Så luras butiker på Prisjakt

Permalänk
Skrivet av Blackgoat:

Mycket bra artikel! Många som inte har sunt förnuft nog att upptäcka en "dålig" webshop.

Ang trasiga å felplacerade försändelser.
Ett par år sedan när jag köpte några småsaker från Komplett.
Efter 3 dagar så hade paketet inte dykt upp så jag ringde posten och angav kollinumret.
Får till svar att varan ligger för uthämtning på utlämningsstället.
Gött, tänker jag å åker dit för att hämta ut det.
Inget paket.
Personalen ringer upp posten för att dubbelkolla.
Mycket riktigt ligger varan på utlämningsstället, men i fel stad.
Nämligen på en Icabutik i Kiruna....
Enviken - Kiruna ~110 Mil.

2 dagar senare hade jag varan hemma iaf.
Posten kan de å

//BG

Mitt postkontor envisas med att dela stora försändelser till 2 olika ställen. Kollinr 1 som är otypligt går till företagscentrum, kollinr 2 som är litet går till ICA. På ICA vill de för 10gången inte lämna ut kollinr 2 eftersom de inte får lämna ut delar av ett kolli.

Paket som går till mitt företag hamnar ibland på ICA då de mennar att adressenten är privat, trots att min lokal är tydligt skyltad. Fast ibland klarar de av att ringa på. Hamnar det på ICA vill de ha en fullmakt men ger sig när jag undrar hur man skriver en fullmakt till sig (enskild firma).

Konstigt att jag föredrar Schenker?

Permalänk
Skrivet av Lurcazzus:

Mitt postkontor envisas med att dela stora försändelser till 2 olika ställen. Kollinr 1 som är otypligt går till företagscentrum, kollinr 2 som är litet går till ICA. På ICA vill de för 10gången inte lämna ut kollinr 2 eftersom de inte får lämna ut delar av ett kolli.

Paket som går till mitt företag hamnar ibland på ICA då de mennar att adressenten är privat, trots att min lokal är tydligt skyltad. Fast ibland klarar de av att ringa på. Hamnar det på ICA vill de ha en fullmakt men ger sig när jag undrar hur man skriver en fullmakt till sig (enskild firma).

Konstigt att jag föredrar Schenker?

Personligen ogillar jag schenker väldigt starkt, men det är för att deras företagsleveranser är väldigt slöa och nonschalanta
UPS funkar bäst i min erfarenhet men då måste man vara på plats annars så levererar dem inte och ringa innan det klarar dem inte även om man ber dem göra det 2 dagar och 15kg från Tyskland till dörren är ändå imponerande för 100kr
DHL, funkar ok men deras utlämningställen kan vara lite svåra att hitta

Permalänk
Medlem

Där jag jobbar betalar vi 75:- per kolli, hur stort eller litet och var det än ska i landet.
Det kan vara en pall eller litet paket. Då ingår att de hämtar på plats.

Så man blir nog alltid lite lurad när man betalar frakt.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

punkt 2 är ju komplett.se i ett nötskal,, när jag skulle köpa mitt 800D så ville dom ha 400:- i frakt för de, härliga typer

Skrivet av Ugga:

En komplett dator brukar dom ta 350-450kr för i frakt fortfarande.
Det är riktigt dyrt om man jämför med butiker som har fast frakt eller gratis.

Eller så ändrar man det förvalda fraktsättet och väljer det för 89kr (eller 39 i "pickup" butik).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Personligen ogillar jag schenker väldigt starkt, men det är för att deras företagsleveranser är väldigt slöa och nonschalanta
UPS funkar bäst i min erfarenhet men då måste man vara på plats annars så levererar dem inte och ringa innan det klarar dem inte även om man ber dem göra det 2 dagar och 15kg från Tyskland till dörren är ändå imponerande för 100kr
DHL, funkar ok men deras utlämningställen kan vara lite svåra att hitta

Beställer jag innan 17.00 har jag varorna innan 11.30 nästa dag från Schenker, det tycker jag är ok ;).
Egentligen är det 10-12 men Schenker är sjysta ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Meh, jag kan leva med kompletts pris på frakt eftersom dem har bra service och att jag vet att deras lager är i norge. sen skickar dem väldigt snabbt hem och är även snabba vid beställningar till hämtbutiker.

