initiera variablerna rätt så att dom räknar och kommer ihåg poängen, samt hur jag lägger till variablerna så att man kan ha 1, x och 2 frågor.

Permalänk
Medlem

Skriv ner hur du hade tänkt dig att programmet ska fungera; alltså vad händer medan det körs? Hur ska programmet fungera? Vad sker när programmet startar? När ställs frågorna till användaren, och när borde programmet kontrollera svaren?
Ifall du var den som ställde frågorna, hur skulle du göra och när skulle du kontrollera svaren, samt när och hur skulle du sammanställa svaren?

Här behöver du enbart tänka till, och kräver ingen kunskap inom programmering i sig.
Gör det så kan vi försöka hjälpa dig förstå vissa delar.

Tyvärr vill jag inte hjälpa dig alltför mycket, för jag tycker du ändå borde lösa detta själv. Jag vill alltså inte göra din läxa åt dig. Men i övrigt hjälper jag gärna.

Permalänk
Medlem

Alright, jag har löst det mesta nu. Tack för hjälpen, ha det gött!!!^^

Permalänk
Medlem

Kul att höra! Lycka till med resten!

Permalänk
Medlem

Nej nej, jag vill inte att någon ska göra läxan åt mig. Tanken är att jag ska lära mig och jag hade inte valt den här kursen om jag inte ville lära mig. jag har stött på ett problem, och det är att det ska vara 10 frågor, men har man mindre än än 3 poäng efter 5 frågor så går man inte vidare och ska då få betyget IG. men jag ahr inte en susning om hur jag ska fixa det. ska jag använda mig av math då?

Permalänk
Medlem

Du kan utföra en kontroll (if-else?) efter 5 frågor som kollar om poängräknaren är mindre än 3 (IG), eller om den är 3 eller större än 3, så får man gå vidare.

Permalänk
Medlem

switch(y){
case 1:
break;
case x:
break;
case 2:
break;
}

Lite snyggare än if/else

Permalänk
Medlem
Skrivet av TooMpa:

switch(y){
case 1:
break;
case x:
break;
case 2:
break;
}

Lite snyggare än if/else

Frågan är om läraren vill att han ska använda sig utav det, eller om läraren vill se att han kan implementera if-else korrekt?

Permalänk
Medlem

Min lärare vill att jag ska klara av uppgiften. Switch finns med i boken därför är det okej att jag använder mig av det. Jag har dock problem med att få det sista att fungera ordentligt. I slutet av programmet så ska man få ett betyg baserat på sin poäng, men jag får bara samma dialogruta 3 gånger om istället för att beroende på poäng 3 olika betyg... Ska jag göra hela switch manicken och plussa ihop allt i slutet?