Edit: tycker även att dem har ett bra utbud

De har sinnesjukt bra service ja. Min bror köpte en färdigbyggd dator där som började krångla. Tog en dag typ så kom en kille till honom och kollade på datorn, kom fram till att det var moderkortet och beställde ett nytt. Har för mig han fick låna en laptop under tiden med

Permalänk
Skrivet av Ugga:

En komplett dator brukar dom ta 350-450kr för i frakt fortfarande.
Det är riktigt dyrt om man jämför med butiker som har fast frakt eller gratis.

Jag betalar 39,- i frakt oavsett vad jag beställer från komplett.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

Tycker alla måste inse att man ska bojkotta Komplett. Deras fraktpriser är sjuka. De vill att man ska fatta beslut på det pris de anger och sedan när man kommer till kassan är priset 20-25 procent högre. Bedragare är vad de är!

Inet och Dustin är nr 1 !

Permalänk
Medlem
Skrivet av ale2:

Tycker alla måste inse att man ska bojkotta Komplett. Deras fraktpriser är sjuka. De vill att man ska fatta beslut på det pris de anger och sedan när man kommer till kassan är priset 20-25 procent högre. Bedragare är vad de är!

Inet och Dustin är nr 1 !

Jag har handlat från både Inet och Komplett. Visst kostar deras frakt hutlöst mycket, men deras service har alltid varit värd dom extra slantarna. Att jag sluppit betala felsökningsavgift alla gånger mina reklamerade varor varit hela är inte heller negativt.

Inget dåligt om Inet dock: Då jag inte har nog med erfarenhet ifrån dom. Beställde ett headset därifrån, det tog lite längre tid än vad jag väntat mig innan dom skicka det. Men det var knappast ett dåligt köp

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

Intressant artikel, lärde mig flera nya saker. Jag tycker prisjakt borde implementera ett nytt/till sorteringssystem där man kan välja "säkert köp" eller liknande. Att de sorterar med lägsta pris är som nu är som uppgjort för lurendrejeri. Alternativt ge krav på x antal omdömen innan webbshopen i fråga hamnar på listan. Även leveranstider borde man kunna lägga till bland omdömen, och få ut en median eller snittvärde på hur många dagar det tog för webbshopen att leverera.

Eller så handlar man bara av 'de stora' och slipper oroa sig.

Problemet ligger i att det inte är olagligt att ha leveransförseningar och vad skulle hända om prisjakt flaggar en butik som opålitlig när det i själva verket endast handlade om att en leverantör till butiken i fråga hade leveransproblem på vissa artiklar? Ryktet som bluffbutik är nog svårt att tvätta bort.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem
Skrivet av ale2:

Tycker alla måste inse att man ska bojkotta Komplett. Deras fraktpriser är sjuka. De vill att man ska fatta beslut på det pris de anger och sedan när man kommer till kassan är priset 20-25 procent högre. Bedragare är vad de är!

Inet och Dustin är nr 1 !

Ja en datorlåda ifrån komplett var 600kr i frakt, samma låda 69kr ifrån Webhallen... Så nog tar de betalt allt. Webhallen delar absolut den topplaceringen enligt mig.

Permalänk

Det beror på med vilka företag som saker fraktas med, vad man som företag har för postavtal med speditionsfirmor, etc.

Att komplett har höga fraktkostnader kan bero på att dom inte alltid använder posten, utan företag som FedEx eller UPS samt hur du bor.
Mina fraktavgifter från dom (både för chassin samt småsaker) har alltid legat under 100-lappen...

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilPuppy:

Mycket bra artikel, bra att ni upplyser om dessa problem!

Lite snabbt OfT: Eftersom vi råkat halka in lite på fraktpriser av nån anledning, här är ett bra exempel: Fractal Design Define R3 (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Midi Tower- chassi

Komplett är nästan 200:- dyrare i frakt än Inet på FD R3 och då räknar jag inte ens med fraktfritt för oss på Inet. Skrämmande

Komplett är inte ens med i listan på prisjakt. Kanske slutsåld vara, eller så ville de inte skylta med höga fraktpriset på denna varan när de läst den här tråden?

Permalänk

komplett tycker jag e najs, om man bor vid en hämtbutik iaf, 39 kronor frakt alltid och det finns att hämta dagen efter man beställer om man beställer innan 17, komplett is the shit:D

Permalänk
Medlem

Det är förhållandevis enkelt att bara lista de butiker man är intresserad av. Men det kräver en insats av dig som besöker Prisjakt.

Läs mer på Följande länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Eller så ändrar man det förvalda fraktsättet och väljer det för 89kr (eller 39 i "pickup" butik).

Jag valde precis en Komplett Extreme ihopsatt PC och gick till kassan. 492kr var det billigaste alternativet om jag inte vill åka till en pickup-point. Kan vara dyrt att göra det med, och tidskrävande om det är en bit.
89kr fanns det inget alternativ som var iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Fast Komplett lär betala helt andra summor än du som privatkund gör.
De har en mängdrabatt som heter duga.

Jag skulle skicka en retur med Schenker och blev tillsagd av personalen att det var smartare om jag vände mig till min dist som har avtal med Schenker för annars skulle det bli dyrt

Jag har jobbat på många stora företags lager och kan garantera att nästan alla stora bolag har förhandlat fram priser med Schenker och DHL. På mitt förra företag så sänkte vi leverans kostnaderna med 70% genom 1dags förhandling med schenker/posten/DHL. DHL samt Schenker är bra på att sänka sina priser när man skickar stora mängder paket samt att dom kan garantera daglig upphämtning vid fast avgångstid.
Komplett har ett av branchens högsta frakt priser, iofs så har dom sitt lager i Norge.
Tror ända att Komplett tar ut 100% påslag på frakten.

Själv köper jag hellre ifrån Tyskland eftersom dom har bra frakt priser till sverige samt bra service.
Köpte en dvdspelare ifrån Tyskland, fick betala 150-200 för leverans till dörren med UPS inom 48timmar.

Eller större vettiga butiker i Sverige som Inet, Webhallen och Dustinhome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chbg:

Det är förhållandevis enkelt att bara lista de butiker man är intresserad av. Men det kräver en insats av dig som besöker Prisjakt.

Läs mer på Följande länk

Det gäller ju bara bevakningar, så det är högst tandlöst.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Jag valde precis en Komplett Extreme ihopsatt PC och gick till kassan. 492kr var det billigaste alternativet om jag inte vill åka till en pickup-point. Kan vara dyrt att göra det med, och tidskrävande om det är en bit.
89kr fanns det inget alternativ som var iaf.

Komplett är ett norskt företag, eller åtminstone en del av Komplett ASA som är norskt, så ja, de har sitt lager i Norge. Ursäkten kan vara att Norges Posten-motsvarighet tar hutlöst betalt, vilket är ganska troligt eftersom det är Norge vi pratar om.

Giltig ursäkt eller ej, så innebär det i praktiken att jag så gott som aldrig köper något från dem. De har inte bättre service, de är inte snabbare på att leverera (än Inet m.fl.). Så det är bara i vissa fall, då de råkar ha konkurrenskraftigt totalpris pga rabatt, som det blir ett köp därifrån.

Men visst, jag förstår att de som bor nära ett utlämningsställe gillar Komplett. Inte konstigt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Lite off-topic, men...
Förstår inte gnället på fraktpriser. Jag jobbar själv på lager (dock ej inom datorbranschen) och det viktigaste för mig är inte att det ska ta 1 sekund att lägga i varan i en kartong med lite papper runt och dra på en tejpbit, det viktigaste är att kunden ska få intrycket av att lagerarbetaren har lagt ned tid och arbete på att få varan så bra emballerad som möjligt. Min erfarenhet av Inet, som erbjuder gratis frakt (har ca. 10+ ordrar från dem, på både gott och ont) är att det enligt dom räcker med att lägga ned en hårddisk med lite bubbelplast runt i en stor kartong och dra på en tejpbit som inte ens går runt hela paketet. Alla som har sett en posthantering vet att de kastar paket huller-om-buller och då räcker det med att en liten del av t.ex. en hårddisk som ej är emballerad slår i kanten för att läshuvudet ska gå sönder. Nej tacka vet jag Komplett som i alla fall emballerar bra och tar betalt där efter.

Jag GILLAR att betala mer för en frakt som är säkrad. Vad ska man med en trasig vara till, vad är nyttan med billig/gratis frakt då?

Om Du nu jobbar på ett lager och då inte på Komplett förklara då 2 saker för mig.
Dels, vad tror Du Komplett gör med en original förpackad 800D, som saken gällde, innan dom skickar iväg den ?? Ingenting skulle jag tro mer än att den får en adresslapp påklistrad. Att den därför skulle behöva vara nästan 350:- dyrare i frakt än från te.x Inet har jag svårt att fatta, men du kanske kan upplysa mig mer ??

Dels, om Du nu jobbar på lager så vet Du säkerligen att ju fler försändelser en firma skickar desto bättre priser får man från Posten. Vi te.x betalar 395:- för en pall och 49:- för paket upp till 5kg och då sänder vårt företag iväg kanske 2 postburar/dag. Tror att Komplett bör ha bättre priser än detta eller i alla fall i paritet med sina konkurrenter, så igen varför förutom att de vill använda detta som marginalförstärkning, ska dom behöva vara dyrare på frakten ?? Att lagret finns i Norge har dom ju själva valt och bör kunnat förhandla bort eventuella gränspriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

för att utöka listan lite så är ett knep att inte leverera saker som normalt sätt ingår, tex minneskort till htc desire HD.

Hur lyckades dom med det?
Då måste dom ju ha brytit förpackningen och dessutom öppnat telefonen eftersom telefonen levereras med ett 8GB minneskort isatt.

Permalänk
Medlem

Min fråga går till er som gnäller på frakt för 50kr..
Hur snåla är ni?
Köper jag en dator så kan jag betala 50kr i frakt, whats the big deal?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Min fråga går till er som gnäller på frakt för 50kr..
Hur snåla är ni?
Köper jag en dator så kan jag betala 50kr i frakt, whats the big deal?

Det är väl ingen som gnäller på 50kr frakt?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Prisjakt
Skrivet av SAnDis:

Min fråga går till er som gnäller på frakt för 50kr..
Hur snåla är ni?
Köper jag en dator så kan jag betala 50kr i frakt, whats the big deal?

Med tanke på att fraktkostnaderna oftast landar på 100-150kr om man skickar paket privat så tycker jag att 50kr i frakt låter väldigt bra (min högst personliga åsikt). Beroende på produkt så brukar jag oftast räkna med 100kr i frakt, och i övrigt se det som en bonus om frakten går på mindre.

För övrigt så brukar ju butikers agerande mot kunder snabbt synas i både omdömen och forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Min fråga går till er som gnäller på frakt för 50kr..
Hur snåla är ni?
Köper jag en dator så kan jag betala 50kr i frakt, whats the big deal?

När jag handlat ifrån komplett så har jag aldrig fått så låg frakt, snarare runt 150-500:-
Självklart tycker jag inte att dom priserna är acceptabla, så jag väljer andra företag så ofta jag kan.

En frakt på 50-100:-(inklusive packning) är acceptabelt.
Då bör paketet även vara skickat med ett större speditionsbolag som har tracking system så man som kund kan följa paketet från företag till kund.
Självklart så ska paketet även vara välpackat och skickas ifrån företaget inom 3dagar, som räknas som normal hantering.
Företag som Inet eller Dustin som skickar godset inom 24timmar har jag stor respekt för.
Att Inet även skickar godset fraktfritt om man beställer över 500:-, är outstanding!

Permalänk
Skrivet av Thxsen:

En frakt på 50-100:-(inklusive packning) är acceptabelt.
Då bör paketet även vara skickat med ett större speditionsbolag som har tracking system så man som kund kan följa paketet från företag till kund.

Skojar du med mig?
Vet du vad speditionsföretag tar ut för avgifter?
Att FÖRVÄNTA sig dom priserna med den typ av leverans är antingen väldigt naivt eller ignorant (säger inte att du är ignorant eller naiv, utan själva tänkandet kring att FÖRVÄNTA sig detta).

Skrivet av Thxsen:

Företag som Inet eller Dustin som skickar godset inom 24timmar har jag stor respekt för.
Att Inet även skickar godset fraktfritt om man beställer över 500:-, är outstanding!

Återigen så beror det på vad dom olika företagen har lyckats förhandla fram för avtal med speditionsbolag eller posten; Att vissa företag har fått sånna avtal är underbart, men alla lyckas inte med det, då skulle inte speditionsbolagen överleva då dom livnär sig främst på företagskunder och inte privatpersoner.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

Jo jag vet vad Schenker och DHL tar ut för avgifter, som jag skrev i mitt tidigare inlägg så lyckades vi sänka våra leverans kostnader med 70% efter 1dags förhandling med Schenker,Posten och DHL.
Företagen underbjöd varandra på löpande band, eftersom alla ville få kontraktet och slippa köra runt i området med halvfulla bilar.
Bästa avtalet fick vi ifrån DHL, så vi bytte ut Schenker. Posten levererade sämsta priserna.
Vi fick även senare upphämtningstid, vilket gjorde att vi kunde leverera snabbare till flera kunder.

DHL t.ex. kunde leverera till 85% av våra kunder inom kommande dag, resterande 15% fick leverans med nästa bil som levererade inom ett par dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calvin07:

Om Du nu jobbar på ett lager och då inte på Komplett förklara då 2 saker för mig.
Dels, vad tror Du Komplett gör med en original förpackad 800D, som saken gällde, innan dom skickar iväg den ?? Ingenting skulle jag tro mer än att den får en adresslapp påklistrad. Att den därför skulle behöva vara nästan 350:- dyrare i frakt än från te.x Inet har jag svårt att fatta, men du kanske kan upplysa mig mer ??

Dels, om Du nu jobbar på lager så vet Du säkerligen att ju fler försändelser en firma skickar desto bättre priser får man från Posten. Vi te.x betalar 395:- för en pall och 49:- för paket upp till 5kg och då sänder vårt företag iväg kanske 2 postburar/dag. Tror att Komplett bör ha bättre priser än detta eller i alla fall i paritet med sina konkurrenter, så igen varför förutom att de vill använda detta som marginalförstärkning, ska dom behöva vara dyrare på frakten ?? Att lagret finns i Norge har dom ju själva valt och bör kunnat förhandla bort eventuella gränspriser.

Nej, jag jobbar inte på Komplett. Vi pratade väl ändå om fraktpriser generellt? Det är i alla fall vad jag har diskuterat om du läser mina inlägg i denna tråd. Givetvis tar de mer än konkurrenterna om det skickas i sin originalförpackning, eftersom varan finns i Norge. Om firman du jobbar på någonsin har importerat eller exporterat varor till och från Norge borde du veta att det är en ganska omständig procedur med fakturakopior och tulldokument samt att frakten är dyrare än inom Sverige. Sen vet varken du eller jag om de har förhandlat bort "gränspriser". Om man inte vill handla från Komplett pga. frakten behöver man inte göra det, men fraktpriserna är enligt mig befogade till viss del och vad är felet med att ett företag vill tjäna pengar på frakten? Vissa verkar tycka att emballage, arbetstid och avtal med speditör ska vara gratis. Det är det också hos vissa. Handla där isåfall om man inte kan tänka sig att betala för med än vad man själv anser frakten är värd. Jag vill i alla fall ha framgångsrika återförsäljare så att man vet att de är stabila och då kan jag personligen tycka att det är värt att betala vad andra skulle säga är "överpris" för att veta att man hjälper till att finansiera företaget, så att de inte går back på att sälja saker.

Permalänk
Medlem

Visst, fraktkostnader kan saltade men det viktigaste för mig är att kundsupport/retur funkar om något går sönder.
Affären ska ta ansvar för det som säljs.
Jag brukar bara kolla att supportinfo finns, att det på webbsidan går att hitta en riktig person som står som ansvarig för firman. Prisjakts utökade företagsinformation är bra också.

Permalänk
Medlem

En sak man lärt sig är att se till att så mycket som möjligt av det man beställer finns i lager, för annars vet man aldrig när man får grejerna. Tror det var gamla Datorbutiken som hade ett "Beräknas inkomma i lager"-datum som varje dag sattes (automatiskt?) till 2 dagar framåt i tiden, antagligen helt utan verklighetsförankring, så att man skulle lockas till att beställa. Jag gick på den niten och fick vänta i en månad på min nya dator när jag kunde fått grejerna direkt från annat håll för några kr mer. Detta var rätt många år sedan dock.

De allra billigaste småbutikerna har ofta väldigt dålig lagerhållning.